Permalänk
Medlem

Desto tajtare får jag inte dom här Asus-stickorna.
SA = 1.1
VDD/VDDQ = 1.33/1.38
TX VDDQ = 1.38
MC = 1.25

Prövar just nu på ett test-BIOS som Shamino lade upp på OCN (Z690 Hero, Extreme och Strix-E): https://www.overclock.net/threads/official-asus-strix-maximus...

Nu bootar den upp fint på 5600 40-42-40-50 med tertiaries på auto. Tidigare fick jag errors inom ett par minuter, med test-BIOSet är jag kring ~1600% i Karhu as we speak. Om den här klarar av 10000% i Karhu så ska jag ta itu med att trimma 5600 så tajt det går.

Som sagt, dom här stickorna är betydligt bättre än jag förvantade mig.

Visa signatur

12900K+Liquid Freezer II 360@54x2,53x4,52x7,51x8,+1TVB | Asus ROG Maximus Z690 Hero | 2x16GB DDR5@5600 36-39-36-52 | RTX 3080 TUF OC@1905/900mV

Permalänk
Medlem

hej hur gör ni när ni skall välja land när ni beställer från Jimms.fi? behöver man kontakta kundservice vid utlandspaket? vad ligger frakten på?

Permalänk
Skrivet av Remek89:

hej hur gör ni när ni skall välja land när ni beställer från Jimms.fi? behöver man kontakta kundservice vid utlandspaket? vad ligger frakten på?

skicka email till kundsuporten om att du vill ha dem skickade till sverige så får du svar på vad frakten kostar också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remek89:

45 euro blev det för mig ner till Skåne

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeka:

Lägger man ned så pass mycket pengar på ny teknik som tyvärr är beroende av bristvaror (DDR5 i detta fall) så får man räkna med att de första modulerna inte är de bästa ännu, och att man bör uppgradera till betydligt bättre minnen som kommer ut med tiden för att få ut det bästa ur tekniken? Det är bara att vänta på ”bättre versioner” för din del Vet inte varför någon skulle hoppa på Alder Lake och DDR5 så pass tidigt och resonera som du ”Ska man byta ut den efter 6 månader efter att man lägger ner 3k och den inte är värd något längre?” Nissar som du borde ha väntat ca 1-2 år innan ni hoppar på DDR5 ”för att inte slösa på 3k”.

Du kan överklocka 4800 cl40 till 5500 cl38 och säkert bättre än så på micron stickorna som låter hur bra som helst. Är inte detta ”ok” specs? Vad är egentligen ”ok” enligt dig?

Om du får tag på hynix som tydligen skall överklockas betydligt bättre än micron stickorna, så kan du få även upp hynix 4800 cl40 till 6500+ cl30. Enligt denna personen https://youtu.be/DZXHX2fMS8M

Dessa är de enda som finns på marknaden, och som kommer in i väldigt små batches mycket sällan. Och kommer troligtvis se likadant ut fram tills mars.

Wow! Visste inte att dom hade sådan potential!? Det låter ju riktigt bra, behöver man hacker skillz deluxe för att få till det? 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av DG77:

Wow! Visste inte att dom hade sådan potential!? Det låter ju riktigt bra, behöver man hacker skillz deluxe för att få till det? 😅

Det behöver man absolut inte, kolla in @knz0 tidigare screenshots och vad för överklocknings resultat han fick här i tråden för några timmar sedan. Sedan beror allt på silliconlottery, hur bra moderkort och cpu kylning man har. Som sagt inte garanterat att alla får exakt samma resultat, men potentialen finns.

Visa signatur

Intel Core i9-12900K + Arctic Cooling MX-5 | ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO | RTX 3080 | beställt Kingston DDR5

Permalänk
Medlem

45 euro låter extremt dyrt för ett så lätt paket! får se om jag blir desperat nog att lägga en beställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remek89:

45 euro låter extremt dyrt för ett så lätt paket! får se om jag blir desperat nog att lägga en beställning!

Jag var tydligen så desperat

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscris:

Låter bra. Grattis.
Har du installerat win11? Är det stabilt?

W11 installerat. Sen är det viktigt att uppdatera alla drivers o BIOS. Men stabilt.
Datorn känns snabb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remek89:

Förmodligen rekommenderat paket, skicka ospårbart med postnord är ju typ 200sek...
Tyvärr är skicka paket dyrt från andra länder.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Remek89:

det är det, men stickorna är billigare där än här (och finns alls), så oavsett så blir slutsumman densamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertil58:

Efter lite strul med leveransen orsakat av TNT/FedEx har jag nu fått mina ASUS DDR5-minnen 2x16GB och efter lååång väntan kunde jag äntligen starta upp min rigg.

Vad hade du för strul? Mina minnen står som "Collecting" enligt TNT sen i torsdags. Hoppas verkligen inte Verkkokauppa.com har fuckat upp det här och sålt min reserverade och betalada order... 😢

Permalänk
Medlem

tydligen äre rea på Asus DDR5 på www.jimms.fi nu, la just en order

Asus 32GB (2 x 16GB), DDR5 4800MHz, CL40, 1.10V, black (Sale! Normally € 309.90)

tog 1-2 min att få kontakt med någon i chatten på sidan, sen va allt klart på 5 min, mycket smidigt.

mera info
Visa signatur

Intel i9-14900K + Arctic Liquid Freezer III 360 | AsRock Z790 Riptide WiFi
G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 - 64GB - CL32 | MSI RTX Ventus 3X 4080 SUPER OC
WD_Black SN850 1 TB | Kingston NV1 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokai:

Vad hade du för strul? Mina minnen står som "Collecting" enligt TNT sen i torsdags. Hoppas verkligen inte Verkkokauppa.com har fuckat upp det här och sålt min reserverade och betalada order... 😢

Står samma på min, dock står det ju att jag får dem levererad 9 dec hoppas det stämmer

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unor92:

Står samma på min, dock står det ju att jag får dem levererad 9 dec hoppas det stämmer

Jag pratade med butiken och de sa att min ska plockas upp av TNT 16.00 idag. Kanske gäller det övriga som väntar på sina också?

Permalänk
Medlem

var hittar man chatten? ser bara mail kontakt eller telefon!

Permalänk
Skrivet av Bokai:

Jag pratade med butiken och de sa att min ska plockas upp av TNT 16.00 idag. Kanske gäller det övriga som väntar på sina också?

Man kan ju hoppas, även jag är i samma sits dock inte så långt att köra för dem så oddsen att de anländer imorgon är ju lite större

Själv har man problem med att få hem moderkortet... Beställde 30/11 med 2-3 arbetsdagars leverans. Efter massor av förseningar så står nu förväntad leverans 10/12.... Hoppas jag får hem allt innan helgen.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vem som hanterar paketet här i Sverige men ifall den hinner komma hit imorgon lär dom ju knappt hinna köra ut till kund/ombud förens nästa vecka antar jag?

Visa signatur

Case: Lian Li O11 Dynamic XL ROG CPU: Intel Core i7 12700KF Mobo: Asus Rog Strix Z690-E GPU Asus Rog Strix RTX 3080 OC Ram: Corsair Dominator Platinum DDR5 6200Mhz 32GB PSU: Corsair RM 1000W HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Monitor: LG 34'' UltraGear 34GP950G Tangentbord: Razer Huntsman Mini Mus: Razer Naga Epic Pro Kylning: Corsair iCUE H150i Elite LCD Fläkt: 12x Lian Li UNI FAN AL120 RBG PWM Annat: Waveshare 7inch QLED i chassit, Lian Li Strimmer Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remek89:

var hittar man chatten? ser bara mail kontakt eller telefon!

på höger sida

bara att klicka på den å skriva på engelska

Visa signatur

G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 - 64GB - CL32 | MSI RTX Ventus 3X 4080 SUPER OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiveEYZ:

tydligen äre rea på Asus DDR5 på www.jimms.fi nu, la just en order

Asus 32GB (2 x 16GB), DDR5 4800MHz, CL40, 1.10V, black (Sale! Normally € 309.90)

tog 1-2 min att få kontakt med någon i chatten på sidan, sen va allt klart på 5 min, mycket smidigt.

Men vafan, pengarna skickades ju idag... bra timing

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok får värken upp eller ser något?:) behöver man vara inloggad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remek89:

ok får värken upp eller ser något?:) behöver man vara inloggad?

kanske va så, nu när jag tänker efter så reggade jag mig innan jag gick till chatten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok testar göra det så får jag se om de hjälper!

Permalänk
Medlem

ja det funkar nu när man har skapat konto!

Permalänk
Medlem

Hur skapar man ett konto? Det låter mig inte pga mitt nummer. Står som "invalid" även om jag skriver lands kod +46.

Permalänk
Medlem

jag hoppade nummer hade samma problem!

Permalänk
Medlem

du kan regga utan nummer (gjorde jag) sen editerade han jag chattade med dit numret

annars så funkar det med "046" i början av nummret

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiveEYZ:

du kan regga utan nummer (gjorde jag) sen editerade han jag chattade med numret

Måste man göra det från en dator eller? För det låter mig inte hoppa över det bara på mobilen:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiveEYZ:

du kan regga utan nummer (gjorde jag) sen editerade han jag chattade med dit numret

annars så funkar det med "046" i början av nummret

Tack som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unor92:

Nu vet jag inte vem som hanterar paketet här i Sverige men ifall den hinner komma hit imorgon lär dom ju knappt hinna köra ut till kund/ombud förens nästa vecka antar jag?

För min del här i Skåne så var det Best som hade hand om transporten. TNT hade paketet tills det kom fram till deras depå på Sturup Flygplats.

Kollinumret från TNT funkade hos Best också. Jag ringde TNT som informerade att Best ska transportera psketet till mig. Vågar inte svara ifall Best har hand om alla TNT leveranser i Sverige.