Permalänk
Medlem

Valve index "värt" det 2021?

Är extremt nära att klicka hem ett Komplett Valve Index kit då jag är trött på att ha kompromissade headset och att ständigt vänta på att något "revolutionerande" ska släppas. Så tänkte kolla med er här på forumet om det finns någon anledning till att inte klicka hem en?

Är medveten om att DecaGear 1 ska släppas Q3 och att Vive tydligen jobbar på något nytt headset. Consumer eller enterprise? Ett nytt fail som Cosmos? Går ju inte att veta liksom?

Har köpt ett Quest 2, 2 gånger. Senast för ett par dagar sedan. Har känts väldigt meh båda gångerna. Har just nu ett OG Vive, men kontrollerna är brutalt dåliga och HMD:en lider av låg upplösning och väldigt tydlig SDE.

Så jag är sugen på att gå upp ett steg från Quest 2 och Vive, och det enda alternativet som jag ser är ett Valve Index? Anser inte Reverb G2 som ett alternativ då den inte har några capacitive sensors på kontrollen, aka ingen fingetracking, aka kan inte peka finger åt småbarn ):

Så det är väl endast Index som finns kvar som ett alternativ? Har dock inga problem att vänta framtill sommaren, typ Juni. Men det verkar inte släppas något framtills dess? Och längre än så har jag inte lust att vänta.

Har redan basestations 1.0, så skulle egentligen bara kunna köpa till HMD och kontroller, men basstationer verkar ju paja från ingenstans, och garanti finns det ej på dem, och det går ju inte att bara sälja vive HMD + wands så är smartare att köpa ett komplett Index kit istället?

Valve har ju skrivit 1 års garanti i deras TOS. Men i EU och Sverige så är det väl obligatorisk 2 års garanti på allt?

Läst att det är vanligt att kontroller pajar och får thumbstick drift. Byter Steam ut dessa, no questions asked? Och vid RMA behöver man inte betala någon frakt, visst?

Även tänkt köpa till Kiwi pulley pro. Finns på Amazon.se för 400 kr, men dock endast i vit färg. Finns även på deras egna hemsida i svart för $32. Vet någon vart dessa skickas ifrån? Blir det tull + moms på detta?

Och visst är det 1079 euro, 10800 kr som är det slutgiltiga priset? Då Valve är börsnoterade i Sverige så är väl moms och alla extra kostnader redan inräknade i priset?

Något mer som är bra att veta inför köpet?

Permalänk
Medlem

Under förra året pratade VNN på Youtube att Valve ev skulle avslöja nått om en ev "Index 2" under 2021.
Så även fast jag inte tror att det är nått som kommer i år kanske det kan vara värt att vänta på ett sånt avslöjande?
Jag tror att Valve index är betydligt svårare att sälja i andra hand än Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Under förra året pratade VNN på Youtube att Valve ev skulle avslöja nått om en ev "Index 2" under 2021.
Så även fast jag inte tror att det är nått som kommer i år kanske det kan vara värt att vänta på ett sånt avslöjande?
Jag tror att Valve index är betydligt svårare att sälja i andra hand än Quest 2.

Mjo sant. Var ju även endast två månader mellan att Index avslöjades och att det släpptes. Så om något liknande gäller för Index 2 så skulle den tekniskt sätt, fast väldigt osannolikt, kunna avslöjas imorgon och släppas om 2 månader.

Men det jag även tänker på är att Index 2 borde väl även den använda Basestation 2.0? Jag menar, gjorde ju ingen större förändring mellan Basestation 1.0 och 2.0 förutom att man med 2.0:an kan köra fler än 2 basstationer och även under en större yta, så det känns inte som att det är nödvändigt med en 3.0:a? Och även fast kontrollerna går sönder av att man nuddar dem på fel plats så borde de även funka bra med Index 2? Och därav behöver man kanske endast köpa HMD till Index 2?

Jag velar väldigt mycket fram och tillbaka, men just denna sekund så är jag sugen på att köpa ett begagnat Index. Och då här på marknaden då garantin är bunden till sitt Steam konto så behöver man ju ha kontakt när något pajar. Borde väl rimligen kunna få tag på ett Komplett Index för 8k?

Permalänk
Medlem

Har fått en touch kontroller utbytt samt hela headsetet utbytt utan några större svårigheter "Headset med ljud strul" och "Kontroller som slutade att ladda". Kontrollern var bra mycket äldre än ett år så jag tror Valve har satt ribban rätt högt med supporten.

Använder dock Quest 2 trådlöst till datorn nästan uteslutande nu, bilden är jämförbar med Index. Enda fördelen ärligt talat är att Lighthouse upplevs som lite med precist samt att index controllers är underbara. Men ska gå köra index controller till både Quest 2 och G2an med lite trixande. Kan vara värt att kolla upp då du redan har lighthouses som kom med Viven.

Permalänk
Medlem

Alla headset har kompromisser. Om man bara ska se nackdelarna jämfört med Q2 får du med Valve Index halva upplösningen, mer god rays,
montering av basstationer, enbart trådat spelande, ingen möjlighet till standalone och 7000kr mindre på bankkontot. Sen finns det såklart ett antal fördelar också, men det är inte som att du kan köpa dig ur att behöva göra avkall på något.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mattias10:

Är extremt nära att klicka hem ett Komplett Valve Index kit då jag är trött på att ha kompromissade headset och att ständigt vänta på att något "revolutionerande" ska släppas. Så tänkte kolla med er här på forumet om det finns någon anledning till att inte klicka hem en?

Är medveten om att DecaGear 1 ska släppas Q3 och att Vive tydligen jobbar på något nytt headset. Consumer eller enterprise? Ett nytt fail som Cosmos? Går ju inte att veta liksom?

Har köpt ett Quest 2, 2 gånger. Senast för ett par dagar sedan. Har känts väldigt meh båda gångerna. Har just nu ett OG Vive, men kontrollerna är brutalt dåliga och HMD:en lider av låg upplösning och väldigt tydlig SDE.

Så jag är sugen på att gå upp ett steg från Quest 2 och Vive, och det enda alternativet som jag ser är ett Valve Index? Anser inte Reverb G2 som ett alternativ då den inte har några capacitive sensors på kontrollen, aka ingen fingetracking, aka kan inte peka finger åt småbarn ):

Så det är väl endast Index som finns kvar som ett alternativ? Har dock inga problem att vänta framtill sommaren, typ Juni. Men det verkar inte släppas något framtills dess? Och längre än så har jag inte lust att vänta.

Har redan basestations 1.0, så skulle egentligen bara kunna köpa till HMD och kontroller, men basstationer verkar ju paja från ingenstans, och garanti finns det ej på dem, och det går ju inte att bara sälja vive HMD + wands så är smartare att köpa ett komplett Index kit istället?

Valve har ju skrivit 1 års garanti i deras TOS. Men i EU och Sverige så är det väl obligatorisk 2 års garanti på allt?

Läst att det är vanligt att kontroller pajar och får thumbstick drift. Byter Steam ut dessa, no questions asked? Och vid RMA behöver man inte betala någon frakt, visst?

Även tänkt köpa till Kiwi pulley pro. Finns på Amazon.se för 400 kr, men dock endast i vit färg. Finns även på deras egna hemsida i svart för $32. Vet någon vart dessa skickas ifrån? Blir det tull + moms på detta?

Och visst är det 1079 euro, 10800 kr som är det slutgiltiga priset? Då Valve är börsnoterade i Sverige så är väl moms och alla extra kostnader redan inräknade i priset?

Något mer som är bra att veta inför köpet?

Priset stämmer med moms osv, rent generellt så lär inte Valve släppa något i närtid som ska vara bättre och inget är garanterat, lite som med grafikkort du kan vänta på next-gen men då kan du vänta i all evighet antingen får du en 20XX lansering eller en 30XX lansering who knows.

Du kan även kolla begagnat så kan man ibland hitta ett vive kit för 7-8k jag själv köpte mitt begagnat för 7000 knappt använt. Pulley systemet är riktigt bra ! Gällande kontrollerna så är det blandat men valve byter ut dom utan att ens fråga i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Priset stämmer med moms osv, rent generellt så lär inte Valve släppa något i närtid som ska vara bättre och inget är garanterat, lite som med grafikkort du kan vänta på next-gen men då kan du vänta i all evighet antingen får du en 20XX lansering eller en 30XX lansering who knows.

Du kan även kolla begagnat så kan man ibland hitta ett vive kit för 7-8k jag själv köpte mitt begagnat för 7000 knappt använt. Pulley systemet är riktigt bra ! Gällande kontrollerna så är det blandat men valve byter ut dom utan att ens fråga i princip.

Jag har inget emot att lägga 11k på ett VR headset om det garanterar att jag får den bästa upplevelsen i iallafall 2 år framåt. Men detta är problemet med Valve Index. Den är två år gammal och billigare headset börjar gå om den. Reverb G2 för 7,3k har ju exempelvis en mycket högre resolution, samma med Quest 2 som kostar ynka 3,6k. Sedan kommer Deca i Höst med samma höga resolution som G2, finger tracking som Index, men den kommer även att kunna köras trådlöst och ha hip-based locomotion. Så om trackingen är bra så kommer den ju nästan vara bättre än ett Index, och detta för halva priset. Sedan är jag lite orolig över att Valve kanske släpper ett nytt Index. Inte ett Index 2 nödvändigtvis, men ett Index 1.5. Samma specs som nu men med bättre byggkvalitet och delar som är lättare att tillverka, då detta är problemet med nuvarande Index. Skiten pajar och den är svårt att tillverka.

Lade upp en köpes annons igår för ett begagnat index. Så får väl hoppas att någon nappar på den. Men sedan vill de flesta ha ganska så hutlösa priser. Nypris ligger ju på 10800 kr - 500 kr för HL:Alyx vilket är ett måste att köpa, så 10200 kr. Och sedan vill folk ha typ 8500 kr för den. Vilket är ynka 16% mindre än nypris. Vilket får mig att tänk att det kanske bara är värt att köpa ett nytt. Men sedan har det även sålts Index för rimligare priser. Såldes en på tradera i höstas i samma område som jag bor för 7100 kr. Vilket är mer rimliga 30% billigare än nypris.

Permalänk
Medlem

För egen del väntar jag på nästa index. Nuvarande variant har det mesta men lite mer fov, res och sweetspot vill man nog ha. Inside out tracking upplever jag som lite oprecist efter att testat lighthousevarianten, och de flesta kör ju med detta. Quest, wmr osv.

Känns som allt man vill ha finns redan, men i olika headsets. Kommer nog ett som håller bra nivå på alla fronter snart får man hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Alla headset har kompromisser. Om man bara ska se nackdelarna jämfört med Q2 får du med Valve Index halva upplösningen, mer god rays,
montering av basstationer, enbart trådat spelande, ingen möjlighet till standalone och 7000kr mindre på bankkontot. Sen finns det såklart ett antal fördelar också, men det är inte som att du kan köpa dig ur att behöva göra avkall på något.

Mm jo Q2 är ju 10x mer prisvärd än index. Men skickar tillbaka mitt andra Q2 nu och tänker inte beställa en till. Största anledningen till att jag skickar tillbaka den är att fläkten är helt knas, låter som en turbin och går inte att stänga ute ljudet ens med hörlurar på. Sedan så känns den även för kompromissad, och det är inte ett PCVR headset. Jag vill ha möjligheten att köra med Displayport kabel för att få absolut lägsta latens möjligt i BeatSaber och 11TT. Standalone är jag heller inte ett dugg intresserad av. Inte när jag har en dator för 15k och vill inte stödja Facebook och deras monopol mer än nödvändigt.

Så jäkla trist att det inte bara finns en headset som är grymt. Utan att de nu dyraste headseten, Valve Index och Vive Pro, är sämre på många plan än budget/mellanklass headset såsom HP Reverb G2 och Quest 2. Sedan går du ju för det optimala setupet att köpa ett Index och ett G2 och köra med basestations + knuckles + G2 HMD. Men det blir ju svindyrt och känns så himla ovärt när man kommer få allt det med ett DecaGear 1 för 1/4 av priset, eller vad HTC nu kommer att släppa i 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

För egen del väntar jag på nästa index. Nuvarande variant har det mesta men lite mer fov, res och sweetspot vill man nog ha. Inside out tracking upplever jag som lite oprecist efter att testat lighthousevarianten, och de flesta kör ju med detta. Quest, wmr osv.

Känns som allt man vill ha finns redan, men i olika headsets. Kommer nog ett som håller bra nivå på alla fronter snart får man hoppas.

Mm jo. Känner samma sak. Något företag borde väl komma ut med ett headset som tar allt smarrigt från alla headset och lägger in det i en och samma smet. Sedan får dem gärna för min del ta 15 lax för det. Spela roll. Jag vill ha basstationer, index liknande kontroller och ett headset med hyfsat hög FOV, 2160x2160 eller liknande upplösning och 120hz och god komfort med bra ljud.

Reverb G2 display + Pimax Fov + Index/Pimax uppdateringsfrekvens + Knuckles + Basstationer + Index/G2 ljud + Vive trådlös adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Mm jo Q2 är ju 10x mer prisvärd än index. Men skickar tillbaka mitt andra Q2 nu och tänker inte beställa en till. Största anledningen till att jag skickar tillbaka den är att fläkten är helt knas, låter som en turbin och går inte att stänga ute ljudet ens med hörlurar på. Sedan så känns den även för kompromissad, och det är inte ett PCVR headset. Jag vill ha möjligheten att köra med Displayport kabel för att få absolut lägsta latens möjligt i BeatSaber och 11TT. Standalone är jag heller inte ett dugg intresserad av. Inte när jag har en dator för 15k och vill inte stödja Facebook och deras monopol mer än nödvändigt.

Så jäkla trist att det inte bara finns en headset som är grymt. Utan att de nu dyraste headseten, Valve Index och Vive Pro, är sämre på många plan än budget/mellanklass headset såsom HP Reverb G2 och Quest 2. Sedan går du ju för det optimala setupet att köpa ett Index och ett G2 och köra med basestations + knuckles + G2 HMD. Men det blir ju svindyrt och känns så himla ovärt när man kommer få allt det med ett DecaGear 1 för 1/4 av priset, eller vad HTC nu kommer att släppa i 2021.

Trist med fläkten, jag hör aldrig min.

DecaGear känns som ett långskott och HTC har vart utanför matchen rätt länge så jag hade haft rejält låga förväntningar på båda dessa för 2021.

Permalänk
Medlem

Valve Index må ha schysst uppdateringsfrekvens, FOV och kontrollrar utan motstycke. Men för 10 000:- är upplösningen (läs SDE), enbart trådat spelande med basstationer och kvalitetsproblemen oacceptabelt.

Enligt mig är det verkligen inte värt det.

Finns egentligen bara ett headset på marknaden idag som levererar på alla plan och det är Oculus Quest 2. Med sitt trådlösa spelande, höga upplösning och acceptabla uppdateringsfrekvens & FOV. Utöver detta otroligt bra och ergonomiska kontrollrar och outside-in tracking utan like.

HP Reverb 2 faller på så många plan, att det inte ens behöver nämnas. Såvida man inte kör det moddat med basstationer och Valve Knuckles fast då drar priset iväg. Lika så med Pimax-kiten. Har man pengar att spendera så kan dessa vara bra val, men hur mycket bättre är upplevelsen kontra den trådlösa du får med Quest 2?

DecaGear är vaporware och bör inte ens komma upp på tal förrän fungerande headsets finns hos oberoende tredje-part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Trist med fläkten, jag hör aldrig min.

DecaGear känns som ett långskott och HTC har vart utanför matchen rätt länge så jag hade haft rejält låga förväntningar på båda dessa för 2021.

Jag hör fläkten i min, lite dovt när det är tyst och inget som stör mig. Drar igång efter ett tags spelande speciellt tyngre spel och virtual desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag hör fläkten i min, lite dovt när det är tyst och inget som stör mig. Drar igång efter ett tags spelande speciellt tyngre spel och virtual desktop.

Det är möjligt att det hjälper att jag kör med DAS, lurarna skärmar av omgivningen en del. Men även före jag satte dit den var det definitivt inget turbinljud.

Låter det mycket är det nog ett måndagsex.

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men om du inte gillade Quest 2 så är jag osäker på hur man då känner sig nöjd med Index?

Jag menar inte att Index är dålig på något vis, men samtidigt är den inte så långt bort från Quest 2 så att den ena gör en besviken och den andra gör en nöjd. Svårt att se det.

Knuckles kontroller är ju positivt, men användbart i enstaka spel. Å andra sidan har Quest 2 som kan köra enstaka spel med händer helt utan kontroller.

Index har 144Hz och det är svårt att slå! Quest 2 når till 90Hz, men verkar kunna få stöd för 120Hz via uppdatering och då är det markant skillnad upp till 144Hz (skillnaden finns, men är väldigt liten jämfört med 90Hz och 144Hz).

Osäker på hur det är med upplösningen, det vet nog ni andra bättre.

Har man dessutom tur att vara utan grannar och störande nätverk (eller lösa det ändå) så har man ju möjligheten att spela PCVR trådlöst i spelen man känner för.

Jag har tillräckligt lång kabel, men valde att spela Half-Life: Alyx trådlöst. Så skönt och så bra spel.

Men det finns förstås nackdelar med Quest 2 också, inte så. Mest att jag inte ser att man kan vara missnöjd med Quest 2 hårdvaru- och prestandamässigt men bli nöjd med Index.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Trist med fläkten, jag hör aldrig min.

DecaGear känns som ett långskott och HTC har vart utanför matchen rätt länge så jag hade haft rejält låga förväntningar på båda dessa för 2021.

Skrivet av Molotov:

Jag hör fläkten i min, lite dovt när det är tyst och inget som stör mig. Drar igång efter ett tags spelande speciellt tyngre spel och virtual desktop.

Skrivet av Halldin:

Det är möjligt att det hjälper att jag kör med DAS, lurarna skärmar av omgivningen en del. Men även före jag satte dit den var det definitivt inget turbinljud.

Låter det mycket är det nog ett måndagsex.

På mitt första Q2 så hörde jag inte fläkten alls. Möjligtvis efter en stunds lirande men inget jag tänkte på. Men med denna så börjar fläkten låta även i menyn, så tänker att den troligtvis är defekt på något sätt. Läst om folk som haft liknande problem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Valve Index må ha schysst uppdateringsfrekvens, FOV och kontrollrar utan motstycke. Men för 10 000:- är upplösningen (läs SDE), enbart trådat spelande med basstationer och kvalitetsproblemen oacceptabelt.

Enligt mig är det verkligen inte värt det.

Finns egentligen bara ett headset på marknaden idag som levererar på alla plan och det är Oculus Quest 2. Med sitt trådlösa spelande, höga upplösning och acceptabla uppdateringsfrekvens & FOV. Utöver detta otroligt bra och ergonomiska kontrollrar och outside-in tracking utan like.

HP Reverb 2 faller på så många plan, att det inte ens behöver nämnas. Såvida man inte kör det moddat med basstationer och Valve Knuckles fast då drar priset iväg. Lika så med Pimax-kiten. Har man pengar att spendera så kan dessa vara bra val, men hur mycket bättre är upplevelsen kontra den trådlösa du får med Quest 2?

DecaGear är vaporware och bör inte ens komma upp på tal förrän fungerande headsets finns hos oberoende tredje-part.

Basstationer skulle jag endast anse som något plus. Har inget problem med att montera upp ett par sådana och sedan aldrig oroa mig över dem tills de får red light of death och jag behöver skicka tillbaka dem hehe. Största anledningen till att jag inte gillar Quest 2 är nog att den i helhet känns undermåttlig. Den ger ingen wow upplevelse på något plan, utan den är bara ok på allt. Sedan att det är Facebook som gjort den, att den kräver facebook konto, att det inte är ett PCVR headset, aka ingen dp kabel, och att min mic ständigt krånglar. Hjälper inte direkt saken.

Skrivet av Exydia:

DecaGear är vaporware och bör inte ens komma upp på tal förrän fungerande headsets finns hos oberoende tredje-part.

Sett många som skrivit att DecaGear bör anses som vaporware och att man inte ens borde diskutera den. Men när den släpps, om den släpps och om den lever upp till förväntningarna anser jag relativt irrelevant. Utan den stora poängen, och vad Deca egentligen försöker visa, är att det går att bygga ett grymt VR-headset för en väldigt billig peng. De behöver inte ens släppa headsetet för att bevisa det, utan komponentlistan säger allt. Och det är det som får mig att tveka på dessa headset som HP Reverb G2 som har dålig tracking volym pga dåligt placerade kameror och ingen fingertracking alls för 7300 kr och Valve Index som har mycket lägre upplösning än Deca för dubbla priset.

Skrivet av wh2ne:

Har inte läst hela tråden, men om du inte gillade Quest 2 så är jag osäker på hur man då känner sig nöjd med Index?

Jag menar inte att Index är dålig på något vis, men samtidigt är den inte så långt bort från Quest 2 så att den ena gör en besviken och den andra gör en nöjd. Svårt att se det.

Knuckles kontroller är ju positivt, men användbart i enstaka spel. Å andra sidan har Quest 2 som kan köra enstaka spel med händer helt utan kontroller.

Index har 144Hz och det är svårt att slå! Quest 2 når till 90Hz, men verkar kunna få stöd för 120Hz via uppdatering och då är det markant skillnad upp till 144Hz (skillnaden finns, men är väldigt liten jämfört med 90Hz och 144Hz).

Osäker på hur det är med upplösningen, det vet nog ni andra bättre.

Har man dessutom tur att vara utan grannar och störande nätverk (eller lösa det ändå) så har man ju möjligheten att spela PCVR trådlöst i spelen man känner för.

Jag har tillräckligt lång kabel, men valde att spela Half-Life: Alyx trådlöst. Så skönt och så bra spel.

Men det finns förstås nackdelar med Quest 2 också, inte så. Mest att jag inte ser att man kan vara missnöjd med Quest 2 hårdvaru- och prestandamässigt men bli nöjd med Index.

Varför jag är sugen på ett Valve Index är nog framförallt kontrollerna. Jag vill greppa saker genom att faktiskt greppa dem och inte genom att trycka in en knapp. Sedan att den har basstationer är ett plus då jag gillar att kontrollerna trackas överallt, oavsett om jag har dem bakom ryggen eller över huvudet. Det här med att Quest kan köras trådlöst e najs. Jag gillar det skarpt men tycker att latens är lite för hög ibland. Körde Stride i nån timme och movement kändes riktigt janky. Sedan fungerar det säkerligen bra för vissa spel, såsom HL:Alyx och Arizona Sunshine. Men i dem spelen snurrar man ändå inte så mycket, så då känner jag att jag lika gärna skulle kunna köra med ett pulley system istället. Och jag saknar DP kabeln och den låga latens som man får genom den i Beat Saber och 11TT, vilket jag anser link inte kunna erbjuda. Så om jag behåller mitt Quest 2, så "måste" jag fortfarande ha kvar mitt Vive för Beat Saber och 11TT, om jag inte vill köpa de i Oculus store, fast det vill jag inte. Och då har headset till ett värde av ca 7700 kr. Vilket jag borde kunna hitta ett Index begagnat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Basstationer skulle jag endast anse som något plus. Har inget problem med att montera upp ett par sådana och sedan aldrig oroa mig över dem tills de får red light of death och jag behöver skicka tillbaka dem hehe. Största anledningen till att jag inte gillar Quest 2 är nog att den i helhet känns undermåttlig. Den ger ingen wow upplevelse på något plan, utan den är bara ok på allt. Sedan att det är Facebook som gjort den, att den kräver facebook konto, att det inte är ett PCVR headset, aka ingen dp kabel, och att min mic ständigt krånglar. Hjälper inte direkt saken.

Sett många som skrivit att DecaGear bör anses som vaporware och att man inte ens borde diskutera den. Men när den släpps, om den släpps och om den lever upp till förväntningarna anser jag relativt irrelevant. Utan den stora poängen, och vad Deca egentligen försöker visa, är att det går att bygga ett grymt VR-headset för en väldigt billig peng. De behöver inte ens släppa headsetet för att bevisa det, utan komponentlistan säger allt.

Du glömmer bort att komponenter behöver mjukvara. Att dom har lagt ihop en kundvagn med billiga komponenter säger ingenting.

Förövrigt tycker jag att det är lite dumt formulerat; "det inte är ett PCVR headset".
Faktum är att det är ett mycket kompetent PCVR headset vad gäller både kablat och framförallt trådlöst.

Jag, och många andra använder det uteslutet till PCVR (förutom for Eleven: Table Tennis då det erbjuder bättre respons nativt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Sett många som skrivit att DecaGear bör anses som vaporware och att man inte ens borde diskutera den. Men när den släpps, om den släpps och om den lever upp till förväntningarna anser jag relativt irrelevant. Utan den stora poängen, och vad Deca egentligen försöker visa, är att det går att bygga ett grymt VR-headset för en väldigt billig peng. De behöver inte ens släppa headsetet för att bevisa det, utan komponentlistan säger allt. Och det är det som får mig att tveka på dessa headset som HP Reverb G2 som har dålig tracking volym pga dåligt placerade kameror och ingen fingertracking alls för 7300 kr och Valve Index som har mycket lägre upplösning än Deca för dubbla priset.

Men priset av ett headset är väl mycket större än dess ingående komponenter, precis som för vilken produkt som helst?

Även om vi antar att kostnaderna för komponenterna stämmer så har du ju exempelvis forskning och utveckling, tillverkning, distribution, mjukvaruutveckling, support osv. Dessa saker är inte gratis.

Edit: Samt självklart att dom vill göra en vinst i slutändan också, det är ju inte välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Varför jag är sugen på ett Valve Index är nog framförallt kontrollerna. Jag vill greppa saker genom att faktiskt greppa dem och inte genom att trycka in en knapp. Sedan att den har basstationer är ett plus då jag gillar att kontrollerna trackas överallt, oavsett om jag har dem bakom ryggen eller över huvudet. Det här med att Quest kan köras trådlöst e najs. Jag gillar det skarpt men tycker att latens är lite för hög ibland. Körde Stride i nån timme och movement kändes riktigt janky. Sedan fungerar det säkerligen bra för vissa spel, såsom HL:Alyx och Arizona Sunshine. Men i dem spelen snurrar man ändå inte så mycket, så då känner jag att jag lika gärna skulle kunna köra med ett pulley system istället. Och jag saknar DP kabeln och den låga latens som man får genom den i Beat Saber och 11TT, vilket jag anser link inte kunna erbjuda. Så om jag behåller mitt Quest 2, så "måste" jag fortfarande ha kvar mitt Vive för Beat Saber och 11TT, om jag inte vill köpa de i Oculus store, fast det vill jag inte. Och då har headset till ett värde av ca 7700 kr. Vilket jag borde kunna hitta ett Index begagnat för.

Jag tycker inte att du ska tänka så mycket "det kostar pengar att köpa Beat Saber och Eleven Table Tennis och eventuellt enstaka ytterligare spel som körs bättre native". Kostnaden för dessa spel inkl. t.ex. Pistol Whip och andra spel som är/kan vara extremt latens-krävande, är väldigt liten om man tänker sig att du måste betala 7700kr för att "slippa köpa spelen igen" men få samma eller snäppet (om än märkbart) bättre upplevelse.

Ovan nämnda spel är förstås snäppet snyggare i PCVR än Quest 2-native och det var något jag "störde" mig på i början. Jag ville förstås ha så snyggt det gick eftersom jag har en dator som klarar av det, men i slutändan, när jag väl faktiskt spelade spelet aktivt som jag skulle spela det annars, då märkte jag inte av den sämre grafiken (effekter, ljus m.m.).

När jag letade skillnader så hittade jag alltid skillnader. Jag spelade t.ex. Until You Fall exklusivt på PCVR, trots att jag hade det både till PC och till Quest 2 native. Gräs såg ju faktiskt ut som gräs och broar och stenar hade var mer högupplösta.

Men efter att "gett efter" i två dagar så föredrar jag faktiskt Quest 2-versionen av Until You Fall, trots att det inte är lika snyggt. Smidigheten är större, men bara den lilla saken att spelet finns med i Move och man kan följa använda kalorier (hur osäkert det än är) är mer värt än att gräset och broar är snyggare när jag spelar. Jag menar, allt är snyggare i PCVR, men när man faktiskt spelar så tillför det ingenting och är - för mig - inte ens värt dom extra få knapptryckningar som krävs för PCVR.

Dessvärre kan du inte få det bästa från alla världar, men enligt mig får du det mesta av det bästa från alla världar (med enstaka kompromisser, vilka man får göra i alla fall) med ett Quest 2. Kanske kan det krävas ett nytt headstrap och diverse tillbehör, men det krävs mycket för att man ska komma upp i samma summa som Index, och då har man andra nackdelar istället (beroende på ens situation förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Körde Stride i nån timme och movement kändes riktigt janky. Sedan fungerar det säkerligen bra för vissa spel, såsom HL:Alyx och Arizona Sunshine. Men i dem spelen snurrar man ändå inte så mycket, så då känner jag att jag lika gärna skulle kunna köra med ett pulley system istället.

Jag använder knappt smooth/snapturn alls utan vänder alltid fysiskt oavsett spel.
Vet en och man har även läst om det på nätet om folks erfarenheter att kör man sk pulley så kommer kabeln gå sönder om man inte håller koll på hur man snurrar.
Det finns olika hjälpmedel för det som man kan lägga in i SteamVR som indikationer på golvet osv.
Rätt "immersive breakin" om man vant sig vid helt trådlöst men "Good enough" för att inte linda in sig eller snubbla på kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Du glömmer bort att komponenter behöver mjukvara. Att dom har lagt ihop en kundvagn med billiga komponenter säger ingenting.

Förövrigt tycker jag att det är lite dumt formulerat; "det inte är ett PCVR headset".
Faktum är att det är ett mycket kompetent PCVR headset vad gäller både kablat och framförallt trådlöst.

Jag, och många andra använder det uteslutet till PCVR (förutom for Eleven: Table Tennis då det erbjuder bättre respons nativt).

Glömmer inte bort att det krävs mjukvara? Men jag anser även att det är irrelevant för poängen. Spelar ingen roll om Deca har grym mjukvara eller inte alls, eller om headsetet släpps eller inte. Utan den poängen som jag försöker få fram är att detta headset går att bygga. Och det går att bygga billigt, ynka 1240-2068 kr ska det kosta. Det är min poäng. "att det går att bygga ett grymt VR-headset för en väldigt billig peng."

Och att påstå att faktumet att de lagt ihop en kundvagn med billiga komponenter inte säger någonting är dummare än mitt påstående att det Q2 inte är ett PCVR headset. Vilket jag inte anser att det är. Sedan kanske man per definition kan hävda att det är ett PCVR headset för att det går att använda den för PCVR. Men jag skulle vilja hävda att det är ett Stand-alone headset som kan användas för PCVR. Alltså inte ett PCVR headset. Detta då ett PCVR headset bör komma med vad som behövs för att lira PCVR. Och så vitt jag vet så inkluderar Quest 2 varken en kabel eller något sätt att köra trådlöst PCVR genom. Och bör därför inte klassas som ett PCVR headset. Det är ungefär som att man skulle kalla ett kretskort med switches för ett "tangentbord", när det saknas keycaps för att använda det.

Skrivet av Halldin:

Men priset av ett headset är väl mycket större än dess ingående komponenter, precis som för vilken produkt som helst?

Även om vi antar att kostnaderna för komponenterna stämmer så har du ju exempelvis forskning och utveckling, tillverkning, distribution, mjukvaruutveckling, support osv. Dessa saker är inte gratis.

Inte påstått att kostnaden för headsetet inte är mycket större än endast dess ingående komponenter??? Inte vad du citerade iallafall. Jag har skrivit "att det går att bygga för en väldigt billigt peng". Detta är relativt. Billigt för någon kan vara 1000 kr, för en annan 10.000 kr. Byggkostnaden är iallafall 1240-2068 kr enligt deras komponentlista. Sedan om kostnaden går upp 3 faldigt med "utveckling, tillverkning, distribution, mjukvaruutveckling, support osv." så är inte det relevant? Inte för vad jag försöker säga iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Glömmer inte bort att det krävs mjukvara? Men jag anser även att det är irrelevant för poängen. Spelar ingen roll om Deca har grym mjukvara eller inte alls, eller om headsetet släpps eller inte. Utan den poängen som jag försöker få fram är att detta headset går att bygga. Och det går att bygga billigt, ynka 1240-2068 kr ska det kosta. Det är min poäng. "att det går att bygga ett grymt VR-headset för en väldigt billig peng."

Och att påstå att faktumet att de lagt ihop en kundvagn med billiga komponenter inte säger någonting är dummare än mitt påstående att det Q2 inte är ett PCVR headset. Vilket jag inte anser att det är. Sedan kanske man per definition kan hävda att det är ett PCVR headset för att det går att använda den för PCVR. Men jag skulle vilja hävda att det är ett Stand-alone headset som kan användas för PCVR. Alltså inte ett PCVR headset. Detta då ett PCVR headset bör komma med vad som behövs för att lira PCVR. Och så vitt jag vet så inkluderar Quest 2 varken en kabel eller något sätt att köra trådlöst PCVR genom. Och bör därför inte klassas som ett PCVR headset. Det är ungefär som att man skulle kalla ett kretskort med switches för ett "tangentbord", när det saknas keycaps för att använda det.

Självklart är mjukvaran relevant, även resten av delarna som gör en färdig produkt precis som @Halldin påpekade.

Nu klyver du hårstrån vad gäller definitionen av ett PCVR endast av anledning för att förkasta mitt tidigare argument.
Ja, det är ett standalone headset som kan köra PCVR. Det är ett standalone headset när du spelar nativa spel, och det är ett PCVR headset när du spelar PCVR spel.

I det hela; DecaGear, deras prisbild för ett headset och allt vad det innebär är irrelevant såvida dom inte kan visa upp ett fungerande headset hos oberoende tredje-part.
Varför? Hur skall annars Facebook, HTC, Samsung och resterande jättar inom VR ta dom seriöst och ändra sin prisbild.

Nu känns det dock väldigt OT då den här tråden handlar om huruvida ett Valve Index är värt det 2021, där jag redan har delat min åsikt i frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag använder knappt smooth/snapturn alls utan vänder alltid fysiskt oavsett spel.
Vet en och man har även läst om det på nätet om folks erfarenheter att kör man sk pulley så kommer kabeln gå sönder om man inte håller koll på hur man snurrar.
Det finns olika hjälpmedel för det som man kan lägga in i SteamVR som indikationer på golvet osv.
Rätt "immersive breakin" om man vant sig vid helt trådlöst men "Good enough" för att inte linda in sig eller snubbla på kabeln.

Alltså, hur mycket folk än försöker dölja svagheterna i trådat VR så blir det aldrig samma sak som helt trådlöst VR. Folk kan komma med sina "mitt pulley funkar hur bra som helst", men det ändrar inte det faktum att du inte kör trådlöst.

OP har säger sig ha haft hela två stycken Quest 2 vid olika tillfällen, och med tanke på att han är villig att betala över 7000kr för att spela med kabel, så är det nog så att han helt enkelt får göra det.

Skillnaden med kontrollerna (som är bra!) kommer bli en besvikelse, men däremot kan han ju alltid använda 144Hz och spela PCVR riktigt nice för dom spelen som klarar 144Hz. Skillnaden från 120Hz till 144Hz är minimal, men det är ju bara förhoppningar än så länge, då vi inte har fått något bekräftat gällande uppdatering till 120Hz på Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Inte påstått att kostnaden för headsetet inte är mycket större än endast dess ingående komponenter??? Inte vad du citerade iallafall. Jag har skrivit "att det går att bygga för en väldigt billigt peng". Detta är relativt. Billigt för någon kan vara 1000 kr, för en annan 10.000 kr. Byggkostnaden är iallafall 1240-2068 kr enligt deras komponentlista. Sedan om kostnaden går upp 3 faldigt med "utveckling, tillverkning, distribution, mjukvaruutveckling, support osv." så är inte det relevant? Inte för vad jag försöker säga iallafall.

Du skrev så här:

Citat:

Utan den stora poängen, och vad Deca egentligen försöker visa, är att det går att bygga ett grymt VR-headset för en väldigt billig peng

Jag vill mena att du inte kan bygga ett grymt VR-headset för en väldigt billig peng, för kostnaden beror på mycket mer än vad de ingående komponenterna kostar. Förstår inte hur det kan vara irrelevant om allting som är utöver komponenter trissar upp priset flera gånger om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Självklart är mjukvaran relevant, även resten av delarna som gör en färdig produkt precis som @Halldin påpekade.

Nu klyver du hårstrån vad gäller definitionen av ett PCVR endast av anledning för att förkasta mitt tidigare argument.
Ja, det är ett standalone headset som kan köra PCVR. Det är ett standalone headset när du spelar nativa spel, och det är ett PCVR headset när du spelar PCVR spel.

I det hela; DecaGear, deras prisbild för ett headset och allt vad det innebär är irrelevant såvida dom inte kan visa upp ett fungerande headset hos oberoende tredje-part.
Varför? Hur skall annars Facebook, HTC, Samsung och resterande jättar inom VR ta dom seriöst och ändra sin prisbild.

Nu känns det dock väldigt OT då den här tråden handlar om huruvida ett Valve Index är värt det 2021, där jag redan har delat min åsikt i frågan.

Jag klyver inte hårstrån för att förkasta ditt tidigare argument. Skulle kunnat stoppa på "Det är min poäng. "att det går att bygga ett grymt VR-headset för en väldigt billig peng."" Jag har lagt fram mitt argument, och det är även ett mycket vettigt sådant. Resten är bara för att visa hur dumt påståendet att "Att dom har lagt ihop en kundvagn med billiga komponenter säger ingenting" är. För någonting säger det. Att dessa delar finns på marknaden och går att köpa. Vilket visar att vem som helst, HP, Valve, Deca, HTC, Vive kan köpa dessa delar och bygga ett headset + mjukvara till det och sedan krossa allt annat motstånd i mellan-överklassen. Mer än så har jag inte påstått. Har inte påstått att Deca kommer slakta allt motstånd eller att de ens kommer att släppa den. Bara att dessa komponenter finns och det går att tillsammans med mjukvara göra ett sådant headset.

Skrivet av Halldin:

Du skrev så här:

Jag vill mena att du inte kan bygga ett grymt VR-headset för en väldigt billig peng, för kostnaden beror på mycket mer än vad de ingående komponenterna kostar.

Bara för att kostnaderna beror på mycket mer än vad de ingående komponenterna kostnader så betyder det att man inte kan bygga ett VR-headset för en väldigt billig peng? Kolla på Q2, facebook lyckades bygga "ett "grymt" VR-headset för en väldigt billig peng". Om Deca lanseras för 4700 kr så anser jag även att det är "ett grymt VR-headset för en väldigt billig peng". Vad som är "billig peng" är somsagt relativt, men jag anser inte 4700 kr vara nått mycket, speciellt inte för ett VR-headset. Vad vet jag, om HP gjorde det så kanske de skulle ha super stora NPD kostnader pga det stora teamet och dra upp priset till 12 lax. Men min poäng kvarstår, om deca bygger detta headset, det funkar bra och det säljer för 4700 kr. Då är det ju rena defintionen av "grymt VR-headset för en väldigt billig peng"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Förstår inte hur det kan vara irrelevant om allting som är utöver komponenter trissar upp priset flera gånger om.

Det är irrelevant eftersom att priset är 4700 kr.

Permalänk
Medlem

Hej hoppar in lite här, jag har haft första htc vive och även index och inte testat något trådlöst så detta är min åsikt.
Det jag vet spelar roll med VR är "inlevelsen" hur väl stämmer din rörelse med det som sker på skärmen och om det stämmer bra då spelar inte lite screendoor effekt någon roll inte heller kabeln från headsetet, för tycker man att kabeln är jobbig då borde hela headsetet vara jobbigt.
Jag köpte mitt Index beg för 8500kr i somras enbart för att spela Alyx, sedan sålde jag det och fick tillbaka pengarna.
Såg en annons här på swec där en kille sålde sitt index som var nästan nytt för 7000kr vilket får anses vara ett väldigt bra pris.
Jag skulle satsat på ett beg Index om jag verkligen inte visste att något revolutionerande var på g.
Att få kasta eller fånga en granat i Alyx med Index kontroller är helt magiskt, eller att stå och klämma på en diskmedelsflaska
Sedan har du riktigt bra ljud i Index som jag skulle säga ger en grym upplevelse eftersom de svävar en bit från örat vilket gör ljudet väldigt "riktigt".
Index har inte grymmaste skärmarna på marknaden, men det ser jag som minsta problemet när det gäller VR, är resten bra eller bäst så blir det kombinerat en jävla bra upplevelse helt enkelt.
Om man kan och har råd så borde i alla fall Alyx upplevas med Index.
Vad du än väljer så hoppas jag du hittar något som passar dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Det är irrelevant eftersom att priset är 4700 kr.

Om det blir en riktig produkt som går att köpa för det priset och i övrigt levererar vad den lovar så kommer den att utmana flera andra tillverkare, ja, fast du skrev ju att det inte spelar någon roll om dom gör det. Nåja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Hej hoppar in lite här, jag har haft första htc vive och även index och inte testat något trådlöst så detta är min åsikt.
Det jag vet spelar roll med VR är "inlevelsen" hur väl stämmer din rörelse med det som sker på skärmen och om det stämmer bra då spelar inte lite screendoor effekt någon roll inte heller kabeln från headsetet, för tycker man att kabeln är jobbig då borde hela headsetet vara jobbigt.
Jag köpte mitt Index beg för 8500kr i somras enbart för att spela Alyx, sedan sålde jag det och fick tillbaka pengarna.
Såg en annons här på swec där en kille sålde sitt index som var nästan nytt för 7000kr vilket får anses vara ett väldigt bra pris.
Jag skulle satsat på ett beg Index om jag verkligen inte visste att något revolutionerande var på g.
Att få kasta eller fånga en granat i Alyx med Index kontroller är helt magiskt, eller att stå och klämma på en diskmedelsflaska
Sedan har du riktigt bra ljud i Index som jag skulle säga ger en grym upplevelse eftersom de svävar en bit från örat vilket gör ljudet väldigt "riktigt".
Index har inte grymmaste skärmarna på marknaden, men det ser jag som minsta problemet när det gäller VR, är resten bra eller bäst så blir det kombinerat en jävla bra upplevelse helt enkelt.
Om man kan och har råd så borde i alla fall Alyx upplevas med Index.
Vad du än väljer så hoppas jag du hittar något som passar dig

Tack för det väldigt utvecklade svaret. Lutar extremt mycket mot ett begagnat index nu. Och som du sade, 7k vore inte så dumt. Då får jag nog också säkert tillbaka pengarna sen när jag säljer det också. Eller max nån tusing back beroende på hur länge jag har den. Och det där med att verkligen greppa saker och inte bara trycka in en knapp är vad jag ser mest framemot med ett index. Vill inte förstöra första playthrough av HL:Alyx genom att använda Vive Wands eller Oculus Touch kontroller eller liknande. Utan då vill jag ha antingen Deca, Index eller Etee kontrollerna. Och att upplösningen inte är den högsta tror jag inte att jag kommer att störa mig på allt för mycket. Såklart roligt med hög upplösning, men hög uppdateringsfrekvens anser jag viktigare. Dock till en viss gräns såklart.