Behöver hjälp med hur man drar roten ur ett tal mer än en gång. (Java).

Permalänk

Behöver hjälp med hur man drar roten ur ett tal mer än en gång. (Java).

Så vet inte om det är så man borde säga (rubriken) men jag försöker skriva en kod som producerar en tabell med vissa summor.

Spänning x ström x √3. Jag får svaret ~6928 i miniräknaren vilket jag vill ha, jag ska dock göra detta till ett mindre tal men det har jag lyckats testa mig fram till.

Det finns en annan del också. Spänning x ström med denna har jag fått fram det rätta svaret.

Så jag vet vad svaret ska bli jag vet ut uträkningen ser ut jag kan dock inte komma på ett sätt att faktist få ett program som skriver ut resultatet.

Koden jag hittils har fått fram är (se nedan). Detta är en uppgift för nybörjare och jag vill bara ha svaret på
spänning x ström x√3 eftersom detta är en uppgift. Jag vänder mig hit för att min lärare tycks inte kunna svara även om han säger till oss att inte lämna in en halvt färdig uppgift utan istället kontakta honom. Tack i förväg.

public static void main(String[] args) {

double a1 = 10;
double a2 = 16;
double a3 = 32;

double v1 = 230;
double v2 = 400;

double kHw = 35.8;

int noOfDecimals = 3;
int noOfDecimals2 = 2;
int sqrt = 3;

double scale1 = Math.pow(10, noOfDecimals);
double scale2 = Math.pow(10, noOfDecimals2);
double kW1 = Math.round(a1 * v1) / scale1;
double h1 = Math.round((kHw / kW1) * 100) / scale2;

double kW2 = Math.round(a2 * v1) / scale1;
double h2 = Math.round((kHw / kW2) * 100) / scale2;

/** Efter de första två raderna måste jag inkludera √3 för att kunna nå resultatet jag söker. */

double kW3 = Math.round(a1 * v2) / scale1;
double h3 = Math.round((kHw / kW3) * 100) / scale2;
double kW4 = Math.round(a2 * v2) / scale1;
double h4 = Math.round((kHw / kW4) * 100) / scale2;
double kW5 = Math.round(a3 * v2) / scale1;
double h5 = Math.round((kHw / kW5) * 100) / scale2;

Visa signatur

Så jag kommer ihåg. [code][/code]

Permalänk
Medlem

Jag kan inte Java men jag Googlade på ”java square root” och Math.sqrt(3) verkar vara sättet man räknar ut √3 på.

Permalänk
Medlem

Är det tredjeroten ur något du försöker beräkna? Med lite matematik går det att räkna ut med division och ”upphöjt till”, vilket du redan meckar med.

Sedan bör du nog titta över dina variabelnamn, P=UI ger nog bättre möjlighet till bra betyg än att använda enheterna.

Jag förstår i och för sig inte vad du alls försöker räkna ut här, så du kanske ska ta vad jag säger med en nypa salt. Eller kontrollera att du förstår fysiken.

Permalänk
Medlem

Instämmer med övriga i att jag inte förstår vad du försöker göra. Om det är tredjeroten du vill räkna ut kan du helt enkelt skriva om det som x1/3. Generellt gäller att n:te roten ur kan skrivas som x1/n.

Fixad formatering
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Skrivet av KAD:

Är det tredjeroten ur något du försöker beräkna? Med lite matematik går det att räkna ut med division och ”upphöjt till”, vilket du redan meckar med.

Sedan bör du nog titta över dina variabelnamn, P=UI ger nog bättre möjlighet till bra betyg än att använda enheterna.

Jag förstår i och för sig inte vad du alls försöker räkna ut här, så du kanske ska ta vad jag säger med en nypa salt. Eller kontrollera att du förstår fysiken.

Jag vill få ut en tabell som visar hur lång tid det skulle ta att ladda ett bil batteri beroende på mängden ström och spänning den hade tillgång till. Totalt så ska tabellen inhålla 5 rader två av vilka kommer använda spänningen 230 medans de andra tre kommer använda 400. Det ska se ut såhär exempelvis.

10 - 230 - 2.3 - 15.57. (Detta är ett av resultaten som stämmer med resultatet jag vill få ut).

"I uppgiften räknar vi med att laddeffekten är ström x spänning (enfas 230V) samt ström x spänning x √(3) (trefas 400V)." Det står så här i uppgiften. Jag vet redan svaret som jag vill ha 6.93 vilket jag kan få ut om jag skriver. 10 x 400 √3 / 1000 = 6.93 i en miniräknare. Men om jag försöker göra detta i programmet.
Ström = (A) Spänning = (V)
double c = Math.sqrt(a x v);
double d = Math.sqrt(c);
System.out.print(d);
Så får jag resultatet 6.32.

Jag har nu lyckats tappa bort mig helt och har ingen aning om varför jag får ut 6.32 överhuvudtagen. Jag kan inte få samma resultaat i en miniräknare. Förresten så är all matte i detta endast sånt jag lyckats testa mig fram till och jag har väldigt lite koll på varför något blir vad det blir.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lydell:

Jag kan inte Java men jag Googlade på ”java square root” och Math.sqrt(3) verkar vara sättet man räknar ut √3 på.

Om jag skriver Math.sqrt(3) får jag ut roten ur 3 vilket är 1.73 svaret jag vill få är dock 6.93.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

men men.. va.. du vill räkna ut ström*spänning*sqrt(3)?

Varför skriver du inte bara så i koden?

double answer = a*v*Math.sqrt(3) ?

hänger inte riktigt med.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaskenLilja:

Om jag skriver Math.sqrt(3) får jag ut roten ur 3 vilket är 1.73 svaret jag vill få är dock 6.93.

Varför vill du få 6,93?

Skillnaden mellan huvudspänningen 400 volt och fasspänningen 230 volt är roten ur 3 (=1,73).

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte förstår vad du gör och din lärare sagt att kontakta honom så föreslår jag dig att kontakta honom. Dina resonemang och frågor är svårtydda. Du vinner inget på att lösa uppgiften utan förståelsen.

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

men men.. va.. du vill räkna ut ström*spänning*sqrt(3)?

Varför skriver du inte bara så i koden?

double answer = a*v*Math.sqrt(3) ?

hänger inte riktigt med.

Tackar väldigt mycket det var så man gjorde :).

Visa signatur