Noctua NH-P1 – en helt fläktlös processorkylare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knotvillage:

Saknar fortfarande test med AVX. Det gäller alla kylare. En gammal 9900K drar ju runt 250w. Ska man testa kylare så ska man väl gå hela vägen ut. Öppen testbänk utan AVX är ju ganska långt ifrån sanningen. TDP värdet är ju alltid orealistiskt. Ett 3080 har TDP på 320w, mitt ligger på 426w. Dock med power/temp limit till max.

Håller med till hundra procent. Jag fick köpa flertal luftkylare när jag hade 9900k före jag hittade en som klarade att kyla den i AVX (prime95). Problemet är överallt på YT också, inte bara här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Håller med till hundra procent. Jag fick köpa flertal luftkylare när jag hade 9900k före jag hittade en som klarade att kyla den i AVX (prime95). Problemet är överallt på YT också, inte bara här på Sweclockers

Aida64 testar väl med avx-instruktioner om FPU är ibockat?

Jag får iaf högre temperaturer av aida64 än x264/x265 som annars är den tyngsta avx lasten som mitt system använder utanför benchmarks/stresstest. Dock så drar prime95 iväg temperaturer högre än aida, men använder inte prime95 längre för att temperaturerna jag sett där har aldrig ens vart nära att motsvara något man ser under ”riktig” belastning.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha en fläktlös dator. I mitt fall är dock processorn inget problem, med en lågvarvsfläkt är temperaturen mycket sällan över 50-60 grader. Mitt bekymmer är nordbryggan som ligger på 80-90 grader och behöver egen fläkt. Det märkliga är att min dator fungerade perfekt under flera år men helt plötsligt började stänga av sig pga för varm NB. Löstes med en liten tyst fläkt för några tior, men frågan är varför? Och ja, datorn är helt renstädad från damm, alla luftflöden är intakta. Så nfinns det andra parametrar än strömförbrukning och kyleffekter som styr temperaturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Skulle gärna ha en fläktlös dator. I mitt fall är dock processorn inget problem, med en lågvarvsfläkt är temperaturen mycket sällan över 50-60 grader. Mitt bekymmer är nordbryggan som ligger på 80-90 grader och behöver egen fläkt. Det märkliga är att min dator fungerade perfekt under flera år men helt plötsligt började stänga av sig pga för varm NB. Löstes med en liten tyst fläkt för några tior, men frågan är varför? Och ja, datorn är helt renstädad från damm, alla luftflöden är intakta. Så nfinns det andra parametrar än strömförbrukning och kyleffekter som styr temperaturen?

Jag trodde nordbryggan klassiskt var cpun?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Aida64 testar väl med avx-instruktioner om FPU är ibockat?

Jag får iaf högre temperaturer av aida64 än x264/x265 som annars är den tyngsta avx lasten som mitt system använder utanför benchmarks/stresstest. Dock så drar prime95 iväg temperaturer högre än aida, men använder inte prime95 längre för att temperaturerna jag sett där har aldrig ens vart nära att motsvara något man ser under ”riktig” belastning.

Nu blir det ännu mer OT men nej precis, aida stressar inte lika bra. Jag var stabil över natten Aida men krashade i BFV inom 30min. Sånt slapp jag med Prime95, har aldrig krashat efter att Prime95 med AVX varit stabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Skulle gärna ha en fläktlös dator. I mitt fall är dock processorn inget problem, med en lågvarvsfläkt är temperaturen mycket sällan över 50-60 grader. Mitt bekymmer är nordbryggan som ligger på 80-90 grader och behöver egen fläkt. Det märkliga är att min dator fungerade perfekt under flera år men helt plötsligt började stänga av sig pga för varm NB. Löstes med en liten tyst fläkt för några tior, men frågan är varför? Och ja, datorn är helt renstädad från damm, alla luftflöden är intakta. Så nfinns det andra parametrar än strömförbrukning och kyleffekter som styr temperaturen?

Har du en dator från 90-talet eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Har du en dator från 90-talet eller?

Nu har du förmodligen glimten i ögat, men både X58 (2008) och 990X/FX (2011) blir skapligt varma tyvärr. Inte direkt nya förstås

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Nu har du förmodligen glimten i ögat, men både X58 (2008) och 990X/FX (2011) blir skapligt varma tyvärr. Inte direkt nya förstås

Tänkte mer på att din bräda har Nordbrygga precis som Regalskeppet Vasa!

Permalänk
Medlem

Fördelar:
följer med en Noctua-skruvmejsel.

Nackdelar:
Kylflänsen är inte brun.
Skruvmejseln är inte helt brun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Skulle gärna ha en fläktlös dator. I mitt fall är dock processorn inget problem, med en lågvarvsfläkt är temperaturen mycket sällan över 50-60 grader. Mitt bekymmer är nordbryggan som ligger på 80-90 grader och behöver egen fläkt. Det märkliga är att min dator fungerade perfekt under flera år men helt plötsligt började stänga av sig pga för varm NB. Löstes med en liten tyst fläkt för några tior, men frågan är varför? Och ja, datorn är helt renstädad från damm, alla luftflöden är intakta. Så nfinns det andra parametrar än strömförbrukning och kyleffekter som styr temperaturen?

Byt kylpasta på nordbryggan. Temperaturen minskade med 20 grader efter ett kylpastabyte på ett 775-moderkort för mig. Den har varit hård som sten på samtliga X58- och 775-moderkort som jag har bytt den på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Har du en dator från 90-talet eller?

Hehe, nä. Men jag byggde den hösten 2010 och eftersom jag inte spelar annat än Spindelharpan har det fungerat perfekt sedan dess. Redigerar video ibland och det går lite segt, men ljud och foto fungerar hur bra som helst.

Men det kanske blir en uppgradering iom Windows 11, får se.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Byt kylpasta på nordbryggan. Temperaturen minskade med 20 grader efter ett kylpastabyte på ett 775-moderkort för mig. Den har varit hård som sten på samtliga X58- och 775-moderkort som jag har bytt den på.

Ska testas! Tack för tipset, inget jag ens funderat över...

/ B

Permalänk
Medlem

Skulle nog passa perfekt i min server, som redan har ett passivt kylt nätagg och helt saknar roterande rosttallrikar. Fläktlöst FTW, förutsatt att det inte förekommer några andra irriterande oljud, som coil whine, förstås. 100% passiv kylning är sällan 100% ljudlöst i praktiken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

...och den kräver endast chassifläktar som håller minusgrader i lådan!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

...och den kräver endast chassifläktar som håller minusgrader i lådan!

Fast testet kördes utan chassifläktar...
Nätaggets fläkt var till och med urkopplad.

Att man då kan hålla boost uppe på en 10900k lastad på alla kärnor är rätt sjukt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14