Formatera hårddisk

Permalänk
Medlem

Formatera hårddisk

Hej,
Jag har plockat ur en hårddisk ur en släktings dator som jag vill stoppa in i min laptop. Dock var det något virus på hårddisken så jag undrar hur jag ska gå tillväga? Kan jag stoppa in den i min dator och formatera den också hoppas på att den är helt clean och virusfri? Eller måste man lämna in någonstans?

Permalänk
Medlem

Kör en liveboot av ubuntu eller liknande och formatera disken med hjälp av gparted så är den fräsch för att använda sen.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade inte chansat med att stoppa in den i din egna dator, även om du inte tänker dubbelklicka på några filer på den.

Det säkraste hade ju varit att du kör in nån Linux-dist på ett USB-minne, sen bootar du datorn med BARA usb-minnet och släktingens disk inkopplad, dvs koppla ur din egna disk.

Dessa linuxdistar kan köras direkt från USB-minne, sen kan du formatera disken inne i din linuxmiljö, sen när du är klar kopplar du in din disk igen

Ubuntu är lätt att komma igång med

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kör en liveboot av ubuntu eller liknande och formatera disken med hjälp av gparted så är den fräsch för att använda sen.

Nu är mina datorkunskaper inte svinbra, men jag har ju en ssd-disk med operativsystemet på så vill använda denna enbart för lagring. Men är det någon fara att koppla in disken, starta Windows och formatera därifrån? Eller kommer Windows be mig formatera den? Vet inte vad för typ virus det är heller men min släkting är min kusins unge som är tretton så antar att han laddat ner nåt skit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sanie:

Nu är mina datorkunskaper inte svinbra, men jag har ju en ssd-disk med operativsystemet på så vill använda denna enbart för lagring. Men är det någon fara att koppla in disken, starta Windows och formatera därifrån? Eller kommer Windows be mig formatera den? Vet inte vad för typ virus det är heller men min släkting är min kusins unge som är tretton så antar att han laddat ner nåt skit.

Ja, det kan vara en fara att koppla in disken om du inte vet precis vad du gör. Försöker datorn starta från denna disk så är det ju igång. Det är därför du blir rekommenderad att bara ha denna disken i datorn först och starta från en USB-sticka med Ubuntu eller liknande nu när du vet att det finns skit på disken. Man kan även starta från Windows installationsmedium och rensa disken därifrån.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sanie:

Ja win ger väldigt dålig kontroll över disken, jag tycker dessutom inte att du bara ska formatera den utan du borde radera alla partitioner på den innan du skapar en ny partition och formaterar den.

Att köra allt från Gparted är troligen det bästa alternativet, du skapar ett usbminne med bootbar Gparted på och sköter allt därifrån utan att blanda in vanliga operativsystemen så är du så säker som du kan vara.
https://gparted.org/livecd.php

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja win ger väldigt dålig kontroll över disken, jag tycker dessutom inte att du bara ska formatera den utan du borde radera alla partitioner på den innan du skapar en ny partition och formaterar den.

Att köra allt från Gparted är troligen det bästa alternativet, du skapar ett usbminne med bootbar Gparted på och sköter allt därifrån utan att blanda in vanliga operativsystemen så är du så säker som du kan vara.
https://gparted.org/livecd.php

Behöver jag inte skapa ett USB med Ubuntu då? Måste jag koppla bort ssd-disken fysiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanie:

Behöver jag inte skapa ett USB med Ubuntu då? Måste jag koppla bort ssd-disken fysiskt?

Gparted installationen blir en USB med en linux distro, men enda du kan göra är att använda Gparted.

Och ja, du bör koppla bort din SSD fysiskt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sanie:

Gparted fungerar fristående så man skapar en gparted-live usb och det är det du bootar från, det funkar så för att Gparted ska få full kontroll över lagringsenheter utan att nått vanligt os ska komma emellan.

Det är bra att koppla bort allt och sedan bara koppla in den virussmittade disken du vill rensa, är allt annat bortkopplat riskerar du inte att klanta till det och aktivera viruset eller välja fel enhet som du rensar så även om det är lite bökigare kan du se det som en försäkring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av sanie:

Jag tänkte inte på att gparted finns som "egen" usb-grej, så @mrqaffe 's tips är bättre

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av sanie:

inte att rekommendera att boot in i windows med en ifekterad disk finns risk att det sprider sig.

som ovan säger kan du med disken ansluten

1. skapa en bootbar linux live media och formatera med gparted utan att starta ditt ordinarie operativsystem.
2. anslut en win 10/11 boot media skapad med windows media creator starta installationen och kör till du kommer till där du kan välja vilken disk du vill installera på.

välj att ta bort alla partitioner på disken, skapa ny partition på den, formatera utrymmet i den nya partittionen

avsluta sen installationen genom att trycka på avbryt/cancel/whate de nu står.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows