Permalänk

Tips på ny TV för ca 10k

Köpt hus som vi ska flytta till början på nästa år så självklart får det bli en ny TV också!

Börjat leta nu för att hålla utkik när det kommer rea mm men vet inte vad jag ska kolla efter.

Den kommer sitta i ett stort rum med massa fönster så det kommer oftast vara gansaka ljust. Sen finns där också Sonos högtalare ionbyggda i väggen jag kommer villa nyttja till TVn. Den ska också väggmonteras så om den ser bra ut väggmonterad är ett plus.

Annars har jag inte stora krav.

  • TV på 55-65"

  • Föredrar Android TV men inte krav

  • Måste fungera bra med Plex

  • Budget ca 10K

  • kunna väggmonteras vettigt

Sett Samsun Q90T rekommenderas på andra ställen som verkar vara trevlig. Hur mycket förlorar man jämfört med en OLED?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Samsung Sverige

Vad kul att få jaga en ny tv! Jagsjälv är faktiskt också på jakt efter en ny apparat och inväntar black-friday rean som allt som oftast brukar leverera riktigt bra apparater under 10k.

En OLED-skärm har högre svärta, också kallat kontrast. Det kommer man inte ikapp med QLED pga OLED kan släcka individuella pixlar. I övrigt så kan också färgerna vara bättre på OLED men enligt min uppfattning så har det mera med kalibreringen och panelkvalitén att göra över tekniken i sig. Det vill säga en bra kvalitétspanel kan ge lika gott resultat oavsett om det är OLED eller LED , sett till färgerna då.

Har du någon mer fundering kring Q90T så citera eller tagga mig gärna.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Vad kul att få jaga en ny tv! Jagsjälv är faktiskt också på jakt efter en ny apparat och inväntar black-friday rean som allt som oftast brukar leverera riktigt bra apparater under 10k.

En OLED-skärm har högre svärta, också kallat kontrast. Det kommer man inte ikapp med QLED/LED pga OLED kan släcka individuella pixlar. Däremot så har du oftast högre ljusstyrka på QLED/LED vilket medför att du får bättre stöd för HDR. I övrigt så kan också färgerna vara bättre på OLED men enligt min uppfattning så har det mera med kalibreringen och panelkvalitén att göra över tekniken i sig. Det vill säga en bra kvalitétspanel kan ge lika gott resultat oavsett om det är OLED eller LED, sett till färgerna då.

Har du någon mer fundering kring Q90T så citera eller tagga mig gärna.

//Pontus

Har faktiskt en fråga om Q90T som jag inte direkt hittar svar på och det är hur nära väggen går den att montera? Vad jag hittar så har den inte stöd för no gap monteringen?

Vill gärna få den så snyggt monterad på väggen som möjligt!

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jonataan.host:

Har faktiskt en fråga om Q90T som jag inte direkt hittar svar på och det är hur nära väggen går den att montera? Vad jag hittar så har den inte stöd för no gap monteringen?

Vill gärna få den så snyggt monterad på väggen som möjligt!

Tjenare, Q90T-modellen stödjer ej no gap wall mount tyvärr. Dock så har den en väldigt platt baksida så att montera den nära mot en vägg är fortfarande görbart.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Tjenare, Q90T-modellen stödjer ej no gap wall mount tyvärr. Dock så har den en väldigt platt baksida så att montera den nära mot en vägg är fortfarande görbart.

//Pontus

Har ni ett alternativ i samma klass som har stöd för det?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Permalänk
Medlem

65" Q90T fanns ju för under 10.000 nyligen. Ett fynd. Har den själv och är nöjd, den är snygg och gör ett utmärkt jobb med bilden i mitt vardagsrum i som har fönster från 3 väderstreck. OLED är ju lite maffigare men valde Q90 för mindre reflektioner och bättre tryck i ljusstyrka. Plex funkar fint.

tillägg
Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jonataan.host:

Har ni ett alternativ i samma klass som har stöd för det?

Våran modell Q95T stödjer no-gap och är i en snarlik klass.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av pi:

65" Q90T fanns ju för under 10.000 nyligen. Ett fynd. Har den själv och är nöjd, den är snygg och gör ett utmärkt jobb med bilden i mitt vardagsrum i som har fönster från 3 väderstreck. OLED är ju lite maffigare men valde Q90 för mindre reflektioner och bättre tryck i ljusstyrka.

Den finns fortfarande för 9k på Hifi klubben! Har du den väggmonterad?

Oled eller Qled tänker jag att OLED hade varit roligt men tror inte jag kommer tycka det är så stor skillnad från QLED framförallt inte om man inte haft det innan. Sen för att undvika inbränningar också så är QLED skönt. Speciellt med barn som kollar samma om och om igen!

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Samsung:

Däremot så har du oftast högre ljusstyrka på QLED/LED vilket medför att du får bättre stöd för HDR.

Dessa förenklingar är inte bra. Jag förstår att de skrivs i god anda i syfte att ge enkla och snabba svar. Men dessa översimplifierade förklaringar leder till rätt så tydliga missförstånd. Missförstånd som jag ser repeteras om och om igen i forumen nästan varje dag.

LED = Lysdiod. Alla moderna TV idag använder lysdioder i någon form. OLED är lysdioder baserade på organisk kemi. En OLED-TV är idag ljusstarkare än den absoluta majoriteten LCD-TV. Särskilt när vi talar om HDR. 500–750+ nits i HDR mot 300–400 nits för en genomsnittlig LCD-TV. Lägre för budgetmodeller.

QLED = begrepp som TCL och Samsung använder för lysdioder förstärkta med kvantprickar. Man får även motsvarande bildegenskaper från andra tillverkares produkter, likt LG, Panasonic och Sony. Fast "QLED" i sig självt säger inget om kvaliteten och ljusstyrkan hos produkten. Samsung Q90T är mycket mer ljusstark (1000+ nits i HDR) jämfört med Q60T som kanske når 400 nits. Plus att det skiljer sig på så många andra punkter där Q60T verkligen är den sämre produkten. Sämre reflexfilter, sämre kontrast, sämre betraktningsvinklar etc.

Eftersom Q60T är en QLED ser jag många jämföra den med en OLED-TV där man på grund av dessa förenklingar tror att Q60T skulle vara mycket ljusstarkare än en OLED-TV och därför "bättre för ljusa rum". Där en Q60T är både ljussvagare och reflekterar mer.

Men det finns vissa QLED-modeller, likt Q90T, som är mer ljusstarka än en OLED. Så även modeller från LCD-modeller från Sony. Men det går aldrig att sätta likhetstecken mellan QLED och högsta ljusstyrka. Alltid olika från produkt till produkt.

HDR är mycket mer än enbart ljusstyrkan. Det handlar också om dynamiskt omfång, tone mapping samt energihantering, Kvaliteten på HDR-återgivningen varierar kraftigt och är även situationsberoende. Den teknik som bäst lyckas överlag är Dolby Vision. HDR10+ ger närmast identiskt resultat så länge källan använder HDR10+ medan grundläggande HDR10 kan variera alldeles enormt mellan produkter hur det reproduceras.

Permalänk
Medlem

Den verkar inte ha fått så bra betyg den där. Prestanda- och stabilitets-problem.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Laxpudding:

Jag tackar för förtydligandet, kul att du är kvar i forumet och reder ut bland missinformationen.

Så det är bara att ta emot och lära sig av bildgurun själv!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Frågan är nog finns det "bättre" alternativ än Q90T för 9k och hur snyggt kan jag väggmontera den?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Frågan är nog finns det "bättre" alternativ än Q90T för 9k och hur snyggt kan jag väggmontera den?

Har ungefär ett sånt här väggfäste till min Q90T, tycker den sitter rätt slimmat och är funktionellt och bra. Ett sånt här funkar säkert också

tillägg
Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Skrivet av pi:

Har ungefär ett sånt här väggfäste till min Q90T, tycker den sitter rätt slimmat och är funktionellt och bra. Ett sånt här funkar säkert också

Om du har bild på hur det ser ut från sidan och framifrån hade det varit toppen! Precis vad jag söker

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Om du har bild på hur det ser ut från sidan och framifrån hade det varit toppen! Precis vad jag söker

Japp, kan skicka bilder till dig hur det ser ut senare när jag kommer hem. PM kommer.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Vad finns det mer för TV apparater man borde kolla på i denna prisklassen och lite över?

Som sagt så är jag inte behov av den nu utan kommer vänta på en bra rea. Men Q90T för 9000kr känns som en bra deal. Värt att slå till eller invänta något annat?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonataan.host:

Vad finns det mer för TV apparater man borde kolla på i denna prisklassen och lite över?

Prisnivåerna varierar hela tiden. Köp på kvalitetsnivå istället då det är en konstant. Rankar alla modeller per kvalitetsnivå i denna guide:
https://www.sweclockers.com/artikel/30583

Det är toppklassen du är ute efter om du sätter ribban vid Q90T och OLED-modeller.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Prisnivåerna varierar hela tiden. Köp på kvalitetsnivå istället då det är en konstant. Rankar alla modeller per kvalitetsnivå i denna guide:
https://www.sweclockers.com/artikel/30583

Det är toppklassen du är ute efter om du sätter ribban vid Q90T och OLED-modeller.

Jag är inte så mycket ute efter att få toppklass på TV utan som passar mina behov.

Hade jag fått Android TV, platt mot vägg så är jag väldigt nöjd! Om det är OLED eller QLED har ingen större betydelse. Svåra verkar vara att få TV som är gjorda att monteras platt mot vägg utan att hamna på lyx modellerna.

Q90T uppfyller inget av detta men är ju en bra TV för ett bra pris nu då jag kan få den för 9000kr.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jonataan.host:

Jag är inte så mycket ute efter att få toppklass på TV utan som passar mina behov.

Nästan alla är ute efter en toppklassmodell oavsett om de själva inser det eller inte. Eftersom dessa modeller är de enda som kombinerar alla önskvärda egenskaper i en och samma produkt.

Om din prioritet är snygg väggmontering dikt an mot väggen har två modeller att välja på. Samsung The Frame samt LG:s OLED GX eller G1 där dessa två ger påtagligt bättre bildkvalitet än The Frame.

Permalänk
Medlem

Q95T kan hängas direkt mot väggen likt The Frame och LGs G-serie. Ingen Android, men det är ändå bäst åtgärdat med en Android-box.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Q95T kan hängas direkt mot väggen likt The Frame och LGs G-serie. Ingen Android, men det är ändå bäst åtgärdat med en Android-box.

Tyvärr verkar Q95T knappt finnas längre. Kostar 5000kr mer vilket jag inte tycker är värt det. Köper isåfall istället https://www.hifiklubben.se/argon-audio-wmm-flat-1-vaggfaste-f... som verkar få ett bra resultat!

Q90T känns som en väldigt bra TV man inte kommer vara missnöjd med. Är den ett bra köp för dem pengarna jämfört med vad som finns idag då den är 1 år gammal?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Tyvärr verkar Q95T knappt finnas längre. Kostar 5000kr mer vilket jag inte tycker är värt det. Köper isåfall istället https://www.hifiklubben.se/argon-audio-wmm-flat-1-vaggfaste-f... som verkar få ett bra resultat!

Q90T känns som en väldigt bra TV man inte kommer vara missnöjd med. Är den ett bra köp för dem pengarna jämfört med vad som finns idag då den är 1 år gammal?

Ditt alternativ för årets TV är QN95 för 24k som är marginellt bättre. Övriga modeller är en nedgradering från Samsungs håll.
Om det är värt det är upp till dig.

Jag ser det snarare som en stor fördel att köpa en "gammal" TV då det är rätt klart att modeller börjar säljas innan de är redo precis som allt annat nu för tiden. Efter ett år så borde barnsjukdommar vara avklarade och man slipper slite håret av sig för funktioner som inte funkar eller andra allmänt underliga beteenden.

Permalänk
Medlem

Q90T har nu tyvärr gått upp från 9000 till 12000 vilket var ganska väntat då 9000 var ett för bra pris egentligen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Q90T har nu tyvärr gått upp från 9000 till 12000 vilket var ganska väntat då 9000 var ett för bra pris egentligen.

Hifi klubben har medlemserbjudande på den för 9000kr.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

[li]Måste fungera bra med Plex[/li]

Jag har inte själv Plex på min TV men jag har hjälpt ett par anhöriga att installera det på sina och jag tror inte det varit någon vidare trevlig upplevelse någon av gångerna. Segt och buggigt. Jag har visserligen aldrig testat på en modern (yngre än 2-3 år) TV så det kanske har blivit bättre.

En annan sak att tänka på är att om du ska titta på 4K/HDR så nästintill måste du kunna ”direct play” filmen från plexservern, om du inte har en monsterserver och/eller använder hardware transcoding men med det senare har jag hört att man kan få lite artefakter och sämre bildkvalitet.

TV-apparater brukar vara väldigt dåliga på att spela upp filer direkt utan kräver ofta att servern arbetar om filen. Om ägaren inte anpassat filerna efter TV-apparaterna d.v.s.

Men återigen, det är endast min erfarenhet från lite äldre TV-apparater så det kanske ser annorlunda ut idag.

Själv kör jag med Nvidia Shield TV och det fungerar hur bra som helst och med den kan jag även installera emulatorer, streama spel från kontorsdatorn m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Hifi klubben har medlemserbjudande på den för 9000kr.

Den verkar vara slut nu då den enligt hemsidan nu har utgått.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Skrivet av Creutz:

Den verkar vara slut nu då den enligt hemsidan nu har utgått.

Japp, jag hann inte köpa tyvärr. Fortfarande ett bra alternativ och har ju ingen brådska så kommer hålla utkik!

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Q60T är en helt okej TV som verkar vara bättre än Sonyn även om den är en bra bit bakom Q90T. 75-tummaren går bara på 9990 just nu. Större bildyta gör väldigt mycket för upplevelsen i mitt tycke. Själv har jag 55 tum men sitter endast ca 1,6 meter från teven. Hade jag haft 3-4 meter eller längre ifrån hade jag nog köpt en TV på 75 eller 85 tum.

Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277520

Recension Q60T: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q60-q60t-qled

Recension X80J: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x80j

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB