Windows 10 problem

Permalänk
Medlem

Windows 10 problem

Hej!

Senaste dagarna har min dator med Windows 10 Home börjat strula rejält. När jag slår igång datorn blir det ofta grafikfel, massa olika färger på hela skärmen som låser sig. Ibland kan det räcka med att tvångsavsluta datorn och starta om den.

Ibland går det inte att få igång datorn, utan jag måste välja systemåterställning. Så här ser uppdateringarna ut, kan det ha något med det att göra? När jag återställt datorn fungerar den alltid tills jag stänger av den och ska starta den igen nästa dag.

Uppdateringshistorik

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilson:

Hej!

Senaste dagarna har min dator med Windows 10 Home börjat strula rejält. När jag slår igång datorn blir det ofta grafikfel, massa olika färger på hela skärmen som låser sig. Ibland kan det räcka med att tvångsavsluta datorn och starta om den.

Ibland går det inte att få igång datorn, utan jag måste välja systemåterställning. Så här ser uppdateringarna ut, kan det ha något med det att göra? När jag återställt datorn fungerar den alltid tills jag stänger av den och ska starta den igen nästa dag.

Uppdateringshistorik

Låter mer som ett hårdvarufel.

Permalänk
Medlem

Hur är det om du går tillbaka till en återställningspunkt där du vet att det fungerade? Samma problem?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Hejsan

Svårt och avgöra direkt vad detta kan bero på. Spontant tycker jag det låter som ett mjukvaru fel, dvs att det är Windows installationen som skapar problemet, då du skriver att när datorn väl är igång är det inga problem.

Är det Mjukvara är det snabbaste och bara installera om Windows helt, så man blir av med ev konflikt som orsakar problemet. Är det hårdvara får man mera felsöka.

Personligen hade jag börjat med att köra en backup och installera om Windows. Har du ett USB kan du ta hem senaste Windows 10 ifrån Microsoft: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 du väljer "Ladda ner verktygen nu" och sen följer guiden.

Ser också att du kör på Version 2004, du kan även försöka göra en uppdatering av dator med senare version och drivrutiner utan ominstallation, men det kanske inte löser problemet.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Hur är det om du går tillbaka till en återställningspunkt där du vet att det fungerade? Samma problem?

Då får jag igång datorn. Men när jag stänger av den igen uppstår samma skit oftast. Vet inte om det hinner ske någon uppdatering i smyg!?