Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur länge håller en SSD och hur kollar man upp TBW?

Permalänk
Medlem

Hur länge håller en SSD och hur kollar man upp TBW?

Hej!

Har en ca. 6 år gammal Samsung SSD i datorn som jag känner att jag borde byta ut då jag vet att en SSD inte håller lika länge som en vanlig hårddisk. Läste någonstans att Samsung SSD'er kan skriva upp till 150 terabytes innan de borde bytas ut, men kan man kolla upp detta någonstans?

Denna SSD är den enda lagringen jag har i datorn just nu. Är det någon idé att köpa en ny SSD om man inte spelar? Tänkte att jag ska köpa en 256 GB SSD för att ha Windows på + 1TB HDD för allt annat. Rekommenderas det något annat?

Permalänk
Medlem

Min Samsung 830 128GB är runt 8.5år gammal, har i princip varit igång 24/7, har 3069 dagar i drifttid och det har skrivits 103TB till den. Det är år kvar tills den börjar få problem med så lite skrivet till den och jag har inget viktigt på systemdisken så när problemen börjar komma så kan jag i lugn och ro installera en ny.

Ha bara backup på dina viktiga saker så kan du köra på tills du faktiskt behöver byta.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

TBW beror på modell och minnestyp men Samsung har generellt inget skräp. Du kan se hur mycket som skrivits med CrystalDiskInfo.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Min Samsung 830 128GB är runt 8.5år gammal, har i princip varit igång 24/7, har 3069 dagar i drifttid och det har skrivits 103TB till den. Det är år kvar tills den börjar få problem med så lite skrivet till den och jag har inget viktigt på systemdisken så när problemen börjar komma så kan jag i lugn och ro installera en ny.

Ha bara backup på dina viktiga saker så kan du köra på tills du faktiskt behöver byta.

Hmm okej. Får nog vara lite mer noga med backup. Hur kollar du upp hur mycket som skrivits till den?

Permalänk
Medlem

Hade 38000 GB, alltså 38 TB skrivet till den så antar att det är lugnt.

Permalänk
Medlem

Du skriver inte exakt vilken typ men är det 840 EVO som kanske stämmer med tidsspannet så är min på 72149 timmar och 82TB written, pos B1 (wearlevling count) så är normaliserade värdet 69 (motsvarar i det här fallet 69% kvar) och det motsvarar 369 varv i skrivning vilket gör att budgeten är troligen ca 1190 wearlevlings-varv totalt.

Jag har bara förbrukat 31% av den totala kapaciteten på typ snart 10 år.

Med andra ord vid normal användning så är risken att man sliter ut SSD inom 10 år mycket liten - det är andra åldersrelaterade (elektronik)fel som kommer att inträffa innan det beror på just slutskriven flash-minne.

Är det en Samsung 830 så är den känd för att vara i det närmaste odödlig när det gäller skrivmängd och folk har skrivit flera gånger dess lovade TBW i tester innan problem uppstår.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det beror på vilken ssd du har samt vad ev verktyg tillverkaren har rapporterar på den.
Har intel 330 60 gb disk som har 93% hälsa än så länge så helt ok fortfarande, inget viktigt sparat på den heller för den delen om någon undrar.

Haft den sedan Augusti 2013 har jag för mig.
Så hållt bra länge för att vara en så liten disk för windows 7.
Skulle ersätta den med en WD 500 gb ssd men den fick bli större ssd för spel istället då jag inte byggt om burken ännu med nytt moderkort, processor som jag skulle gjort strax efter julen.

Men 1150 moderkortet + processorn jag fick av morsans sambo omkom i postens hantering då jag inte får bild från moderkortet alls och flera leds lyser på det, vga,storage oavsett om det är grafikkort, hdd/ssd inkopplat i moderkortet eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Rekordmedlem

Funkar inte Magician för att ge statusen på SSDn?
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du skriver inte exakt vilken typ men är det 840 EVO som kanske stämmer med tidsspannet så är min på 72149 timmar och 82TB written, pos B1 (wearlevling count) så är normaliserade värdet 69 (motsvarar i det här fallet 69% kvar) och det motsvarar 369 varv i skrivning vilket gör att budgeten är troligen ca 1190 wearlevlings-varv totalt.

Jag har bara förbrukat 31% av den totala kapaciteten på typ snart 10 år.

Med andra ord vid normal användning så är risken att man sliter ut SSD inom 10 år mycket liten - det är andra åldersrelaterade (elektronik)fel som kommer att inträffa innan det beror på just slutskriven flash-minne.

Är det en Samsung 830 så är den känd för att vara i det närmaste odödlig när det gäller skrivmängd och folk har skrivit flera gånger dess lovade TBW i tester innan problem uppstår.

Skrivet av mini-z1994:

Skulle nog säga att det beror på vilken ssd du har samt vad ev verktyg tillverkaren har rapporterar på den.
Har intel 330 60 gb disk som har 93% hälsa än så länge så helt ok fortfarande, inget viktigt sparat på den heller för den delen om någon undrar.

Haft den sedan Augusti 2013 har jag för mig.
Så hållt bra länge för att vara en så liten disk för windows 7.
Skulle ersätta den med en WD 500 gb ssd men den fick bli större ssd för spel istället då jag inte byggt om burken ännu med nytt moderkort, processor som jag skulle gjort strax efter julen.

Men 1150 moderkortet + processorn jag fick av morsans sambo omkom i postens hantering då jag inte får bild från moderkortet alls och flera leds lyser på det, vga,storage oavsett om det är grafikkort, hdd/ssd inkopplat i moderkortet eller inte.

Det är en 850 EVO. Hälsostatus låg på 87 % också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Funkar inte Magician för att ge statusen på SSDn?
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/t...

CrystalDisk funkade bra.