Spotify höjer priset – dyrare än Apple Music

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Varför skulle organisering av rippade skivor ta tid? Låter som du fultankat musik som inte varit i den ordningen du vill ha. När jag rippar så skapar ju programet mappar helt automagiskt, så fort skivan är rippad så ligger musiken precis som jag vill ha den, det är lixom en del av själva grejen med att rippa, programmen gör det vi vill. [ %albumartist%\%year% - %albumtitle%\%tracknr2% - %title% ]

Att köpa en skiva brukar gå rätt fort, man pekar på skivorna man vill ha, man halar fram kontokortet och tex sångaren i bandet plockar fram sin mobil med dosa, klart.... True story från köp av skivor från bandet Trakktor.

Det som tar tid är att hitta bra musik men där hjälper inte Spotify för musik handlar om känslor och då står sig algoritmer sig slätt för vad som man vill lyssna på skiljer sig åt beroende på humör så att basera förslag på vad jag lyssnat på innan när jag är på helt annat humör nu och vill ha nått annat så kommer det bara bli fel.

Precis som rippningen i sig så sker även filkopieringen i bakgrunden så i praktiken är det noll tid. Byter man telefon så flyttar man ju både simkortet och microSD-kortet samtidigt, all musik flyttad till den nya telefonen.

Nu har det ju inte varit så många konserter, men det blev 2 skivor i januari förra året och jag har biljetter till två konserter som skulle ske under våren men som skjutits upp, den ena lite mer permanent dessvärre då Gabi Delgado råkade få corona och strök med.

Uppriktigt sagt så skapar du halmgubbar kring rippning som förstås inte finns, streamat däremot är beroende av en uppkoppling som inte alltid finns...

Och streamat är ju beroende av licenser från den du hyr musiken från och kan ändras både sett till pris och villkor när som. Och man har inget att visa efteråt om man vill sluta hyra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Varför skulle organisering av rippade skivor ta tid? Låter som du fultankat musik som inte varit i den ordningen du vill ha. När jag rippar så skapar ju programet mappar helt automagiskt, så fort skivan är rippad så ligger musiken precis som jag vill ha den, det är lixom en del av själva grejen med att rippa, programmen gör det vi vill. [ %albumartist%\%year% - %albumtitle%\%tracknr2% - %title% ]

Att köpa en skiva brukar gå rätt fort, man pekar på skivorna man vill ha, man halar fram kontokortet och tex sångaren i bandet plockar fram sin mobil med dosa, klart.... True story från köp av skivor från bandet Trakktor.

Det som tar tid är att hitta bra musik men där hjälper inte Spotify för musik handlar om känslor och då står sig algoritmer sig slätt för vad som man vill lyssna på skiljer sig åt beroende på humör så att basera förslag på vad jag lyssnat på innan när jag är på helt annat humör nu och vill ha nått annat så kommer det bara bli fel.

Precis som rippningen i sig så sker även filkopieringen i bakgrunden så i praktiken är det noll tid. Byter man telefon så flyttar man ju både simkortet och microSD-kortet samtidigt, all musik flyttad till den nya telefonen.

Nu har det ju inte varit så många konserter, men det blev 2 skivor i januari förra året och jag har biljetter till två konserter som skulle ske under våren men som skjutits upp, den ena lite mer permanent dessvärre då Gabi Delgado råkade få corona och strök med.

Uppriktigt sagt så skapar du halmgubbar kring rippning som förstås inte finns, streamat däremot är beroende av en uppkoppling som inte alltid finns...

Det är ingen halmgubbe. Jag förstår bara inte att du fortsätter hävda att det inte tar tid att köpa, rippa och föra över musik till telefonen, för det gör det ju. Tid som den som har en streamingtjänst inte behöver lägga. Det behöver inte ta så mycket tid, men det spelar ingen roll för med en streamingtjänst behöver man inte lägga någon tid på det.

Du borde ju argumentera för ägandeskapet istället för det är ju fördelen med att köpa musik.

Angående Spotifys algoritmer och rekommendationer så är de rätt bra, men det är ju inte magi liksom. De kan inte veta om ditt humör går från glad och avslappnad till arg och sur under uppspelningen förstås. Men de kan ju skapa en lista baserat på en låt, så om du idag är på dåligt humör och sätter på säg Fuck That Shit så kan mjukvaran fortsätta spela upp liknande arg rap.

Sen kanske du bara vill lyssna på album som de är släppta, men många föredrar spellistor som består av låtar som man tycker passar ihop utan att nödvändigtvis vara från samma artist eller på samma album. Mina mest spelade spellistor har allihop över hundra låtar exempelvis, så att få det organiserat i formen artist - album hjälper ju inte det direkt. Sen har jag förstås en del spellistor som är ett album, men jag lägger ofta till och/eller plockar bort ett par låtar för det är sällan ett album är perfekt i mina ögon. Hade jag kört på rippning så hade det alltså krävts en hel del tid för att skapa dessa spellistor. Det tar dock tid även med en streamingtjänst förstås, men gränssnittet förenklar ju det en del (vilket kanske din mjukvara också gör, det vet jag som sagt inte). Men en stor skillnad är ju att spellistorna sedan finns färdiga vart jag en spelar musiken. Om du sätter ihop en spellista, och det är en applikation med bra gränssnitt, så kan du ju drag and droppa musiken för att skapa listor, men ska du har över listan till telefonen måste du väl i så fall kopiera hela mappstrukturen för att spellistorna ska funka, eller? Med ett stort minneskort kanske det inte är något problem dock, jag vet inte. Men all min musik hade krävt ett ganska stort minneskort, i alla fall om den ska vara i hyfsad kvalitet.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ca 1200 album rippade och lägsta kvalitet är 1400 kbps och de tar upp ca 750 GB så de är inte så mycket.
Vissa 24 bit master utgåvor kan ligga uppåt 5 GB men normal cd kvalitet och Flac så ligger ett album på ca 400-900 MB.

Jag kör med Jriver Media Center och är noga med att lägga upp allt så man enkelt kan välja spellistor och sånt, blir som en streaming tjänst, kör appen i telefonen också, jag har skapat massor med olika spellistor så för mig är de som att ha en egen streaming tjänst fast enbart med musik man tycker om.
Att skapa en spellista i jriver är enkelt, tar inte lång stund, jag har spellistor för årtal, kvalitet, typ av musik m.m

En cd skiva tar ca 2-3 minuter att rippa och jag använder DBpoweramp som gör ett bra jobb, lägger in omslag och alla taggar som behövs per automatik.

Permalänk
Medlem

Jag är mest imponerad över att folk har optisk läsare i datorn fortfarande, har inte haft det på snart tio år 😅

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tozz:

Jag är mest imponerad över att folk har optisk läsare i datorn fortfarande, har inte haft det på snart tio år 😅

Kommer alltid ha de, har som sagt ca 500 cd skivor och över 1000 dvd och bd filmer som ligger i pärmar och jag brukar nu och då rippa lite filmer jag vill se på och jag har mängder med filmer som inte finns på någon streamig tjänst, så optisk läsare kommer jag alltid att ha så länge jag har kvar alla skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Kommer alltid ha de, har som sagt ca 500 cd skivor och över 1000 dvd och bd filmer som ligger i pärmar och jag brukar nu och då rippa lite filmer jag vill se på och jag har mängder med filmer som inte finns på någon streamig tjänst, så optisk läsare kommer jag alltid att ha så länge jag har kvar alla skivor.

För film har jag en blu-ray spelare, har också några hundra filmer på skiva, men just optisk läsare i datorn som jag blev förvånad över, då måste man välja chassi efter det samt ha sladdar dragna bara för det, the agony 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Jag är mest imponerad över att folk har optisk läsare i datorn fortfarande, har inte haft det på snart tio år 😅

Optisk läsare är ett krav faktiskt för mig, oavsett hur lite jag använder den. Är smidigt att kunna rippa hala ens musiksamling, just nu har jag en extern läsare men till nästa bygge ska jag faktiskt gå old-school på alla fronter är tanken.
Silverstone TJ08-E, gammalt men stiligt och pålitligt. Plus en optisk läsare

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tozz:

För film har jag en blu-ray spelare, har också några hundra filmer på skiva, men just optisk läsare i datorn som jag blev förvånad över, då måste man välja chassi efter det samt ha sladdar dragna bara för det, the agony 😉

Har skrotat min hembio, hållit på med de enda sedan 80 talet på VHS tiden, har numera enbart en 2 kanals stereo så enda optiska läsare jag har är i datorn, har fulltower låda, alltid kört med de och att koppla in läsaren i datorn är lika enkelt som att koppla in extra diskar och annat i burken, jag nyttjar alltid max de som går, just nu 5 SSD diskar + optisk läsare, kan nämna att jag även har flera RW-DVD och RW-BD skivor som jag kan återanvända efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Varför skulle organisering av rippade skivor ta tid? Låter som du fultankat musik som inte varit i den ordningen du vill ha. När jag rippar så skapar ju programet mappar helt automagiskt, så fort skivan är rippad så ligger musiken precis som jag vill ha den, det är lixom en del av själva grejen med att rippa, programmen gör det vi vill. [ %albumartist%\%year% - %albumtitle%\%tracknr2% - %title% ]

Att köpa en skiva brukar gå rätt fort, man pekar på skivorna man vill ha, man halar fram kontokortet och tex sångaren i bandet plockar fram sin mobil med dosa, klart.... True story från köp av skivor från bandet Trakktor.

Det som tar tid är att hitta bra musik men där hjälper inte Spotify för musik handlar om känslor och då står sig algoritmer sig slätt för vad som man vill lyssna på skiljer sig åt beroende på humör så att basera förslag på vad jag lyssnat på innan när jag är på helt annat humör nu och vill ha nått annat så kommer det bara bli fel.

Precis som rippningen i sig så sker även filkopieringen i bakgrunden så i praktiken är det noll tid. Byter man telefon så flyttar man ju både simkortet och microSD-kortet samtidigt, all musik flyttad till den nya telefonen.

Nu har det ju inte varit så många konserter, men det blev 2 skivor i januari förra året och jag har biljetter till två konserter som skulle ske under våren men som skjutits upp, den ena lite mer permanent dessvärre då Gabi Delgado råkade få corona och strök med.

Uppriktigt sagt så skapar du halmgubbar kring rippning som förstås inte finns, streamat däremot är beroende av en uppkoppling som inte alltid finns...

@Wittwang:

Angående temat att köpa vs abbonera:

Spotify har tappat ett otal K-Pop artister nu, helt plötsligt kan man inte längre lyssna, inget som händer om man har skivan rippad i mobilen...
https://mobile.twitter.com/lemonphobic/status/136604880822063...