Elgiganten hjälp, måste man returnera felprissatt vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Lawline hänvisade till paragrafer i lagen. Du har kommet med "jag tycker" hittills. Ä själv novis men väljer att lita mer på lawline med de fakta som är presenterade just nu. Men jag ändrar lätt åsikt.

Som man säger, let's agree to disagree för tillfället

Det är inte en "jag tycker", lagen säger vad företaget har rätt att göra men bedömningen på om det är så ligger inte hos företaget enskilt utan antingen går kunden med på det som de säger eller så blir det en tvist. I en tvist ligger bevisbördan på företaget iom att de måste visa på att kunden inte rimligen kunde förstå att det var fråga om ett fel, idag är inte det så lätt iom stora reor som ska locka etc
Sedan är tolkningar av lagen ofta så att man hellre lutar åt "the little guy", speciellt när det kommer till konsumenten vs företag, detta för att konsumenten som regel inte har samma möjligheter som företaget har.

Att peka på ett lagrum om vad man kan göra är inte samma sak som att de automatiskt går hem, dvs jag håller med om att det är det lagrummet som företaget lutar sig mot men inte att det alltid är en lätt grej att bevisa.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Affären är genomförd. Du har inga skyldigheter mot företaget. Har de gjort fel så är det för sent för dem att häva avtalet.

Permalänk
Medlem

Jobbade för en större e-handlare inom cykling för mååånga år sedan. Sådant här hände inte alltför ofta, men det hände. Värst var en framgaffel för 10k+ som vi skickade för 10sek för att man (jag........) missat ett mellanrum för tusental i konverteringen inför inläsning i affärssystemet.

I det fallet skickade vi ett mail till kunden där vi berättade vad som hänt och önskade honom lycka till med sitt fantastiska köp. Blev ganska billig reklam i olika cykelforum i slutändan.

Permalänk
Medlem

Et annat sätt att se på detta är följande.
Om nu Elgiganten tycker att det var ett så pass felaktigt och uppenbart pris fel att kunden borde upptäckt det, varför upptäckte inte Elgiganten det innan dom konfirmerade/tog betalt/packade/skickade ordern?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Et annat sätt att se på detta är följande.
Om nu Elgiganten tycker att det var ett så pass felaktigt och uppenbart pris fel att kunden borde upptäckt det, varför upptäckte inte Elgiganten det innan dom konfirmerade/tog betalt/packade/skickade ordern?

Tror du att de manuellt går igenom varenda order eller?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Troligen inte men om datorn är för dum att upptäcka felaktigheter vid en beställning och den godkänner OCH skickar ut allt vems är då felet?
Kunden som inte har någon som helst laglig rätt/möjlighet att programera datorn.
Heller är det butikens fel som har tillgång att programera datorn heller att kolla allt manuellt INNAN dom tar betalt och skickar ut produkten?

Det är en STOR skillnad mellan att man tagit betalt/skickat ut en vara heller att man stoppar en vara innan tex ut skickningen heller ännu hellre innan betalningen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Troligen inte men om datorn är för dum att upptäcka felaktigheter vid en beställning och den godkänner OCH skickar ut allt vems är då felet?
Kunden som inte har någon som helst laglig rätt/möjlighet att programera datorn.
Heller är det butikens fel som har tillgång att programera datorn heller att kolla allt manuellt INNAN dom tar betalt och skickar ut produkten?

Det är en STOR skillnad mellan att man tagit betalt/skickat ut en vara heller att man stoppar en vara innan tex ut skickningen heller ännu hellre innan betalningen.

Tycker du då också att ett företag att rätt att behålla pengarna om det råkar bli en 0:a extra när man betalar för något och inte märker det?

Allt är automatiserat, det är inte så enkelt som du får det att låta. Om du inte råkar uppfinna en AI då om kan hålla koll på allt detta.

Plus att vad är skadan? Är det bättre om ett företag går i konkurs för det blivit fel pris än att de har rätt att makulera ordrar, eller kräva att kunden skickar tillbaka varorna om de inte vill betala rätt pris för dem?

Alltid så mycket rättigheter och aldrig skyldigheter, det är som vanligt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har chattat med Elgiganten idag, dom säger bara att dom inte ser nått fel med ordern.
Köpte 2 st Asus rog zephyrus g14 för 5000 :- styck. I fredags gick dom för 16 000:- Sen på söndag natt 5000:- och nu ligger dom på 25 000:- med 4999 rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Har chattat med Elgiganten idag, dom säger bara att dom inte ser nått fel med ordern.
Köpte 2 st Asus rog zephyrus g14 för 5000 :- styck. I fredags gick dom för 16 000:- Sen på söndag natt 5000:- och nu ligger dom på 25 000:- med 4999 rea.

Grattis. Då har du bevis på att allt är fine.
Bara att behålla en och sälja den andra då?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Grattis. Då har du bevis på att allt är fine.
Bara att behålla en och sälja den andra då?

Dom sa även att om de skulle vara nå fel så blir jag kontaktad.. Men känns ju konstigt. Jag tänkte sälja av 1 faktsikt, är lite i samma läge känns det som. Man väntar på att dom hör av sig..

Permalänk
Medlem

Tänk om köpet gått igenom, men ni betalat för mycket? Då hade det blivit ett jävla liv. Men nu när butiken får stå för felet så gör det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tycker du då också att ett företag att rätt att behålla pengarna om det råkar bli en 0:a extra när man betalar för något och inte märker det?

Allt är automatiserat, det är inte så enkelt som du får det att låta. Om du inte råkar uppfinna en AI då om kan hålla koll på allt detta.

Plus att vad är skadan? Är det bättre om ett företag går i konkurs för det blivit fel pris än att de har rätt att makulera ordrar, eller kräva att kunden skickar tillbaka varorna om de inte vill betala rätt pris för dem?

Alltid så mycket rättigheter och aldrig skyldigheter, det är som vanligt

För en handlare som hanterar de volymer som Elgiganten gör så förutsätter jag att de, 2022, har ett affärssystem som kan upptäcka avvikelser i pris av den här typen - både upp och ner. Är inte det standard sedan en massa år tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Alltså de kan enligt lag kräva men du kan motsätta dig, om det inte är något extremt är det svårt att visa att du skulle antagit att det var fel.

Skrivet av Ferrat:

Jo och han som kund har rätt att hävda motsatta, det ligger sedan på företaget att bevisa att personen orimligen kunnat tro att det var rätt pris.

Bevis? Den här tråden... TS är medveten om att han köpt en vara till ett för lågt pris och oroar sig för att Elgiganten skall kontakta honom och kräva varorna tillbaka.

Och här tänkte jag att Elgiganten kanske skulle ha problem att hitta TS utifrån den här tråden, inga personuppgifter eller så.

Men....

Skrivet av Kelrazh:

Har chattat med Elgiganten idag, dom säger bara att dom inte ser nått fel med ordern.
Köpte 2 st Asus rog zephyrus g14 för 5000 :- styck. I fredags gick dom för 16 000:- Sen på söndag natt 5000:- och nu ligger dom på 25 000:- med 4999 rea.

Och nu har ju Elgiganten inga som helst problem att hitta TS om de nu vill...

Permalänk
Medlem

Ne, man ska ju kunna leva med sig själv med.
Jag har nått ut till dom med ordernummer osv, får väl se om he blir nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Ne, man ska ju kunna leva med sig själv med.
Jag har nått ut till dom med ordernummer osv, får väl se om he blir nått.

En frisk fläkt, de flesta som startar liknande trådar brukar göra det med inställningen att de vill komma undan med det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Bevis? Den här tråden... TS är medveten om att han köpt en vara till ett för lågt pris och oroar sig för att Elgiganten skall kontakta honom och kräva varorna tillbaka.

Och här tänkte jag att Elgiganten kanske skulle ha problem att hitta TS utifrån den här tråden, inga personuppgifter eller så.

Jag uppfattade det som att han fått ett krav på återköp redan men kanske missförstod, men utgick från det och att TS frågade om råd/vad som gäller.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jag uppfattade det som att han fått ett krav på återköp redan men kanske missförstod, men utgick från det och att TS frågade om råd/vad som gäller.

Ursäkta om jag inte var tydlig, jag har inte hört nått från elgiganten. Är bara jag ville veta vad som gäller, men har som sagt kontaktat Elgiganten.