Vad använder ni för multifjärrkontroll?

Permalänk

Vad använder ni för multifjärrkontroll?

Jag kör med en Logitech Harmony Elite här. Den börjar få några år på nacken dock och batteritiden är dessutom usel. Har för mig jag läst att Logitech ska droppa deras multifjärrutveckling med framöver om det inte redan är gjort.
Frågan är, finns det några intressanta alternativ?
Fjärren har egentligen funkat helt ok (oftast) men är sugen på nått nytt helt enkelt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite förut och då verkade kontentan i alla fall vara att Harmonysystemet är bäst. Men det var innan de gick ut med nyheten att de ska lägga ner produktlinjen så det har kanske poppat upp någon utmanare.

Men det tråkiga svaret är väl att en fjärrkontroll inte behöver vara så rolig och att du således bör köpa ett nytt batteri. Kostar runt 150 kronor efter en snabb koll på amazon.

Själv har jag en Harmony companion eller vad den heter, snikmodellen utan skärm. Grymt nöjd med den och om du frågar sambon så är det ett av mina bästa teknikköp som gjorts

Permalänk
Medlem

Jepp harmony är dött.
Dom sa ju att dom skulle fortsätta att ha deras servrar upp så länge några använde dom, MEN min gissning är att dom kommer stängas av efter nåt/några år.

Köpte snabbt som attan en companion när denna bomb släpptes så att jag skulle ha i reserv, kör dock den nu och har den första smart fjärren i reserv istället.
Companion är deras andra fjärr utan skärm den första hette bara smart.
Smart

Companion

Companion är lite sämre överlag enligt mig.
Har sämre balans i handen då den är längre, men värst är sämre knappar som jag misstänker inte kommer fungera alls lika länge.
Det krävs under halva kraften att trycka ned dom och det blir ett rätt lågt och dämpat ljud vid tryck, med smart fjärren så blir det ett rejält knäpp ljud och känslan ger helt enkelt mycket mer kvalitets intryck.
Gissar på att dom sparat in på dome brytarna som används.

Och fjärr med skärm?
ABSOLUT INTE främst för att man inte vet vad man trycker på utan att titta man ska kunna trycka på alla knappar utan att titta utan problem vilket är omöjligt på en skärm.
Och batteritiden som blir bedrövlig!

Vettiga alternativ?
NOPE!

Enda vettiga är att bygga ihop eget system och då kan i stort sett vilken fjärr som helst användas men harmonys smart/companion är det bästa jag använt med råga.
Dels pga RF istället för IR så man slipper leka sniper men även för kvaliten/hållbarheten som dock blivit sämre med companion men fortfarande bra för en fjärrkontroll.

Vad jag kör nu är en (Sympathy remote) raspberry pi3 med companion fjärren som en ersättning till harmonys hubb och styr tv/reiciever/htpc.
Funkar bättre på en del områden och sämre på andra.
Knappt märkbart är att enstaka tryck är liiiiiiiiite snabbare att reggas och skickas ut som IR från pajen, långa knapp tryck som tex volym upp/ned är slöare och kräver en del pillande för att få att ens fungera.

SMART knapparna (dom orangea) på companion fjärren funkar inte (men kanske går att få igång om nån mer kunnig tittar på det!) men för min del så har jag knappar så det räcker utan dom.
Vet inte hur dom funkar på harmony hubben då jag inte provat companion fjärren på den alls.
Kanske är så att dom inte ens går genom hubben utan bara är en påhängd "smart" fjärr för tex nexa/etc?

Det tog ett bra tag att få allt att lira bra ihop men när det väl började fungera och jag fick in lite kunskap i skallen så gick det rätt fort och har inte petat på pajen på 6mån.
Det sista jag gjorde var att göra sd kortet som skrivskyddat så inga strömavbrott/etc skulle förstöra filsystemet vilket är ovanligt men kan hända.

Mer info i denna tråd och det finns en hel del fjärr kontrolls trådar på det forumet med.
https://www.avsforum.com/threads/sympathy-remote.3190935/

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

Börjar inte multifärrar bli onödiga med moderna prylar genom cec ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja och nej!
Ja i alla fall när CEC fungerar vilket det tyvärr inte gör många gånger, det brukar dock vara att antingen funkar det heller inte, dvs inte att några få saker funkar medans andra ej funkar.

Nej i fyra fall då ett givetvis är när det inte funkar vilket tex kan hända även om man bara har prylar från samma tillverkare men en heller två av dom är några år nyare/senare.
Och blandade prylar från olika tillverkare och år är ju oftas värre.

Det andra är när en del funktioner helt enkelt inte funkar över CEC även när CEC funkar felfritt som tex ändra ljudprofil på receivers.

Tredje när teknik utan CEC används, heller varför inte teknik med HDMI ut/in som stör CEC vilket det finns gott om.
Ett exempel är MiSTer heller terasics DE-10 Nano som inte har en korrekt hdmi ut port enligt spec och i bästa fall inte gör nåt men betydligt vanligare är att ALL CEC slutar fungera helt och hållet.
Enda lösningen på dessa problem är att bryta kontakten på CEC pinnen i kontakt/kabel till MiSTer vilket inte är det lättaste då det är små pinnar vi talar om, enklare är då att använda en hdmi switch/nåt liknande och kapa CEC pinnen på insidan av denna.
Och visst det är tekniskt sett inte CEC´s fel men har läst om liknande fel på en hel del andra prylar.
Men MiSTer är trots CEC problemen mitt absolut bästa elektronik köp dom sista 10 åren

Nr Fyra fjärrkontroller är ju väldigt ofta inte direkt bra som i dålig räckvidd/behov av att leka sniper/kvaliten/hållbarhet/sitter knappar på vettiga ställen/osv, och enbart för det kan det vara skönt att ha en kontroller som är bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Börjar inte multifärrar bli onödiga med moderna prylar genom cec ?

Om det fungerar som tänkt så JA.

Men när det inte fungerar så är en multifjärr fantastisk.