Elgiganten hjälp, måste man returnera felprissatt vara?

Permalänk
Medlem

Elgiganten hjälp, måste man returnera felprissatt vara?

Hej någon som vet om butiker, elgiganten i mitt fall kan kräva tillbaka en produkt jag köpt. Pga t.ex fel pris vid rea. Beställningen har gått igenom och produkterna är levererade.

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta: https://lawline.se/answers/kan-foretag-krava-tillbaka-en-vara..., kan vara värt att läsa igenom.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det har jag svårt att se, det är ett fullgjort avtal och slutfört köp.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag har betalt för dom, så är ju inte det. Har ju köpt via hemsidan och deras pris.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade, rubrik förtydligad*

Beror lite på om priset var uppenbart fel eller ej. Har du ex. köpt en 30000:- tv för 800:- så.. Men såldes TV:n däremot för 5000:- är det mer oklart. Detta då det ej är orimligt att köpa ex. en 50" tv för 5000:- Butiken måste kunna bevisa att du var medveten om att just den tv:n har ett ordinariepris på 30000:- och därmed handlade i ond tro.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Spontant känns det ju som att det borde göra skillnad om det är en TV med ordinarie 29990 som du fått för 29:90 eller om det är en dammsugare för 1290 som du fått för 400, lite "god tro" eller "uppenbart felaktigt" grejen. Men om det faktiskt gör någon juridisk skillnad vågar jag inte försöka gissa.

Kan du ge några fler detaljer?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Alltså de kan enligt lag kräva men du kan motsätta dig, om det inte är något extremt är det svårt att visa att du skulle antagit att det var fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Så länge du kan bevisa liknande erbjudande på andra produkter inom samma kategori inom de senaste 3 åren så har du rätten på din sida.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk

När betalningen är gjord är är affären sluten. Det gäller samma sak i en butik. Betalningen gör i kassan och butiker får ha ett pris på varan och ta ut ett annat i kassan. Står det 99kr på varan så får butiken ta ut 999kr i kassan. Händer det ofta så kan butiken dömmas för missvisande marknadsföring. Tror Indiska blev dömd för något likande när dom hade Rea året runt. Enligt Råd och Rön, det kan ha ändrads, så fick man då bara ha Rea 12 veckor per år. Annars är det missvisande.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

MediaMarkt fullföljde ju sina ordrar som hann läggas på LG OLED.

65" C1 för 9 990 är ju uppenbart fel, i mina ögon. Men kanske inte för en "vanlig svensson" dock.

Sannolikt har de svårt att få rätt, men det underlättar ju om vi vet vad det är och hur fel priset blev

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det har jag svårt att se, det är ett fullgjort avtal och slutfört köp.

Läs länken som postades i inlägget precis innan dig. Där får du svart på vitt vilken paragraf i avtalslagen som säger vad som gäller. Och som redan påpekats så handlar allt om det är "ond tro" eller inte. Dvs, var produkten orimligt billig?

Företaget har då 3 år på sig att kräva tillbaka varan eller fakturera mellanskillnad.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Läs länken som postades i inlägget precis innan dig. Där får du svart på vitt vilken paragraf i avtalslagen som säger vad som gäller. Och som redan påpekats så handlar allt om det är "ond tro" eller inte. Dvs, var produkten orimligt billig?

Företaget har då 3 år på sig att kräva tillbaka varan eller fakturera mellanskillnad.

Jo och han som kund har rätt att hävda motsatta, det ligger sedan på företaget att bevisa att personen orimligen kunnat tro att det var rätt pris.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

MediaMarkt fullföljde ju sina ordrar som hann läggas på LG OLED.

65" C1 för 9 990 är ju uppenbart fel, i mina ögon. Men kanske inte för en "vanlig svensson" dock.

Sannolikt har de svårt att få rätt, men det underlättar ju om vi vet vad det är och hur fel priset blev

9900kr för en 65” skulle jag absolut inte säga är uppenbart. 99% ser bara storlek och pris. Man kan ju köpa en 65” för under 6000.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

9900kr för en 65” skulle jag absolut inte säga är uppenbart. 99% ser bara storlek och pris. Man kan ju köpa en 65” för under 6000.

Det är uppenbart för oss som har koll på priserna på OLED TV.

De brukar ligga på 16-20K på rea.

För övriga är det inte uppenbart.

Vilket är precis det jag skrev i posten du citerade? Eller?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Sen så brukar de bli grymm rea när dom gör plats för årets version av produkterna. Men vad ska man tro när elgiganten andrar sin januari deal upp och ner under månaden med 5-7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jo och han som kund har rätt att hävda motsatta, det ligger sedan på företaget att bevisa att personen orimligen kunnat tro att det var rätt pris.

Enligt lawline var det tämligen enkelt att bevisa.I deras exempel var det 300kr istället för 3000kr. En nolla för lite. Räckte att påvisa detta och de skulle få rätt.

Men TS har inte sagt några summor än så vi gissar ju bara. Jag motsatte mig bara din kommentar att ett avslutat avtal är avslutat. Är inte så enkelt nämligen, och det är ju just det TS frågar angående.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Är en 70% rea orimmligt sista dagen på en rea? Jag har sett massor av sånna erbjudanden på elgiganten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kelrazh:

Är en 70% rea orimmligt sista dagen på en rea? Jag har sett massor av sånna erbjudanden på elgiganten.

Det är HELT omöjligt att svara på när du inte svarar på vad det för produkt och vilket pris det gäller.

Kan vara en kolsyrepatron till soda stream eller en TV för 100 000 kr liksom.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, kommer ringa och höra med elgiganten. Då får man det klart på 1 gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Tack för alla svar, kommer ringa och höra med elgiganten. Då får man det klart på 1 gång.

Okej

Permalänk
Medlem

Lite intresserad av vad du köpte nu, och vilket pris du köpte för. Något du vill dela med dig av?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Hej någon som vet om butiker, elgiganten i mitt fall kan kräva tillbaka en produkt jag köpt. Pga t.ex fel pris vid rea. Beställningen har gått igenom och produkterna är levererade.

Ring konsumentrådgivningen i din kommun och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Tack för alla svar, kommer ringa och höra med elgiganten. Då får man det klart på 1 gång.

Låt mig gissa. Elgiganten kommer säga att det är orimligt. Det är ju dock inte upp till Elgiganten att besluta det.

Bättre du skriver vara och pris här så kan du få input och tolkningar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Enligt lawline var det tämligen enkelt att bevisa.I deras exempel var det 300kr istället för 3000kr. En nolla för lite. Räckte att påvisa detta och de skulle få rätt.

Men TS har inte sagt några summor än så vi gissar ju bara. Jag motsatte mig bara din kommentar att ett avslutat avtal är avslutat. Är inte så enkelt nämligen, och det är ju just det TS frågar angående.

Nej, det är inte "enkelt" att bevisa, det beror helt på omständigheter och sedan är det upp till en rätt att avgöra om det är rimligt.
Om de skickat ut rea blad med fel pris samtidigt som de har massa andra erbjudanden kan du inte som kund antas förstå att just den rean är fel, det är inget solklart.
Som regel är ett avtal avklarat, att de sedan har ett visst skydd mot felskrivningar etc är inte samma som att de är lätt att nyttja och det ligger på dem att bevisa att du inte kunnat anta att det är rätt, det är inte heller helt omöjligt att de gör en "går det så går det" då kostnaderna för att eventuellt få tillbaka produkten kan bli högre än förlusten.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Låt mig gissa. Elgiganten kommer säga att det är orimligt. Det är ju dock inte upp till Elgiganten att besluta det.

Bättre du skriver vara och pris här så kan du få input och tolkningar.

Det är inte heller upp till oss att besluta om det är orimligt antagande, det är rätten om Elgiganten väljer att dra det dit.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är inte heller upp till oss att besluta om det är orimligt antagande, det är rätten om Elgiganten väljer att dra det dit.

Det menar du inte? Jag som trodde detta var en domstol.

Input här ger vägvisning huruvida det är värt att stå på sig. Att kontakta Elgiganten för att få deras syn på saken lär inte ge något då de redan klargjort den.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Att kontakta Elgiganten för att få deras syn på saken lär inte ge något då de redan klargjort den.

Har de? Baserat på vad TS skrivit har Elgiganten inte tagit någon kontakt, det är bara TS som är orolig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har de? Baserat på vad TS skrivit har Elgiganten inte tagit någon kontakt, det är bara TS som är orolig.

Ah, jag gjorde nog en feltolkning. Antog att de krävt tillbaka varan i och med att TS frågar hur han skall göra.

Men du har säkerligen rätt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej, det är inte "enkelt" att bevisa, det beror helt på omständigheter och sedan är det upp till en rätt att avgöra om det är rimligt.
Om de skickat ut rea blad med fel pris samtidigt som de har massa andra erbjudanden kan du inte som kund antas förstå att just den rean är fel, det är inget solklart.
Som regel är ett avtal avklarat, att de sedan har ett visst skydd mot felskrivningar etc är inte samma som att de är lätt att nyttja och det ligger på dem att bevisa att du inte kunnat anta att det är rätt, det är inte heller helt omöjligt att de gör en "går det så går det" då kostnaderna för att eventuellt få tillbaka produkten kan bli högre än förlusten.

Lawline hänvisade till paragrafer i lagen. Du har kommet med "jag tycker" hittills. Ä själv novis men väljer att lita mer på lawline med de fakta som är presenterade just nu. Men jag ändrar lätt åsikt.

Som man säger, let's agree to disagree för tillfället

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har hänt mig en gång men valde att lämna tillbaka varan för att jag har varit kund där såpass länge att något annat skulle kännas betydligt mer fel. Ett par högtalare som var på 80% reducerat pris istället för 20%.

Visa signatur

MLG Lurker