Permalänk
Inaktiv

Tyst NAS?

Hej,
Jag behöver en tyst NAS för en disk, ska endast ta backups och lite annans lagring så det behöver inte vara någon prestanda.
Tänkte slänga in en 2TB SSD i den.

Men vill inte ha något som har en fläkt som låter som ett jetplan då den kommer sitta i samma rum som jag arbetar i.

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha EN disk i den är det väl bara köra på en extern usb-disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Ska du bara ha EN disk i den är det väl bara köra på en extern usb-disk?

Ts kanske är ute efter de funktioner som en nas har och en extern disk inte har. Tex nätverksåtkommst.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

En Raspberry Pi hade fixat det. Är fläktlös. Tillsammans med SSD borde det vara 100% tyst.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hej,
Jag behöver en tyst NAS för en disk, ska endast ta backups och lite annans lagring så det behöver inte vara någon prestanda.
Tänkte slänga in en 2TB SSD i den.

Men vill inte ha något som har en fläkt som låter som ett jetplan då den kommer sitta i samma rum som jag arbetar i.

De konsument NAS'ar jag pysslat med de senaste åren har kunnat ställa in fläktarna beroende på om man vill ha svalt eller tyst.
Men det är ju diskarna som låter mest ändå.

Permalänk
Medlem

Jag har en synology DS218, jag upplever den tyst och diskret.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Om du är villig att meka lite själv så borde den billigaste Intel NUC du kan hitta funka.
Om du inte kör dem under load brukar de vara näst intill ljudlösa.
Kör något som truenas/OpenMediaVault eller liknande.