Geil lanserar DDR5-minnen med pyttesmå RGB-fläktar

Permalänk
Melding Plague

Geil lanserar DDR5-minnen med pyttesmå RGB-fläktar

Den som alltid önskat sig primärminnen med teoretisk förmåga att låta som en svärm arga bin kan snart införskaffa sig Geils discobelysta exemplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RGB-belysning lär motverka allt oljud och ge 50% bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Nice! Vill gärna se ett Swec test!

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk

Hur stor är problemet med för mycket värme i ddr5 hos normala system? Med normala system så menar jag desktop upp till 4*32GB i rimligt chassi? M.2 ssd blir varma och det är ett problem som man enkelt kan märka genom att endast kopiera filer.

Permalänk
Medlem

Inte så dum design på dom faktiskt. DDR5 vid höga frekvenser kan börja ge en del fel vid 58 grader.
I ett normalt system där man inte bryr sig om frekvensen behövs inte fläktar.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur stor är problemet med för mycket värme i ddr5 hos normala system? Med normala system så menar jag desktop upp till 4*32GB i rimligt chassi? M.2 ssd blir varma och det är ett problem som man enkelt kan märka genom att endast kopiera filer.

Som jag förstått det kan DDR5 absolut komma upp i temp iom att man flyttat PMIC dit, fler komponenter högre värme typ. Skruvar du på spänningen och sitter med höga frekvenser kan det absolut vara relevant med vettig kylning, men personligen tror jag en bra kylfläns och gott luftflöde i allmänhet räcker bra för de flesta

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Inte så dum design på dom faktiskt. DDR5 vid höga frekvenser kan börja ge en del fel vid 58 grader.

Jag är en "anti liten fläkt" sedan år 2003 då jag hade första version av xbox med en liten fläkt över GPUn.
Denna lilla fläkt skapade ett högfrekvens ljud som man hörde fast den stora fläkten låt.
Och samma tanke har jag på små fläktar över minne, kommer man höra dessa?

Angående bry sig om frekvens så gör nog alla det. Alla väljer dock inte att klocka minnena så mycket på bekostnad på pålitlighet. Men för hög temperatur är lite av samma sak som överklockning.

Det jag ifrågasätter är behovet av kylning direkt på. Ett smart byggt chassi där en 180/200mm fläkt eller liknande blåser över moderkortet borde göra mycket för att få bort värme som skapas där från ddr5, ssd, nord/Sydbrygga, spänningsregulatorer etc.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Den nya flugan är alltså att emulera ilskna insekter i datorn?

Glöm RGB, det är tiny fläktar som gäller!

Typo
Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är en "anti liten fläkt" sedan år 2003 då jag hade första version av xbox med en liten fläkt över GPUn.
Denna lilla fläkt skapade ett högfrekvens ljud som man hörde fast den stora fläkten låt.
Och samma tanke har jag på små fläktar över minne, kommer man höra dessa?

Angående bry sig om frekvens så gör nog alla det. Alla väljer dock inte att klocka minnena så mycket på bekostnad på pålitlighet. Men för hög temperatur är lite av samma sak som överklockning.

Det jag ifrågasätter är behovet av kylning direkt på. Ett smart byggt chassi där en 180/200mm fläkt eller liknande blåser över moderkortet borde göra mycket för att få bort värme som skapas där från ddr5, ssd, nord/Sydbrygga, spänningsregulatorer etc.

Fläktarna är nog ganska lika nu som dom var i 2003. Skillnaden är kontrollen över hur och när de snurrar. Den har blivit något mer avanserad sedan dess.
Men för de som bara slår på XMP så behövs det inga fläktar på minnena, om inte chassit är helt utan flöde förstås.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Fläktarna är nog ganska lika nu som dom var i 2003. Skillnaden är kontrollen över hur och när de snurrar. Den har blivit något mer avanserad sedan dess.
Men för de som bara slår på XMP så behövs det inga fläktar på minnena, om inte chassit är helt utan flöde förstås.

En stor fläkt kan snurra med låg rpm och ändå skapa ett stort luftflöde. De där små ettriga fläktarna måste varva som bara den för att få ett luftflöde och det hörs. Det brukar vara ett högfrekvens läte som man hör trots att hur många andra fläktar som helst finns i rummet.

Jag ser bara på min nya arbetslaptop som kostade nästan 40 000kr inkl docka. Jag förväntade mig då riktigt imponerande saker. Tvärtom så är jag ganska besviken på allt och den är tusan inte ens tyst, de har prioriterat portablitet över funktion.
Visst den väger några gram mindre än min förra, men min förra så slapp jag ha några Peltor hörselskydd med mig i väskan. Kanske överdrivet, men knäpptyst är inte datorn vid enklare arbete som i ett worddokument.

Permalänk
Medlem

Bara att titta på bilderna ger dåliga vibbar. Stänga in värmen och låta två pyttesmå fläktar pumpa genom luft. I dessutom vad det verkar ganska stort och högt paket över modulerna... Hade kunnat funka som aprilskämt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Antingen är det så att den här branchen blir allt fånigare, eller så har jag blivit för gammal, eller kanske både och, men ändå, det där var fånigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den nya flyga är alltså att emulera ilskna insekter i datorn?

Med lite tur är ljudet så högfrekvent att man måste vara hund för att höra det.

Permalänk
Medlem

En tanke hur länge håller fläktarna?
Ser inte ut att vara lätt bytta saker

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Antingen är det så att den här branchen blir allt fånigare, eller så har jag blivit för gammal, eller kanske både och, men ändå, det där var fånigt.

Känslan hos mig är exakt den samma.

Permalänk
Skrivet av Jygge:

En tanke hur länge håller fläktarna?
Ser inte ut att vara lätt bytta saker

Min gissning de håller väldigt längre. Men de är inte helt tysta från dag 1, för varje dag som går så skapar de mer missljud. Tillslut kommer det en dag när användaren ej står ut eller att fläkten stannar.

Jag själv brukar på min desktop byta fläkt typ när de har 50% driftid för de då låter mer, där 0% drifttid = att de inte snurrar alls.

Permalänk
Medlem

Kanske vore läge för en omröstningsfråga.

Hur många som har minnen med RGB
Hur många som aktivt väljer bort minnen med RGB.

För i slutändan handlar det ju om att folk köper saker med bling på och det kan tillverkarna ta betalt för och öka sin marginal, samtidigt så utvecklar ju RGB minnen mer värme... helt fel väg att gå. Men minnen med en bra kylfläns och inget RGB verkar ju inte sälja...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Musikälskare

Jag ser bara något mer som kan gå sönder eller väsnas, men fläktarna var söta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tempel:

Köper pris / prestanda oavsett utseende och kör utan fönster. 👌

Permalänk
Medlem

Undrar hur tjocka dom är? Om man ploppar i 4st så ser jag framför mig att alla minnen utom ett har sitt insug blockerat av grannen.

Men det är ju RGB-belysning på så man vet att det är bra grejer i alla fall. 👍😉

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Den nya flugan är alltså att emulera ilskna insekter i datorn?

Fläktarna har ingen kylningsfunktion. De startar först när du ställer in RGB på "getingfärg".

Permalänk

Väntar spänt på att få lyssna på 0-5000rpm.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Behöver bara slänga in det här:
https://imgur.com/gallery/Qast4Oo

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Kanske vore läge för en omröstningsfråga.

För i slutändan handlar det ju om att folk köper saker med bling på och det kan tillverkarna ta betalt för och öka sin marginal, samtidigt så utvecklar ju RGB minnen mer värme... helt fel väg att gå. Men minnen med en bra kylfläns och inget RGB verkar ju inte sälja...

Ja hade varit intressant att veta.
För mig är RGB på datorkomponenter inte en faktor som spelar någon roll alls, förutom på tangentbord där jag vill ha upplysta tangenter.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Vinnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

Nä, du har inte fått tinitus. Jag har fläktar på mina rammoduler.

Permalänk
Medlem

Första tanke: "eww..."

Permalänk
Medlem

Det är väll bättre att ha räfflor i fläns och skicka med en lite större extern fläkt som man kan nypa fast i diverse grejer. Först och främst hoppas jag man inte behöver fläktar till rammodulerna, men om man skulle så vill man inte ha dessa no-name som man aldrig kommer få tag på när de pajjar.

Undrar när de släpper PCI-e kablage med inbyggd vatten eller fläktkylning...

Jag som var så enormt glad när processorerna började dra mindre och prestera bra på samma gång, Ryzen 5000-serien framför allt, samt 1000 serien från nVidia där 1080 inte drog mycket alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Blir de lika varma som RAMBUS blev?

Edit: RGB i RAM låter avancerat. Sitter det VGA-kontakter på RAM alltså?

RGB+VGA
Permalänk
Medlem

Det var denna slutprodukt som Jonas förutsåg när han stod och beklagade sig över all RGB på Computex.