Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är det värt att köpa en elscooter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag blir nyfiken på hur du har räknat ut det. Cyklar du vansinnigt fort jämfört med en elscooter, eller är det specifika vägar/korsningar/situationer du undviker på en elscooter som funkar på en cykel? Isf vilka? Redogör gärna, jag behöver vidga mina egna vyer med eftersom för min del hade en cykel bara gjort min pendling klumpigare, eftersom den inte går att fälla ihop som min elscooter på tåget.
(Ja, jag vet att det finns ihopfällbara cyklar, men jag äger ingen sån och har inga planer på att investera. Elscooter och vanlig MTB äger jag redan.)

Du kan väl ta med dig en fullstor cykel på i princip alla lokaltåg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl ta med dig en fullstor cykel på i princip alla lokaltåg.

Att jag får, och att jag tycker det är bekvämt och rimligt är två olika saker.
Skånetrafiken ska börja ta extra betalt för cyklar som inte går att fälla ihop, dessutom.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag blir nyfiken på hur du har räknat ut det. Cyklar du vansinnigt fort jämfört med en elscooter, eller är det specifika vägar/korsningar/situationer du undviker på en elscooter som funkar på en cykel? Isf vilka? Redogör gärna, jag behöver vidga mina egna vyer med eftersom för min del hade en cykel bara gjort min pendling klumpigare, eftersom den inte går att fälla ihop som min elscooter på tåget.
(Ja, jag vet att det finns ihopfällbara cyklar, men jag äger ingen sån och har inga planer på att investera. Elscooter och vanlig MTB äger jag redan.)

Väldigt ovetenskapligt räknat. Och troligen överdriven skillnad från min sida. Men maxhastighet för elscooter (lagligt) är 20kmh - rätta mig om jag har fel - och med löv, ojämn cykelväg, grus, vattenpölar m.m. så har jag svårt att se att man ens kan hålla nära det på ett säkert sätt. Med vanlig cykel kan jag utan problen hålla 30kmh på vanlig körbana. Snabbare om det är bråttom, lite långsammare om man ska se till att inte bli svettig.

Faktum kvarstår att de elscootrar jag ser på vägen till jobbet är långsamma till den grad att de är i vägen - och speciellt eftersom det normalt handlar om ungdomar som tydligen prompt ska åka i bredd. 🤷🏻‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Definiera ont i benen.. utan mer info skulle jag mer gissa på att du behöver bättre skor eller öva på hur du står/går på jobbet. Och kanske köpa dig en bättre cykel - 5km är ju snudd på inget för en vettig cykel.
Men som sagt - utveckla gärna - jag vet ju inget om din situation.

Du bor förmodligen där det är väldigt platt. Prova matcha ihop hela livet och att skynda hem 5km i konstant uppförsbacke en snöslaskig mörk regnig dag i November.

Elscooter, ja tack. Pendlade själv en sådan resa på 6-7 km året runt ett år på elscooter. Skulle aldrig någonsin fått för mig att göra det på cykel.

Vanligt missförstånd verkar vara att just resan till jobbet måste vara hälsosam för att man som helhet ska vara hälsosam som person. Det är fel. Jag kan gott åka bil till mitt stillasittande jobb och sen genomgå ett rejält träningspass på gymmet och ändå vara hemma samma tid som om jag skulle cykla.

Elscooter är oerhört smidigt, oavsett vad diverse griniga SUV-åkande 60+:are och hurtiga män i spandex på cykel tycker.

Typ:

Skrivet av mrqaffe:

Aldrig elscooter eller elsparkcykel, det är leksaker som inte borde vara tillåtna i trafiken pga sina dåliga köregenskaper och höga olycksrisker.
Är det väldigt kuperat så skaffa en elcykel eller i värsta fall en elmoped.

Skrivet av EwlSpirit:

Väldigt ovetenskapligt räknat. Och troligen överdriven skillnad från min sida. Men maxhastighet för elscooter (lagligt) är 20kmh - rätta mig om jag har fel - och med löv, ojämn cykelväg, grus, vattenpölar m.m. så har jag svårt att se att man ens kan hålla nära det på ett säkert sätt. Med vanlig cykel kan jag utan problen hålla 30kmh på vanlig körbana. Snabbare om det är bråttom, lite långsammare om man ska se till att inte bli svettig.

Faktum kvarstår att de elscootrar jag ser på vägen till jobbet är långsamma till den grad att de är i vägen - och speciellt eftersom det normalt handlar om ungdomar som tydligen prompt ska åka i bredd. 🤷🏻‍♂️

Åkte 30 km/h på elscooter till jobbet året runt (stäm mig). Var kanske inte den värsta vintern, men inga problem. 500+ mil och den värsta skadan jag ådrog mig var riktigt jävla kalla händer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Massy:

Du bor förmodligen där det är väldigt platt. Prova matcha ihop hela livet och att skynda hem 5km i konstant uppförsbacke en snöslaskig mörk regnig dag i November.

Elscooter, ja tack. Pendlade själv en sådan resa på 6-7 km året runt ett år på elscooter. Skulle aldrig någonsin fått för mig att göra det på cykel.

Vanligt missförstånd verkar vara att just resan till jobbet måste vara hälsosam för att man som helhet ska vara hälsosam som person. Det är fel. Jag kan gott åka bil till mitt stillasittande jobb och sen genomgå ett rejält träningspass på gymmet och ändå vara hemma samma tid som om jag skulle cykla.

Elscooter är oerhört smidigt, oavsett vad diverse griniga SUV-åkande 60+:are och hurtiga män i spandex på cykel tycker.

Åkte 30 km/h på elscooter till jobbet året runt. Var kanske inte den värsta vintern, men inga problem. 500+ mil och den värsta skadan jag ådrog mig var riktigt jävla kalla händer.

Det låter som du kanske gjorde nått olagligt, var de elscootern registrerad som klass 1 moped ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du kanske gjorde nått olagligt, var de elscootern registrerad som klass 1 moped ?

Nej, "sue me". Ibland åker jag hemmasnickrad elektriskt longboard med motoreffekt på 2650 Watt också. Hoppas inte polisen får nys om det, då riskerar jag långt fängelsestraff.

Men det bevisar väl bara min tes ytterligare. Om jag dessutom "vansinneskört" och inte varit nära att skada mig oavsett väglag eller andra omständigheter.

Permalänk
Medlem

Jag älskar min cykel, men jag älskar min elscooter också.
Ibland cyklar jag till jobbet men ibland är man trött och jag blir alltid svettig på mina 8km till jobbet så då är elscootern ett perfekt bryt.

Däremot har men en skrot cykel så hade jag tittat på att köpa någon lite bättre pendlarcykel som rullar bra så man inte har något gammalt skrot som är mycket jobbigare att cykla på.

Scootern jag har är en upplåst Xiaomi pro2. Går i 30 utan problem när den är över 60-70% batteri och efter det så går den iaf i 25+. Klarar runt 2.5mil på en laddning och är smidig att ta med på tunnelbanan om man skulle behöva det (14kg).

30 är inte lagligt men kör man inte som en idiot och är vårdslös så har jag svårt att se att man skulle bli stoppad.

Permalänk
Avstängd

Om man hyr en voi och parkerar där det är gråmarkerat vad händer då?

Permalänk
Skrivet av Simpan30:

Om man hyr en voi och parkerar där det är gråmarkerat vad händer då?

Tror ej att du kan avsluta hyran i appen då.

Permalänk
Avstängd

Känns dyrt att köpa en egen elscooter. Tror nog jag kommer hålla mig till att hyra voi istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Simpan30:

Känns dyrt att köpa en egen elscooter. Tror nog jag kommer hålla mig till att hyra voi istället.

En stor del av problemen beror på uthyrning, folk skulle uppföra sig bättre om det inte var någon annans leksak som de inte behöver ta något ansvar för.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som faaaaaaaaaaaaan! Så många dygn och tiotusentals kronor jag sparat in ENBART på 5 minuters pendling till jobb. Räkna sedan in nöjesåkning, "gratis kollektivtrafik" vart du än åker, du kan åka exakt när du vill, stanna var du vill, behöver inte tänka på parkeringsplats och ladda där det finns el. DO IT.

Skrivet av mrqaffe:

En stor del av problemen beror på uthyrning, folk skulle uppföra sig bättre om det inte var någon annans leksak som de inte behöver ta något ansvar för.

Det märks både på förarnas framfart och den enorma skillnaden i bemötande från sina medmänniskor när de ser att man har en egen. Obeskrivlig skillnad.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

Jag undrar varför det ska vara så dyrt att hyra dessa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Simpan30:

Jag undrar varför det ska vara så dyrt att hyra dessa?

Hyrmodellerna lär dels ha kort livslängd och företagen vill ju även tjäna maximalt så om folk betalar så finns det inga incitament att sänka priserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl ta med dig en fullstor cykel på i princip alla lokaltåg.

Jag skulle vilja se 300 personer som samtidigt tar med sig sina cyklar på lokaltåget gentemot att dom tar med sig sina elsparkcyklar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Jag skulle vilja se 300 personer som samtidigt tar med sig sina cyklar på lokaltåget gentemot att dom tar med sig sina elsparkcyklar

Jag tror aldrig jag sett nån med elsparkcykel på tåget men andra cyklar finns det. Elsparkcykel är väldigt storstadsbundet eller så är de en ren leksak och ungarna åker sällan/aldrig med tåg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror aldrig jag sett nån med elsparkcykel på tåget men andra cyklar finns det. Elsparkcykel är väldigt storstadsbundet eller så är de en ren leksak och ungarna åker sällan/aldrig med tåg.

Myyyyycket lättare att transportera en elscooter än en cykel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZaInT:

Myyyyycket lättare att transportera en elscooter än en cykel.

Ja men användningsområdet är också otroligt mycket snävare och jag har aldrig sett dem på tågen där jag bor, har inte heller sett nån på stationerna så jag tror inte det är vanligt att man fäller ihop dem och packar ner dem så de är dolda. Man behöver åka till Göteborg för att de ska dyka upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Anledningen jag inte gick på elcykel är att scootern är så mycket enklare på kontoret sedan. Den tar liten/ingen plats, och går i nödfall att ladda bokstavligt under skrivbordet.

kolla upp med jobbet om du får göra det dock.

på mitt jobb får vi inte ladda något inte äns privata telefonerna pga att 2 scootrar tagit eld vid laddning inne i lokalen så vill du ladda sin privata elscooter/cyckel/telefon får man hyra en elstolpe ute på parkeringen till överpris för elen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men användningsområdet är också otroligt mycket snävare och jag har aldrig sett dem på tågen där jag bor, har inte heller sett nån på stationerna så jag tror inte det är vanligt att man fäller ihop dem och packar ner dem så de är dolda. Man behöver åka till Göteborg för att de ska dyka upp.

Beror till 100% på vart du bor, hur du kör och vilken modell det är. Lite väl blanket statement för att kunna ge ett mer utförligt svar.
Men självklart är det inte för alla, exakt som att en bil/mc etc. aldrig någonsin skulle komma på tal.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Känns dyrt att köpa en egen elscooter. Tror nog jag kommer hålla mig till att hyra voi istället.

Blir antagligen mycket dyrare i längden att hyra. Jag vet inte hur mycket just Voi kostar, men vi har "Bird" eller nåt i Norrtälje. Visserligen är det inte väldigt dyrt per resa, men det går fort upp om man ska åka 2 ggr per dag 5 ggr per vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Blir antagligen mycket dyrare i längden att hyra. Jag vet inte hur mycket just Voi kostar, men vi har "Bird" eller nåt i Norrtälje. Visserligen är det inte väldigt dyrt per resa, men det går fort upp om man ska åka 2 ggr per dag 5 ggr per vecka.

Det tog 2½ månad inna jag tjänade ihop pendlingen ja.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Voi har väl månadskort också men mycket skönare att ha sin egna tycker jag.

Permalänk

Hur kan man förvara sin elsparkcykel?
Funderar på om man hittar en utbildning framöver så kanske en sådan är rätt väg att gå, men har inte lust att konka runt på 14 kg elsparkcykel mellan lektionerna.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Hur kan man förvara sin elsparkcykel?
Funderar på om man hittar en utbildning framöver så kanske en sådan är rätt väg att gå, men har inte lust att konka runt på 14 kg elsparkcykel mellan lektionerna.

https://www.amazon.se/skoter-v%C3%A4ska-f%C3%B6rvaring-transp...
https://www.24.se/hem-fritid/leksaker-spel/elfordon-tillbehor...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hitta ett ställe där du kan låsa fast den och det är tak över(så det inte regnar på den). Svårare på vintern eftersom batteriet inte mår bra av att stå i kyla för länge (osäker hur länge?)

Jag har ett sånt här. https://www.bikester.se/kryptonite-messenger-mini--cykellas-i...

Permalänk
Avstängd

Är det mer värt att köpa en elscooter än att hyra en typ som voi, tier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Är det mer värt att köpa en elscooter än att hyra en typ som voi, tier?

Beror ju på hur mycket du åker. Att hyra en varje dag som jag vet vissa gör är i längden dyrt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Simpan30:

Är det mer värt att köpa en elscooter än att hyra en typ som voi, tier?

Jag kör min nära nog varje dag. Plus att i min skithåla finns inga Voi ändå.
Lätt nog att räkna ut beroende på hur mkt du tänker köra, men om du överväger att köpa en känns det som att du åker tillräckligt mycket för att det bör vara "ja".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd men vill ändå lägga in en kommentar.

Har räknat på det själv lite.

Jag betalar 38 (76 kr ToR) kr enkel väg med lokaltrafik, alternativt 970 sek månaden för månadskort.

Kan köpa månadspass på VOI för 299 sek månaden, då ingår fri upplåsning smat 300 minuter, allt utöver det kostar 2:50 minuten.

har ca 4 km till jobbet enkel väg(södermalm till Centrala stan)

Om jag åker 5 dagar i veckan i 5 månader (räknat på lösa biljetter) så har scootern jag kollar på betalat sig själv (ninebot 30 max). Efter det så är det ren ekonomisk vinst. Alt 6,5 månad ungefär om jag går på månadskort.

Att det går ca 10 min snabbare enkel väg, frisk luft, och jag får njuta av skeppsbron och vattnet är bara en bonus.

Elscooter är eg mer värt ju närmare jobbet du bor