Default gateway FE80 - Problem med Wifi-samtal

Permalänk
Medlem

Default gateway FE80 - Problem med Wifi-samtal

Hej,

Jag har precis flyttat in till ett hus som har fiber via Zmarket (Telia) inkopplat.
Eftersom vi bor en bit ut på landet och har en ganska kass mobiltäckning så är vi mer beroende av att Wifi-samtal fungerar.

Jag använder befintlig router från Telia som fungerade kanon till Wifi-samtal i min förra bostad (Sagemcom F@st 5370e).
Problemet vi har nu är att Wifi-samtal helt enkelt inte fungerar.
Eftersom jag inte är speciellt kunnig inom detta så har jag försökt googla runt efter olika lösningar, men inget tycks fungera.
Jag har testat att starta om modemet, telefonerna, uppdatera allt, testat övriga uttag på NV.
Modemet är inkopplat via fiberuttag i vardagsrummet, om det har någon betydelse.
Eftersom jag inte kunde logga in med 192.168.0.1, så checkade jag min gateway, vilket visade "fe80", följt av en fast ip (217), detta problemet hade jag inte i min förra bostad (Även den telia fiber).
När jag kollat runt i andra trådar så verkar det som att switchen/omvandlaren eller Telia på något sätt spökar i detta?
Behöver jag koppla modemet direkt till ett uttag i nätverksskåpet? (Jag har ingen aning vilket uttag jag ska göra det på isf).
Hur löser jag problemet med att jag inte kommer in på 192.168.0.1? (Stationär dator på ÖV, fiberuttag i väggen).

Skickar med lite bilder om det ev. hjälper - Mina kunskaper inom detta är som sagt minimala...

https://ibb.co/2nCgsMq
https://ibb.co/NLB1HZh

Tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Har du kopplat i WAN uttaget på routerm?

edit: Det ser ut som att alla uttag sitter kopplade in i feberdosan, inte så man brukar ha det.

Vad sitter på det andra uttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Har du kopplat i WAN uttaget på routerm?

Yes!

Permalänk
Medlem

Vad försöker du logga in från och hur är den inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Vad försöker du logga in från och hur är den inkopplad?

Stationär burk på övervåningen, kabel in i väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av neimer:

Stationär burk på övervåningen, kabel in i väggen

Datorn sitter inte bakom din router då vad jag kan se.

Har du dubbelt uttag där du satt routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Datorn sitter inte bakom din router då vad jag kan se.

Har du dubbelt uttag där du satt routern?

Noterade nu att jag kom in på routerns sida via mobilen.
Nix, enkelt uttag.
Dubbelt uttag på ÖV där jag har datorn (testat båda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av neimer:

Nix, enkelt uttag.

Det blir enklare om du sätter router där du har ett dubbelt uttag, koppla det andra uttaetg på en av LAN portarna i routern och sen koppla ihop det uttaget med det du satt datorn i (en kabel mellan dom i patchpanelen), ska du använda fler uttag får kan du sätta en switch i skåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neimer:

Nix, enkelt uttag.

Som andra har påpekat ser det ut som att du kopplat alla dina nätverksuttag till fiberdosan, och inte till router/switch mobilen kommer in på routern då den är kopplad via wifi till den, men allt annat är kopplat via fiberdosan till internet, och alltså inte till routern.
Eftersom man oftast bara har en ip-adress från sin leverantör så kommer det bli problem när olika kopplade saker ska ut på nätet.

normal koppling bör vara
fiberdosa -> router -> switch ->patchpanel ->övrigt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Som andra har påpekat ser det ut som att du kopplat alla dina nätverksuttag till fiberdosan, och inte till router/switch mobilen kommer in på routern då den är kopplad via wifi till den, men allt annat är kopplat via fiberdosan till internet, och alltså inte till routern.
Eftersom man oftast bara har en ip-adress från sin leverantör så kommer det bli problem när olika kopplade saker ska ut på nätet.

normal koppling bör vara
fiberdosa -> router -> switch ->patchpanel ->övrigt

Tack!
Spelar det någon roll från vilket uttag i fiberdosan jag kopplar till wan-uttaget? Jag har 1-6

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det blir enklare om du sätter router där du har ett dubbelt uttag, koppla det andra uttaetg på en av LAN portarna i routern och sen koppla ihop det uttaget med det du satt datorn i (en kabel mellan dom i patchpanelen), ska du använda fler uttag får kan du sätta en switch i skåpet.

Tack för all input! Ska testa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neimer:

Tack!
Spelar det någon roll från vilket uttag i fiberdosan jag kopplar till wan-uttaget? Jag har 1-6

Brukar vara 1

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome