Permalänk
Medlem

Du får fel vid </body></html> för att du kör PHP-kod ovanför men du avslutar den inte.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Du måste avsluta PHP-taggen med ?> innan du kan ha HTML igen. Annars måste du skriva ut HTML-koden via funktioner i PHP som t ex

<?php echo '</body></html>'; ?>

... fast i detta fallet är det första alternativet rätt självklart att välja.

Ja, det löste sig så. Vad skriver man istället för string? I

<?php echo "<h2>" . $string . "</h2>"; ?>

. Dessutom är det så att det visst går att göra ett hundspel i PHP. JavaScript funkar ju inte ensamt, det finns inget .javascript;

Permalänk
Medlem

Om du spolar tillbaks till början.

Vad försöker du uppnå?

Vad gör du för att uppnå det?

Förstår jag dig rätt om du kör tutorials via google translate för att försöka lära dig PHP?

Du borde inte försöka dig på ett spel som första applikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mervarde_swed:

Ja, det löste sig så. Vad skriver man istället för string? I

<?php echo "<h2>" . $string . "</h2>"; ?>

.

Du byter ut $string mot den variabeln du vill skriva ut. eller ger variabeln $string det värdet du vill att den ska ha.

Skrivet av mervarde_swed:

Dessutom är det så att det visst går att göra ett hundspel i PHP. JavaScript funkar ju inte ensamt, det finns inget .javascript;

ja, det går att göra ett hundspel i PHP, men det kommer inte vara vackert eller optimalt (varje klick kommer kräva en omladdning av sidan etc)

vad du menar med att Javascript inte finns är bortom min förståelse...
https://www.w3schools.com/js/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Om du spolar tillbaks till början.

Vad försöker du uppnå?

Vad gör du för att uppnå det?

Förstår jag dig rätt om du kör tutorials via google translate för att försöka lära dig PHP?

Du borde inte försöka dig på ett spel som första applikation.

Ok, vad snällt av dig. Kanske ska börja med ett forum då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Om du spolar tillbaks till början.

Vad försöker du uppnå?

Vad gör du för att uppnå det?

Förstår jag dig rätt om du kör tutorials via google translate för att försöka lära dig PHP?

Du borde inte försöka dig på ett spel som första applikation.

Jag läser på php.nets hemsida

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haptic:

vad du menar med att Javascript inte finns är bortom min förståelse...
https://www.w3schools.com/js/

Tror TS menar att JavaScript inte går att använda ensamt (i en fil).

Vilket det ju dock gör.
https://nodejs.org/en/

Jag löste Advent of Code 2021 i TypeScript, som kompileras till JavaScript, och körde det bara rakt i konsollen. Ingen HTML någonstans, ingen webbläsare, bara JavaScript som skriver ut text.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mervarde_swed:

Ok, vad snällt av dig. Kanske ska börja med ett forum då?

Ett "riktigt" forum med säker inloggning, en databas, lösenordshantering och så vidare är ett väldigt avancerat projekt.

Ett simpelt som mer är att man fyller i namn och en kommentar och det lagras i en textfil kanske kan vara ett bra förstaprojekt på ett par dagar eller sådär.
Jag tror du underskattar hur mycket jobb det är att programmera olika sorters projekt. Ett seriöst forum för en person tar år att skapa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Jag kan ju göra så för att göra ett spel börja med att programmera ett Downtime-forum. Hur ska register-account.php se ut och vad skriver man i index?

Permalänk
Medlem

Ta inte illa upp, men du verkar sakna mycket (all?) fundamental kunskap som krävs för det du vill göra, och de frågor du ställer tyder på att du inte riktigt förstår vad problemet faktiskt är.

Du kunde lika gärna ha frågat hur man bygger en bil från grunden utan att veta hur en skiftnyckel fungerar. Än en gång, inget illa menat, utan bara så du kanske får en uppfattning om komplexiteten i det du frågar efter.

Jag tycker absolut att du ska försöka, och du kan absolut ha ett spel eller ett forum som mål, men ist f att fråga dig "hur gör man ett spel?" så bör du börja med grundläggande frågor som "vad är PHP och hur fungerar det?".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera
https://www.khanacademy.org/computing/computer-programming
Där finns steg-för-steg hur man skriver grafiska spel i javascript. Det går att komma vidare långt med den grunden.

Permalänk
Medlem

Är det inte mycket på grund av såna här grejer som PHP fått sitt rykte?
Att vem som helst (typ) kan slänga ihop några script som (typ) fungerar och allt ser ut som en enda stor röra.

Permalänk
Avstängd

Jag håller på och fixar ett forum nu i phpBB där man ska kunna diskutera kod, spelet och när det släpps. Forumet är inte färdigreggat än.