Permalänk
Medlem

Router-Port

Tjenare jag har försökt att öppna port för egen server inom fivem, men står att 30120 är stängd, och när jag testar tex... port för minecraft, så står det att den också är stängd.

Stängde av min windows-brandvägg för att kolla om det skulle funka men nope, kan det vara något med routern jag har eller någon som vet vad problemet kan vara

Permalänk
Medlem

Får du publik IP-adress från din ISP, eller använder dom sig av CG-NAT?

CG-NAT:
https://itigic.com/sv/know-if-my-internet-connection-uses-cg-...

Permalänk
Medlem

Jag kör med

Your Public IPv4 is: 81.229.xxx.xxx

Vet inte vad för sort det är🤣

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antonvx1:

Jag kör med

Your Public IPv4 is: 81.229.xxx.xxx

Vet inte vad för sort det är🤣

Har du läst av det i routern eller via en webbsida ? Du måste kolla i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den jag skickade var public-Ip

I min cmd: så står det IPv4 192.168.1.xx

Och gick in via routern på Telia och stod samma ip som som ovan 192.168.1.xx

Har en där d står wan adress: 81:229:199.xxx

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antonvx1:

Den jag skickade var public-Ip

I min cmd: så står det IPv4 192.168.1.xx

Och gick in via routern på Telia och stod samma ip som som ovan 192.168.1.xx

Har en där d står wan adress: 81:229:199.xxx

Det var inte det jag frågade, du kommer alltid att se en publik ip om du läser av via en webbsida så du måste läsa av på routern wanport.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antonvx1:

Tjenare jag har försökt att öppna port för egen server inom fivem, men står att 30120 är stängd, och när jag testar tex... port för minecraft, så står det att den också är stängd.

Stängde av min windows-brandvägg för att kolla om det skulle funka men nope, kan det vara något med routern jag har eller någon som vet vad problemet kan vara

En port-checker är inte att lita på, om det är något sådant du använder för att kolla om porten är öppen.
Ett tips för Telias routers är att starta om routern efter du lagt till en portöppning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är inne på min router nu.

Public ip: 81.229.199.xxx
Mask 255.255
Gateway 81.229.xxx.x

Och har fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En port-checker är inte att lita på, om det är något sådant du använder för att kolla om porten är öppen.
Ett tips för Telias routers är att starta om routern efter du lagt till en portöppning.

Testar det då 😅

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antonvx1:

Är inne på min router nu.

Public ip: 81.229.199.xxx
Mask 255.255
Gateway 81.229.xxx.x

Och har fiber

Ok, du har en publik ip så det är inte det spom är problemet.
Använder du en statisk ip så datorn som ska agera server eller tilldelar du adress via dhcp ?
Du bör använda statisk adressering så att du vet att datorn inte byter adress för det komemr att slå ut portöppningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gick in och kolla står (Adress type, DHCP)

Är det svårt att fixa statisk adress?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antonvx1:

Statisk adress sätter du i datorns inställningar men för att undvika problem så ska man se till att dhcpservern inte kan dela ut den adressen.
Exempelvis se till att din routers dhcpserver får dela ut mellan 192.168.1.100 och 192.168.1.254 och så ger du din server 192.168.1.10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonvx1:

DHCP funktionen tilldelar din dator en intern ip address - din publika address är den som syns i routerns gränssnitt. Med ett statiskt ip så ändras inte din IP när din så kallade "lease" löper ut. Du kan kringå detta problem genom att använda tjänster som DynDNS som tar del av din nuvarande ip address och sedan kopplar detta mot ett domännamn - dessa lösningar kan kosta men det finns gratis alternativ ute. Portar får du öppna på din router

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Statisk adress sätter du i datorns inställningar men för att undvika problem så ska man se till att dhcpservern inte kan dela ut den adressen.
Exempelvis se till att din routers dhcpserver får dela ut mellan 192.168.1.100 och 192.168.1.254 och så ger du din server 192.168.1.10

yes har ändrat och fixat det men får kanske testa imorgon och kolla om min polare kan gå in via min fivem server, för står ändå via sidor att mina portar är stängda haha ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

DHCP funktionen tilldelar din dator en intern ip address - din publika address är den som syns i routerns gränssnitt. Med ett statiskt ip så ändras inte din IP när din så kallade "lease" löper ut. Du kan kringå detta problem genom att använda tjänster som DynDNS som tar del av din nuvarande ip address och sedan kopplar detta mot ett domännamn - dessa lösningar kan kosta men det finns gratis alternativ ute. Portar får du öppna på din router

Aa öppnade port UDP-TCP 30120 för fivem med min Ipv4-adress i cmd-ipconfig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antonvx1:

Aa öppnade port UDP-TCP 30120 för fivem med min Ipv4-adress i cmd-ipconfig

Du ska vidarebefordra porten till serverns ip adress i routern.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska vidarebefordra porten till serverns ip adress i routern.

Port-forwarding länk

Jag blir lite fundersam på vad jag gör för fel ändå, om mina portar är stängda, för min kompis testade igen men han fick upp samma error angående att min server inte är portforward, när den är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonvx1:

Port-forwarding länk

Jag blir lite fundersam på vad jag gör för fel ändå, om mina portar är stängda, för min kompis testade igen men han fick upp samma error angående att min server inte är portforward, när den är det

Nu har jag inte sådär någon jätte-kännedom hur windows ter sig nuförtiden men har för mig att brandväggens UAC har viss åverkan sen kan du även prova starta om dator och router om du inte redan provat det, kolla även på din dator ifall porten är aktiv.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/administratio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Nu har jag inte sådär någon jätte-kännedom hur windows ter sig nuförtiden men har för mig att brandväggens UAC har viss åverkan sen kan du även prova starta om dator och router om du inte redan provat det, kolla även på din dator ifall porten är aktiv.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/administratio...

Testade att starta om både router och dator, men portarna är fortfarande stängda ska försöka typ, göra om eller något haha, besvärligt när man vill få något att fungera

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antonvx1:

Port-forwarding länk

Och du har servern igång så det finn nått som kan svara ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och du har servern igång så det finn nått som kan svara ?

Aa, Men jag testade att skriva i cmd- Netstat för att kolla portarna, står Time wait på exakt alla och Established på några få.

Men dom med 30120 för fivem, står på Time wait

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonvx1:

Aa, Men jag testade att skriva i cmd- Netstat för att kolla portarna, står Time wait på exakt alla och Established på några få.

Men dom med 30120 för fivem, står på Time wait

Kanske är det så att din polare inte har porten öppen? Båda sidor måste kunna tala med varandra för att etablera kommunikation.

Permalänk
Medlem

Men om man skaffar Vps, kan vem som komma in på ens server då? för vill kunna bygga liksom upp en server nu framöver för streamar en del .

Permalänk
Medlem

Sen vet jag inte om det kan vara något med routern, för kör ju med telia:sagemcom fast 5370e. venne om den är direkt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonvx1:

Men om man skaffar Vps, kan vem som komma in på ens server då? för vill kunna bygga liksom upp en server nu framöver för streamar en del .

Om du vill börja med VPS så föreslår jag att du läser lite kring ämnet "Linux Hardening" - angående vem som kan nå servern så är det hur det är uppsatt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Men testade att öppna Minecraft-server nu exakt så som det var, men mina portar är ändå stängda, och gjorde inbound osv i windows-firewall

Permalänk
Medlem

När du testar om porten är vidarebefordrad till din server, sitter du då själv bakom samma router?
Isåfall så behöver din router kunna hantera NAT loopback, antingen gör routerns det automatiskt, eller så behöver du ställa in det i routern, eller om du ha otur så fungerar inte det alls med din router.

För att ta reda på om det är problemet så kan du testa a att anslut från annan anslutning där du inte själv sitter bakom samma router, tex. Med mobilen, eller att du ber någon annan utomstående testa.

Har du förresten testat att det går att ansluta servern lokalt via 192.168.1.X ?

Permalänk
Rekordmedlem

Hur testar du om portarna är öppna ? Du kan inte göra det från lansidan utan det ska ske från wansidan (internet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur testar du om portarna är öppna ? Du kan inte göra det från lansidan utan det ska ske från wansidan (internet).

https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Portar

Testade den sidan och kollade alla portar som på bilden, men kanske är min router eller något som är fel