Quiz: Vad kan du om USB?

Permalänk
Cylon

Quiz: Vad kan du om USB?

Även om kontakten aldrig går att koppla in på första försöket så är USB ämnet för veckans quiz. Hur bra koll har du på detta populära gränssnitt?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Hjälpsam

Permalänk
Medlem

Dessa namnstandarder som justeras

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Första gången jag testar en quiz här inne.. Kul att jag överlevde

Permalänk
Medlem

Lite besviken på mig själv...

Permalänk
Medlem

Buhu, jag kunde faktiskt dom andra fyra... EGENTLIGEN?!

Permalänk
Medlem

3/10 :/

Permalänk

Första frågan fick mig att tänka till runt 1MB/s var det. Men alla altnativ var på tok för höga, så jag valde det lägsta och fick fel. För korrekt var var usb highspeed som kom runt 1998. Jag kan ha fel med årtalen. Men jag vill minnas att highspeed kom lite senare.

Permalänk
Medlem

Ajdå, trodde jag hade koll på usb.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag hatar USB dock.

Permalänk
Medlem

Som sagt, börjar bli svårt att hålla reda på allt.

Permalänk
Medlem

Det gick ju ganska bra.

Permalänk
Medlem

Givetvis gissar man fel på vad som skiljer mellan alla versioner av usb3. Namnen är de sämsta någonsin! Hoppas det blir lite bättre med usb4 (haha)

Permalänk
Medlem

7/10. Det är som nämnt riktigt rörigt med alla namnbyten och olika termer som syftar på samma sak.

Permalänk
Medlem

Ja, det där gick ju sådär.

Permalänk
Medlem

Den sista frågan om antal pinnar kunde man ju räkna sig till på bilden!

Räknade de nedersta till 12 och drog slutsatsen att de sitter lika många på ovansidan eftersom du kan plugga in en USB-C hursomhelst

Permalänk
Medlem

4/10, som vanligt så är man dåligt påläst om alla standarder och årtal.

Permalänk
Medlem

Jag har kodat program som kommunicerat över USB med AVR-kretsar jag själv designat och lött ihop. Jag tar ändå fel på mini- vs micro-USB hela tiden, och till USB 3.2 Gen 2×2 säger jag bara 🖕

Permalänk
Medlem

Bra Quiz!

Ahh, fan! Jävligt bra quiz, här skall man ju briljera, men icke, 6/10

Permalänk
Medlem

3/10. Jag vet allt jag behöver veta om usb...man trycker in skiten i porten där den passar för att använda den, that's it.

Permalänk
Häxmästare ✨
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mitt resultat: 8/10.

Första frågan fick mig att tänka till runt 1MB/s var det. Men alla altnativ var på tok för höga, så jag valde det lägsta och fick fel. För korrekt var var usb highspeed som kom runt 1998. Jag kan ha fel med årtalen. Men jag vill minnas att highspeed kom lite senare.

USB Highspeed (12 Mbit/s) var en del av USB 1.0-standarden från 1996. Sen är det möjligt att tillbehör och enheter som kunde nyttja den kom senare.

Permalänk
Medlem

Oj den var inte lätt Kul.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket besviken?

Permalänk
Medlem

De här quizarna går inte bra nuförtiden. 6/10.

Permalänk
Medlem

Ja, nä... kan inte direkt påstå att jag hänger med i svängarna kring USB.

För övrigt anser jag att Apple borde bestämma en standard så det blir ordning och reda.

Permalänk
Moderator, Testpilot

10/10 på andra försöket. Kul quiz!

Permalänk
Medlem

Inte lätt...
6/10 korrekta svar

Ganska hygglig koll på USB har du ändå. Bra jobbat!

Snittresultatet bland alla deltagare är 4.87/10. Du klarade quizet på 2 minuter 25 sekunder.

Permalänk
Medlem

2/10
Jävla soppa säger jag bara

Var fråga 6 någon slags trollfråga?