Köpte iPad på NetOnNet, skärmen var repig ifrån tillverkningen men täckts ej av garantin och jag ska betala undersökningsavgift?

Permalänk
Medlem

Köpte iPad på NetOnNet, skärmen var repig ifrån tillverkningen men täckts ej av garantin och jag ska betala undersökningsavgift?

Hej.

Jag köpte en iPad på NetOnNet, när jag öppnade förpackningen hade skärmen en ganska djup repa i ett av hörnen. Jag tog en bild på den, beskrev problemet och laddade upp bilden i deras reklamationsforumlär. Nu säger de att felet inte täcks av garantin och skickar tillbaka den som den är, samt att jag ska betala en faktura för undersökningsavgift för 623kr. De ljuger dessutom om att jag fått ett kostnadsförslag på reparation men avböjt och bett att få tillbaka den som den är. Detta har inte hänt alls, jag har inte fått något kostnadsförslag och jag vill inte ha en sönderrepad iPad.

Hur kan en skärm som är repig direkt ifrån förpackningen inte vara ett garantiärende?
Och eftersom de visste om problemet och till och med hade en bild av repan när de godkände returen och skickade mig en reeturfraktsedel, hur kan de sen kräva en undersökningsavgift för att komma fram till exakt samma sak?

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Har du reklamerat inom 6 månader från köp så skall butiken bevisa att felet inte fanns där. Då din beskrivning säger att de hade en bild på att din ipad hade en repa när den såldes (hur f-n då?) så är bevisläget solklart. Försök prata med någon högre upp, funkar inte det så ta kontakt med konsumentvägledningen i kommunen för assistans. Sista utväg är ARN men är långsam väg.

Permalänk
Medlem

Posta gärna en bild på repan så vi förstår vad det handlar om.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Samma hände mig med min nya Apple Watch som jag köpte på Elgiganten - fick dock 1000kr tillbaka vilket jag tyckte var väldigt bra då repan var minimal. Ingen frågan om saken utan klart fall - här får du kompensation. Netonnet borde verkligen lära sig av andra butiker då det kommer till kundservice.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Bild på repan https://photos.google.com/share/AF1QipN-1PAotRF3nH-ATQq4OQzsE...

Skrivet av Ibymafayhas:

Har du reklamerat inom 6 månader från köp så skall butiken bevisa att felet inte fanns där. Då din beskrivning säger att de hade en bild på att din ipad hade en repa när den såldes (hur f-n då?) så är bevisläget solklart. Försök prata med någon högre upp, funkar inte det så ta kontakt med konsumentvägledningen i kommunen för assistans. Sista utväg är ARN men är långsam väg.

De hävdar inte att det var jag som orsakat repan utan verkar vara med på att den fanns där ifrån start. Det som de hävdar är att det bara är ett skönhetsfel och att skönhetsfel inte täcks av garantin.

Permalänk
Medlem

Garanti har inte med saken att göra. Så best för dig är att inte bland in garanti eller försöka åberopa den.

Det här handlar om en reklamation.

Allt du behöver göra är att reklamera produkten och hävda att det var ett ursprungligt fel. Konsument skyddet är mycket starkt där du behöver inte kunna bevisa att det var fel på produkten när du köpte den, i alla fall om det är inom 6 månader från att du köpte den.

För att de ska kunna neka dig att reklamera den måste de kunde bevisa att felet inte fanns när du köpte den. Och det är mer eller mindre omöjligt för dem att bevisa.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Bild på repan https://photos.google.com/share/AF1QipN-1PAotRF3nH-ATQq4OQzsE...

De hävdar inte att det var jag som orsakat repan utan verkar vara med på att den fanns där ifrån start. Det som de hävdar är att det bara är ett skönhetsfel och att skönhetsfel inte täcks av garantin.

Handlar väl inte om garanti utan om att få en felfri produkt? Står ju ingenstans i beskrivningen att skärmen har en repa på sig. Tror inte netonnet hade godkänt ifall en produkt jag lämnat tillbaka haft en repa på sig utan rejält prisavdrag. Ifall det bara är ett skönhetsfel ska de väl inte ha något emot att du lämnar tillbaka den mot fullt pris? Så kan du köpa samma produkt från en annan butik som inte tycker det är okej att leverera repiga produkter till sina kunder.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

De hävdar inte att det var jag som orsakat repan utan verkar vara med på att den fanns där ifrån start. Det som de hävdar är att det bara är ett skönhetsfel och att skönhetsfel inte täcks av garantin.

Har aldrig hört talas om ett sådant fel på em iPad. Jag tror att det är en retur som de sålt igen, och att det är därför de har en bild på repan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Var paket väl plomberat när du fick den? Så du inte har fått en begagnad vara?
Det finns många typer av liknande fel, det som har hänt idag är att tillverkarna har börjat fotograferat produkterna för att vara mer säkra på att de leverades hela. Men jag tycker även det hör ihop med hur länge man har haft produkten.
Fick du din iPad levererad och typ samma dag direkt hörde av dig angående denna repa, så borde seriösa företag misstänka att den ändå blev skadad i fabriken. Och det vill till att de har bevis som visar detta. Att användare direkt råkar skada produkten inträffar, men liten sannolikhet.
Har det däremot gått en vecka sedan man fick produkten och man hörde av sig, ja då blir det mer sannolikt att användare under denna vecka har råkat repa produkten.

Permalänk
Medlem

Bilden är alltså av mig, ifrån när jag öppnade ärendet. Ärendet är av typen "Garanti / reklamation" - det går inte att välja enbart reklamation i NetOnNets formulär. Det andra alternativet hade varit öppet köp men där säger de att de drar av minst 20% av produktens värde för skador.

Kartongen var plomberad med vad som kändes som Apples egna så jag tror inte att det är en returprodukt. Jag tog bilden och öppnade ärendet så fort jag öppnat kartongen och undersökt repan. Var inte så sugen på att hantera den här typen av meck så funderade först på om jag kunde svälja det, men eftersom den är så pass djup "fastnar" fingret i den när jag drar över där och det skulle i princip omöjliggöra användning med en Apple Pencil eftersom repan skulle förstöra spetsen väldigt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Bild på repan https://photos.google.com/share/AF1QipN-1PAotRF3nH-ATQq4OQzsE...

De hävdar inte att det var jag som orsakat repan utan verkar vara med på att den fanns där ifrån start. Det som de hävdar är att det bara är ett skönhetsfel och att skönhetsfel inte täcks av garantin.

Det här är ju knappast ett skönhetsfel heller. En repa på skärmen innebär ju sämre funktion. Repan gör bilden sämre.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Kartongen var plomberad med vad som kändes som Apples egna så jag tror inte att det är en returprodukt.

Var kartongen inplastad eller plomberad?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag tror det helt enkelt är någon på Netonnets returavdelning som har missförstått ärendet när han tog emot paketet och skickat iväg iPaden på reparation istället för att ge dig en ny. Har du hört av dig till Netonnet och bett om en förklaring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag tror det helt enkelt är någon på Netonnets returavdelning som har missförstått ärendet när han tog emot paketet och skickat iväg iPaden på reparation istället för att ge dig en ny. Har du hört av dig till Netonnet och bett om en förklaring?

Håller med. Låter som ett konstigt missförstånd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ja, antingen ett missförstånd eller så är de några ena riktiga tomtar. 623 kronor för att felsöka en spricka på skärmen?

”Kunden säger att det finns en spricka på skärmen. Stämmer bra det.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, antingen ett missförstånd eller så är de några ena riktiga tomtar. 623 kronor för att felsöka en spricka på skärmen?

”Kunden säger att det finns en spricka på skärmen. Stämmer bra det.”

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag tror inte fabriken levererar en produkt med en repa! Jag misstänker att detta är ett exemplar någon returnerat som företaget försöker pracka på någon annan.
Antingen skall de erbjuda kraftig kompensation eller ta tillbaka varan! Jag köper aldrig varor där jag blivit dåligt behandlat. Men allra oftast har jag fått rättelse och bra kompensation.
Nöjd kund = återkommande kund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag tror inte fabriken levererar en produkt med en repa! Jag misstänker att detta är ett exemplar någon returnerat som företaget försöker pracka på någon annan.

Håller med, något skumt är det. Jag har pysslat med Appleprodukter i jobbet i säkert 20 år och jag har aldrig varit med om den typen av skada direkt ur kartong.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Faller inte allt på vare sig butiken väljer att göra godwill eller inte? För i slutändan så går dessa ärenden åt båda hållen. Visst finns det risk för att det finns minimala repor vid fabrikspackning osv, men jag är övertygad om att det finns lika många fall där man själv vållat skadan och sedan hoppats att det faller under öppetköp. Menar absolut inte på att det är så i detta fall, utan bara exempel.

Permalänk
Medlem

få hålla med vad andra har sagt här. har haft en hel del iphones och ipad under åren och aldrig varit med om det.
Nyvaror bruka ju vara insvetsat i plast när man köper apple produkter.
sen har jag inte hört det om NoN men ifrån andra håll har man ju hört ibland om att butiker plasta in igen kartongen på returvaror för att sälja det igen som ny.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag hämtade ut den returnerade iPaden igår och undersökte den såklart. Efter NetOnNets hantering har det uppstått två märken/bucklor runt bakre kameran och en repa över själva kameraglaset. Jag har inte loggat in så kan inte säga om det påverkar bildkvalitén något men är inte speciellt imponerad över deras hantering.

Förtydligade för dem att det handlar om reklamation och inte ett garantiärende samt skickade bilder på de ytterligare skadorna som de åverkat.

Permalänk
Medlem

NoN försöker fula sig, jag tycker att du ska ge dem en chans till att lösa detta med att byta ut produkten eller ge pengarna tillbaka. Om de fortsätter tjaffsa, gör ett ärende hos ARN.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

KKL 16§:

Varan skall anses felaktig,
...
....
.....

* om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

Så begär omleverans. Dvs att få en ny produkt med hänvisning till kkl och att varan är felaktig enl 16§
Skönhetsfel eller ej. Du har köpt en ny produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag hämtade ut den returnerade iPaden igår och undersökte den såklart. Efter NetOnNets hantering har det uppstått två märken/bucklor runt bakre kameran och en repa över själva kameraglaset. Jag har inte loggat in så kan inte säga om det påverkar bildkvalitén något men är inte speciellt imponerad över deras hantering.

Förtydligade för dem att det handlar om reklamation och inte ett garantiärende samt skickade bilder på de ytterligare skadorna som de åverkat.

Det här är nog bland det värsta jag läst om gällande kundservice!
Inte nog med att dom öht börjar tjafsa om att produkten var trasig vid leverans, nu har dom alltså lyckats orsaka flera nya skador vid "felsökning". Herregud!

Stå på dig, inte en chans att du ska behöva ta smällen för dom här problemen!

Permalänk
Medlem

Jag bestred fakturan med undersökningsavgiften, hänvisade till konsumentköplagen och att deras val att hantera det som ett garantiärende när det handlade om en retur var fel. Påpekade även att den specificerade undersökningen "iOS MRI" är helt orelevant för en repa i skärmen. Och slutligen beskrev och skickade bilder på de ytterligare skadorna.

Det enda svaret jag fick på allt ovan är:

Citat:

Hej.

Om du har frågor om denna avgift så rekommenderar jag dig att du tar det med verkstaden:
malmo@mcaresweden.se

Ta kontakt med dom och återkom om du behöver mer support.
Ha de så bra

Jag är inte kund hos något ställe som heter mcare och har inte heller fått någon faktura ifrån dem så förstår inte varför jag ska maila dit? Jag kan inte heller bestrida en faktura hos ett företag som inte har skickat någon. Börjar allvarligt fundera på att polisanmäla NetOnNet för bluffakturor nu eftersom det så uppenbart är helt galet. Och den trasiga enheten som jag betalt fullpris för är de tydligen över huvud taget inte intresserade att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag bestred fakturan med undersökningsavgiften, hänvisade till konsumentköplagen och att deras val att hantera det som ett garantiärende när det handlade om en retur var fel. Påpekade även att den specificerade undersökningen "iOS MRI" är helt orelevant för en repa i skärmen. Och slutligen beskrev och skickade bilder på de ytterligare skadorna.

Det enda svaret jag fick på allt ovan är:
Jag är inte kund hos något ställe som heter mcare och har inte heller fått någon faktura ifrån dem så förstår inte varför jag ska maila dit? Jag kan inte heller bestrida en faktura hos ett företag som inte har skickat någon. Börjar allvarligt fundera på att polisanmäla NetOnNet för bluffakturor nu eftersom det så uppenbart är helt galet. Och den trasiga enheten som jag betalt fullpris för är de tydligen över huvud taget inte intresserade att diskutera.

Meddela dem att om de vidhåller att neka dig att reklamera varan så kommer du ta ärendet vidare till ARN och efter det tingsrätten i Borås.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Meddela dem att om de vidhåller att neka dig att reklamera varan så kommer du ta ärendet vidare till ARN och efter det tingsrätten i Borås.

Det blir nästa steg. Provade att kontakta mcare och även om de såklart inte kan hjälpa mig jättemycket lovade de att kontakta NetOnNet ifrån sitt håll och bekräftar även att min enhet aldrig skulle ha gått till dem. Ska se var det leder innan jag tar upp detta med ARN.

Jag har glömt att säga tack till alla som svarat, jag känner mig nu mycket tryggare med processen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, antingen ett missförstånd eller så är de några ena riktiga tomtar. 623 kronor för att felsöka en spricka på skärmen?

”Kunden säger att det finns en spricka på skärmen. Stämmer bra det.”

Undersäkningsavgifter borde bli olagliga. De är nästan alltid bara ett sätt att försöka skrämma bort kunder som egentligen har rätt. Elgiganten har nästan alltid hotat mig med undersökningsavgifter även när det är uppenbart att jag har rätt.

I många fall är det så uppenbart felaktigt använt att det borde medföra fängelsestraff.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Undersäkningsavgifter borde bli olagliga. De är nästan alltid bara ett sätt att försöka skrämma bort kunder som egentligen har rätt. Elgiganten har nästan alltid hotat mig med undersökningsavgifter även när det är uppenbart att jag har rätt.

I många fall är det så uppenbart felaktigt använt att det borde medföra fängelsestraff.

Fast det är ju en avgift för fall där det inte hittas något fel. Det är exempelvis många som skickar in enheter där en omstart åtgärdar problemet.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Fast det är ju en avgift för fall där det inte hittas något fel. Det är exempelvis många som skickar in enheter där en omstart åtgärdar problemet.

Jag har aldrig i mitt liv skickat in en produkt felaktigt och ändå har många företag begärt pengar av mig, med hot om inkasso om jag inte betalar.

Det är en naturlig konsekvens av att låta företagen bestämma när de kan kräva pengar av folk utan orsak, vilket är hur systemet är utformat i verkligheten nu. Det hade varit bättre om det bara vore en cost of doing business, och inte en möjlighet att kräva helt omotiverade pengar från kunder.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB