Kan inte logga in på Synology NAS

Permalänk
Medlem

Kan inte logga in på Synology NAS

Jag köpte för några veckor sedan en Synology Diskstation ds220+ och den har funkat bra väldigt bra och jag är väldigt nöjd med den. Igår märkte jag att det inte gick att logga in på adminsidan (Synology kallar den DSM account). Jag har sparat IP-adressen som bokmärke och loggat in flera gånger tidigare. Nu blir det timeout i webbläsaren.

Jag har provat att starta om men det hjälper inte. Möjligen kan problemet ha samband med att jag för någon vecka sedan bytte router (nu TP-link Mesh). NAS:en är kopplad direkt till en av meshenheterna.

Jag har testat från olika datorer och webbläsare.

Notera att jag har åtkomst till lagringen, det har fungerat klanderfritt sedan dag ett.

Mer symptom
Permalänk
Medlem

Har du testat ipnummret:5000 exempel 192.168.0.3:5000

Visa signatur

11700k, B560, 32 gb ram, 1080, ssd m.m.
och det viktigaste till sist playseat med g27 samt 3 st 24"

Permalänk
Medlem

Gissar att den nya routern har ett annat lokalt nät än vad du hade tidigare. Så antingen byter du tillbaks till det gamla i routern eller så resetar du endast nätinställningar på nasen så den kör dhcp och får nytt ip och ansluter till den då och konfar en fast..

Permalänk
Medlem

När jag bytte router så hade jag ett liknande problem , tänkte inte till... hade låst IP till NASen i min gamla router men glömde det i den nya så NASen fick en ny IP , bara för att , logga in i routern och kolla att din NAS har den IP du tror den har

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynaflux:

Jag köpte för några veckor sedan en Synology Diskstation ds220+ och den har funkat bra väldigt bra och jag är väldigt nöjd med den. Igår märkte jag att det inte gick att logga in på adminsidan (Synology kallar den DSM account). Jag har sparat IP-adressen som bokmärke och loggat in flera gånger tidigare. Nu blir det timeout i webbläsaren.

Jag har provat att starta om men det hjälper inte. Möjligen kan problemet ha samband med att jag för någon vecka sedan bytte router (nu TP-link Mesh). NAS:en är kopplad direkt till en av meshenheterna.

Jag har testat från olika datorer och webbläsare.

Notera att jag har åtkomst till lagringen, det har fungerat klanderfritt sedan dag ett.

Leta reda på NAS'en med Synology Asssistant.
Eller så kollar du upp den nya IP'n i routern.
Alternativt:
ping nasnamnet

Permalänk
Medlem

Efter att kopplat in hjärnan kom jag på att routern gett den en ny IP-adress. Elementärt. Nu fixat, tack för svar.

Men skulle inte adressen förnyats när jag startade om NAS:en?

Kan för övrigt rekommendera Synology Diskstation ds220+. Körde tidigare en HP Microserver som NAS men det tenderade att mer bli en hobby, nu är det så enkelt som jag eftersträvade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynaflux:

Men skulle inte adressen förnyats när jag startade om NAS:en?

Det finns en leasetid på alla utdelade ipadresser.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j