Permalänk
Medlem

Custombyggt chassi för 2 datorer

Hallå alla!

Ny här på forumet och tänkte att jag skulle dela med mig av ett litet bygge som jag och min sambo jobbar på. Bygget har varit igång i snart ett år, så ni får mycket bilder att gotta er i direkt 😄

Det hela började med att rummet var i stort behov av renovering, och jag har alltid velat bygga något unikt i datorväg.
Så i denna tråd har vi först lite bygge av gamingrum följt av chassit.

Det här blir alltså första lådan jag designat själv så det finns väl ett par saker man hade kunnat göra annorlunda såhär i efterhand. Men det får man väl tänka på till ett framtida bygge. Nåväl, låt oss börja!

Började med att skissa upp hur lådan skulle se ut.

Ritade därefter ut på väggen var vi ville ha den placerad.

Fräste in 2st 50mm slangar i väggen där alla kablar kommer ledas. Även en dosa för eluttag blev monterat

Gipsat igen alla väggar och påbörjat det roliga spacklandet.. det blir fort kaos 😅.

Alla väggar målade svart + nytt golv.

Därefter beställdes 2 tapeter, då både jag och frugan gillar Diablo spelen så blev ju valet självklart. Synd att där inte fanns bra D4 bilder då det var dags, bilder är från Diablo 3 istället.

Påbörjade ett skrivbord.

Skrivbordet färdigt! Nu ser ni var dosorna emellan slangarna hamnade, från dator till ovankant skrivbord. Ska byggas en liten låda där hdmi/usb och aux uttag ska sitta där man enkelt kan ansluta skärmar och övrigt tillbehör.

Då kommer vi äntligen till chassit, gjorde ritningar och skickade in så jag fick laserskuret och bockat, sömmade sedan igen skarvarna med MIGen.

Monterade 2 plåtar som sitter på distansskruvar för att enkelt kunna dra kablar bakom.

Första provmonteringen.

Beställde hem lite mer laserskurna detaljer.

Allt fastsvetsat. 😃 Fläktramen i mitten ska trycka luften upp igenom "hyllan" där nätaggen sitter och ut på sidorna. Kommer även att trycka luften neråt genom botten av lådan. Borrar upp dessa i efterhand.

Monterade 2st gamla moderkort för att se var hålet för I/O plåten skulle hamna.

Sagt å gjort..

Ritade lite..

Borrade lite..

Borrade lite mer, sen var det klart! Allt slipades och skickades på pulverlack!

Blev riktigt bra!

Beslutade mig för att göra nya moderkortsplåtar så jag fick laserskurna hål för kablar och dylikt.

Båda plåtarna preppade och redo för provmontering
Gjorde även en liten platta för att klämma fast riserkabeln.

Första provmonteringen! Skickades senare på pulverlack..

Och kom tillbaka såhär 😁

Monterade båda datorerna och satte även dit täckplåten för hyllan.

Fick lite fläktgaller och monteringsplåtar för nätaggen utskurna.

Svetsade fast gallret i monteringsplåten.

Bockade sedan upp spåret för att kunna skruva fast nätaggen.

Gjorde en jigg där jag kapade brickor mitt itu för att sedan borra ett hål i.

Sedan gjordes jiggar där gallren svetsades, har tyvärr inte bilder på de större gallren men det blev samma metod där.

Allt färdigsvetsat och blev inlämnat för pulverlack.

Kom tillbaka helt OK 🙂

Monterade nätaggen och de större gallren.

Fick hem lite fläktar, gick på Corsairs QL serie då dessa är väldigt tysta för att ha RGB, 26db på maxfart vilket dom ändå aldrig kommer gå i 🙂

Allt monterat, blev tyvärr tvungen att beställa en förlängningssladd till sista fläkten.. funderade på att skarva den själv men kändes onödigt att klippa i en ny fläkt..

Och det är här vi står idag, har beställt en härdad glasskiva med 6st monteringshål i som ska monteras i fronten. Var ca 3 veckors leveranstid på den så jag skulle gissa att den kommer i samband med förlängningskabeln.

Ha det gott så hörs vi vid nästa update! 😁
Ställ gärna frågor, har garanterat missat nått.

Permalänk
Medlem

Wow! Grymt jobbat! Jäkligt häftigt bygge! Bra jobbat!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Wow! Grymt jobbat! Jäkligt häftigt bygge! Bra jobbat!

Tackar så mycket, roligt att höra 😃

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem

Fasen vad ballt! Följer tråden med nöje

Permalänk
Medlem

Då var det äntligen dags för en liten update!

Beställde hem 2 st fläktcontrollers. Dels för att kunna köra absolut lägsta RPM, och dels för att få bort så mycket kablar det bara går ifrån moderkortet.

Beställde även hem lite skruv, brickor och boxar. Fick även hem lite knappar som inte kom med på bild..

Boxarna var kanske i det minsta laget, men det blir bra ändå.
(Hade inte kabel så det räckte åt Reset knappen, återstår att se om den ens kommer att kopplas in)

Färdigt resultat, Röda arkad knappar.

Den sista fläkten har äntligen fått sin förlängningskabel, och den härdade glasskivan sitter monterad.
Det var verkligen inte lätt att få till en bra bild när glaset sitter där, men 50+ bilder senare så fick jag tillslut ihop några vettiga.

Nu kommer detta bygget mest troligt få gå i dvala ett tag då jag dels har mycket annat som ska göras under sommaren, och dels pga komponent bristen som är just nu.

Ha de gott!

Permalänk
Medlem

Holy cow!!

Ambitiöst, fyndigt och läckert! 👍
Tråd följd! 🤓

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Väldigt fint

Men det gör allt lite ont i ögonen att se vad ni kyler cpu med

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Väldigt fint

Men det gör allt lite ont i ögonen att se vad ni kyler cpu med

Haha ja jo, jag är villig att hålla med om det xD. Det kommer bli annat när nya komponenter ska inhandlas

Permalänk
Medlem

Satan i min lilla gata vilket snyggt bygge.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Lagom all in när man köttar ner väggarna

Har du inte någon avslutsbild med skärmar och allt på plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Lagom all in när man köttar ner väggarna

Har du inte någon avslutsbild med skärmar och allt på plats?

Nej det har jag faktist inte ens tänkt på! Fixar det! 😃

Permalänk
Medlem

Nice! Alltid kul och bygga lite eget och unikt för en själv.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Mycket bra, väldigt intressant! Så långt har jag inte kommit att jag bygger lådorna själv och för två datorer dessutom. Mycket trevligt. Blir det vattenkylning med massa rördragning och RGB-lysande vattenflöde så småningom?

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder på hur det ser ut just nu helt enkelt! Har lite kabelhantering kvar, men ni vet ju säkert hur det är när man vill få gång sakerna snabbt! 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Mycket bra, väldigt intressant! Så långt har jag inte kommit att jag bygger lådorna själv och för två datorer dessutom. Mycket trevligt. Blir det vattenkylning med massa rördragning och RGB-lysande vattenflöde så småningom?

Ja, nya komponenter ska inhandlas och till det blir det vattenkylning.🙂

Permalänk
Medlem

Tjusigt! Väntar med spänning på fortsättningen.

Permalänk
Medlem

Wow! Mycket imponerande.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40