Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ett klurigt problem med stationära datorn (Krashar till svart skärm vid belastning av GPU)

Permalänk
Medlem

Ett klurigt problem med stationära datorn (Krashar till svart skärm vid belastning av GPU)

Okej, jag har ett litet klurigt problem, jag har haft min dator i 4-5 år nu, och har alltid haft lite små problem med den som jag har fixat under tiden.. (Felaktiga BIOS inställningar och så vidare) men datorn har fungerat skapligt felfritt fram till nu

Mina specs:
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB ACX 2.0+ SC+
CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE LPX Röd
PSU: Fractal Design Integra M 650W

Jag har plötsligt börja få Krasher som leder till svart skärm så jag måste tvångs-stänga av datorn, Av detta så får jag ingen information utav event-viewer förutom att nvidia driver har dött och har återställts normalt (Sen så står det ett kernel fel att datorn stängdes av på fel sätt)..

Jag har även provat alla sorters problemlösningar så som att använda DDU i felsäkert läge för att helt avinstallera alla grafikdrivrutiner, installerat om dessa och uppdaterat men till ingen nytta.

har även tagit ut hela grafikkortet, sett till så att alla sladdar är isatta korrekt och att det inte är damm någonstans.

Några saker som jag har märkt: När jag kör 3Dmark så krashar jag till svart skärm inom några sekunder, oberoende på vilket test jag kör FÖRUTOM om jag kör PCI express bandwith testet som kör heeelt utan problem, sen så startade jag upp Furmark, där jag också krashar på vanlig 1080p utan några specifika inställningar.. MEN om jag sedan drar upp Anti-aliasing till x8 på Furmark så går jag ner till 38 fps i 1080p och detta tillåter mig att köra igenom hela testet utan att det krashar till svart skärm..

Så av det jag märker är att desto mer fps jag får ut utav någonting, desto snabbare krashar det till svart skärm.

Är det någon som har några idéer?, jag har felsökt loggboken nu i 2-3 veckor så jag har provat ganska många saker som google har kommit upp med utan några lösningar.. dock det här med FPSen märkte jag igår när jag satt å provade lite.

tror ni att det kan vara något problem som går att fixa med att baka grafikkortet i ugnen?...

Tillägg: Jag har även gjort ett fullt RAM korts test utan att hitta något fel, och jag körde även ett krävande CPU test helt utan problem.

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Medlem

Vad får du för temperaturer under dina tester?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Vad får du för temperaturer under dina tester?

CPU: 29-32c idle, 81c på max load

Gpu: 42 på idle, 79 på max load.

DOCK så får jag inga läsningar längre på grafikkortet för att den krashar så fort jag kör en load på den nu. och jag måste starta om datorn för att komma tillbaka igen

Kan det vara så att den värms upp så snabbt och stänger av sig för att skydda sig?.. jag kanske kan plocka isär den å applya ny kylarpasta kanske.

Kan också säga att 79 på max load var ifrån HWMonitor för någon vecka sedan när jag lyckades få en mätning på den innan det krashade, jag vet ju inte 100% att detta är rätt tempratur. men 42 på idle är korrekt

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Medlem

Gissar att ditt problem är relaterat till antingen GPU eller PSU.
Om du har möjlighet att stresstesta GPU:n i en annan dator så är detta rekommendationen.

Ibland blir det fel på PSU:n på sådant sätt att den fungerar vid lägre belastning men inte vid högre.

Jag brukar ge följande rekommendation när folk har slumpvisa problem, men men, värt att nämna ändå.
GPU:n har En eller Två strömkontakter?
Om GPU har Två, använder du En kabel med dubbla kontakter eller Två kablar mellan GPU och PSU?
Om det är en kabel med dubbla kontakter och du har möjlighet att ändra till Två kablar, gör det.

Edit:
Prova knappkombinationen " CTRL + Winknapp + SHIFT + B " nästa gång det krashar. Detta skall starta om grafikdrivrutinen i Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Gissar att ditt problem är relaterat till antingen GPU eller PSU.
Om du har möjlighet att stresstesta GPU:n i en annan dator så är detta rekommendationen.

Ibland blir det fel på PSU:n på sådant sätt att den fungerar vid lägre belastning men inte vid högre.

Jag brukar ge följande rekommendation när folk har slumpvisa problem, men men, värt att nämna ändå.
GPU:n har En eller Två strömkontakter?
Om GPU har Två, använder du En kabel med dubbla kontakter eller Två kablar mellan GPU och PSU?
Om det är en kabel med dubbla kontakter och du har möjlighet att ändra till Två kablar, gör det.

Edit:
Prova knappkombinationen " CTRL + Winknapp + SHIFT + B " nästa gång det krashar. Detta skall starta om grafikdrivrutinen i Win10.

Min GPU har en 6 pins och en 8 pins kontakt, jag kan prova att använda 6 pins ifrån en annan kabel och 8 pins ifrån PCI-express kabeln kanske???

Jag har också trott att det kan vara Powersupplien som kan vara boven, dock så har jag absolut inget sätt å prova då jag inte känner någon i närheten av mig, närmsta jag känner som jag bor nära är 45 min bort med bil :/
(Och han har EXAKT likadan dator som jag, då jag å han köpte våra exakt samtidigt å jag byggde ihop båda på samma dag.)

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat närmare på din model av PSU, så ser det ut som att det kommer 2 separata kablar med 6+2pin-PCIe-kontakter från kabelstammen på PSU:n, så detta ska inte vara något problem.

Min gissning till PSU:n är det jag skrev ovan.

När det gäller grafikkortet så är en möjlig att det är problem med strömförsörjningen. Tex att en eller flera mosFET:ar är permanent stängda. Grafikkortet kan fungera utmärkt under låg belastning men vid hög belastning så finns det helt enkelt inte tillräckligt med ström.
Att baka ett grafikkort med sådant fel kommer förmodligen inte att hjälpa.

Såvida du inte precis innan problemen börjat uppstå, rengjort grafikkortet, bytt kylpasta etc, återmonterat kylaren felaktigt, så bör det inte vara temperatur-relaterat.
Tänk på att det är en rätt stor metallklump (kylflänsen) som skall värmas upp till rätt många grader för att det skall bli överhettningsproblem.

En fika hos din bekanta 45min bort kanske är en god idé trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Efter att ha tittat närmare på din model av PSU, så ser det ut som att det kommer 2 separata kablar med 6+2pin-PCIe-kontakter från kabelstammen på PSU:n, så detta ska inte vara något problem.

Min gissning till PSU:n är det jag skrev ovan.

När det gäller grafikkortet så är en möjlig att det är problem med strömförsörjningen. Tex att en eller flera mosFET:ar är permanent stängda. Grafikkortet kan fungera utmärkt under låg belastning men vid hög belastning så finns det helt enkelt inte tillräckligt med ström.
Att baka ett grafikkort med sådant fel kommer förmodligen inte att hjälpa.

Såvida du inte precis innan problemen börjat uppstå, rengjort grafikkortet, bytt kylpasta etc, återmonterat kylaren felaktigt, så bör det inte vara temperatur-relaterat.
Tänk på att det är en rätt stor metallklump (kylflänsen) som skall värmas upp till rätt många grader för att det skall bli överhettningsproblem.

En fika hos din bekanta 45min bort kanske är en god idé trots allt.

okej, jag kan ha varit 100% korkad här, jag gick igenom allt igen, steg för steg och kollade över Ram minnen, CPU m.m..

ehhh... jag sitter just nu å kör firestrike stresstest på min stationära och är uppe på frame 10,000... jag kunde förut aldrig nå över 1000.

Vad jag gjorde? när jag väl byggde ihop datorn så många år sedan så märkte jag att min bios defaultade mina RAM minnen till 2133 mhz... och dom är ju byggda för 2666mhz, jag ändrade det DÅ, då jag hade problem med datorn då också. Och tänkte inte mer på det.

Nu kom jag på att på grund av något annat problem som jag inte 100% minns så Flashade jag min bios för några veckor sedan, och glömde HELT bort att den defaultar till 2133mhz igen, under hela tiden jag har skrivit detta så har jag kört detta stresstest helt utan problem.

Kan det verkligen vara så att underclockat ram minne kan skapa så jädra mycket problem med graphic drivers? eller kan det också vara att mina ram minnen kanske inte är 100% okej.... :/

Klarade precis 20 loops av firestrike (3dmark) med 99,9 frame rate stability...

Det jag också gjorde var att ta en 6 pins kontakt ifrån en annan kabel som du sade och provade, men detta var innan jag ändrade mhz på ram i bios, när jag bara hade gjort den där ändringen med kabeln så krashade datorn också, men efter RAM ändringen så verkar allt flyta på, ÄN SÅ LÄNGE!!!! jag kör fler stresstest nu för å se om det håller sig :/

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Medlem

okej, jag körde nu det mer krävande time spy på 3dmark, efter ungefär 1 minut så vart skärmen svart och fläktarna på grafikkortet gick upp till 100%.

Hmmm... mysko!

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Medlem

okej, nu efter att jag har testat lite mer så har det gått tillbaka till att krasha i alla tester, kan det vara mina RAM minnen som har problemet med tanke på att efter att jag fixade det väldigt specifika problemet så klarade min dator att köra stresstestet utan problem tills jag körde ett mer krävande test?

Hmm, ska prova att ta ut två kanske och kolla om problemet kvarstår.

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Medlem

problemet kvarstår, jag försöker verkligen allt innan jag klargör att antingen mitt grafikkort är dött eller min powersupply... grafikkort är fan nästan omöjligt å få tag på

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Medlem

Börja med att kontrollera att allt är monterat som det skall.
Kontrollera även inställningarna för RAM i UEFI/BIOS efter varje gång du monterar om någon/några av stickan/stickorna.

Prova montera två av minnena i ena minneskanalen, om det fungerar bra, flytta dem till den andra kanalen.
Om det fungerar utan problem, gör samma sak med de andra två minnesmodulerna.

Om det fungerar utmärk med samtliga stickor på detta sätt så är det mycket möjligt att det är problem med minneskontrollern i CPU:n.
Om det är problem med minnen i enbart ena minneskanalen så skulle jag rekommendera att montera bort CPU:n och inspektera undersidan efter oxidation.