Permalänk
Medlem

Internetuttag problem

Hej,

Vänder mig till er för lite hjälp med mitt internet hemma i lägenheten.
Precis innanför innerdörren finns 3 jack för internet men det är bara den översta som fungerar, dom andra två funkar inte. Jag har kopplat en nätverkskabel till en router i vardagsrummet men skulle nu vilja köra min Ps5 med kabel och har provat att dra den till dom två lediga portarna men funkar inte. Vad är felet? Kan man dela den översta porten på något vis?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut, alltså bara den översta som fungerar.

https://www.bildtagg.se/bild/ah5zltsrtlp6jnm5exgfbg

Permalänk
Medlem

Varför kopplar du inte kabel ifrån routern till PS5an?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Varför kopplar du inte kabel ifrån routern till PS5an?

Routern är bakom soffan i vardagsrummet och det är ca 20-25 meter till gästrummet där jag har ps5an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djzro:

Routern är bakom soffan i vardagsrummet och det är ca 20-25 meter till gästrummet där jag har ps5an.

Okej,
Varför bara 1 uttag fungerar finns det säkert svar på som jag är dålig på att förklara så jag skippar det.

Men ja det går att splitta det uttaget som fungerar och finns olika sätt att göra det. Bästa vore om du satte routern där och sedan en switch där du har din router just nu.
Finns säkert någon splitter som fungerar också men vilken/vad har jag inte svar på.
Du kan även sätta en switch vid uttaget men skulle rekommendera router > switch istället för switch > router

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Okej okej! Stort tack för svaret! Ska se vad jag kan göra åt det, men varför rekommenderar du router > switch istället för tvärtom? Är de inte samma sak?

Såg denna som kanske borde funka?

https://www.dustinhome.se/product/5010620335/dgs-105-5-port-g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av djzro:

Okej okej! Stort tack för svaret! Ska se vad jag kan göra åt det, men varför rekommenderar du router > switch istället för tvärtom? Är de inte samma sak?

Såg denna som kanske borde funka?

https://www.dustinhome.se/product/5010620335/dgs-105-5-port-g...

Ja den ska funka.

Om du kopplar switch > router och PS5an i switchen så kommer den ligga öppen mot internet. Kopplar du router > switch med PS5an i routern så kommer den bara "stängd" inom ditt nätverk.

T.ex så körde jag utan router ett tag och inne i CSGO så såg jag alltid någon random person som jag inte kände igen och det var visst någon granne i lägenhetshuset som också körde utan router.
När jag fixade en routern så försvann den personen och jag kunde inte se honom längre

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ja den ska funka.

Om du kopplar switch > router och PS5an i switchen så kommer den ligga öppen mot internet. Kopplar du router > switch med PS5an i routern så kommer den bara "stängd" inom ditt nätverk.

T.ex så körde jag utan router ett tag och inne i CSGO så såg jag alltid någon random person som jag inte kände igen och det var visst någon granne i lägenhetshuset som också körde utan router.
När jag fixade en routern så försvann den personen och jag kunde inte se honom längre

Hmmm. Jag förstår!
Egentligen borde jag bara kunna köpa en lång 20 meter nätverkssladd å dra den från routern in i gästrummet varje gång jag ska spela. Visst det är segt kanske men men vad ska man göra 😆

Permalänk
Medlem

Har du fler nätverksuttag i andra rum i lägenheten än "innanför innerdörren"?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Har du fler nätverksuttag i andra rum i lägenheten än "innanför innerdörren"?

Nej enbart dom tre innanför dörren.
Tycker det är sjukt konstigt ändå att det är tre stycken men bara 1 som fungerar. Man kanske skulle kontakta hyresvärden och fråga?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är draget i din lägenhet. I min, som också har Telia fiber, ser det likadant ut. Ett av uttagen är inkommande, de andra två är kopplade till vardagsrummet. Således sitter routern direkt efter inkommande och där har jag dragit två kablar från routern till de övriga två och har därmed kontakt i de två uttag som sitter i vardagsrummet.

Är du helt säker att det inte finns uttag i något annat rum?

Du kommer aldrig ha mer än en inkommande så jag föreslår att du sätter routern där och sedan drar kablar dit du vill från routern.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag vet inte hur det är draget i din lägenhet. I min, som också har Telia fiber, ser det likadant ut. Ett av uttagen är inkommande, de andra två är kopplade till vardagsrummet. Således sitter routern direkt efter inkommande och där har jag dragit två kablar från routern till de övriga två och har därmed kontakt i de två uttag som sitter i vardagsrummet.

Är du helt säker att det inte finns uttag i något annat rum?

Du kommer aldrig ha mer än en inkommande så jag föreslår att du sätter routern där och sedan drar kablar dit du vill från routern.

Jag är helt säker på det inte finns andra uttag.

Sätta routern där precis vid ingången på golvet ser inte så särskilt snyggt ut så vill helst inte göra det. Måste finnas något annat alternativ kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djzro:

Jag är helt säker på det inte finns andra uttag.

Sätta routern där precis vid ingången på golvet ser inte så särskilt snyggt ut så vill helst inte göra det. Måste finnas något annat alternativ kan jag tycka.

Inte så svårt montera den på väggen en bit ovanför uttaget. Beroende på hur det ser ut kan man bygga en hylla att ställa den på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kan vara någon klassisk nät/tv/sip kanske... Försök att inte tänka på de andra två. De finns inte, lite som hästar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djzro:

Hej,

Vänder mig till er för lite hjälp med mitt internet hemma i lägenheten.
Precis innanför innerdörren finns 3 jack för internet men det är bara den översta som fungerar, dom andra två funkar inte. Jag har kopplat en nätverkskabel till en router i vardagsrummet men skulle nu vilja köra min Ps5 med kabel och har provat att dra den till dom två lediga portarna men funkar inte. Vad är felet? Kan man dela den översta porten på något vis?

Tack på förhand.

Skrivet av djzro:

Såhär ser det ut, alltså bara den översta som fungerar.

https://www.bildtagg.se/bild/ah5zltsrtlp6jnm5exgfbg

Det är bara det första som ska fungera, de andra patchar du till om du ska koppla vidare till de andra uttagen.

Det finns alltså ett dubbeluttag eller två singeluttag i något annat rum än hallen. Finns ingen anledning att installera uttag i uttaget/dosan om de inte kopplas till något, det finns blankningsdelar att använda om de inte ska användas.

Det är din fastighetsägare/förening som bestämt över de andra uttagen i hemmet.

Givetvis är det möjligt att fastighetsägaren beställt installation utan lägenhetsnät och att installatören ändå satt dit uttag i dosan, men det är ditt eget ansvar att dra kablar om det inte finns passande så vad spelar det för någon som helst roll i praktiken eftersom det ändå är något för dig att lösa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av djzro:

Nej enbart dom tre innanför dörren.
Tycker det är sjukt konstigt ändå att det är tre stycken men bara 1 som fungerar. Man kanske skulle kontakta hyresvärden och fråga?

Det är troligen ett uttag för vardera tjänst, man har alltså förberett för data, tv och telefoni i separat uttag in till bostaden, man kan se det som att tjänstefördelaren är integrerad i huset och det kommer ut 3 uttag ur väggen. Lite mer komplicerad installation men det ger fler möjligheter för hur man kan kombinera operatörer elerl så kan det tex användas för redundans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen ett uttag för vardera tjänst, man har alltså förberett för data, tv och telefoni i separat uttag in till bostaden, man kan se det som att tjänstefördelaren är integrerad i huset och det kommer ut 3 uttag ur väggen. Lite mer komplicerad installation men det ger fler möjligheter för hur man kan kombinera operatörer elerl så kan det tex användas för redundans.

Väldigt osannolikt att det finns en tjänstefördelare i huset, inkommande går vidare till switchen i fastigheten, de andra två kan användas av ett lägenhetsnät och saknas lägenhetsnät så struntade installatören helt enkelt att blanka av portarna och använder nätverksuttagen för att undvika att det bara är två stora hål.

Telia kör inte tjänstefördelare innan inkommande uttag, vid behov skickar de ut en eller kommer överens med fastighetsägaren att det ska finnas en, t.ex. en Inteno/Genexis XG6846 idag.

Enda sättet att veta vad installatören gjort utan att riskera inkommande är att fråga fastighetsägaren.

Finns inget uttag i rummet som Playstation 5 finns i så kvittar det ju dessutom om det finns ett par uttag i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Det där ser misstänkt likt ett uttag där man ska bygla över med en kort patchkabel. Man byggde då ett sk lägenhetsnät efter det första uttaget. Med hjälp av byglingen så blev uttaget i tex vardagsrummet rent tekniskt då det första uttaget. Kolla med hyresvärden. Någon före dig kanske rivit bort uttaget bakom TVn eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Det där ser misstänkt likt ett uttag där man ska bygla över med en kort patchkabel. Man byggde då ett sk lägenhetsnät efter det första uttaget. Med hjälp av byglingen så blev uttaget i tex vardagsrummet rent tekniskt då det första uttaget. Kolla med hyresvärden. Någon före dig kanske rivit bort uttaget bakom TVn eller liknande.

Mycket riktigt, så brukade det vara när Telia byggde fastighetsnät.