SweClockers lättar på reglerna kring bristvaror

Permalänk
Melding Plague

SweClockers lättar på reglerna kring bristvaror

Reglerna på SweClockers Marknad justeras för att reflektera den nuvarande situationen. Fokus på att hålla borta storskalig verksamhet kvarstår dock.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Till ett av sina barn?
Blir inte orättvist alls för barnen, köper hellre från någon annanstans isåfall. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Till ett av sina barn?
Blir inte orättvist alls för barnen, köper hellre från någon annanstans isåfall. 😊

Bättre det åtminstone...
Jag läste först:

Köpa ett grafikkort till sig själv och sälja ett av sina barn: OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Bättre det åtminstone...
Jag läste först:

Köpa ett grafikkort till sig själv och sälja ett av sina barn: OK

Haha 🤣

Permalänk
Medlem

Men bara till ett av sina barn, har du två eller flera så är du rökt. Detta visar åter igen hur trubbiga sådana här regler är och att de alltid slår fel oavsett vad man vill uppnå, därav bättre att låta marknaden sköta det själv.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Daniel75:

Men bara till ett av sina barn, har du två eller flera så är du rökt. Detta visar åter igen hur trubbiga sådana här regler är och att de alltid slår fel oavsett vad man vill uppnå, därav bättre att låta marknaden sköta det själv.

Punktlistan i artikeln är bara exempel, som stöd för att tolka regeln - sunt förnuft gäller:
privat bruk för din och din familjs gaming, videorendering osv - sure, kör
10 identiska kort till en miningrigg - nej tack
8 kort som du sedan ska sälja vidare på tradera - nej tack

Exempel är inte samma sak som regler, det är just bara det: exempel och som det står är de förstås inte uttömmande - de är bara exempel på regelns andemening.

Och ja, regler är trubbiga eller smått otydliga ibland just för att man inte kan skapa regler som beskriver alla scenarion. Därför får man tolka. Det är precis som lagar fungerar också - och av samma anledning.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

De ju bra att ni inte tillåter systematisk försäljning.
Tycker dock samma ska gälla länkning till myskoshoppar som länkas i 3080 och ps5 tråden som tar överpriser på dessa produkter, för länkar till dessa shoppar dyker upp och skulle innebära att ägarna av dessa sajter själva gör reklam här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Men bara till ett av sina barn, har du två eller flera så är du rökt. Detta visar åter igen hur trubbiga sådana här regler är och att de alltid slår fel oavsett vad man vill uppnå, därav bättre att låta marknaden sköta det själv.

Marknaden sköter sig själv, köp och sälj hur många kort du vill på andra ställen

Här bestämmer sweclockers deras regler, duger inte det så finns det andra ställen

Det är det som är marknaden, inte att man har rätt att göra vad man vill överallt

Permalänk
Medlem

Jag ser inte att grafikkort riktigt är en bristvara längre bara. En sökning på classic.prisjakt.nu visar hur många som helst RTX3080/ti i lager som exempel.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Daniel75:

Jag ser inte att grafikkort riktigt är en bristvara längre bara. En sökning på classic.prisjakt.nu visar hur många som helst RTX3080/ti i lager som exempel.

Det är ju just det vi säger, det är inte en bristvara så därför lättar vi på reglerna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra med tydliga exempel på vad som är okej och inte.
Drömmer mig bort till en framtid där det inte är ständiga brister, så denna typ av problem inte behöver finnas.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryssfemma:

De ju bra att ni inte tillåter systematisk försäljning.
Tycker dock samma ska gälla länkning till myskoshoppar som länkas i 3080 och ps5 tråden som tar överpriser på dessa produkter, för länkar till dessa shoppar dyker upp och skulle innebära att ägarna av dessa sajter själva gör reklam här på forumet.

Givetvis är sådan marknadsföring inte ok, du får hemsk gärna anmäla sådana inlägg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Punktlistan i artikeln är bara exempel, som stöd för att tolka regeln - sunt förnuft gäller:
privat bruk för din och din familjs gaming, videorendering osv - sure, kör
10 identiska kort till en miningrigg - nej tack
8 kort som du sedan ska sälja vidare på tradera - nej tack

Exempel är inte samma sak som regler, det är just bara det: exempel och som det står är de förstås inte uttömmande - de är bara exempel på regelns andemening.

Och ja, regler är trubbiga eller smått otydliga ibland just för att man inte kan skapa regler som beskriver alla scenarion. Därför får man tolka. Det är precis som lagar fungerar också - och av samma anledning.

Jag tror att det man kan reagera på med exempel är värderingar kring vad som verkar okej och inte okej gällande användsområde. Att ha regler kring antal grafikkort som får säljas och till vilket utgångspris är en sak, men vad man sen använder sin produkt till är upp till var och en.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Dimman:

Jag tror att det man kan reagera på med exempel är värderingar kring vad som verkar okej och inte okej gällande användsområde. Att ha regler kring antal grafikkort som får säljas och till vilket utgångspris är en sak, men vad man sen använder sin produkt till är upp till var och en.

Jo, det är dock väldigt väl medvetna ordval. De som dammsugit marknaden tex är ju just folk som sysslat med mining och vidareförsäljning. Så då ser jag personligen ingen anledning att dansa likt katten kring het gröt utan det är bättre att bara helt öppet säga som det är

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bra regler tycker jag! Har märkt att det finns en del människor som köper grejer här och säljer vidare, vilket är väldigt tråkigt, då SweClockers är en hobby forum, inte en "köp och sälj forum", men inte mycket man kan göra åt det tyvärr.
Med tanke på de nya regler, hur kommer ni göra med personer som ni misstänker säljer vidare?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av iknight:

Bra regler tycker jag! Har märkt att det finns en del människor som köper grejer här och säljer vidare, vilket är väldigt tråkigt, då SweClockers är en hobby forum, inte en "köp och sälj forum", men inte mycket man kan göra åt det tyvärr.
Med tanke på de nya regler, hur kommer ni göra med personer som ni misstänker säljer vidare?

Gör man det på någon nämnvärd skala så är det mot reglerna här.

Visa signatur

240p är livet