Permalänk
Medlem

Grafikkort mod 3090

Hej
tänkte ge mig själv en 70års present , en speldator som klarar MSFS2020 i 4K.
har använt mitt gamla chassi bytt MOBO etc Gigabyte 570 master och en 5950X.
Grafikkortet är den svåra delen nu , lyckades få tag i ett 3090 tomt utan kylning.
Mitt mål är att få ungefär samma prestanda som ett Evga 3090 Kingpin.

Har startat med att 3D skriva ut fläkt hållare modifiera ett gammalt cpu vattenblock.
här kommer första bilden , blev inte så vackert men funkar det så duger det för mig
tänkt bli nåt sånt här
Test montage

som pensionär är budgeten inte så hög gäller att återvinna så mycket som möjligt , har är gått om tid speciellt i
dessa corona tider.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Ja jäklar vilken mod! häftigt

Permalänk
Medlem

Munnena blir varma på 3090, tänk på att det sitter minnen på baksidan. På äldre kort räckte en fläkt (muna 980ti kör AIO) och där dugen en fläkt för minnena. På 3090 tror jag du behöver flänsar till dem.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra mod, och jag instämmer med Ernesto, sätt på små kylflänsar på minneskretsarna på baksidan och framsidan. Typ såna här (men inte precis denna produkt) https://www.kjell.com/se/produkter/dator/raspberry-pi/kylflan.... Det finns typ 10 pack på aliexpress eller liknande med thermal pads som inte kostar många kronor.

Jag körde en Kraken g10 och återanvände en av mina AIO-kylare på en 1080 för några år sedan, och det var otroligt bra kylning. Men fläkten behövdes för att kyla både minnena samt VRM'en på samma sida.

Med vattenkylning så kommer ditt kort att klara att boosta till högre frekvenser i mycket längre tid än på luft. Tror 1080 hade TDP på runt 180w, 3090 är väl på 300w+, så vattenkylning kommer bli superbra för dig.

https://www.youtube.com/watch?v=DrywSxthMQc

tog med en länk till beskrivning av en liknande mod
Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, 16gb. - Ubuntu
Ryzen 5800x3d, 32gb ram, NR200P Max, RTX3080

Permalänk
Medlem

Har pulat med Backplate och test monterat kortet i datorn det ska sitta i
använder 2st gamla fläktar fån ett Asus Rog 3870 X2, passar bra i storlek och är PWM bra flås för storleken.
Test montering i chassi

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. 👍

Har du bilder på den färdiga kylaren lös?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubben:

Har startat med att 3D skriva ut fläkt hållare modifiera ett gammalt cpu vattenblock.

Hur mkt. av designen har du printat med 3D skrivare och vilket material har du använd?

Tänk på att PLA smälter vid 90c+ och att även vid 60c+ kommer printet att deformeras över tid när den utsätts för så mkt. hetta som ett 3090 kort utvecklar.

Jag tog ett bild med ett värmekamera vid normal användning:

Och det stiger snabbt till 76c+ när jag kör rendering (videoredigering + 3D rendering + spel), och då är det ändå med 3 fläktar på kortet och metall kylning överallt.

Kul att ha några nära min egen ålder på forumet som gillar utveckla egna grejer, har 4 Stk. 3D skrivare och älskar att hitta på egna konstruktioner m.m. Jag blev bara lite bekymrad när jag såg att du skrev "3D printat" i kombination med 3090 kort som jag också har, det blir ofattbart värmt, så värmt att jag inte ens har chassi sidorna på, då jag nog måste byta chassi eftersom det kort utvecklar extremt med värme.

Permalänk
Medlem

använder glasfiber nylon filament ska funka " forhoppningsvis" utdrag från material specen .
Max usage Temp. long term ISO 2578 90-120°C
strular det så får man hitta på nåt annat, gpu blir ju vattenkyld så förhoppningavis 30-35c i chassi.
siktar på att starta upp i kväll läcktesta och några testvändor PortRoyal och TimeSpy Extreme , sen utvärdera vad som behöver förbättras.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant 🙂👍 och grattis i förskott 🥳

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Allt verkar funka bra, inga problem med läckor boota upp kortet igår kväll.
stressa kortet med att loopa TimeSpyE och PortRoyal med en relativ hög OC
Gpu temps över förväntan , mem temps helt OK ska fundera på nogon liten förbättring men verkar som runt 60C är helt OK.
TimeSpy loop
PortRoyal loop

Testa PortRoyal i 2200mhz var inga som helst Problem med lite tweaks så verkar 15K vara möjligt.
PortRoyal 2200mhz

Kommer bilder när jag demonterar kortet , räknar med att testa det ca en vecka förhoppningsvis.

edit. Har loopat Heaven benchmark i 2.5tim for att få upp kyl vatten tempen tar ca 1.5 tim att nå stabil vatten temp.
Setup..
AMD Ryzen 5950X, MoBo Gigabyte Aorus master x570, G-Skill 4 x 8 32gb 3800mhz C16, IF 1900
cpu vattenblock Heatkiller.
GPU.. Vattenblock moddat XSPC Raystorm ( Intel ) vrm mem fläkt Noctua 120 PWM 3000rpm @2000rpm
fläktar backplate från Asus 3870x2 @3200rpm.

Radiator. 560 60mm med 4 Noctua 140 @1600rpm
pump. D5 x 2 i serie

rumstemp 22C kylvatten temp 28C ger ett delta på 6C , med 280ti delta 5C.

efter 2.5 tim max gpu temp 38C delta 10C verkar som Raystorm blocket är bättre en dom flesta helcover block (om man kollar tester)
när jag använde 2080ti med ett EK Supermacy vga block var deltat ca 16C som exempel.

övriga värden, max mem temp 62C std frq, överklockade gpun 2150mhz vilket kommer att bli min normala 24/7 setting.

Resten av dagen blir flygning i MSFS2020 , det belastar gpu rätt hårt ungefär som Heaven enda skillnaden är mem temp som ligger ca 10C lägre alltså 52C.

Är hitills mer än nöjd hade inte förväntat dessa värden, hoppas det håller i sig under veckan.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero