Vinn nätagg från Seasonic

Styra relä på temperatur(er)?

Permalänk

Styra relä på temperatur(er)?

Hej, har i dag inget särskilt smart hem men funderar på om jag med hjälp av fjärrstyrda reläer och kontaktorer kan få till en bättre styrning av husets uppvärmning.

Har googlat en hel del men inte hittat någon färdig eller halvfärdig lösning för detta, så tänkte att jag frågar här.

Har en frånluftsvärmepump med tillluftsaggregat samt elradiatorer som komplement. Tilluftsuppvärmningen styrs idag av en kass termostat som slår av och på en cirkulationspump med en hysteres på typ +-5 grader... Ganska svajig inomhustemperatur dvs.

Det jag vill göra är att byta termostaten mot ett relä med ex. zigbee. Reläet ska sedan styras av flera temperaturer; nedre och övre plan samt utetemperatur. T. ex. om utetemperaturen sjunker under säg 5 grader ska reläet vara på oavsett innertemperatur, tvärtom om det är över 20 grader.

Sedan vill jag även med en Kontaktor slå av och på elradiatorerna utöver deras egna termostater så att de inte går i onödan, baserat på utetemperatur, och att de inte tillåts gå när tilluftsvärmen är av eftersom att utblåsen sitter precis under radiatorerna.

Utöver det vore det bra med givare vid några fönster som stänger värmen vid vädring, samt en extra givare som kan detektera när solen ligger på.

Lämpliga reläer, kontaktorer och temperaturgivare har jag hittat men hur får jag till styrningen? Gärna något med ett grafiskt gränssnitt typ via web eller app.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Om du har budget för det så funkar Siemens LOGO bra för små projekt med lite givare och reläutgångar

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Du kan köra en tempgivare som du säger med zigbee, plocka signalen på lämpligt sätt t.ex med homeassistant. Sedan får du i elskåpet ha en fjärrmottagare som finns från t.ex. Sonos. Kontaktor styr du sedan med tråden från mottagaren via ett impulsrelä t.ex. Det finns tysta kontaktorer (lågt brum, lågt tillslagsljud) för bruk i elskåp i hemmiljö

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att ta fram lite SH produkter själv. Bland annat för att styra elektriska handdukstorkar i badrummen.

Tycker det finns dåligt med termometrar och varför sitter det inte termometrar i t.ex. smarta väggströmbrytare?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Hej, har i dag inget särskilt smart hem men funderar på om jag med hjälp av fjärrstyrda reläer och kontaktorer kan få till en bättre styrning av husets uppvärmning.

Har googlat en hel del men inte hittat någon färdig eller halvfärdig lösning för detta, så tänkte att jag frågar här.

Har en frånluftsvärmepump med tillluftsaggregat samt elradiatorer som komplement. Tilluftsuppvärmningen styrs idag av en kass termostat som slår av och på en cirkulationspump med en hysteres på typ +-5 grader... Ganska svajig inomhustemperatur dvs.

Det jag vill göra är att byta termostaten mot ett relä med ex. zigbee. Reläet ska sedan styras av flera temperaturer; nedre och övre plan samt utetemperatur. T. ex. om utetemperaturen sjunker under säg 5 grader ska reläet vara på oavsett innertemperatur, tvärtom om det är över 20 grader.

Sedan vill jag även med en Kontaktor slå av och på elradiatorerna utöver deras egna termostater så att de inte går i onödan, baserat på utetemperatur, och att de inte tillåts gå när tilluftsvärmen är av eftersom att utblåsen sitter precis under radiatorerna.

Utöver det vore det bra med givare vid några fönster som stänger värmen vid vädring, samt en extra givare som kan detektera när solen ligger på.

Lämpliga reläer, kontaktorer och temperaturgivare har jag hittat men hur får jag till styrningen? Gärna något med ett grafiskt gränssnitt typ via web eller app.

Jag har ett extremt gammalt system från början av 70-talet tror jag. Jag köpte huset 97, och märkte direkt att temperatur svängde mycket. Alltså hysteres. Vid termostaten fanns ett litet element, ca 2cm, som man kunde justera så att det kom närmare sensorn. Efter det har jag exakt temperatur! Alltså det blir många från och tillslag per timme, men temperaturen blir jämn! (Utan det lilla elementet så blir de stora elementen heta och det tar många minuter innan värmen når sensorn.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

tänk på att du behöver ett relä som fixar motorlast, det finns inte jätte många smarthus relä som gör detta.
qubino gör det till viss del, heltun highload gör det. en annan kanske bättre lösning är att går på en lösning med torr kontakter som även ersätter befintlig termostat tex https://www.m.nu/sensorer/smart-implant-universalsensor är gjord för detta

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Tack för alla svar hittills,
Jag har kollat lite nogrannare på Home Assistant nu och det är ju Automation som jag egentligen är ute efter snarare än Smart home. Inte alls intresserad av att tända lampor med telefonen, det har jag rörelse- och skymningssensorer till.

Ska grotta ner mig i detta nu.

Visa signatur

Dator