Permalänk
Medlem

Chattade precis med NON angående Kingston minnena, jag lyckades tydligen reservera en av de få minnena de ska få in den 14e, så ska försöka avboka beställningen från Jimms
Den ska inte ha skickats än

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Chattade precis med NON angående Kingston minnena, jag lyckades tydligen reservera en av de få minnena de ska få in den 14e, så ska försöka avboka beställningen från Jimms
Den ska inte ha skickats än

Har kollat på deras hemsida men det står lev ej bekräftat. Är du säker på att dom får in dem den 14?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glotron:

Har kollat på deras hemsida men det står lev ej bekräftat. Är du säker på att dom får in dem den 14?

Personen i supportchatten sa det. ¯\_(ツ)_/¯
Gissar att det står så eftersom de inte har några andra leveranser på gång efter den där de är säkra på datumet.
Antar de inte skriver att en leverans kommer den 14e, om nu alla modulerna är reserverade, eftersom inga nya beställningar kan göras på den leveransen ändå.
Däremot borde det kunna synas på kundens order sida att nästa leverans kommer då, om man nu lyckades lägga en beställning.
Men för köpsidan kan jag ändå förstå varför det inte står.

If that makes sense

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Personen i supportchatten sa det. ¯\_(ツ)_/¯
Gissar att det står så eftersom de inte har några andra leveranser på gång efter den där de är säkra på datumet.
Antar de inte skriver att en leverans kommer den 14e, om nu alla modulerna är reserverade, eftersom inga nya beställningar kan göras på den leveransen ändå.
Däremot borde det kunna synas på kundens order sida att nästa leverans kommer då, om man nu lyckades lägga en beställning.
Men för köpsidan kan jag ändå förstå varför det inte står.

If that makes sense

Jag hade nog istället kört på stickorna från Finland, eller behållit båda beställningar så länge, då NetonNet lovar ingenting, dvs, den 14 kan komma och kanske ingen leverans sker eller har din reservation inte prioriterats (reservation är inte ett köp även om man betalar innan leverans, så säljare kan komma att "ändra" ens reservation).

Vi såg hur det gick någon dag sen med Proshop när de släppte stickorna för "allmänheten". Tror inte någon ur allmänheten fick några stickor.

NetOnNet kanske kan leverera, but don't hold your breath.

Permalänk
Skrivet av SittingDuck99:

Jag hade nog istället kört på stickorna från Finland, eller behållit båda beställningar så länge, då NetonNet lovar ingenting, dvs, den 14 kan komma och kanske ingen leverans sker eller har din reservation inte prioriterats (reservation är inte ett köp även om man betalar innan leverans, så säljare kan komma att "ändra" ens reservation).

Vi såg hur det gick någon dag sen med Proshop när de släppte stickorna för "allmänheten". Tror inte någon ur allmänheten fick några stickor.

NetOnNet kanske kan leverera, but don't hold your breath.

Kan nämna att jag lyckades beställa efter att status ändrats till leveranstid ej bekräftad då jag hade produkten i kundvagn sedan innan, men att jag sedan fick ett mejl om att datum ej kunde fastställas. Det kan vara så att de som lade en order då det stod 14/12 prioriterats.

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokai:

Vad hade du för strul? Mina minnen står som "Collecting" enligt TNT sen i torsdags. Hoppas verkligen inte Verkkokauppa.com har fuckat upp det här och sålt min reserverade och betalada order... 😢

Strulet hade inget att göra med verkkokauppa.com. Det var TNT som lovade lev på Måndag, men efter att ha väntat hela Må så gick status på paketet tillbaka till "in transit" efter ett samtal till tnt, där jag påtalade prioriteten av leveransen så "orkade" dom köra ut den på Tisdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Jag hade nog istället kört på stickorna från Finland, eller behållit båda beställningar så länge, då NetonNet lovar ingenting, dvs, den 14 kan komma och kanske ingen leverans sker eller har din reservation inte prioriterats (reservation är inte ett köp även om man betalar innan leverans, så säljare kan komma att "ändra" ens reservation).

Vi såg hur det gick någon dag sen med Proshop när de släppte stickorna för "allmänheten". Tror inte någon ur allmänheten fick några stickor.

NetOnNet kanske kan leverera, but don't hold your breath.

Okej då får man köra på finska ram minnen:) proshop är väldigt dåliga med deras leveranstid. Har försökt att beställa när jag fick notisen om att jag kan köpa dem. Försäljning skulle börja kl 14:35. Jag uppdaterade samma minut ,men så fick jag ett meddelande om att det uppstod ett fel och så försvann "köp" knappen. Då blev man riktigt arg där 😅

Permalänk
Medlem

Är minnena från Finland "nakna" moduler? Har de inklädda modulerna någon funktion (kylning) eller är det bara för att se häftigt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Är minnena från Finland "nakna" moduler? Har de inklädda modulerna någon funktion (kylning) eller är det bara för att se häftigt ut?

Som jag har sett så är dom "nakna". Dom har det faktiskt som VRM kylning , aluminium som är på ram minnen gör sin grej.

Permalänk

Hade turen att köpa ett 4800 Kingston Fury-kit från självaste @Rauf!! Sökandet är nu över för tillfället och är väldigt tacksam för tipset tidigare i tråden @1ntel_R15E.

Blir att bygga till helgen. Ska testa hur långt överklockning kan trycka dessa (micron?)stickor.

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrisKarln:

Hade turen att köpa ett 4800 Kingston Fury-kit från självaste @Rauf!! Sökandet är nu över för tillfället och är väldigt tacksam för tipset tidigare i tråden @1ntel_R15E.

Blir att bygga till helgen. Ska testa hur långt överklockning kan trycka dessa (micron?)stickor.

https://i.ibb.co/WB2djZg/DDR5.jpg

Kul att du lyckades få kitet! Lycka till med bygget!

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glotron:

Som jag har sett så är dom "nakna". Dom har det faktiskt som VRM kylning , aluminium som är på ram minnen gör sin grej.

der8auer svarar på denna fråga, å tydligen spelar det ingen roll om dom e "nakna" eller ha lite ha lite alu på sig

Visa signatur

Intel i7-12700K + Corsair Hydro X XC7 RGB PRO | Asus STRIX Z690-F Gaming WiFi | 32 GB 5200-DDR5
EVGA RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA | WD_Black SN850 1 TB | Kingston NV1 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glotron:

Okej då får man köra på finska ram minnen:) proshop är väldigt dåliga med deras leveranstid. Har försökt att beställa när jag fick notisen om att jag kan köpa dem. Försäljning skulle börja kl 14:35. Jag uppdaterade samma minut ,men så fick jag ett meddelande om att det uppstod ett fel och så försvann "köp" knappen. Då blev man riktigt arg där 😅

Vill man ha de innan jul, så som jag ville, då är det nog bättre att ta säkra kortet från Finland. Svenska butiker kan komma att leverera dem men det är ingen säkerhet. Senaste två veckorna har det varit 2-3 butiker (bl.a Proshop) som då påstod att de kan komma att leverera inom närmsta tiden, men sen har de ändrat sina leveranstider flertalet gånger eller har man inte kunnat få tag i några stickor även om man på sekunden de släpptes har lagt till dem till varukorgen för att sedan se korgen tömmas när man skulle checka ut, à la Proshop.

Jag hade lagt beställningar hos 2 olika svenska butiker i november, Dustin och Net2World i Malmö, för hos dessa kunde man beställa och inte bara få notis när varan är i lager. Efter nästan två veckor kom inga besked alls om när stickorna kan tänkas levereras, och förra veckan såg jag tråden om Verkkokauppa och beställde därifrån. Stickorna från Finland har nu levererats, fortfarande inga besked från de svenska butikerna, och jag avbeställde min order hos de svenska butikerna så fort finska paketet var framme.

Permalänk
Medlem

Nu verkar de vara slut även hos Jimms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Vill man ha de innan jul, så som jag ville, då är det nog bättre att ta säkra kortet från Finland. Svenska butiker kan komma att leverera dem men det är ingen säkerhet. Senaste två veckorna har det varit 2-3 butiker (bl.a Proshop) som då påstod att de kan komma att leverera inom närmsta tiden, men sen har de ändrat sina leveranstider flertalet gånger eller har man inte kunnat få tag i några stickor även om man på sekunden de släpptes har lagt till dem till varukorgen för att sedan se korgen tömmas när man skulle checka ut, à la Proshop.

Jag hade lagt beställningar hos 2 olika svenska butiker i november, Dustin och Net2World i Malmö, för hos dessa kunde man beställa och inte bara få notis när varan är i lager. Efter nästan två veckor kom inga besked alls om när stickorna kan tänkas levereras, och förra veckan såg jag tråden om Verkkokauppa och beställde därifrån. Stickorna från Finland har nu levererats, fortfarande inga besked från de svenska butikerna, och jag avbeställde min order hos de svenska butikerna så fort finska paketet var framme.

Vad bra då! Då får man köra på det hur långt tid tog det med leveransen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Nu verkar de vara slut även hos Jimms.

Men vah, inte igen 😭 jag mejlade dom imorse angående ram minnen, har inte fått svar än. Vad tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Nu verkar de vara slut även hos Jimms.

Skippade avbeställningen från Jimms enligt råd från tråden här, pengarna har dragits men har inte fått någon bekräftelse på att de tagit emot pengarna eller att de packat min order

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/343595-Corsair-Vengeance...

29 st kl 15:45
27 st kl 15:47
26 st kl 15:49
25 st kl 15:51
24 st kl 15:52

Permalänk
Medlem
Skrivet av knz0:

Jag gissar att en stor del av finnarna som har fått tag på DDR5 vid det här skedet kör just med dessa Asus OEM stickor. Både Verkkokauppa och Jimm's hade fått en hel del av dem förra veckan.

Jag råkar faktiskt ha ett par själv, och har hunnit överklocka dom lite också: https://imgur.com/a/KpbOsBA

som referens, AIDA resultat på auto settings https://i.imgur.com/oiXSArD.png

Det ser ut som att ASUS helt enkelt köpt en massa OEM Micron stickor och printat ut nya etiketter. SPD:n orkade dom inte fixa.

Med ett nytt test BIOS från Shamino (länk: https://www.overclock.net/threads/official-asus-strix-maximus... så lyckades jag få 5600 stabilt. Var tvungen att lösa till på tRFC och tWR för att få det stabilt.

Spänningarna:
VDD/VDDQ = 1.33/1.38
TX VDDQ = 1.38
MC = 1.25
SA = 1.1

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscris:

https://www.webhallen.com/se/product/343595-Corsair-Vengeance...

29 st kl 15:45
27 st kl 15:47
26 st kl 15:49
25 st kl 15:51
24 st kl 15:52

Yes! Beställde nyss , hoppas får man dem så snart som möjligt! Tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscris:

https://www.webhallen.com/se/product/343595-Corsair-Vengeance...

29 st kl 15:45
27 st kl 15:47
26 st kl 15:49
25 st kl 15:51
24 st kl 15:52

Är det något speciellt med de minnena med tanke på priset? 3990kr för 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Är det något speciellt med de minnena med tanke på priset? 3990kr för 32GB.

Det speciella är att de är i lager

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Det speciella är att de är i lager

Om inte du har lagt upp att dom finns så skulle jag gråta 🤣du är bäst ! Tack som fan!

Permalänk
Medlem

köpte dom! svin dyra men vad skall man göra finns inget annat! åtminstone så kan man använda datorn. hoppar från xeon x5660 till 12900k så ganska så högt hopp så nog värt det!

Permalänk
Medlem

Även jag fick tag i ett kit från Webhallen ☺️!

En fråga: är det värt att dra igång en returprocess på mina beställda och betalda verkkokauppa-minnen eller försöka sälja dem vidare (inget scalping-pris förstås, bara självkostnad!)? Kan vara lite jobbigt att hålla på och returnera till utland med frakt och långa tider för bankåterbetalning och allt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glotron:

Om inte du har lagt upp att dom finns så skulle jag gråta 🤣du är bäst ! Tack som fan!

Iofs inte jag som la upp länken, tack till @criscris

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Iofs inte jag som la upp länken, tack till @criscris

Sorry, märkte det nyss!

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått korten ifrån Verkkokauppa skickad än? Mejlade och då sa dom att TNT ska hämta paketet 8/12, men statusen är fortfarande "väntar på upphämtning" 😭

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Skrivet av Unor92:

Är det någon som har fått korten ifrån Verkkokauppa skickad än? Mejlade och då sa dom att TNT ska hämta paketet 8/12, men statusen är fortfarande "väntar på upphämtning" 😭

Mina hämtades igår av tnt och är på väg någon här i tråden har redan fått hem dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unor92:

Är det någon som har fått korten ifrån Verkkokauppa skickad än? Mejlade och då sa dom att TNT ska hämta paketet 8/12, men statusen är fortfarande "väntar på upphämtning" 😭

Jag fick hem mina i måndags faktiskt. Best var det transportföretag som skötte leveransen här i Sverige. Om jag vore du, så hade jag försökt chatta med butiken. Det är en bot man får tala med först som man behöver be att koppla en till en riktig person, men med google translate kan du nog säga det till roboten