Hjälp med filserver! (bygga)

Permalänk

Hjälp med filserver! (bygga)

Hej! Sitter med en skoluppgift och dessvärre har vi inte riktigt fått någon information om hur man bygger en filserver.
Tänkte höra om det finns någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig med ett par frågor angående byggandet av en filserver för hemmabruk?

Gärna i chatt över discord

Stort tack!

Permalänk
Medlem

1. Köp lagringsenheter
2. Koppla in i valfri nätverksansluten dator
3. Dela ut med valfritt protokoll och programvara (FTP, HTTP, SMB, WebDAV, NFS osv)
Steg 1 och 2 är inte ens strikt nödvändiga.

Lite mer specifika frågor hade inte skadat. "En filserver" är ett väldigt allmänt begrepp.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Sötast

Det finns nog 1273 olika lösningar för att bygga en filserver.

För att arbeta som IT-tekniker så krävs en grej mer än något annat, att kunna googla och analysera vad som verkar mest lämpligt för det målet man vill uppnå.

Det kan vara så enkelt som att dela ut en mapp eller sätta upp en enterpriselösning som gör det samma fast på lite annan nivå.

Tänk ut till vad du vill ha en filserver och börja googla

Kom tillbaka med lite mer specifika frågor t.ex varför skall jag göra x istället för y och vilken påverkan har z? så lär du nog få fina svar!

Permalänk

Yes, här kommer uppgiften lite mer specifikt då:

"Server Sven vill ha en filserver hemma för privatbruk. På denna skall han spara allt viktigt som inte får försvinna. Server-Sven vill ha så bra ”upptid” som möjligt. Budgeten är 8000kr."

Det jag alltså måste göra är att "bygga" en filserver till Sven från scratch. Det jag misstänker är att jag ska göra någon form av raid.
Vad ska man ha för hårdiskar? spelar SSD osv någon roll? sen vad är det som gör att man får så hög upptid som möjligt? Jag tänker att jag ska klämma in någon form av UPS. Ska man använda ECC minnen?
Det kluriga(för mig) är att vi inte ens fått veta vad en filserver är i stort sett.

Permalänk
Medlem

För den budgeten: https://www.dustin.se/product/5011171709/emc-poweredge-t40

Sätt i 2st diskar och spegla, köp en usbdisk för backup, installera OS, färdigt.

För lämpligast upptid bör man ha UPS, speglade diskar, redundanta PSU, ECC-minne etc.
Allt det ryms inte i den budgeten.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbocrull:

Yes, här kommer uppgiften lite mer specifikt då:

"Server Sven vill ha en filserver hemma för privatbruk. På denna skall han spara allt viktigt som inte får försvinna. Server-Sven vill ha så bra ”upptid” som möjligt. Budgeten är 8000kr."

Det jag alltså måste göra är att "bygga" en filserver till Sven från scratch. Det jag misstänker är att jag ska göra någon form av raid.
Vad ska man ha för hårdiskar? spelar SSD osv någon roll? sen vad är det som gör att man får så hög upptid som möjligt? Jag tänker att jag ska klämma in någon form av PSU. Ska man använda ECC minnen?
Det kluriga(för mig) är att vi inte ens fått veta vad en filserver är i stort sett.

Maximera upptid är att minimera nedtid. Vad är de vanligaste orsakerna till nedtid? Hårdvaruras och strömavbrott är väl två vanliga i alla fall. Kan du komma på några fler? Vilken typ av hårdvara brukar oftast gå sönder? Hur kan du mildra konsekvenserna av att olika hårdvarukomponenter går sönder? Redundans är ett nyckelord här. Hur kan man skydda sig mot strömavbrott?

Vad är orsakerna till dataförlust? Trasig disk, användarfel (råkar ta bort en fil), ransomware etc. Hur ser du till att din data inte går förlorad om detta inträffar?

Bryt ner problemet så kommer du kunna googla fram svar på varje del.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Får man gissa på att uppgiften kommer ifrån it-läraren? Gjorde själv denna uppgift förra terminen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan låta en gammal laptop agera filserver om du vill, svårare än så är det faktiskt inte.
Man bygger en dator och ser till att minimera nedtid (med exempelvis raid) och använda rätt behörigheter för rätt användare

Permalänk
Sötast

Hade även rekommenderat linux för att minimera nedtid.
Men sålänge man patchar OS när servern ej används så går windows likabra

Permalänk
Medlem

Ska nu Server-Sven bara ha filer lär väl en NAS med en UPS räcka? Känns inte som att det behöver vara mycket mer komplicerat än så? Kasta på x antal månader cloudbackup via valfri lösning på det också så är du i mål.

Har ingen aning om vilka NAS eller cloudbackups som är bäst men här är ett förslag.

2 år av https://www.backblaze.com/backup-pricing.html

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Samer som maximerar upptid är någon form av raid. Speglade diskar är kanske lite slöseri med utrymme, så raid5 eller 6 är mer passande på en filserver. Sedan en enklare UPS för att klara mindre strömavbrott.

Eftersom det är viktiga filer behöver han någon form av backuplösning. Till exempel en extern hårddisk som kopplas till servern.