Krönika: Reklam kommer döda Youtube som kunskapskälla

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Reklam kommer döda Youtube som kunskapskälla

Edin har varit på Youtube sedan begynnelsen och är förskräckt över den reklamfest plattformen har blivit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Och idag kom mailet att de höjer priset på premium till 149kr/månad. Rätt segt, jag vill ha youtube light eller vad det kallades, jag vill inte ha youtube music, det är för dålig kvalitet

Edit: Alphabet gjorde 23,6 miljarder dollar vinst Q2 2024, då förstår jag att de måste ta mer betalt för youtube premium, dom går ju knappt runt, stackarna

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Betalar gärna för Youtube premium, slutade däremot betala för och titta på TV för många år sedan.

Hade nog inte ens gjort det om jag fick all TV gratis idag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Samma saker som gör internet i allmänhet utståbart tar bort reklam på Youtube.

De kids som är tillräckligt smarta för att lära sig något från Youtube är nog också tillräckligt smarta för att blockera reklam, så jag ser inte problemet.

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar om det skiljer mellan olika kanaler. Igår blev jag av slump rekommenderad en ny kanal som jag inte hade sett innan och som verkade intressant men jag kände på riktigt för första gången att det inte gick att kolla på. Bara med några minuters mellanrum kom det 60 sekunders reklam som inte gick att skippa. Ganska ofta "buggade" tv-appen och gav mig bara 15 sekunder, men insåg ju sen att den inte visat tillräckligt med reklam så direkt efter bröt den för 60 sekunder till. Det är ju mer reklam där än på linjär-tv. Jag tror det här är början på nån sorts förändring för snart kommer användarna börja säga ifrån.

Permalänk
Medlem

Algoritmoptimeringen dödar nog mer än reklamen för min del. Speciellt när man söker efter en guide på något som borde gå att visa på 30 sekunder eller skriva ner i ett stycke text får en 10 minuters lång utläggning.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte det är supertaktiskt att lägga in så mycket reklam i gratisvarianten nä. Skrämmer antagligen iväg en del viewers med mängden reklam.
Det gick ihop sig innan de hade så mycket reklam också. Så det känns väl lite over the top.

Men ja, ska de ta 150 spänn i nånaden så får de nog se till att allt innehåll faktiskt också är helt reklamfritt.
Nuvarande upplägg med massa sponsorreklam även i premiumvarianten med det priset är inge bra.
De kostar lika mycket som netflix - som faktiskt är helt reklamfritt. Och en hel del mer än Disney Plus, appleTV och amazon prime som också faktiskt är hwlt reklamfria.

Alternativt kan youtube sänka priset till 40 spänn i månaden för "reklamfritt" om innehållet fortsätter ha sponsrade delar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Och idag kom mailet att de höjer priset på premium till 149kr/månad. Rätt segt, jag vill ha youtube light eller vad det kallades, jag vill inte ha youtube music, det är för dålig kvalitet

Edit: Alphabet gjorde 23,6 miljarder dollar vinst Q2 2024, då förstår jag att de måste ta mer betalt för youtube premium, dom går ju knappt runt, stackarna

Eller från 179kr/månad för family till 279kr/månaden!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Betalar gärna för Youtube premium, slutade däremot betala för och titta på TV för många år sedan.

Hade nog inte ens gjort det om jag fick all TV gratis idag.

Staten kom runt det där för fem år sedan och drar direkt på skatten istället.

Permalänk
Medlem

Funderar hur vettigt det är, att som reklamförsäljare, försöka sälja tjänster och grejer till folk som inte ens vill betala 150kr mån för Youtube.

Känns som dom riktar sig till alla dom som är minst villiga att betala för saker, alla andra har ju förmodligen ledsnat och skaffat Premium för länge sen.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Edin har varit på Youtube sedan begynnelsen och är förskräckt över den reklamfest plattformen har blivit.

Läs hela artikeln här

Jag har ltie svårt att hänga med i resonemanget. Det är den sociala medier-tjänst du använder mest och du betalar för andra streamingtjänster. Till skillnad från andra streamingtjänster, så kan man i alla fall titta utan att betala. Men om användarna inte tycker att det ska kosta varken tid (reklam) eller pengar att titta på det de vill se så blir ju frågan vem som ska betala? YouTube är den plattform som den stora massan av yngre tittare verkar använda sig mest av för att konsumera underhållning och även i de äldre målgrupperna så spenderar allt fler allt mer tid på YouTube. Varför? Jo för att det finns bra innehåll på YouTube som tilltalar så gott som alla. Hur har det då gått till? Jo man låter vem som helst ladda upp videor, i 4K dessutom och som vem som helst kan kolla på, helt gratis. Samtidigt har man tagit fram ett sätt att faktiskt återbetala de som gör innehåll på plattformen utefter hur väl deras innehåll presterar. Med hjälp av den ersättningen kreatörerna får från YouTube kan de göra bättre och bättre videos vilket leder till ett väldigt organiskt växande där ersättningen växer i takt med att kreatörerna blir bättre och producerar bättre innehåll.

På så sätt har vi fått en plattform där ALLA som äger en mobiltelefon med kamera kan ta plats och prova sina vingar. För de flesta så leder det ingenstans, men de har i alla fall kunnat visa sina videos gratis för de som har velat titta på dem utan att behöva lägga pengar på Google Drive eller annat oavsett hur uselt innehållet har varit. För andra blir det en bra sidsyssla och för vissa blir det ett helttidsjobb eller till och med en större verksamhet som närmast liknar tv-produktioner.

Att vi har kunnat få så brett och kvalitativt innehåll bygger till stora delar på att man har kunnat ge ersättning till de som skapar innehåll på plattformen. TikTok å andra sidan ger knappt någon ersättning alls till sina kreatörer, utan där får kreatörerna förlita sig på sponsorskap och plattformen fullkomligt svämmar över med dold reklam a.k.a. kreatörer pratar om sina "favoritprodukter" och utelämnar den lilla detaljen om att de också fått en massa pengar för att göra det. Det här problemet finns ju absolut på YouTube också, då i synnerhet för alla länder som inte har Sveriges hårda lagstiftning om att det måste framgå. Men min uppfattning är att problemet är hästlängder större på till exempel TikTok.

Personligen tycker jag YouTube har haft lite växtvärk men är glad att se att mycket innehåll blir allt längre och produktionerna blir allt bättre och professionella. Jag älskar utvecklingen där vem som helst kan komma till tals och där vi får ett brett utbud med alla olika åsikter och personligheter och där det finns möjlighet att lyckas helt utan betalda sammarbeten eller annat som gör att kreatörerna riskerar att fastna i knät på sina sponsorer.

Om man använder YouTube mycket, så borde det vara en no brainer att betala för YouTube Premium sett till hur absurt mycket bra innehåll man får tillgång till för pengarna. Om man inte vill betala? Ja då får man ju antingen leva med den absurda mängden reklam eller helt enkelt vara på en annan plattform som man tycker är bättre. Vad är egentligen det där "något bättre" som hundringen kan sparas till? Spenderar man ens en halvtimme om dagen på YouTube så är det 15h i månaden. Personligen skiter jag heldre i en dålig lunch på stan och behåller mitt YouTube premium. 279kr för familjepris nu, men vafan, mitt barn kollar några timmar varje dag, jag kollar några timmar varje dag och min fru några timmar varje vecka. Det är inte mycket att bråka om.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Jag betalar för Youtube premium, har gjort det länge och lär fortsätta göra det. Men tycker egentligen att priset för youtube borde vara lägre då de till skillnad från ex Netflix i princip inte gör sina egna produktioner. Tror knappas att de betalar ut en så stor procent till de faktiska innehållsskaparna att priset är motiverat.

Permalänk

Det var många år sedan jag såg vad som höll på att komma med youtube. Samtidigt såg jag att det öppnas för fler alternativ när youtube blir sämre. Så det löses av sig själv.

När jag var liten så hängde vi yngre till på vissa ställen på internet, äldre kollade på annat. Det är inte ett dugg konstigt om exakt samma sak gäller fortfarande. Och min känsla är att yngre tycker youtube är lite gubbigt. Kollar man på youtube och sedan populärt, så ser man vad folk kollar på och det är väldigt mycket sådant som är på tiktok.

Permalänk

man märker skillnaden mellan Playstation / mobil appen versus PC gällande reklammängden/längden. På PS5 verkar det mera/längre än på mobilen. På PC kör jag med ad-blocker, hittils utan problem trots all snack att det ska (komma) mekanismer som ska störa/stoppa uppspelningen. Webbrowsern blockera i snitt 20-80 trackers...
Men ja, visst, skulle vara värt det.
Gällande "ungdomar och kunskapskällan" så är det ju en frågan om familjen vill betala. Att de själva oftast inte har råd (eller vill lägga pengar just detta) är ju inget nytt.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Undrar vad YouTube drog in av detta?

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju reklamfinansiering är destruktivt för samhället på så många sätt.

Jag tycker det är så mycket mer rimligt att vi betalar för saker vi vill ha direkt istället för att gå omvägar via reklam. För det är ju fortfarande vi konsumenter som betalar för reklamen. Att vi betalar för något vi inte ens vill ha är så sjukt. Reklamfinansiering ger också andra parter mer makt över det jag vill konsumera osv. osv. osv.

Men de nya priserna på youtube premium är ren och skär girighet och att de tvingar på en youtube music samtidigt borde vara olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Håller med. YT light borde de verkligen återinföra nu, jag personligen, sa upp mitt abb idag.

Skrivet av JohanFlodqvist:

Vägg av text Johan.

Jag håller med dig; men måste man bli påtvingad YT music?
Som ovan skriver; vad hände med YT light?

Dessutom höjs ett fam.abb med över 50%, det är fan sinnessjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men de nya priserna på youtube premium är ren och skär girighet och att de tvingar på en youtube music samtidigt borde vara olagligt.

This!
De tvingar på dig en annan tjänst när du vill bara ha en och du får betala för båda.
De vill bara att flera ska använda den andra mindre åtråvärde tjänsten så de bakar in det i priset på den tjänsten de flesta vill ha.

Youtube music går att betala för sig själv men bara youtube går inte.

Tycker EU borde göra något åt detta också

Permalänk

Varför Tiktoks reklam är bättre är för att de fokuserar på tillväxt av antalet användare, samt att de vill att de ska vara inbitna tillräckligt länge för att kunna tjäna mer pengar på dem senare under längre period. Precis som YouTube var förr när de var nya så satsade de på tillväxt, nu är den en extremt mogen plattform där man har många inbitna användare, många tittade subventionerat antingen i form av total adblock av allt, men också de som tittade utan adblock fick se mindre reklam än vad det egentligen krävdes för att gå run och även göra vinst, de gjorde förlust under många år, men det var ju knappast någon som klagade på att man inte fick vara med å betala mer för det man såg, inte konstigt, vi är alla själviska och det är lätt att bara se ena sidan av ekvationen så att säga.

Permalänk
Skrivet av zaarx:

Jag betalar för Youtube premium, har gjort det länge och lär fortsätta göra det. Men tycker egentligen att priset för youtube borde vara lägre då de till skillnad från ex Netflix i princip inte gör sina egna produktioner. Tror knappas att de betalar ut en så stor procent till de faktiska innehållsskaparna att priset är motiverat.

Men det är ju inte så någon tar betalt för någonting, man tar inte betalt utifrån vad det kostar, man tar betalt så mycket man kan och är folk villiga att betala mer betyder det att man skapat något av mer värde. Varje individ kan tycka olika om vad priset borde vara och det är omöjligt att tillmötesgå alla, det enda sättet att påverka är att antingen betala eller inte. Priset är per definition inte för högt om man är villig att betala för det. Kan hålla med om att diskussionen är kan vara annorlunda om man pratar om något man måste ha för att överleva, t.ex. mat, vatten och sjukvård, men det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det spelar ingen roll vad Alphabet gjorde för vinst, det som spelar roll är vad Youtube gjorde för vinst.

Permalänk
Medlem

Hela grejen med att kalla andra för giriga samtidigt som man rakt av vägrar betala för det andra producerar, och som man gärna konsumerar, är en ganska trött inställning som dessvärre är allt för vanlig.

Egentligen är det ju ganska enkelt, om varan inte motsvarar ett värde som motiverar priset så konsumerar man inte varan. Jag betalar gladeligen till de kreatörer jag uppskattar, och jag bidrar extra till flera av dem via både Kofi och Patreon. Att de gör det de gör är långt ifrån en självklarhet, och många är eldsjälar som helt enkelt bara gillar att dela med sig.

Jag har kört YouTube Premium Family i flera år och nyttjar det på samtliga fem tillåtna konton (fyra i familjen plus ett extra för lite olika streaming). Vi har också gått över helt från Spotify till YouTube Music. Kollektivt konsumerar vi enormt mycket på båda tjänsterna, så för mig är det väldigt prisvärt, prisökningen till trots.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Det är inte första gången girighet lett till undergång. Frågan är vad som kommer ta över nu efter yt eran. Ticktock, som ny läroplatform? Då behöver vi inte ens medicinera våra barn med kort attention span.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det spelar ingen roll vad Alphabet gjorde för vinst, det som spelar roll är vad Youtube gjorde för vinst.

"YouTube improved its percentage revenue growth from 1.3% in 2022 to 7.8% in 2023. It generated $31.5 billion in advertising revenue 2023." (Av detta betalas en BRÅKDEL av det ut till content-creators)

"YouTube Premium reached 100 million subscribers in 2024"

"YouTube reached 2.7 billion active users in 2023, making it one of the most popular apps in the world, behind only Google and Facebook on total usage."

Så lägger man ihop advertising revenue och subscribers lär de gå en hel del plus, men då det är en koncern kan de trixa och fixa med siffrorna ganska kraftigt för att visa antingen de eller andra siffrorna i slutändan.

Edit: sedan kan man ju även lägga till den data de samlar in och säljer också, även om den kanske officiellt säljs av en annan del av koncernen även om det kommer från YT.

Edit 2: Rätt övertygad om att deras advertising revenue ökat markant under 2024 med tanke på hur extremt mycket mer reklam de fått för sig att spamma tittare med som inte har Premium, både längd och antal på reklamerna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Hela grejen med att kalla andra för giriga samtidigt som man rakt av vägrar betala för det andra producerar, och som man gärna konsumerar, är en ganska trött inställning som dessvärre är allt för vanlig.

Egentligen är det ju ganska enkelt, om varan inte motsvarar ett värde som motiverar priset så konsumerar man inte varan. Jag betalar gladeligen till de kreatörer jag uppskattar, och jag bidrar extra till flera av dem via både Kofi och Patreon. Att de gör det de gör är långt ifrån en självklarhet, och många är eldsjälar som helt enkelt bara gillar att dela med sig.

Jag har kört YouTube Premium Family i flera år och nyttjar det på samtliga fem tillåtna konton (fyra i familjen plus ett extra för lite olika streaming). Vi har också gått över helt från Spotify till YouTube Music. Kollektivt konsumerar vi enormt mycket på båda tjänsterna, så för mig är det väldigt prisvärt, prisökningen till trots.

Nu är det dock så att Youtube inte producerar något content alls, de lever på att andra gör det och när/om de växer sig tillräckligt stora får de en väldigt liten del av kakan. De flesta content creators tjänar en majoritet på de du nämner, direkta donationer från tittare via olika alternativ eller egen reklam de marknadsför i sina klipp.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

"YouTube improved its percentage revenue growth from 1.3% in 2022 to 7.8% in 2023. It generated $31.5 billion in advertising revenue 2023." (Av detta betalas en BRÅKDEL av det ut till content-creators)

"YouTube reached 2.7 billion active users in 2023, making it one of the most popular apps in the world, behind only Google and Facebook on total usage."

Så lägger man ihop advertising revenue och subscribers lär de gå en hel del plus, men då det är en koncern kan de trixa och fixa med siffrorna ganska kraftigt för att visa antingen de eller andra siffrorna i slutändan.

Edit: sedan kan man ju även lägga till den data de samlar in och säljer också, även om den kanske officiellt säljs av en annan del av koncernen även om det kommer från YT.

Edit 2: Rätt övertygad om att deras advertising revenue ökat markant under 2024 med tanke på hur extremt mycket mer reklam de fått för sig att spamma tittare med som inte har Premium, både längd och antal på reklamerna.

Inkomst är inte samma sak som vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Inkomst är inte samma sak som vinst.

Det säger sig självt, men betalar man content creators en bråkdel av den summan... så tvivlar rätt starkt på att deras kostnader skulle överstiga 31.5bn dollar PLUS vad de genererar från 100m premium subscribers PLUS försäljning av data, som säkerligen säljs av en annan del av koncernen och därmed inte ens räknas in som "revenue" för YT.

Edit:
Och för 2024 spås advertising revenue stiga med 13-24%... sheesus inga dåliga reklamintäkter direkt.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Vilka intäkter de har (revenue) säger ju dock ingenting om vad de tjänar eller förlorar. Till exempel säljer ICA för knappt 150 miljarder om året (=intäkter), men vinsten är 6 miljarder. Vet vi inte marginalen för youtube har vi ingen aning om det går bra eller dåligt.
Edit: Det är som att säga att Northvolt går bra för de säljer batterier för 1 miljard eller vad det kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Vilka intäkter de har (revenue) säger ju dock ingenting om vad de tjänar eller förlorar. Till exempel säljer ICA för knappt 150 miljarder om året (=intäkter), men vinsten är 6 miljarder. Vet vi inte marginalen för youtube har vi ingen aning om det går bra eller dåligt.
Du är som att säga att Northvolt går bra för de säljer batterier för 1 miljard eller vad det kan vara.

Se mitt svar ovan, de producerar ingenting själva och kan man inte sköta serverkostnad och anställda för den summan de drar in är företaget gravt misskött.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

jag använder firefox och origin och får Youtube Premium for 0 kr lol

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift