Default gateway FE80 - Problem med Wifi-samtal
Hej,
Jag har precis flyttat in till ett hus som har fiber via Zmarket (Telia) inkopplat.
Eftersom vi bor en bit ut på landet och har en ganska kass mobiltäckning så är vi mer beroende av att Wifi-samtal fungerar.
Jag använder befintlig router från Telia som fungerade kanon till Wifi-samtal i min förra bostad (Sagemcom F@st 5370e).
Problemet vi har nu är att Wifi-samtal helt enkelt inte fungerar.
Eftersom jag inte är speciellt kunnig inom detta så har jag försökt googla runt efter olika lösningar, men inget tycks fungera.
Jag har testat att starta om modemet, telefonerna, uppdatera allt, testat övriga uttag på NV.
Modemet är inkopplat via fiberuttag i vardagsrummet, om det har någon betydelse.
Eftersom jag inte kunde logga in med 192.168.0.1, så checkade jag min gateway, vilket visade "fe80", följt av en fast ip (217), detta problemet hade jag inte i min förra bostad (Även den telia fiber).
När jag kollat runt i andra trådar så verkar det som att switchen/omvandlaren eller Telia på något sätt spökar i detta?
Behöver jag koppla modemet direkt till ett uttag i nätverksskåpet? (Jag har ingen aning vilket uttag jag ska göra det på isf).
Hur löser jag problemet med att jag inte kommer in på 192.168.0.1? (Stationär dator på ÖV, fiberuttag i väggen).
Skickar med lite bilder om det ev. hjälper - Mina kunskaper inom detta är som sagt minimala...
https://ibb.co/2nCgsMq
https://ibb.co/NLB1HZh
Tack på förhand!!