[LÖST] Kan inte boota Windows-SSD efter moderkortsbyte

Permalänk

[LÖST] Kan inte boota Windows-SSD efter moderkortsbyte

Hej!

Jag har Windows installerat på en MBR partition på min SSD, eftersom mitt förra moderkort inte körde med Legacy boot mode (fanns dock något med UEFI också vilket jag inte riktigt förstår. Det var ett MSI X79A-GD45 8d).

Nu har jag äntligen fått min nya Ryzen och har köpt ett moderkort med matchande socket, MSI MPG B550 Gaming Plus, som har UEFI samt, enligt manualen, något som heter CSM (Compatibility Support Module), som ska stödja äldre komponenter.

När jag startade datorn efter att ha satt in mina nya komponenter togs jag till en Windows Repair-sida där det stod "Missing file: \Windows\system32\winload.efi." Repair tool hade ingen verkan. Jag tror meddelandet beror på att datorn bootar från UEFI:HDD och UEFIn endast hittar min lagringsdisk.

När jag kollar i BIOS så syns min systemdisk i listan över inkopplade enheter, så det är inte där problemet ligger.

Jag förstår att UEFIn inte hittar min systemdisk eftersom den är installerad på en MBR partition men då tycker jag att MSIs CSM ju borde fånga upp disken. Jag hittar mycket lite info om CSM. På MSIs egen hemsida står det en instruktion till hur man sätter på det men för mig är raden "Boot mode select" där man kan välja mellan UEFI och CSM grå och går inte att ändra.

Nu är jag alltså i ett dödläge där jag inte vet hur jag ska lösa detta utan att behöva rensa hela min SSD och installera om Windows på nytt.

Tacksam för er hjälp som vanligt!

/Kioskvältaren

Permalänk

[PROBLEM LÖST!] Klickade runt lite till och hittade lösningen. I BIOS om man är på EZ Mode så finns det nere till höger på startsidan en ruta man kan klicka på för att ändra CSM/UEFI, väldigt ointuitivt tyvärr, så jag märkte det först efter jag rensat min SSD, så nu får det bli ominstallation av Windows ändå. Lämnar detta kvar ifall någon annan har samma problem i framtiden och hittar detta. God kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kioskvältaren:

[PROBLEM LÖST!] Klickade runt lite till och hittade lösningen. I BIOS om man är på EZ Mode så finns det nere till höger på startsidan en ruta man kan klicka på för att ändra CSM/UEFI, väldigt ointuitivt tyvärr, så jag märkte det först efter jag rensat min SSD, så nu får det bli ominstallation av Windows ändå. Lämnar detta kvar ifall någon annan har samma problem i framtiden och hittar detta. God kväll.

Då kan du passa på att stänga av CSM och installera i UEFI-läge.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Då kan du passa på att stänga av CSM och installera i UEFI-läge.

Tack, det gjorde jag!

Permalänk

Hej jag har nyligen bytt moderkort samt cpu, i bios hittar jag min ssd med windows, (bara den inkopplad) men jag kan inte boota den hur jag än bär mig åt den är grå kan inte klicka den som alternativ och när jag går in på boot menu så står det att det inte finns några alternativ att boota från även fast hårddisken syns i bios….
Moderkortet är ett ASUS B660 d4

Skulle verkligen uppskatta snabbt svar.. mvh

Permalänk
Skrivet av Fredriko123:

Hej jag har nyligen bytt moderkort samt cpu, i bios hittar jag min ssd med windows, (bara den inkopplad) men jag kan inte boota den hur jag än bär mig åt den är grå kan inte klicka den som alternativ och när jag går in på boot menu så står det att det inte finns några alternativ att boota från även fast hårddisken syns i bios….
Moderkortet är ett ASUS B660 d4

Skulle verkligen uppskatta snabbt svar.. mvh

Kollat så ström kabeln sitter i riktigt och inte bara själva kabeln för skicka filer till och från den ? Då brukar den kunna bli så som du beskriver det