Permalänk
Medlem

Smart att maxa csn lån?

Hej,

som rubriken lyder.. är det smart att maxa csn lånet om man har möjlighet att lägga undan pengarna och inte använda de? Inte tänkt att jag ska tjäna pengar på lånet utan t.ex. som insats i lägenhet för framtiden.

Permalänk
Avstängd

Det är ibland dumt att låna pengar, men om det är akut och du tro att du behöver pengarna på något superviktigt, så kan det vara okej.

Tänkt på att om du tex vill plugga i skolan igen då har du redan förbrukat alla pengar som du kan få via CSN.

Edit: om pengarna används för att lägga på ett sparkonto där man får högre avkastning, så kan det vara värt att ta ett lån.
Varför jag tyckte det var dumt att låna pengar av CSN är i mitt fall så vill dom att man ska betala tillbaka över tusen kr per månad och att det går att ansöka om att få betala mindre i nån månad därför jag tyckte det inte var värt det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Ska du någonsin låna pengar så är CSN det bästa lånet du kan ha då räntan är mycket bättre än alla andra lån du kan få tag i.

Permalänk
Medlem

Just CSN är i princip gratis pengar (0.2% ränta eller något löjligt just nu) så det är det enda lån jag kan rekommendera att maxa om man klarar att lägga undan pengar.

Permalänk
Medlem

Ja, det är smart OM du använder pengarna till något vettigt som tex insats till en bostad.

Räntan är extremt låg jämfört med andra lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är alltid dumt att låna pengar, men om det är akut och du tro att du behöver pengarna på något superviktigt, så kan det vara okej.

Tänkt på att om du tex vill plugga i skolan igen då har du redan förbrukat alla pengar som du kan få via CSN.

Det håller jag inte med om. I dagsläget får du pengar av CSN pga. räntan är lägre än inflationen.

Permalänk
Medlem

Ja det är en bra idé, det är gratis pengar och du kommer aldrig kunna hitta ett billigare lån. Eftersom du ändå kommer behöva låna pengar när du ska köpa en lägenhet och lånet garanterat kommer vara dyrare än CSN-lånet så är det en no brainer

Räntan har gått ner en del sen denna video och samma resonemang funkar för att jämföra detta med ett annat dyrare lån bara att han har exemplet med att man investerar pengarna: https://www.youtube.com/watch?v=rAqxFejoXws&ab_channel=RikaTi...

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas13:

Det håller jag inte med om. I dagsläget får du pengar av CSN pga. räntan är lägre än inflationen.

Det är ju ett lån som måste betalas tillbaka, så varför skulle han då låna och spara det, och sen måste betala av lånet?

Det finns många som sitter kvar på sina CSN lån som inte har betala tillbaka det, även om räntan är låg så måste det ändå nån dag betala tillbaka.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

maxa säger jag, CSN lån är numera gratispengar in

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är ju ett lån som måste betalas tillbaka, så varför skulle han då låna och spara det, och sen måste betala av lånet?

För att du kan investera pengarna du lånar eller ha till insats för bostad varvid du antingen kan gå med vinst eller slippa ta ett sämre lån.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Precis så jag gör, tagit max CSN-lån samt tilläggslån och investerar allt jag kan för framtida bostadsköp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det finns många som sitter kvar på sina CSN lån som inte har betala tillbaka det, även om räntan är låg så måste det ändå nån dag betala tillbaka.

Skojar du? Om man bortser från inflation (vilket är glasklar anledningen till csn lån), så tjänar man alltså pengar på att ta csn-lån och slänga in på ett sparkonto. Ur ett ekonomiskt perspektiv, så är det alltid bäst att maxa csn lån. Sen om man väljer att låna högsta belopp, bränna allt på droger och skita i studier, det kan vi bara spekulera i.

tldr: Låna max, spara max, kröka max.

Permalänk
Medlem

Så... På vilka grunder kan man låna av csn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det är alltid dumt att låna pengar, men om det är akut och du tro att du behöver pengarna på något superviktigt, så kan det vara okej.

Att ta ut CSN-lånet är ett av de smartaste ekonomiska valen man kan göra, såvida du har disciplinen nog att inte förbruka de.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

I huvudsak måste man studera heltid på högskola eller universitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Förkortningen utläses Centrala Studiestödsnämnden, vilket möjligen kan vara en ledtråd. Vidare information kan säkert csn.se bistå med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

För att du kan investera pengarna du lånar eller ha till insats för bostad varvid du antingen kan gå med vinst eller slippa ta ett sämre lån.

Förstår inte hur du tänker, jag har fått från CSN att dom vill att man ska betala av lånet och dom vill att man ska betala 1,3 tusen per månad och att man inte kunde ändra summan. Så var det för mig har dom ändrat det?

Skrivet av Skrotnisse92:

Skojar du? Om man bortser från inflation (vilket är glasklar anledningen till csn lån), så tjänar man alltså pengar på att ta csn-lån och slänga in på ett sparkonto. Ur ett ekonomiskt perspektiv, så är det alltid bäst att maxa csn lån. Sen om man väljer att låna högsta belopp, bränna allt på droger och skita i studier, det kan vi bara spekulera i.

Men dom vill att man ska betala tillbaka lånet så fort man har slutat i skolan, och då tillkommer andra avgifter även om man lägger in pengarna på ett sparkonto så rör det sig inte om 100k utan om han ska lägga undan det han får per månad så kommer det inte blir så jättemycket att spara så fort han har kommit upp till max och han slutat i skolan då kräver dom tillbaka pengarna.

Jag fick ju från CSN att dom vill att jag ska betala tillbaka lånet och att jag skulle betala 1,2-1,3 tusen per månad samt att jag fick avgifter på 100-400 kr.

Eller har jag missat något?

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej,

som rubriken lyder.. är det smart att maxa csn lånet om man har möjlighet att lägga undan pengarna och inte använda de? Inte tänkt att jag ska tjäna pengar på lånet utan t.ex. som insats i lägenhet för framtiden.

Skulle säga absolut. Visst, det är pengar man måste betala tillbaka någon gång - men gör man något nyttigt för pengarna och inte spenderar på skit så är det absolut bästa lån du kan få.

Skrivet av Awsmkiid:

Studier.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Hej,

Ja!

Permalänk
Inaktiv

Vissa lånar och vi får bra tv program som lyxfällan

Till TS... OM man ska vara dum och ta lån för att lägga undan pengar till annat... Tänk på vad räntan kostar dig... Du behöver asså sätta in pengarna på ett konto/fond som ger högre avkastning än vad du har i ränta... annars handlar det om minuspengar.
Rikast är den som inga skulder har... Hamnar man i en svår ekonomisk knipa, så är långtidsbundna abonnemang räntor o amorteringar din värsta fiende.
Så tänk både två och tre gånger innan du sätter dig i skulder som kan bli livslånga om du hamnar i en situation där du inte kan få ett välbetalt jobb. Bara för att man är frisk idag så kan man bli sjuk, eller råka ut för en olycka så ens karriär slutar innan den ens börjar... Odödliga och osårbara är vi alla tills dagen vi inte är det.
Tänk dig för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Förstår inte hur du tänker, jag har fått från CSN att dom vill att man ska betala av lånet och dom vill att man ska betala 1,3 tusen per månad och att man inte kunde ändra summan. Så var det för mig har dom ändrat det?

Men dom vill att man ska betala tillbaka lånet så fort man har slutat i skolan, och då tillkommer andra avgifter även om man lägger in pengarna på ett sparkonto så rör det sig inte om 100k utan om han ska lägga undan det han får per månad så kommer det inte blir så jättemycket att spara så fort han har kommit upp till max och han slutat i skolan då kräver dom tillbaka pengarna.

Jag fick ju från CSN att dom vill att jag ska betala tillbaka lånet och att jag skulle betala 1,2-1,3 tusen per månad samt att jag fick avgifter på 100-400 kr.

Eller har jag missat något?

Tänk att du får 200 000 av CSN. Du lägger dom i en bostad så att du får en lägre hyra än om du väljer en hyresrätt. Plötsligt sparar du flera tusen i månaden som täcker upp det du ska ge CSN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Vissa lånar och vi får bra tv program som lyxfällan

Till TS... OM man ska vara dum och ta lån för att lägga undan pengar till annat... Tänk på vad räntan kostar dig... Du behöver asså sätta in pengarna på ett konto/fond som ger högre avkastning än vad du har i ränta... annars handlar det om minuspengar.
Rikast är den som inga skulder har... Hamnar man i en svår ekonomisk knipa, så är långtidsbundna abonnemang räntor o amorteringar din värsta fiende.
Så tänk både två och tre gånger innan du sätter dig i skulder som kan bli livslånga om du hamnar i en situation där du inte kan få ett välbetalt jobb. Bara för att man är frisk idag så kan man bli sjuk, eller råka ut för en olycka så ens karriär slutar innan den ens börjar... Odödliga och osårbara är vi alla tills dagen vi inte är det.
Tänk dig för.

Räcker med 0% avkastning då inflationen är mer än csn-räntan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Räcker med 0% avkastning då inflationen är mer än csn-räntan.

Tycker man om skulder är det ju okej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas13:

Tänk att du får 200 000 av CSN. Du lägger dom i en bostad så att du får en lägre hyra än om du väljer en hyresrätt. Plötsligt sparar du flera tusen i månaden som täcker upp det du ska ge CSN.

Jag vet hur pengar funkar och så, men CSN vill ju att man ska betala tillbaka en viss summa per månad och med alla avgifter.

Jag har sagt till CSN att jag inte har några pengar ändå så får jag ibland att dom vill att jag ska betala över tusen kr per månad, då får jag skicka in nya uppgifter att jag inte har några pengar då slutar dom med det.

Visa signatur

Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ta absolut max CSN lån, generellt får du väl 7-8 % per år på börsen om du investerar väldigt brett och säkert.

Har du pengar över ifrån ditt csn lån föreslår jag att du investerar i tex en simpel tjänst som Lysa.

Mitt absolut bästa tips till en student är att köpa all student litteratur begagnad och sälja vidare så fort du är klar med böckerna, det är INTE billigt med student litteratur!!

Mvh

PS: Osäker på om jag får tipsa om Lysa i tråden någon får gärna säga till om detta är felaktigt, tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag vet hur pengar funkar och så, men CSN vill ju att man ska betala tillbaka en viss summa per månad och med alla avgifter.

Jag har sagt till CSN att jag inte har några pengar ändå så får jag ibland att dom vill att jag ska betala över tusen kr per månad, då får jag skicka in nya uppgifter att jag inte har några pengar då slutar dom med det.

Då har man ju som sagt hamnat i en situation där man inte har någon marginal, på grund av att man inte hittat jobb efter studierna eller annat.
Men hur skulle man klarat sig då under studierna utan lån?
Sett till om man studerar heltid och har en situation där man kan leva på bara bidraget är det värt att ta ut fullt lån.
Slänger man det på ett sparkonto, säg SBAB med 0.5% ränta så kommer man (om inte räntan ändras drastiskt) tjäna pengar på att bara ha det sittandes på sparkonto med ingen risk. Sen kan man självklart investera pengar men då tillkommer självklart en risk, som man självklart kan välja hur mycket man vågar riska.

När väl återbetalningen kommer så sitter ju pengarna där, bara långsamt tömma under 20-30 år om man så vill och kan (baserat på hur länge räntan håller).
Eller som mig som lägger ca 200k på att slippa låna 200k extra på lägenhet för en mycket högre ränta.

Har du inga pengar kvar efter studier så behövde du ju lånet för att leva men hade man mindre utgifter (billigare stad, andra pengar prioriteringar, sommarjobb, osv) så är det pengar som bara kan växa eller minska andra utgifter med att ha ett kapital så är det helt klart värt det.

Kan man inte hålla i pengar så är det ju helt plötsligt farligt för då är de borta när man ska betala tillbaka.

Men om man pratar säg 100% lån, 50% lån eller bara bidrag under studier så är lån helt klart ekonomiskt smart. Bara betala tillbaka om räntan planeras att gå upp.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

https://i.imgur.com/oaB7vhW.png

CSN har ett minimibelopp som man måste betala av per månad, men det är ju en amortering som minskar din skuld, det är ingen kostnad. Dina enda kostnader är de där 0,2% om året plus 150 kr administrationsavgift. Det är ett extremt förmånligt lån. Börsen har historiskt gett en avkastning på i snitt ca 9% per år, så om man lånar mer pengar från CSN än man behöver och placerar dessa på börsen, så hade man utan problem gått plus på CSN-lånet över tid. Många gör det, även jag.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Ska du någonsin låna pengar så är CSN det bästa lånet du kan ha då räntan är mycket bättre än alla andra lån du kan få tag i.

Skrivet av Ibymafayhas:

Just CSN är i princip gratis pengar (0.2% ränta eller något löjligt just nu) så det är det enda lån jag kan rekommendera att maxa om man klarar att lägga undan pengar.

Skrivet av twk:

Ja, det är smart OM du använder pengarna till något vettigt som tex insats till en bostad.

Räntan är extremt låg jämfört med andra lån.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja det är en bra idé, det är gratis pengar och du kommer aldrig kunna hitta ett billigare lån. Eftersom du ändå kommer behöva låna pengar när du ska köpa en lägenhet och lånet garanterat kommer vara dyrare än CSN-lånet så är det en no brainer

Räntan har gått ner en del sen denna video och samma resonemang funkar för att jämföra detta med ett annat dyrare lån bara att han har exemplet med att man investerar pengarna: https://www.youtube.com/watch?v=rAqxFejoXws&ab_channel=RikaTi...

Skrivet av anon910:

maxa säger jag, CSN lån är numera gratispengar in

Skrivet av kino:

Precis så jag gör, tagit max CSN-lån samt tilläggslån och investerar allt jag kan för framtida bostadsköp!

Skrivet av Skrotnisse92:

Skrivet av Cenorida:

Att ta ut CSN-lånet är ett av de smartaste ekonomiska valen man kan göra, såvida du har disciplinen nog att inte förbruka de.

Skrivet av Samlooh:

Skulle säga absolut. Visst, det är pengar man måste betala tillbaka någon gång - men gör man något nyttigt för pengarna och inte spenderar på skit så är det absolut bästa lån du kan få.

Studier.

Skrivet av PlogarN97:

Tack för alla svar! Var bör man placera pengarna idag? Räntan är 0.05 % i nuläget. Vilket konto kör ni som tar CSN-lån just nu?

Och ni som även investerar pengarna i börsen med 7-9% avkastning, hur är risken där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Tack för alla svar! Var bör man placera pengarna idag? Räntan är 0.05 % i nuläget. Vilket konto kör ni som tar CSN-lån just nu?

Och ni som även investerar pengarna i börsen med 7-9% avkastning, hur är risken där?

När man investerar på börsen så kan man räkna med en avkastning på ungefär 7% per år sett över tid. Under ett enskillt år kan man dock gå back betydligt mer eller gå plus betydligt mer eftersom börsen går upp och ner, de 7% i avkastning är alltså bara ett snitt.

Du behöver därför ställa dig frågan, när du vill ha tillgång till dina pengar, om det är i en snar framtid så skulle jag inte ha en allt för stor exponering mot börsen, medan jag om jag sparar pengar till pensionen skulle vilja ha en nästan full exponering mot börsen eftersom jag då skulle ha tid att vänta ut om börsen rasar för att sen återhämta sig igen.

Om du är novis på området spar skulle jag använda mig av en tjänst som Lysa.se som hjälper dig att placera dina pengar åt dig för en väldigt liten avgift. Du fyller i ett formulär om hur villig du är att ta risk, om hur länge du behöver pengarna osv så ballanserar de en portfölj åt dig baserat på dina svar.

Du kan lära dig mer om Lysa i dessa avsnitten:

https://www.youtube.com/watch?v=_FSYWu6U19o&ab_channel=RikaTi...

https://www.youtube.com/watch?v=eLD6VJOTaII&ab_channel=RikaTi...

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Som redan sagts är det korkat rent ekonomiskt att med dagens räntenivåer inte maxa CSN och spara det.

Däremot så tycker jag också att man inte skall förkasta en idé om att man kan tillåta sig använda pengarna till bekvämligheter som gör studietiden lättare också. Jag själv gjorde så, hade garanterat klarat mig utan stor del av pengarna och sparande en del, men jag levde istället bekvämare. Jag resonerade så att de där tusenlapparna gör stor skillnad när man är student men om jag spelade min kort rätt så skulle återbetalningen inte märkas alls när jag väl fått en bra lön efter studierna.