Söker programvara för att återställa raderade filer

Permalänk
Avstängd

Söker programvara för att återställa raderade filer

Jag har nämligen raderat filer på min dator då jag ej hade utrymme problemet är att jag inte kommer ihåg i detalj vad jag raderat vilket ger mig ångest finns det något återställningsprogram att återställa alla filer samt program ( appar från en Windows dator ) uppskattas svar Isundin66

Permalänk
Medlem

Photorec, recuva, m.m. Jag använde Photorec senast. Det kan få fram andra filer också, inte bara foton.
Viktigt att sluta använda disken på en gång. Skriver du något nytt till den så skriver du möjligen över gamla filer, och då går det inte att rädda dom.

Permalänk
Medlem

Hej!

Windows har ju inbyggt recovery mode. Det funkar inte kanske?

Visa signatur
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Isundin66:
"Hej" är inte en okej rubrik. Jag har justerat rubriken till något mer rimligt. Se till att beskriva ämnet ordentligt nästa gång du skapar en tråd.

/Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Tack för förslagen ska se vad jag kan göra

Permalänk
Avstängd

Är program en fil också som en app

Permalänk
Medlem

I windows kan man slå på funktioner som 'gömmer' raderade filer ytterligare ett steg efter papperskorgens tömning samt versionshantering - dock detta käkar diskutrymme på dolt ställe även om det städar där om det börja bli trångt på disken.

Den andra delen att försöka rädda sig är om det finns shadow-copy-kopia av filträdet innan du raderade - en del backupprogram använder sig av det och kan vara kvarlämnat - men shadow-copy kopia finns bara ett tag och har man skrivit mycket filer så kan de försvinna automagiskt (det är begränsad utrymme för diffdata mellan orginalfilsystemet och shadow-kopian och när den är full så släpper den snapshot-kopian)

Har filerna verkligen raderats (tömt papperskorgen, versionshanteringen avstängd, VSS/Shadowcopy tömt sina snapshot) och allt ligger på SSD/NVMe-minnen så är det troligen helt kört att hitta något då TRIM-funktionen har sopat mattan på de ej använda, tomma delarna av filsystemet och man läser ut bara sektorer fyllda med '0'.

---

Sist men inte minst - att ha en backupprogram som går i bakgrunden och kör över backup på inkopplad disk, ansluten NAS eller en molntjänst är inte så dumt.

tex Duplicati är en sådan som både klarar molntjänster men också på disk, mot NAS - men tänk på om man väljer också ta med systemfiler eller rent av hela C:\ från roten så kommer man se i loggen en massa gnäll om (system)filer som inte gick att öppna etc. vid varje backup, men har inte påverkan på resten av filerna för backuppen - och det är inte duplicati ensam om utan gäller också andra system som arbetar via VSS/Shadowcopy också.