Permalänk
Medlem

Byta CPU kylare på prebuild

Hej,

Jag har en prebuild Acer Nitro m50-600 med i5 9400f, jag är sugen på att byta CPU fläkten. Men har aldrig gjort det tidigare så vill kolla ett par frågor med proffsen här.
Som jag förstår är det inte en typ intel stock fläkt på just nu, utan en något bättre kylare. Den sitter med 4 skruvar. Frågan är om jag bara kan köpa en ny kylare och montera i samma skrivhål/back plate? Eller kommer jag vara tvungen att byta backplaten? Det ser ut att vara en jobbig process på min dator tyvärr.

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

E inte helt hundra på hur den datorn e konstruerad. Googlade lite snabbt och ser ut som att "backplaten" på din dator kan vara en del av chassit och i så fall kanske det e inte möjligt att montera något som kräver en annan backplate.

Men något bör att gå att skruva fast där, se bara till att du inte tar en för hög kylare så den fortfarande går in i chassit, förhoppnings vis så har någon annan här bytt kylning i en pre-build i ett icke standar chassi.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Jag bytte kylaren på en Acer predator orion.
Det kräver att man byter backplate till en standard backplate för den sockeln.

Det som satt på från början är en typ av hybrid som även har fästen för kylaren, en stor plåt med med dubbla funktioner med andra ord.

Jag fick en backplate från ett gammalt moderkort som passade, sen var det bara att montera dit detaljerna som följde med kylaren.

kolla om det finns någon youtube video för din modell. annars är det bara at skruva isär och kolla hur det ser ut.
man hade kunnat ta fram vinkelslipen och kapat bakplåten till rätt form i värsta fall, men jag slapp...

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svar.
Det var ju synd, får se om jag orkar ge mig på det.. Alternativt prova att bara byta kylarpasta, för det borde inte vara några problem? Bara skruva av, rengöra, på med ny pasta och skruva på?

Jag spelar Warzone och daton blir 83 grader på ett kick. Kommer jag se någon prestandaskillnad med att byta cup fläkt som kan hålla nere tempen bättre?

Visa signatur

B.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Blaseba:

Ok, tack för svar.
Det var ju synd, får se om jag orkar ge mig på det.. Alternativt prova att bara byta kylarpasta, för det borde inte vara några problem? Bara skruva av, rengöra, på med ny pasta och skruva på?

Jag spelar Warzone och daton blir 83 grader på ett kick. Kommer jag se någon prestandaskillnad med att byta cup fläkt som kan hålla nere tempen bättre?

Ja, byt kylpasta är så enkelt.

Tyvärr inte, intels processorer saktar inte ner prestanda fören de når 100 grader. Däremot bör du få en tystare dator med en bättre kylare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Din cpu är drar nog inte lika mycket effekt som grabbens i7 10700 som jag bytte kylare på.

Den blev 100c när han spelar fortnite, och jävligt högljudd då ochså.
Efter kylarbyte så blir den inte mer än 63c och knäpptyst.

Jag resonerade som så att det var värt bytet trots allt.
Tystare dator, bättre prestanda, och antagligen livslängd...

Byt fläkten om du ska behålla datorn länge.
Ta reda på hur det ser ut innan du börjar bara.

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU