Debatt ang. dataspelsberoende.

Permalänk

Debatt ang. dataspelsberoende.

Sitter just nu och ser på ett debattprogram på TV om dataspelsberoende...tror det är repris. Tittarna kan skicka in SMS som visas i rutan.

En doktorand i pedagogik samt ett psykoterapuet debatterar. I ett av SMS:n så skriver en snubbe "Counter-strike ger liv åt den gråmilda vardagen." Folk skriver även att CS har förstört deras liv, någon hade skolkat hela 8:an pga CS mm. Självklart är det inte bara CS som det här handlar om utan även andra spel men det är ju trots allt CS som är det största.

Visst kan jag förstå folk som sitter och spelar 1-2 timmar nåt spel och sen tröttnar men de som sitter 10-15 timmar i sträck, ibland längre, och kör sitt förbannade CS...vart går gränsen? När ska föräldrarna söka hjälp? Jag menar, dataspel ÄR beroendeframkallande...inget snack om den saken. Jag kan själv intyga detta för de få som fortfarande är tveksamma. Så mkt som jag spelade WC3, Ut2003 och dylikt för ett tag sen...ojojoj. Det är bara det att beroende förknippas 9 av 10 ggr till droger såsom alkohol och narkotika. Den klassiska klyschan "Jag kan sluta när som helst" faller in ganska tydligt även i det här anser jag.

Jag är väldigt övertygad om att det handlar ganska mkt om mognad också. Att man inser mer och mer, värdesätter helt andra saker ju äldre man blir, ju mer erfarenhet man får av livet. Detta är ingen generallisering men jag tror det är så i många fall.

Vad tycker ni? Egna erfarenheter? Kommentarer?

Permalänk
Medlem

spel är precis som vilket annat nöje som helst.. det finns dom som lägger ner mycket tid på film och böcker, andra på att shoppa, eller gå på café eller träna. Man gör helt enkelt det man tycker är kul. Problemet ligger ju hoss dom som skiter i skolan, jobbet för att spela, och det är ju illa.. men dom personerna skulle nog inte gå till skolan även om det inte fanns datorer, det är nog nått annat som ligger bakom.. och vilka föräldrar låter sina barn sitta hemma och spela istället för att gå till skolan?

Permalänk

Håller med Ruarc. Det är som vilket annat intresse som helst. Tror inte det har så mycket med "mognad" att göra. Fast det beror väl iof lite på vad man gör vid datorn. Själv så har jag inga som helst planer på att överge mitt största intresse (datorer). Det är min utbildning, hobby och största intresse. Men man får då se till att inte fastna vid det som många gör. Lite social får man vara, och vara ute med polare, och träna och sånt typ.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kan sluta när jag vill.:rolleyes:

Nja, men jag tycker att det hör till eget ansvar. Snubben som skolkat hela 8an, det är inte fel på spelet, utan hans ansvar. Jag lirade ganska mycket förr men jag var aldrig "fast". Och visst, spel ger liv till den gråa vardagen med det gör forums och IRC också.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att Irc och forum är mer beroendeframkallande än spelen.
Visst jag spelar också endel men långt ifrån så mycket som jag har gjort.

Permalänk
Medlem

Sitter vid IRC 24/7, typ

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte kunna bli spelberoende, jag får så jävla ont i ögonen och blir alldeles slut i huvvet om jag sitter framför skärmen för länge (i alla fall på sommmaren!)
Sen så tröttnar jag på alla spel så fort, spelar typ en vecka sen tycker jag inte det är kul.
Med undantag för CS förstås! Det har jag spelat från och till sen .. ja, många år sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Jag skulle nog inte kunna bli spelberoende, jag får så jävla ont i ögonen och blir alldeles slut i huvvet om jag sitter framför skärmen för länge (i alla fall på sommmaren!)
Sen så tröttnar jag på alla spel så fort, spelar typ en vecka sen tycker jag inte det är kul.
Med undantag för CS förstås! Det har jag spelat från och till sen .. ja, många år sen

Sälj då datorn för fan till de som vill spela krävande spel... För du har då en onödigt dyr samling för at bara surfa (eller liknande), lira CS. Till det krävs nästan ingenting. Res för de pengarna ist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I Kill
Sälj då datorn för fan till de som vill spela krävande spel... För du har då en onödigt dyr samling för at bara surfa (eller liknande), lira CS. Till det krävs nästan ingenting. Res för de pengarna ist.

Men han måste ju ha en bra dator så han får 100fps. CS är väldigt lkrävande.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså, denna attityd har väldigt många (eller så syns dom få som har den väldigt mycket) på detta forum. Så fort nån har en bra dator men inte nämner att dom e värsta hardcore spelarna så kommer det alltid några och klagar på att dom har för bra dator och att dom ska göra nåt annat för pengarna.
Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker om att ha en dator med bra prylar i, sen om jag vill spela (jag spelar faktiskt, men inte 10 timmar om dagen) så vill jag vet att det kommer att funka i bra upplösning med snygg grafik.
Sen kanske jag ska tillägga att innan jag hade den här datorn satt jag med en Celeron 900MHz som jag haft i ett antal år utan att uppgradera. + att min nuvarande dator är en hempc som är jävligt billig och som jag inte kan sälja eftersom jag hyr den.
Snälla, sluta klaga bara för att man har en bra dator.

ps. Jag är inte arg, även om det kanske lät så

Permalänk

Avundsjuka kallas det och det är den största synden Näe men seriöst. Vad spelar det för roll vad man använder sin dator till? En snubbe som har värsta fetdatorn men som säger att han inte gamar kanske sitter med 3dstudio/Maya eller gör musik i Cubase eller dylikt. 3d och musikapplikationer suger SJUKT mkt CPU och minne vilket gör att man måste ha schyssta prylar för att det ska funka. Sen om man har ett bra grafikkort också så flyter spelen löjligt bra i 1280x1024 4xAA och 16xAF också, vilekt förstås är ett plus.

Permalänk
Medlem

sitter mest och lyssnar på musik på datorn nu när ingen är hemma. ibland spelar jag diablo2 lod men man orkar bara en quest i taget annars blir det för jobbigt kommer ihåg när jag fick spelet och klarade nästan första acten utan att stänga av, men annars har jag aldrig varit riktigt beroende. jag har spelat ultima online i åtskilliga timmar isträck men aldrig känt mig beroende tex på helgerna brukar min familj åka till våran husvagn och där har jag iten den minsta tanke på något datorspel. men en del är VERKLIGEN beroende ne kompis kan spela cs hur länge somhelst och kan tydligen bli _väldigt_ tjurig när han inte får låna datorn för att köra

Permalänk
Medlem

Repris imorrn(tisdag) på ettan.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

Man kanske kan fastna vid ett nytt spel me det hör till ens eget ansvar det får finnas gränser:)

Visa signatur

BEEFCAKE!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
Repris imorrn(tisdag) på ettan.

tid?

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

12:10

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Inaktiv

porr är också beroendeframkallande min kompis vi kallar honom "nicklas" har blivit beroende av porr för han fick "dygnet runt porr" för en månad sen och sen dess har han suttit minst 1-2 timmar per dag vi den där jävla tv:n...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
12:10

På morgonen? Sigh, då sover man

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
På morgonen? Sigh, då sover man

Sover? Näe, då jobbar man!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Jobbar, näeh då golfar man

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jolt_Tomten
Jobbar, näeh då golfar man

Golfar, nopes då går man och lägger sig

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror ju alldeles på när man kan kalla det för beroende. Om man t.ex väljer att spela det spelet 10-15 timmar om dan, för att man tycker att det är kul, men att man kan sluta när man vill. Då kan det väl inte kallas för beroende?
Man spelar ju spel för att det är roligt, och har man inget annat roligt för sig så säger det ju sig självt att man spelar spelet. Man blir ju inte precis gladare om man sitter och tråkar hela dagarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Alltså, denna attityd har väldigt många (eller så syns dom få som har den väldigt mycket) på detta forum. Så fort nån har en bra dator men inte nämner att dom e värsta hardcore spelarna så kommer det alltid några och klagar på att dom har för bra dator och att dom ska göra nåt annat för pengarna.
Jag kan bara tala för mig själv men jag tycker om att ha en dator med bra prylar i, sen om jag vill spela (jag spelar faktiskt, men inte 10 timmar om dagen) så vill jag vet att det kommer att funka i bra upplösning med snygg grafik.
Sen kanske jag ska tillägga att innan jag hade den här datorn satt jag med en Celeron 900MHz som jag haft i ett antal år utan att uppgradera. + att min nuvarande dator är en hempc som är jävligt billig och som jag inte kan sälja eftersom jag hyr den.
Snälla, sluta klaga bara för att man har en bra dator.

ps. Jag är inte arg, även om det kanske lät så

Sry..

Permalänk
Medlem
Citat:

Sry..

Haha, det är lugnt =D