Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Koppla skärm via Nätverkssladd (HDMI extender via Nätverksladd)?

Permalänk
Medlem

Koppla skärm via Nätverkssladd (HDMI extender via Nätverksladd)?

Hejsan.

Jag undrar om jag har min dator och tv i två olika rum, är där något sätt man skulle kunna tv:n (4k) till datorn via t.ex. nätverkssladd som redan finns i väggen (t.ex https://www.amazon.com/Ethernet-Converter-Resolution-Projecto... eller https://www.amazon.com/Orei-Extender-UltraHD-Single-Control/d...?

Eller om ni har något annan idé?

Det är cirka 10m mellan datorn och tv:n med två väggar mellan.

Permalänk
Rekordmedlem

Adaptrar kan fungera om kablaget är bra och det måste alltså kopplas direkt via kabeln mellan ändarna för det är inte nätverkstrafik så sitter kabeln mellan de 2 platser det handlar om så kan det funka, annars bör du skaffa en optisk hdmikabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, det kan fungera, men det finns väldigt mycket skräp därute. 1080p/60 kräver 4,5 Gbps bandbredd så för att få bilden igenom kabeln använder de flesta av de här produkterna någon form av komprimering av signalen, likt jpeg2000-komprimering, det kan finnas problem med latens och enheterna kan inte handskaka normal som via HDMI kabel.

Produkt nr 2 är den som ser ut att fungera bättre, inte minst på det att den har egen strömförsörjning. HDMI har ingen kraftförsörjningskanal vilket betyder elektroniken i den första produkten måste plocka spänning från signalen för att drivas. Brukar sluta med att inget fungerar.

Vill du ha en lösning som är byggd för att verkligen förlänga HDMI och som används i installationer där det ska distribueras HDMI mellan rum så bör du istället sikta på HDbaseT. Halkar upp i pris, men då har du en produkt som bygger på ett standardiserat gränssnitt (https://hdbaset.org) snarare än godtyckliga whatever-lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Adaptrar kan fungera om kablaget är bra och det måste alltså kopplas direkt via kabeln mellan ändarna för det är inte nätverkstrafik så sitter kabeln mellan de 2 platser det handlar om så kan det funka, annars bör du skaffa en optisk hdmikabel.

Optisk hdmikabel hade varit det bästa alternativet men osäker om jag själv kan dra kablar i väggen (vill inte ha kabel liggandes på golvet eller ha en labyrint av kabellistor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

Hejsan.

Jag undrar om jag har min dator och tv i två olika rum, är där något sätt man skulle kunna tv:n (4k) till datorn via t.ex. nätverkssladd som redan finns i väggen (t.ex https://www.amazon.com/Ethernet-Converter-Resolution-Projecto... eller https://www.amazon.com/Orei-Extender-UltraHD-Single-Control/d...?

Eller om ni har något annan idé?

Det är cirka 10m mellan datorn och tv:n med två väggar mellan.

Kolla om du kan koppla upp TV till dator via nätverket i stället, och kör filerna från TV.
Enklare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, det kan fungera, men det finns väldigt mycket skräp därute. 1080p/60 kräver 4,5 Gbps bandbredd så för att få bilden igenom kabeln använder de flesta av de här produkterna någon form av komprimering av signalen, likt jpeg2000-komprimering, det kan finnas problem med latens och enheterna kan inte handskaka normal som via HDMI kabel.

Produkt nr 2 är den som ser ut att fungera bättre, inte minst på det att den har egen strömförsörjning. HDMI har ingen kraftförsörjningskanal vilket betyder elektroniken i den första produkten måste plocka spänning från signalen för att drivas. Brukar sluta med att inget fungerar.

Vill du ha en lösning som är byggd för att verkligen förlänga HDMI och som används i installationer där det ska distribueras HDMI mellan rum så bör du istället sikta på HDbaseT. Halkar upp i pris, men då har du en produkt som bygger på ett standardiserat gränssnitt (https://hdbaset.org) snarare än godtyckliga whatever-lösningar.

Ah okej, är också tveksamt då det mesta är skräp. Men ska ta en titt på HDbaseT.

Permalänk
Medlem

Chromecast?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ska du spela eller visa video? Kanske nån streaminglösning vore bättre om det är långt mellan rummen.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av material är det man visar från en dator på TVn nuförtiden? Spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Ska du spela eller visa video? Kanske nån streaminglösning vore bättre om det är långt mellan rummen.

För mig är det typ allt som Spel Youtube, programmering, film.

Har kollat lite på det men majoriteten jag sätt är "upp till 10m" så det blir precis på gränsen för mig, plus att jag har två väggar mellan. Så tror inte det hade funderat utan en del problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willg:

Vilken typ av material är det man visar från en dator på TVn nuförtiden? Spel?

Jag använder inte Netflix osv, så för mig är det allt. T.ex. Spel (singel player), Youtube, Programmering, filmer, twitch mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Chromecast?

Chromecast fungera väl bara med väldigt fåtal "appar" som t.ex. chrome.

Jag skulle vilja ha det exakt som en vanlig extern skärm så jag kan spela, kolla youtube, programmering, film osv..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mambans:

Chromecast fungera väl bara med väldigt fåtal "appar" som t.ex. chrome.

Jag skulle vilja ha det exakt som en vanlig extern skärm så jag kan spela, kolla youtube, programmering, film osv..

Du gör saker och ting väldigt mycket enklare med en optisk Ultra High Speed-kabel. De är inte så dyra numera, runt 100 kronor metern och kräver ingen konfiguration, EDID-programmeting, extra strömförsörjning eller liknande problem som kan komma av att man låter en godtycklig nätverkskabel sätta gränserna.

Men det blir ju förstås en kabel längs med golvet vilket en del skyr som ormar i gräset.

Permalänk
Medlem

Köp en steam link.

Stäng ned Steams gränssnitt. Då har du din tv som skärm. Trådlöst tangentbord och mus till det: 👍

Använder du handkontroll så funkar en till PS4 kopplad till Linken med alla spel du startar genom Steam.
Oavsett om du har spelen lokalt och lägger till en genväg eller dom är köpta på steam.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du gör saker och ting väldigt mycket enklare med en optisk Ultra High Speed-kabel. De är inte så dyra numera, runt 100 kronor metern och kräver ingen konfiguration, EDID-programmeting, extra strömförsörjning eller liknande problem som kan komma av att man låter en godtycklig nätverkskabel sätta gränserna.

Men det blir ju förstås en kabel längs med golvet vilket en del skyr som ormar i gräset.

Sant, det är nog det stabilaste valet. Tack för hjälpen.