Noctua NH-P1 – en helt fläktlös processorkylare

Permalänk
Melding Plague

Noctua NH-P1 – en helt fläktlös processorkylare

Österrikiska Noctua tar plats i testlabbet med sin processorkylare NH-P1 med löften om helt knäpptyst och fläktlös drift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns som en produkt med rätt så begränsade användningsområden, särskilt till priset. Om man ska få bra luftflöde i chassit kommer man troligtvis ändå att ha fläktar som för ljud för sig. Kan lika gärna köpa en betydligt billigare aktiv kylare och köra fläkten på någon ljudlöst varvtal som 400 varv/min.

Den skulle vara perfekt till system med lägre effekt, men då blir frågan om man vill lägga nästan lika mycket på kylaren som man spenderar på processorn.

Permalänk
Medlem

Kul test! Bra för soff-pcn.

Jag har alltid varit fascinerad av passiva byggen. Jag kan rota fram en Nofan cr85-eh om ni vill ha och testa jämsides med denna, vore kul att se hur mycket denna nya kickar forna generationens ass.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Den skulle vara perfekt till system med lägre effekt, men då blir frågan om man vill lägga nästan lika mycket på kylaren som man spenderar på processorn.

Om man som jag sätter en väldigt hög premium på tysthet: ja.

Jag är en sådan typ som lägger mycket mer på mitt nättagg för att få hög maximal effect och genom semi-passiv drift så hamnar jag oftast under 50% av belastningskapaciteten, och därmed för en passiv drift nästan hela tiden. Om man har intresset och pengarna för en så tyst drift som möjligt så är den här kylaren definitivt intressant. Dessutom kan man spara in en del på en billigare processor som ändå är fullgod och lägga lite mer krut på kylare och nätagg.

Permalänk
Medlem

Minns det där gamla chassit där hela chassit var en kylfläns.
Vill man ha cpu' tyst så känns det som resten bör vara det också och då blir det nog inga prestanda monster direkt om inte kyl makare inte lyckas få till en liknande lösning för grafik kort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kanske ska para denna med mitt 500W helt passiva nätagg från silverstone i plex servern.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Det känns som en produkt med rätt så begränsade användningsområden, särskilt till priset. Om man ska få bra luftflöde i chassit kommer man troligtvis ändå att ha fläktar som för ljud för sig. Kan lika gärna köpa en betydligt billigare aktiv kylare och köra fläkten på någon ljudlöst varvtal som 400 varv/min.

Den skulle vara perfekt till system med lägre effekt, men då blir frågan om man vill lägga nästan lika mycket på kylaren som man spenderar på processorn.

Ett möjligt användningsområde för något sånt här kan vara i dammiga miljöer också, där fläktar både skulle må dåligt och föra med sig oönskade (elektriskt ledande, exempelvis) partiklar in i datorn. Det kan ju också finnas ett värde i att minimera antalet rörliga delar, och på så sätt få ner antalet komponenter med en begränsad livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Det känns som en produkt med rätt så begränsade användningsområden, särskilt till priset. Om man ska få bra luftflöde i chassit kommer man troligtvis ändå att ha fläktar som för ljud för sig. Kan lika gärna köpa en betydligt billigare aktiv kylare och köra fläkten på någon ljudlöst varvtal som 400 varv/min.

Den skulle vara perfekt till system med lägre effekt, men då blir frågan om man vill lägga nästan lika mycket på kylaren som man spenderar på processorn.

Finns ju områden där du inte har fläktar alls i datorn.

Som sagt i artikeln, produkten är gjord åt en kund med speciellt mål. Antagligen helt inriktad mot en bransch (industri/medicin/ljud). Ställen med mycket damm brukar helt skippa fläktar och t.om har helt täta chassin.

Och ja folk betalar för en kylare. Om cpuer inte blir större/mindre så kan man använda samma kylare genom flera generationer av cpus. Dvs köpte man en tornkylare för 15år sen så är den fortfarande lika bra idag och passar i helt nya datorer

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Intressant. Är väl bra att det finns möjlighet till ett fläktlöst system.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Grymt test som vanligt 👍
Verkligen en kylare med en nischad kundbas. Är dock imponerad i allmänhet över denna, good work.
Deras kompabilitetslista är verkligen omfattande 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det här testet var en jäkla känslomässig bergochdalbana!
Vid första grafen blev jag enormt besviken, för att sedan bli kopiöst imponerad vid de kommande graferna.

Men sen blev jag lite besviken över att ni inte gav den toppklass, faktiskt Finns det någon specifik anledning till varför den inte fick det, finns väl ingen annan produkt på marknaden (i den här kategorin) som mäter sig?

Permalänk
Medlem

Väldigt cool. Inte för att jag kommer att jag behöver ett helt passivt bygge men skulle vara den där ePenis faktorn att ha ett helt passivt system...till något.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

För mig så ser jag möjligheten att köra semi-passiv drift på CPU'n som något riktigt coolt, exempelvis ha en fläkt på den som bara kör igång när man når viss temperatur är ju något som skulle funka rätt dåligt på en D15 exempelvis men hade funkat helt okej på den här.

Tillsammans med semi-passiv GPU och PSU så kan man få en 100% tyst dator vid låg/medium load men som ändå kan klara hög load med fläktar som går igång när det blir kämpigt nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Viking
Skrivet av Dumbullen:

Men sen blev jag lite besviken över att ni inte gav den toppklass, faktiskt Finns det någon specifik anledning till varför den inte fick det, finns väl ingen annan produkt på marknaden (i den här kategorin) som mäter sig?

Kanske för att den kostar lika mycket som dem processorer den är tänkt för?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Denna kylare klarar av att kyla en 1600X i det system jag slängde en inuti. Kärnorna når ~75C faktiskt temperatur med stresstest och håller det där sedan med XFR & frekvenser helt godkända mot specifikationerna de ska hålla generellt.

Men rekommenderar 65W TDP processor från AMD generellt men de ska nog inte vara något problem med varken 6-8kärnor med denna kylare fastän de kanske har lite högre TDP.
Går ju köra med lägre gräns med PBO om man inte vill ha dem köras i för höga temperaturer.

Permalänk
Medlem

Härlig kylare, även om jag är smått förälskad i den "lilla" NH-U12A.
Processorer som ligger och toppar närmare 200W har jag ändå aldrig varit intresserad av till ett eget bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Kanske för att den kostar lika mycket som dem processorer den är tänkt för?

Var kan man köpa en i9 11900k för 1300:-?
Och om jag inte minns helt fel så ska toppklass inte nödvändigtvis vara knutet till priset - dvs om den faktiskt är absolut bäst så är det toppklass även om den kostar dubbla mot vad närmsta konkurrent gör

Permalänk

Hade varit intressant att se kring vilket varvtal som NH-D15 blir mer effektiv än NH-P1. Tänker mig att det borde finnas någon brytpunkt där mellan 0-900 rpm.

Permalänk
Viking
Skrivet av Dumbullen:

Var kan man köpa en i9 11900k för 1300:-?
Och om jag inte minns helt fel så ska toppklass inte nödvändigtvis vara knutet till priset - dvs om den faktiskt är absolut bäst så är det toppklass även om den kostar dubbla mot vad närmsta konkurrent gör

Vem vill ha en 11900k gåendes i 98 grader när man kan ha en D15 med fläkt på låga RPM?

Sedan måste den ju jämföras med andra processorkylare, oavsett om de har fläkt eller inte. Eftersom en D15 med fläkt på låga varvtal (som i stort sett är helt ljudlös) presterar både mycket bättre och är mindre så ser jag inte hur denna ska få en högre utmärkelse. Den är ju helt enkelt ett sämre köp för de allra flesta.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vem vill ha en 11900k gåendes i 98 grader när man kan ha en D15 med fläkt på låga RPM?

Semi-passiv drift där fläkten bara körs när CPU är 70-80+ grader ser jag som primära användningen där man kan få helt passivt system vid låg/medium load men sen kan köra fläktar när saker pushas hårt, får man både helt passiv drift för majoriteten av tiden men samtidigt kan köra tyngre saker när man faktiskt vill. Skulle inte vilja köra semi-passiv drift på en D15 dock då det inte verkade funka speciellt bra.

Definitivt att man ska köra D15 om man tänkt ha en fläkt som alltid är igång iaf även om den är extremt låg rpm, den är onekligen bättre valet då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Proffsmobbare

If it fits, it sits!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vem vill ha en 11900k gåendes i 98 grader när man kan ha en D15 med fläkt på låga RPM?

Sedan måste den ju jämföras med andra processorkylare, oavsett om de har fläkt eller inte. Eftersom en D15 med fläkt på låga varvtal (som i stort sett är helt ljudlös) presterar både mycket bättre och är mindre så ser jag inte hur denna ska få en högre utmärkelse. Den är ju helt enkelt ett sämre köp för de allra flesta.

Fast en d15 med fläkt på är ganska specifikt inte det den här kunden är ute efter. Annars hade den här produkten aldrig tagits fram från första början.

Permalänk
Medlem

Hade trott att skillnaden skulle bli väsentligt större när fläkt användes. Hursomhelst en kul produkt för de experimentglada.

Permalänk

Saknar fortfarande test med AVX. Det gäller alla kylare. En gammal 9900K drar ju runt 250w. Ska man testa kylare så ska man väl gå hela vägen ut. Öppen testbänk utan AVX är ju ganska långt ifrån sanningen. TDP värdet är ju alltid orealistiskt. Ett 3080 har TDP på 320w, mitt ligger på 426w. Dock med power/temp limit till max.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

ÅÅååååh vad jag älskar noctua. Hade kunna köpt bara den där skruvmejseln för 1000:-. T20?
Måste använda den här i något bygge. Synd att den inte är brun.

Tack!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Den ser betydligt enklare ut att rengöra, vilket kan vara positivt för vissa. Kylförmågan minskar ju ganska markant när kylflänsarna är täckta med damm.

Själv har jag alla datorer i källaren. Kostnaden för kabel till skärmen och en USB-hub är väl ungefär samma som NH-P1 men jag får helt knäpptyst i arbetsrummet oavsett vilken belastning CPU/GPU/PSU har. Dessutom slipper jag värmen där jag sitter, vilket är ganska välkommet dessa dagar

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Ööh men hallå? Mer info och bilder tack!

Permalänk
Medlem

Fläktlöst känns tyvärr som något som funkade bättre på tidigare generationer, dvs upp till Kaby Lake. Nu med massor av kärnor och skyhög effekt förloras för mycket prestanda.

Kanske ett fläktlöst återtåg med nästa riktiga generations CPU:er och inte dessa Frankensteins monster som vi får nöja oss med.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Det här testet var en jäkla känslomässig bergochdalbana!
Vid första grafen blev jag enormt besviken, för att sedan bli kopiöst imponerad vid de kommande graferna.

Men sen blev jag lite besviken över att ni inte gav den toppklass, faktiskt Finns det någon specifik anledning till varför den inte fick det, finns väl ingen annan produkt på marknaden (i den här kategorin) som mäter sig?

Kan hålla med dig då jag inte vet om en bättre produkt på marknaden i dag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

Kunde se ganska häftig ut på någon open case mini ITX bräda om man gillar den typen av look