Openpilot - självstyrning för bilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så är det ju, vilket jag även påpekat tidigare. På det sättet finns det en teoretisk möjlighet att göra bilar självkörande, men jag är skeptiskt till det även då.

Sen undrar jag lite över marknadsanalysen, det är möjligt att den finns där och att jag missat den.

Men var är marknadsanalysen som säger att självkörande är vad kunderna vill ha?

Okej att det är ett kittlande problem att lösa, men det säljer ju "inga" bilar.

Så det här t.ex.

Varför skulle det hända? Om den marknadsandelen var så stor, varför skulle inte alla dom åka taxi redan idag? För kunden är dagens taxibilar självkörande.

Och ersätter du personbilarna med taxi, så säljs ju färre bilar. Personbilar är ju i väldigt stor utsträckning outnyttjade, så 10 personbilar som nyttjas 10% av tiden ersätts av 2 taxibilar med en nyttjandegrad på 50%.

Så då säljs det 1/5 så många bilar.

Du gjorde en tankevurpa där. Ingen hemlighet att Teslas plan med självkörande bilar är att sälja mindre bilar då man tjänar mer på att ta betalt per mil istället. Samtigit blir det mycket billigare att åka teslataxi (robotaxi) än dagens taxibilar med chaförer . (största avgiften är chaffören)

Det kommer finnas tillräckligt med robotaxibilar för att du aldrig behöver vänta mer än du gör på en tunnelbana.

det kommer både va bekvämare och billigare att åka taxi i framtiden när FSD är löst.

Dom som äger bil kommer va lika många som dagens veteranbil ägare är idag. det kommer va en hobby att äga bil.

Dom mest optimistiska säger att det kommer inom 2-3 år. Jag tror det tidigast kan ske om 10 år.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Du gjorde en tankevurpa där. Ingen hemlighet att Teslas plan med självkörande bilar är att sälja mindre bilar då man tjänar mer på att ta betalt per mil istället. Samtigit blir det mycket billigare att åka teslataxi (robotaxi) än dagens taxibilar med chaförer . (största avgiften är chaffören)

Det kommer finnas tillräckligt med robotaxibilar för att du aldrig behöver vänta mer än du gör på en tunnelbana.

det kommer både va bekvämare och billigare att åka taxi i framtiden när FSD är löst.

Dom som äger bil kommer va lika många som dagens veteranbil ägare är idag. det kommer va en hobby att äga bil.

Dom mest optimistiska säger att det kommer inom 2-3 år. Jag tror det tidigast kan ske om 10 år.

....enligt Elon Musk.

Det där är ett så uppenbart Elon-fanboy inlägg, och jag har lärt mig för länge sedan att verkligheten inte har någon plats där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Och landsbygden?
Med närmaste tätort 1 mil bort, närmaste stad 2 mil bort. Glöm tunnelbana-tider. Vi har å andra sidan ingen tunnelbana till att börja med.

Kanske bara jag som har svårt att se hur det i praktiken kommer lösa sig.
Jag tror å andra sidan på att åka mindre överlag, t.ex. alla som kan måste jobba hemma för miljön.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

....enligt Elon Musk.

Det där är ett så uppenbart Elon-fanboy inlägg, och jag har lärt mig för länge sedan att verkligheten inte har någon plats där..

Jag är verkligen ingen Elon-fanboy och jag vet inte om det kommer att funka för Tesla i längden, eller om vi kommer att få FSD inom någon överskådlig framtid. Men att FSD skulle förändra bilbranschen i grunden om/när det kommer ser jag som självklart.

Skrivet av FX9:

Och landsbygden?
Med närmaste tätort 1 mil bort, närmaste stad 2 mil bort. Glöm tunnelbana-tider. Vi har å andra sidan ingen tunnelbana till att börja med.

Kanske bara jag som har svårt att se hur det i praktiken kommer lösa sig.
Jag tror å andra sidan på att åka mindre överlag, t.ex. alla som kan måste jobba hemma för miljön.

Bor man på landsbygd så lär man behöva ha lite mer framförhållning, men det gäller ju ganska mycket på landsbygden liksom. Sen är det förstås de, och de riktigt rika förstås, som kommer att behålla privatägda bilar längst. Men för övriga så finns det liksom ingen mening med att ha en bil som står och kostar pengar hela tiden när man bara nyttjar den någon procent av tiden. Om man inte är någon form av entusiast förstås.

Permalänk
Medlem

Får gärna kalla mig fan-boy ha ha. Elon är ingen dålig förebild att ha. Med det betyder inte att jag tror på allt han säger, så per definition är jag ingen fan-boy kanske iallafall. Jag var länge väldigt skeptisk till självkörande bilar, men en sak har jag lärt mig dom sista åren, betta aldrig emot Elon!

Det viktigaste som jag vill ha sagt är, med en skeptisk och negativ inställning så är allt omöjligt. Och tvärtom om man bara tror och försöker tillräckligt många gånger så är allt möjligt. Den enda anledningen till att jag tror att FSD kommer bli verkligehet, även om det tar lite längre tid, är just personen Elon Musk och hans barnsliga tro och envishet.

Skrivet av Xeonist:

....enligt Elon Musk.

Vilken verklighet syftar du till? Den där ingen annan lyckats starta ett elbilsföretag utan att gå konkurs? Eller en verklighet där privat bolag bygger rymdraketer som dessutom är återanvändbara och kan landa vertikalt? En verklighet där hela jorden får tillgång snabbt internet? En verklighet där snart varje hus har inbyggda solpaneler i taket och batterier i källaren? Där vi inte längre behöver smutsiga elkraftverk? Eller en där vi snart har människor på Mars? Eller där vi bygger tunnlar under städer för att minska på trafikköer? Eller där det finns mänskliga hybrider som är chippade och kan surfa på nätet med sin egen tankeförmåga? Eller där demenssjuka får ett skarpt sinne tillbaka? Där folk inte längre dör i trafiken tack vare AI? Där vi kan tala med och förstå husdjur? Där vi har mänskliga robotar som gör alla tråkiga jobb?

och landsbyggden? Ja, det tar väl lite längre tid att ställa om där ute.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Har kört med openpilot lite över ett år nu, här är ett kort demo jag spelade in.

https://www.youtube.com/watch?v=O8wxi0sgUOo

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Har kört med openpilot lite över ett år nu, här är ett kort demo jag spelade in.

Jag hoppas den där "boot" tiden på programvaran bara är för att du gjort nån uppdatering. Jag hade redan varit halvvägs framme om jag sluppit vänta på den där

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en manuell omstart för videon. Men det händer att den bootar upp precis när man ska köra. men det är inte varje gång.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

"Videon är inte tillgänglig
Den här videon är privat"

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

"Videon är inte tillgänglig
Den här videon är privat"

Japp, tagit ner den. för litet intresse.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

Japp, tagit ner den. för litet intresse.

Här finns intresse Går väl att dela så att endast dom med länk kan kolla? Skulle du kunna skicka en till mig via PM?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Här finns intresse Går väl att dela så att endast dom med länk kan kolla? Skulle du kunna skicka en till mig via PM?

självklart, eftersom du fråga så snällt. Länken ska fungera nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Blir alldeles nervös bara av att kolla på den 😅

Har du den för att du är nyfiken på tekniken eller för att faktiskt få en angenäm, autonom resa? För jag skulle aldrig lita på den tillräckligt för det sistnämnda

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Blir alldeles nervös bara av att kolla på den 😅

Har du den för att du är nyfiken på tekniken eller för att faktiskt få en angenäm, autonom resa? För jag skulle aldrig lita på den tillräckligt för det sistnämnda

Jag kan inte leva utan den. Att behöva hålla i ratten på längre resor är obekvämt och tillhör historien. Välkommen in i 2020talet. Själklart köpte jag den först för jag var intresserad av tekniken, men jag väntade ändå till 3:e generationen som kändes gedigen plus att jag hade inte en bil som var supporterad innan. Men valet av bil var starkt motiverad av support till open pilot.

Som jag nämner i videon, möter jag en större bil eller vid en skarpare kurva så lägger jag handen på ratten för säkerhetsskull. Annars tar det mindre än 1/10 sek att ta över även om händerna vilar på sidorna.

Visa signatur