NetonNet tog bort mitt konto pga GDPR

Permalänk
Medlem

NetonNet tog bort mitt konto pga GDPR

TLDR: NoN har tagit bort mitt kundkonto pga GDPR då jag inte handlat på det på över 2 år. De informerade mig även att de inte behåller kvitton längre än 3 år pga GDPR. Har aldrig hört detta från någon annan butik. Köpt prylar med 5/10 års garanti från NoN och hade ju varit nice att det fanns kvitton kvar =(

Kikade lite andra butiker jag handlat från.
Inet: Hade en period där jag inte handlade mellan 2016/03->2019/07. De har även kvar mina kvitton från 2015 som jag tror var mitt första köp via Inet.
Svar från Inets kundtjänst: De har inga policys om att någonsin ta bort konton eller rensa kvitton pga inaktivitet.

Komplett: Period på 3år 1 månad där jag inte handlade mellan 2016/10->2019/11 och kvitton kvar från 2010
Svar från Kompletts kundtjänst: Han trodde att kvitton sparas i 5 år, men efter jag påpekat att jag hade mina kvitton kvar sedan 2010 så ändrade han sig och sa "Ja, det verkar inte som att de tas bort alls då kanske"

Har någon av er hört att andra butiker jobbar som NetOnNet? Blir inte att handla där i framtiden för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ditt eget ansvar att hålla koll och spara på dina kvitton. Det kan ju bli något slags datahaveri hos butiken, eller så kanske du hamnar i en tvist där de försöker förneka att du har garanti kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det är ditt eget ansvar att hålla koll och spara på dina kvitton. Det kan ju bli något slags datahaveri hos butiken, eller så kanske du hamnar i en tvist där de försöker förneka att du har garanti kvar.

Samtidigt är det ju så de promotar sin kundklubb, den har ju egentligen inga andra fördelar för konsumenten, inga specialerbjudanden, ingen bonus, utan det är säker lagring av kvitton som är deras USP. Är de då inte säkert lagrade så är det ju ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja det är klart man bör spara sina kvitton, men när Netonnet marknadsför sparade kvitton och garantibevis som en anledning att vara med i deras kundklubb så får dom ju se till att göra det. Hittar heller inget i deras villkor som antyder att detta är tidsbegränsat. Men jag kan ha kollat för dåligt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

Man kan ju iofs tycka att ett automatiserat mejl skulle gå ut som informerar om att kontot kommer raderas inom X dagar pga inaktivitet. Men om man vill ha kvar det kan man klicka på en länk eller liknande. Har varit med om det i nåt sammanhang, tror det var Ubisoft eller nåt sånt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Har någon av er hört att andra butiker jobbar som NetOnNet? Blir inte att handla där i framtiden för mig.

Generellt tycker jag att väldigt många hänvisar till GDPR av lathet och feghet. Nu är jag inget expert på GDPR, men så länge jag ger tillåtelse åt ett företag att lagra min information, så borde de kunna ha mig i sina register en längre tid.

Enligt mig så handlar GDPR mer om att jag som privatperson ska kunna tas bort från olika register om jag begär detta. Samt att jag även ska få information om vilken typ av information som sparas om mig och varför. Företag får inte heller lagra information om mig utan min kännedom/mitt medgivande.

Själv tycker jag att GDPR skapat mer förvirring än nytta. Bland annat är Telia ett bolag som notoriskt vägrar hjälpa sina kunder via Facebook med hänvisning till just GDPR.

Sedan blir det intressant att se värdet i förvalning framöver efter att personuppgifter rensats bort från företag och myndigheter i ren okunskap. Jobbar själv på en myndighet nu där vi brottas med liknande frågor kring hur uppgifter från tidigare handläggare i systemet skall hanteras. Förvaltningslagen säger en sak och GDPR en annan.

Ang. NetOnNet, så har jag löst mina inköp genom att främst handla på Webhallen NetOnNet är inte ett seriöst företag*.

* Fick hem en riktigt smutsig dammsugare från fyndhörnan hos NetOnNet som sades vara komplett. Det saknades delar och jag fick 0:- i kompensation. Det kundtjänsten sade vägrade butiken att gå med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

TLDR: NoN har tagit bort mitt kundkonto pga GDPR då jag inte handlat på det på över 2 år. De informerade mig även att de inte behåller kvitton längre än 3 år pga GDPR. Har aldrig hört detta från någon annan butik. Köpt prylar med 5/10 års garanti från NoN och hade ju varit nice att det fanns kvitton kvar =(

Kikade lite andra butiker jag handlat från.
Inet: Hade en period där jag inte handlade mellan 2016/03->2019/07. De har även kvar mina kvitton från 2015 som jag tror var mitt första köp via Inet.
Svar från Inets kundtjänst: De har inga policys om att någonsin ta bort konton eller rensa kvitton pga inaktivitet.

Komplett: Period på 3år 1 månad där jag inte handlade mellan 2016/10->2019/11 och kvitton kvar från 2010
Svar från Kompletts kundtjänst: Han trodde att kvitton sparas i 5 år, men efter jag påpekat att jag hade mina kvitton kvar sedan 2010 så ändrade han sig och sa "Ja, det verkar inte som att de tas bort alls då kanske"

Jag försökte logga in nu bara för att. Och med BankID kunde jag inte logga in, stod bara att jag inte var medlem i kundklubben, så jag begärde nytt lösenord på e-posten som jag vet att jag hade ett konto på, fixade nytt lösenord och loggade in och såg allt igen, loggade då ut och loggade in med BankID som nu funkade och mina inköpt låg även kvar där. Så frågan är ju vad som gjorde att jag inte var medlem längre när jag försökte med BankID första gången.

Låter väldigt dåligt att dom tar bort sånt när dom kör det som ett argument för deras kundklubb, jag väljer även att inte ta kvitto då det ska finnas där ändå.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Generellt tycker jag att väldigt många hänvisar till GDPR av lathet och feghet. Nu är jag inget expert på GDPR, men så länge jag ger tillåtelse åt ett företag att lagra min information, så borde de kunna ha mig i sina register en längre tid.

Enligt mig så handlar GDPR mer om att jag som privatperson ska kunna tas bort från olika register om jag begär detta. Samt att jag även ska få information om vilken typ av information som sparas om mig och varför. Företag får inte heller lagra information om mig utan min kännedom/mitt medgivande.

Medgivandet var ju ett problem när GDPR kom. Jag jobbade med kundklubbar ungefär då, slutade dock innan lagen hade slagit igenom, och det var en väldig skillnad på vad butikskedjorna som var våra kunder ansåg att ett medgivande var. En större klädbutikskedja tyckte att det räckte att sätta en skylt vid kassan i deras butiker exempelvis, medan andra krävde att kunden gick in på en sida med hela avtalet och godkände igen (för de hade ju redan godkänt när de gick med, om än ett inte lika tydligt avtal).

Samtidigt fick man ju själv en väldig massa mail om att du måste gå in och godkänna våra nya villkor, annars riskerar du att bli av med ditt konto. I de flesta fall var man ju bara glad att bli av med gamla konton utan ansträngning, men de höll ju på och skickade allt mer desperata mail i månader. Till slut började jag svara på dem, typ: Ta bort mitt konto då! Sluta tjata, jag har inte godkänt denna typ av kommunikation.

Citat:

Själv tycker jag att GDPR skapat mer förvirring än nytta. Bland annat är Telia ett bolag som notoriskt vägrar hjälpa sina kunder via Facebook med hänvisning till just GDPR.

Sedan blir det intressant att se värdet i förvalning framöver efter att personuppgifter rensats bort från företag och myndigheter i ren okunskap. Jobbar själv på en myndighet nu där vi brottas med liknande frågor kring hur uppgifter från tidigare handläggare i systemet skall hanteras. Förvaltningslagen säger en sak och GDPR en annan.

Jo men för användaren är det ju ändå ganska bra i mina ögon. Visst är det störande med alla popups om kakor, men det ger ju en också möjlighet att gå in och stänga av vissa saker men inte andra och så.

Citat:

Ang. NetOnNet, så har jag löst mina inköp genom att främst handla på Webhallen NetOnNet är inte ett seriöst företag.

Fördelen för mig med Netonnet är ju att de är en faktiskt fysisk butik. Jag kan gå och känna på sakerna innan jag köper dem, även typ moderkortskartonger och liknande som ytterst sällan finns att beskåda någonstans. Webhallen är trevlig på många vis men butikerna är ju inte så mycket att ha mer än som uthämtningsställen. Sen har jag haft en del tur med fyndvaror och så på NoN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. NetOnNet, så har jag löst mina inköp genom att främst handla på Webhallen NetOnNet är inte ett seriöst företag*.

* Fick hem en riktigt smutsig dammsugare från fyndhörnan hos NetOnNet som sades vara komplett. Det saknades delar och jag fick 0:- i kompensation. Det kundtjänsten sade vägrade butiken att gå med på.

Jag köpte en BeQuiet DarkRock PRO hos dom på fynd hörnan som dom sa var komplett, jag frågade i deras INFO-disk och dom stoltserade ju med att dom absolut hade kollat så att den var komplett och att jag som kund typ var "Dum i huvudet" som inte trodde på dom... Kommer hem och, jo men se på fan, det saknades en del skruvar så att montera den hade inte gått om man inte som jag hade ett lager av diverse skruvar... Samma som för dig så var det absolut inte tal om någon kompensation.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det där är inte alldeles ovanligt. Företag får inte spara uppgifter om privatpersoner hur länge som helst, och det har inte egentligen med GDPR att göra - det var så redan på 80-talet, att man fick reklamblad från någon säljare i upp till två år efter att man köpt något och sen måste de ta bort en. Om man däremot har registrerat ett konto så har man antagligen godkänt ett avtal som säger att man är OK med att de behåller uppgifterna, men har de inte tagit med det i texten så måste de ta bort dig.

Det som kan ha hänt här är att du registrerat dig hos Netonnet innan GDPR började gälla, och när de i samband med detta gjorde en koll så insåg de att de inte skrivit sitt avtal med kundklubben på ett tillräckligt bra sätt. Då måste de faktiskt ta bort dig. Sen borde de naturligtvis försöka kontakta dig för att meddela att du snart blir borttagen, men har de försökt och misslyckas så blir det stora delete-knappen som gäller.

Exempel på företag som gör på samma sätt är Netflix, som tar bort kontot efter ett par år om du slutar betala. Man kan alltså slå på och av kontot oftare än så och ha kontot kvar, men slår man av det och är borta ett par år så tar de bort info om vilka filmer man sett.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag fick nog ett meddelande från Netonet där de påminde om inaktivitet. Så jag skulle logga in för att inte mitt konto skulle inaktiveras. Jag brydde mig dock inte då jag inte har några kvitton att spara. Men jag förstår klart problematiken här om man nu har nåt viktigt sparat.
När jag jobbade på Biltema så promotade dom hårt sitt mittBiltema kort för det skulle ju spara alla kvitton och så. Många kunder missade då att man skulle länka sitt bankkort till det för att det skulle gå automatiskt och det blev en massa tjafs kring detta.
Tyvärr är nog sanningen här att man får ta personligt ansvar och spara allt man tycker är viktigt själv.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Får man kvitton på Netonnet?

Får bara fram köphistorik, kvitton har jag alltid fått fråga om direkt från Kundtjänst.

Men lite dumt är det väl att de bara plockar bort en kund, borde genereras någon fråga innan det är dags, borde ligga i bådas intresse att ha kvar en som kund.

Men de har antagligen inte gjort något fel lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

GDPR är mycket mer än så, du kan få enorma böter om ett personnr eller dylikt hamnar i fel händer tex ett mail som går till fel mottagare osv. Förstår varför netonnet, telia och andra bolag gör som de gör. Vet några kunder som tex gått så långt så istället för att använda namnet på sina anställda i mail använder anställningsnret för att slippa risker med GDPR. Sen är det inte så himla lätt, vill du ha bort dina uppgifter då gäller det även backuper mm.. Jävligt bökigt som man ska följa det till punkt och pricka..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Har inga kvitton sparade hos netonnet över huvud taget, hittar ingenstans där de skulle finnas heller, så jag undrar om det föreligger något slags missförstånd någonstans? Köphistorik finns, där allt jag köpt finns listat för de senaste tre åren, men inga kvitton alls.

Hittar ingen information någonstans om att kvitton skulle finnas där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Har inga kvitton sparade hos netonnet över huvud taget, hittar ingenstans där de skulle finnas heller, så jag undrar om det föreligger något slags missförstånd någonstans? Köphistorik finns, där allt jag köpt finns listat för de senaste tre åren, men inga kvitton alls.

Hittar ingen information någonstans om att kvitton skulle finnas där.

Det är köphistoriken som är kvittona antar jag. Jag har rätt många poster där, för en del står det Ordernummer: XXXX.. på övriga står det Kvittonummer: XXXX... Det står också i instruktionerna ovanför listan: "Välj ett kvitto för mer information gällande öppet köp och service." så de räknar de som kvitton.

Klickar jag på en post i listan kan jag skapa ett serviceärende, alltså reklamera, och för nyligen köpta saker så kan jag också komma åt öppet köp därifrån. Däremot är det ytterst tveksamt om det hade fungerat för typ redovisning, å andra sidan har jag använt screenshots från appar och liknande och fått ersättning utbetald från jobbet.

Permalänk
Medlem

Kvittonummer finns bara för sånt som är köpt i butik, inte för internetbeställningar. Dock finns som sagt inte kvittot där, bara numret. Kan inte se det faktiska kvittot online.

Tveksamt om köphistoriken rent juridiskt kan räknas som kvitto. Jag skulle nog trots allt se till att behålla mina fysiska kvitton och inte förlita mig på köphistoriken och eventuella kvittonummer. Visserligen är väl netonnet skyldiga att lagra kvitton en viss tid men uppstår en tvist så är det fysiska kvittot en jäkla bra sak att ha kvar.

För köp gjorda via internet får man kvitto/garantibevis via epost och där kan man klicka fram det från deras databas för utskrift. Det hade varit trevligt om det gått med butikskvitton också, ifall man lyckas slarva bort det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Kvittonummer finns bara för sånt som är köpt i butik, inte för internetbeställningar. Dock finns som sagt inte kvittot där, bara numret. Kan inte se det faktiska kvittot online.

Tveksamt om köphistoriken rent juridiskt kan räknas som kvitto. Jag skulle nog trots allt se till att behålla mina fysiska kvitton och inte förlita mig på köphistoriken och eventuella kvittonummer. Visserligen är väl netonnet skyldiga att lagra kvitton en viss tid men uppstår en tvist så är det fysiska kvittot en jäkla bra sak att ha kvar.

För köp gjorda via internet får man kvitto/garantibevis via epost och där kan man klicka fram det från deras databas för utskrift. Det hade varit trevligt om det gått med butikskvitton också, ifall man lyckas slarva bort det.

Problemet med fysiska kvitton är att de tenderar att blekna ganska fort tack vare tekniken de printas med. Varje gång jag rensar ut plånboken, vilket är typ en gång om året, så har jag en massa kvitton som är helt omöjliga att tyda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet med fysiska kvitton är att de tenderar att blekna ganska fort tack vare tekniken de printas med. Varje gång jag rensar ut plånboken, vilket är typ en gång om året, så har jag en massa kvitton som är helt omöjliga att tyda.

Just därför vore det bra om man kunde se dem online.

Måste dock säga att plånboken är det sämsta stället att spara kvitton på. Har själv ett skåp där jag lägger alla kvitton och de kan ligga där i många år utan att blekna så det handlar en hel del om hur man hanterar dem också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Man kan ju iofs tycka att ett automatiserat mejl skulle gå ut som informerar om att kontot kommer raderas inom X dagar pga inaktivitet. Men om man vill ha kvar det kan man klicka på en länk eller liknande. Har varit med om det i nåt sammanhang, tror det var Ubisoft eller nåt sånt.

Bra förslag. Självfallet ska man inte förvänta sig att allt magiskt löser sig, men när alla andra företag behåller konton etc så förväntar man ju sig att det är någon form av bransch standard. Om NON väljer att gå en egen väg så låter ju ditt förslag som en väldigt rimlig lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag försökte logga in nu bara för att. Och med BankID kunde jag inte logga in, stod bara att jag inte var medlem i kundklubben, så jag begärde nytt lösenord på e-posten som jag vet att jag hade ett konto på, fixade nytt lösenord och loggade in och såg allt igen, loggade då ut och loggade in med BankID som nu funkade och mina inköpt låg även kvar där. Så frågan är ju vad som gjorde att jag inte var medlem längre när jag försökte med BankID första gången.

Låter väldigt dåligt att dom tar bort sånt när dom kör det som ett argument för deras kundklubb, jag väljer även att inte ta kvitto då det ska finnas där ändå.

Jag testade samma sak för ett par dagar sedan. Jag kill-gissar på att de nyligen infört "logga in med bank id" och att det inte är aktivt för ens du loggat in emejl minst en gång sedan systemet blev aktivt. För mig så kunde jag inte återställa lösenord då kontot raderats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag testade samma sak för ett par dagar sedan. Jag kill-gissar på att de nyligen infört "logga in med bank id" och att det inte är aktivt för ens du loggat in emejl minst en gång sedan systemet blev aktivt. För mig så kunde jag inte återställa lösenord då kontot raderats.

Så nytt kan det inte vara med bankID, vet att jag loggat in med det i våras iaf, tror jag gjorde det förra året också. Men som du säger så blir det ju svårt om kontot aktivt av dom har tagits bort :/

Visa signatur

Main

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Just därför vore det bra om man kunde se dem online.

Måste dock säga att plånboken är det sämsta stället att spara kvitton på. Har själv ett skåp där jag lägger alla kvitton och de kan ligga där i många år utan att blekna så det handlar en hel del om hur man hanterar dem också.

Problemet är inte att det inte finns sätt att förvara kvitton så det inte bleknar utan att de oftast blir bortglömda i samma ögonblick som de läggs i plånboken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Problemet är inte att det inte finns sätt att förvara kvitton så det inte bleknar utan att de oftast blir bortglömda i samma ögonblick som de läggs i plånboken..

Det är väl en av fördelarna med att vara autist då, sådant glömmer jag aldrig. Har full koll på alla kvitton, långt tillbaka i tiden. Så långt att de är helt passé och egentligen borde slängas men med en lätt OCD så är det lättare sagt än gjort.

Å andra sidan är det lite kul att kunna plocka fram kvitton från när jag köpte min första Amiga 1988 osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Handlade från NoN i januari/februari detta år med mitt väldigt gamla konto.
Sen för ca en mån sedan så skulle det bli ett köp igen men kunde ej logga in, provade att reseta lösenord men nope email adress fanns ej (och provade med alla fem jag haft sedan 1998) men nope inga fanns.

Så skapade ett nytt konto med samma email adress som var på det kontot vilket gick fint.
Ganska irriterande men samtidigt inte helas världen!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

shit, vad skönt om alla konton man hade registrerat försvann automatiskt efter 3-5 år tack vare GDPR... om det ändå vore så enkelt

då skulle man slippa manuellt leta rätt på alla oändliga sidor man registrerat sig på, gett sin mail och namn till och ta bort konton hos. På tok för måna sidor har ju ens uppgifter efter 20 år online

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

shit, vad skönt om alla konton man hade registrerat försvann automatiskt efter 3-5 år tack vare GDPR... om det ändå vore så enkelt

då skulle man slippa manuellt leta rätt på alla oändliga sidor man registrerat sig på, gett sin mail och namn till och ta bort konton hos. På tok för måna sidor har ju ens uppgifter efter 20 år online

"You can check-out any time you like but you can never leave."

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Man har väl inte så stor nytta av 10år gamla kvitton heller, jag har inte sparat ett kvitto de senaste 10åren tror jag,. det är ungefär som de som skriver betald på räkningen och lägger in den i en mapp.

Permalänk
Medlem

Där jag jobbar är också tolkningen att kundkonton och uppgifter ska tas bort efter 3års inaktivitet så tror inte det är något speciellt för netonnet.
Sen skulle man ju kunna maila och varna om det men inte alla som gör det.

GDPR kan bli för dyrt för att chansa med något sådant här så då hamnar ibland kunder i kläm, även om man kan argumentera för att 3 år av inaktivitet så har inte kunden så stort intresse kvar själv, + att kvitto brukar finnas på mail etc

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Kvittot kommer ju på mailen också när man beställer så om man inte har rensat sin inkorg borde det ligga kvar där även efter x antal år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Papperskvitton skannar jag in och sparar som en pdf i en mapp där kvitton från samtliga köp sparas. Köp gjorda på nätet får jag oftast kvitto som pdf via mejl. Så har jag givetvis en backup av den mappen på en annan disk. Så svårt behöver det alltså inte vara att hålla ordning på kvitton. Däremot viktigt då de ofta även gäller som garantibevis.

Felstavning