Nvidia Geforce RTX 3060 från Gigabyte och MSI – Ampere äntrar mellanklassen

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av stoffe_83:

Tar Sweclockers prestandaindex hänsyn till DLSS och Raytracing? Eller är det direkta jämförelser av hur korten presterar med vad som finns gemensamt på alla korten i listan? Hur jämför man annars AMD mot Nvidia?

Det är bara "vanlig" prestanda vi jämför i prestandaindex. Alltså traditionell rastrering och inte DLSS eller ray tracing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makramundi:

Om jag var produktlinjechef hade jag kallat 3070 för 3070ti, 3060ti hade blivit 3070, och 3060 hade fått ha kvar sitt namn. På så vis kunde man brygga in gapet där emellan med ett nytt 3060ti.

Kan hålla med dig, gapet kommer nu troligtvis att bryggas med ett 3060 super. Lite för många namn och klasser för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Det är bara "vanlig" prestanda vi jämför i prestandaindex. Alltså traditionell rastrering och inte DLSS eller ray tracing.

Tack för bra svar, finns det fler skillnader som är till fördel eller nackdel för röda eller gröna laget? Det jag menar är att är titlarna som testsuiten består utav, har de lika bra optimeringar och är det ett jämförbart test?

Det finns andra test t ex passmark gpu bench och liknande, vet inte hur tillförlitliga dessa är för att kunna jämföra olika kort.

Den där prestandaindexlistan borde gå att hitta på ett lätt sätt på sajten.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

jag jämförde lite med det grafikkort jag hade innan ( asus 1060 strix oc) och tänker mej nu gigabyte 3060 vision...
såhär jämförde jag: gigaflops/krona då när jag köpte det kortet: ca 85öre/gflops och nu 3060... så får jag runt 47 öre.... det betyder att 3060 är helt och hållet billigare än mitt förra.... fast detta kort som jag beställde kostar 6000 kr......

Kanske kommer som en nyhet men: Nej, 3060 är inte billigare än 1060...

Och varför räkna på gflops? Faktiska prestandan är ju känd, 3060 ger runt dubbla prestandan ijmf med 1060 6GB (+ RTX funktioner förstås).

Sure, det är helt ok att vilja ha ett nytt kort. Men för den skull behöver du ju inte göra allt för att lura dig själv.