Debatt ang. dataspelsberoende.
Sitter just nu och ser på ett debattprogram på TV om dataspelsberoende...tror det är repris. Tittarna kan skicka in SMS som visas i rutan.
En doktorand i pedagogik samt ett psykoterapuet debatterar. I ett av SMS:n så skriver en snubbe "Counter-strike ger liv åt den gråmilda vardagen." Folk skriver även att CS har förstört deras liv, någon hade skolkat hela 8:an pga CS mm. Självklart är det inte bara CS som det här handlar om utan även andra spel men det är ju trots allt CS som är det största.
Visst kan jag förstå folk som sitter och spelar 1-2 timmar nåt spel och sen tröttnar men de som sitter 10-15 timmar i sträck, ibland längre, och kör sitt förbannade CS...vart går gränsen? När ska föräldrarna söka hjälp? Jag menar, dataspel ÄR beroendeframkallande...inget snack om den saken. Jag kan själv intyga detta för de få som fortfarande är tveksamma. Så mkt som jag spelade WC3, Ut2003 och dylikt för ett tag sen...ojojoj. Det är bara det att beroende förknippas 9 av 10 ggr till droger såsom alkohol och narkotika. Den klassiska klyschan "Jag kan sluta när som helst" faller in ganska tydligt även i det här anser jag.
Jag är väldigt övertygad om att det handlar ganska mkt om mognad också. Att man inser mer och mer, värdesätter helt andra saker ju äldre man blir, ju mer erfarenhet man får av livet. Detta är ingen generallisering men jag tror det är så i många fall.
Vad tycker ni? Egna erfarenheter? Kommentarer?