Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Vilken 5v strömförsörjning till Arduino/Raspberry + SK6812 led list?

Permalänk
Medlem

Vilken 5v strömförsörjning till Arduino/Raspberry + SK6812 led list?

Detta är det hittills bästa alternativet jag hittat, men vill gärna ha någon färdig försluten nätadapter, likt t ex en datorladdare.

Vad använder ni andra?

Ska ansluta en SK6812 addresserbar led list på 5 m/300 led, så behöver ca 15A om jag räknat rätt, plus lite marginal.

Permalänk
Skrivet av Evolved:

Detta är det hittills bästa alternativet jag hittat, men vill gärna ha någon färdig försluten nätadapter, likt t ex en datorladdare.

Vad använder ni andra?

Ska ansluta en SK6812 addresserbar led list på 5 m/300 led, så behöver ca 15A om jag räknat rätt, plus lite marginal.

du kan ju alltid köpa en modell större apparatlåda typ en 150x100x50mm eller nått och montera nätdelen i.

kommer väl ungefär få samma mått som om du köpt en sluten nätdel med den effekten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Vad använder ni andra?

15A är ganska fläskigt, har du räknat på voltage sag på den listen? Du lär få mata från flera håll antar jag. Finns det inte motsvarande lister med 12V idag?

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att tillföra, men jag använder ett nätaggregat av den typen du länkat inbyggt i en TV-bänk. "Tegelstenar" med 5V ut och så pass mycket kräm har nog väldigt få användningsområden gissar jag. Det fläskigaste Mean Well har verkar vara 6A t.ex.

Ett annat alternativ är ju att köra 12V/19V-agg och en mindre DC/DC-omvandlare ner till 5V om det nu skulle hjälpa.

Skrivet av sandos:

15A är ganska fläskigt, har du räknat på voltage sag på den listen? Du lär få mata från flera håll antar jag. Finns det inte motsvarande lister med 12V idag?

Matar från båda ändar och på mitten på mina 3.5m eller vad det blir runt TV:n Det finns några på 12V men jag tror fortfarande de som anses vara "bäst" för t.ex. Ambilight uteslutande är 5V, om det inte tillkommit något nytt senaste året eller så.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Vad använder ni andra?

Jag letade runt lite. Det fetaste som verkar finnas i den kategorin är detta: https://www.mouser.se/ProductDetail/XP-Power/AEH130PS05?qs=w%...

Men ingen verkar sälja den. Digikey, farnell och mouser listar den men har inte i lager. Inte precis billig heller. Så jag ställer mig frågande om det finns utan att köpa ett för inbyggnad, om du inte vill köpa 12/24/48V DC väggagg och konvertera till 5V närmare förbrukaren. Step down till 5V finns upp till 70A verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan ju alltid köpa en modell större apparatlåda typ en 150x100x50mm eller nått och montera nätdelen i.

kommer väl ungefär få samma mått som om du köpt en sluten nätdel med den effekten.

Ja jag har tänkt den tanken, men.. kommer aggregatet då få tillräcklig kylning och gäller försäkringen om ifall bygget är orsaken till brand eller skada? I en färdig nätdel så kopplar du ju ingen starkström. Så då tänker jag att man är säkrad på de punkterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ja man bör inte ha längre än 2,5 meter mellan matningar ifall man vill få korrekt färg på samtliga led. Men det blir i mitt fall inget problem, ska bygga en sådan här så lägger in matning i varje hörn.

Ja det hade varit så mycket smidigare, eller till och med ännu högre spänning. Har faktiskt stått ganska still i LED utvecklingen de senaste 5 åren. Tråkigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jag letade runt lite. Det fetaste som verkar finnas i den kategorin är detta: https://www.mouser.se/ProductDetail/XP-Power/AEH130PS05?qs=w%...

Men ingen verkar sälja den. Digikey, farnell och mouser listar den men har inte i lager. Inte precis billig heller. Så jag ställer mig frågande om det finns utan att köpa ett för inbyggnad, om du inte vill köpa 12/24/48V DC väggagg och konvertera till 5V närmare förbrukaren. Step down till 5V finns upp till 70A verkar det som.

Jag har tänkt på stepdown med, men även det är svårt att hitta med den kapaciteten och i svenska butiker. Helst vill jag bara ha en ren kabel från vägguttaget rakt in i min pjäs, utan en massa lådor på. Men tänker att en nätadapter ändå hade varit en helt okej lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Ja jag har tänkt den tanken, men.. kommer aggregatet då få tillräcklig kylning och gäller försäkringen om ifall bygget är orsaken till brand eller skada? I en färdig nätdel så kopplar du ju ingen starkström. Så då tänker jag att man är säkrad på de punkterna.

Borde bli runt 15W spillvärme vid max belastning med den effektivitet som anges i databladet. Det kommer du väl dock aldrig komma upp i. Ser ju inte heller ut som att projektet du ska genomföra kör alla LEDs på 100% vit några längre perioder så värmeutvecklingen borde vara ganska blygsam.

Om inte annat är det ju ett ypperligt tillfälle att ha en liten tyst 5V-fläkt och några lufthål Det är ju gjort för inbyggnad med omgivningstemperatur upp till 70 grader så jag skulle inte vara så orolig för det om jag kontrollmätte temperaturen i lådan, men vackert blir det ju inte Vågar inte uttala mig om det juridiska, men min uppfattning är att man får göra dylika enkla elinstallationer om man har koll på vad man gör.

Skrivet av Evolved:

Jag har tänkt på stepdown med, men även det är svårt att hitta med den kapaciteten och i svenska butiker. Helst vill jag bara ha en ren kabel från vägguttaget rakt in i min pjäs, utan en massa lådor på. Men tänker att en nätadapter ändå hade varit en helt okej lösning.

Verkar som sagt väldigt svårt att hitta en sådan nätadapter tyvärr. En variant om du verkligen vill ha det är ju att köra två klenare parallellt, men det blir ju inte direkt smidigt.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evolved:

Ja det förstår jag, skönt att inte behöva tänka på om det man bygger in är OK. Ang det legala: Jag är inte alls en expert, men hittade detta som verkar hyffsat påläst samt innehåller lite länkmaterial:

https://www.datormagazin.se/2019/lagliga-och-sakra-hemmabygge...

Jag trodde faktiskt inte att de där lådorna på Kjell skulle vara OK för amatörer, men kanske är det ändå? Du tar dock fortfarande eget ansvar att det är säkert.

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Ja det förstår jag, skönt att inte behöva tänka på om det man bygger in är OK. Ang det legala: Jag är inte alls en expert, men hittade detta som verkar hyffsat påläst samt innehåller lite länkmaterial:

https://www.datormagazin.se/2019/lagliga-och-sakra-hemmabygge...

Problemet är väl detta:

Citat:

Däremot kan försäkringsbolagen ha andra åsikter.

Tror inte ett enda försäkringsbolag skulle täcka en brand som orsakas av ett hemmabygge, om du inte verkligen kan dokumentera att det du gjorde är säkert. Men vem kan det?

När jag hade en brand i tvättstugan ville försäkringsbolaget ha bilder på produkten som brunnit. De ville tom. ha in den efter branden och i vårt fall hade någon tisigare ägare "hemmapulat" med den (elektrikern sade att det inte hade orsakat branden dock, de hade "bara dragit en kabel en annan väg!) så vi kändes oss tvungna att låtsas ha slängt den så de inte skulle få se ful-elen! Det var för övrigt elektrikern som rek:ade oss att göra så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Problemet är väl detta:

Tror inte ett enda försäkringsbolag skulle täcka en brand som orsakas av ett hemmabygge, om du inte verkligen kan dokumentera att det du gjorde är säkert. Men vem kan det?

När jag hade en brand i tvättstugan ville försäkringsbolaget ha bilder på produkten som brunnit. De ville tom. ha in den efter branden och i vårt fall hade någon tisigare ägare "hemmapulat" med den (elektrikern sade att det inte hade orsakat branden dock, de hade "bara dragit en kabel en annan väg!) så vi kändes oss tvungna att låtsas ha slängt den så de inte skulle få se ful-elen! Det var för övrigt elektrikern som rek:ade oss att göra så!

Nej det skulle väll vara att spara alla produktionsdokument, och visa att de följer regelverken. Reglerna att följa för 12V är mycket mindre än för nätanslutna saker. Inte omöjligt, men såklart inte kul. Men jag undrar ändå om det är ett klart NEJ från försäkringen för allt vad hemmapul heter. De täcker väll ändå om du till exempel glömmer ett ljus på bordet, hänger en gardin för nära en glödlampa eller dit garage om du svetsat med skräp på golvet? Även dessa är ditt fel. Skulle vara intressant att se någon praxis, jag har lite hemmabyggda saker som går på 12V matat av en köpt nätadapter

Den självklara lösningen på din sista punkt är ju att bygga hemmapulet så dåligt att det helt brinner upp direkt något går fel! Ingen fysiskt kvar -> inga problem. (OBS, för bövelen, gör inte detta du som läser det här!)