Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

"Dåliga" data-vanor

Tjo

Tekniken går framåt men ibland är det tydligen svårt att ta till sig av det och att man är fast i 2003 typ.

Något som sitter i ryggmärgen på mig är att jag går först till google.com och sen googlar istället för att skriva mina sökord direkt i sökfältet.

Har ni några exempel på liknande ting som ni inte tar åt er på en gång?

Mvh
Lasse

Permalänk
Medlem

Startar fortfarande datorn direkt jag vaknar eller kommer hem för jag är van från före-SSD tiden att det tog en evighet för HDD'n att ladda Windows, fast det nuförtiden tar typ 10 sekunder från att man trycker knappen tills man är på Windows login skärmen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte, det finns ju en massa funktioner som jag inte orkar sätta mig in i, men det handlar ju om att jag inte bedömer de som så värdefulla för mig. Jag använder väldigt mycket flikar i webbläsaren exempelvis, och min webbläsare har en massa olika funktioner för att organisera och gruppera ("stapla") flikar och så, men jag bedömer inte de som nyttiga för hur jag använder flikar. Alltså använder jag inte dessa funktioner.

Men kommer det en funktion som jag har nytta av så försöker jag att använda den tills det kommer automatiskt liksom. Typ Win+X-menyn är ju ett ganska bra exempel, där finns ju allt viktigt och det kändes inte naturligt från början men det gick ganska fort för det att sätta sig.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag vet inte, det finns ju en massa funktioner som jag inte orkar sätta mig in i, men det handlar ju om att jag inte bedömer de som så värdefulla för mig. Jag använder väldigt mycket flikar i webbläsaren exempelvis, och min webbläsare har en massa olika funktioner för att organisera och gruppera ("stapla") flikar och så, men jag bedömer inte de som nyttiga för hur jag använder flikar. Alltså använder jag inte dessa funktioner.

Men kommer det en funktion som jag har nytta av så försöker jag att använda den tills det kommer automatiskt liksom. Typ Win+X-menyn är ju ett ganska bra exempel, där finns ju allt viktigt och det kändes inte naturligt från början men det gick ganska fort för det att sätta sig.

Känner igen mig Jag har "återupptäckt" hur bra bokmärken kan vara. Är så enkelt att bara trycka på en knapp och lägga till sånt man eventuellt behöver igen istället för att sitta och försöka komma ihåg hur man googlade senast.

Permalänk
Medlem

När jag ska anteckna något jag behöver komma åt på flera ställen (jobbdatorn, mobilen, hemdatorn) skapar jag ett textdokument i Dropbox och skriver där. Måste finnas något smidigare sätt att dela anteckningar mellan enheter men är för lat för att kolla upp det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Är fortfarande besatt av att se till så att man inte har några onödiga processer i bakgrunden.
Förr i tiden kunde ett antivirus program påverka datorns prestanda nämnvärt, men nu när man sitter på 32 gb ram och en jävla stark processor så tvivlar jag att man skulle märka om något kördes lite i bakgrunden xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är fortfarande besatt av att se till så att man inte har några onödiga processer i bakgrunden.
Förr i tiden kunde ett antivirus program påverka datorns prestanda nämnvärt, men nu när man sitter på 32 gb ram och en jävla stark processor så tvivlar jag att man skulle märka om något kördes lite i bakgrunden xD

Om du spelar kan du tappa en hel del fps på att ha igång saker.

Även om du har bästa datorn i världen kan du tappa märkbart med fps genom att ha igång discord/webbläsare med lite flikar eller annat som drar cpu.

På min gamla dator (i5 2500k) så halverades min fps i spel genom att ha igång video i en webbläsare (youtube, twitch, plex osv)

På min nya (i signaturen) är det fortfarande värt för mig att stänga ner det mesta innan jag spelar spel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av lasseedsvik:

Något som sitter i ryggmärgen på mig är att jag går först till google.com och sen googlar istället för att skriva mina sökord direkt i sökfältet.

Det gör jag alltid, kommer alltid göra det. Och jag hatar är Google får för sig att om jag t.ex. skriver 192.168.0.47 i sökfältet där uppe så inte f-n vill jag söka på denna adress i google. Snarare vill jag att webbläsaren ska göra ett port 80 eller 443 anrop till denna adress.

Bortsett från detta är det flera saker jag borde göra mer. Problemet är att resten av IT världen inom samma domän borde göra det och de är ofta extremt bakåtsträvande.

Men jag använder för mycket papper istället för t.ex Onenote. Men jag orkar inte. Jag skulle behöva få någon månad att koppla av och börja om från nytt hur man ska jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

När jag ska anteckna något jag behöver komma åt på flera ställen (jobbdatorn, mobilen, hemdatorn) skapar jag ett textdokument i Dropbox och skriver där. Måste finnas något smidigare sätt att dela anteckningar mellan enheter men är för lat för att kolla upp det.

Har ungefär samma "problem" att jag skapar textdokument som ligger lite överallt men det är en väldigt osmidig lösning. Jag borde börja använda OneNote men det är svårt att komma till skott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det gör jag alltid, kommer alltid göra det. Och jag hatar är Google får för sig att om jag t.ex. skriver 192.168.0.47 i sökfältet där uppe så inte f-n vill jag söka på denna adress i google. Snarare vill jag att webbläsaren ska göra ett port 80 eller 443 anrop till denna adress.

Bortsett från detta är det flera saker jag borde göra mer. Problemet är att resten av IT världen inom samma domän borde göra det och de är ofta extremt bakåtsträvande.

Men jag använder för mycket papper istället för t.ex Onenote. Men jag orkar inte. Jag skulle behöva få någon månad att koppla av.

Jag gillar att söka i adressrutan, har lagt in kortvägar till diverse som IMDB, DDG, Wikipedia och så. Men det är sjukt irriterande and den inte fattar skillnaden på en lokal url och en sökning. Det är klart jag söker efter localhost:28023 liksom, suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du spelar kan du tappa en hel del fps på att ha igång saker.

Även om du har bästa datorn i världen kan du tappa märkbart med fps genom att ha igång discord/webbläsare med lite flikar eller annat som drar cpu.

På min gamla dator (i5 2500k) så halverades min fps i spel genom att ha igång video i en webbläsare (youtube, twitch, plex osv)

På min nya (i signaturen) är det fortfarande värt för mig att stänga ner det mesta innan jag spelar spel.

Japp finns vissa saker som kan ligga och suga, men mycket annat ligger snarare mest i minnet, och kanske drar något då och då.

På win98 tiden kunde man legit få problem bara av att ha webbläsaren igång i bakgrunden xD Sällan jag fått problem av det nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

När jag ska anteckna något jag behöver komma åt på flera ställen (jobbdatorn, mobilen, hemdatorn) skapar jag ett textdokument i Dropbox och skriver där. Måste finnas något smidigare sätt att dela anteckningar mellan enheter men är för lat för att kolla upp det.

Google Keep använder jag för sånt. Fungerar utmärkt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

När jag ska anteckna något jag behöver komma åt på flera ställen (jobbdatorn, mobilen, hemdatorn) skapar jag ett textdokument i Dropbox och skriver där. Måste finnas något smidigare sätt att dela anteckningar mellan enheter men är för lat för att kolla upp det.

Jag använder Google Keep fungerar också i Android.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Kommer inte på nåt direkt datorrelaterat, vill säga tekniskt. Men däremot har jag fortfarande inte fått bort min ovana att äta vid datorn...vill inte kolla hur mitt tangentbord ser ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Kommer inte på nåt direkt datorrelaterat, vill säga tekniskt. Men däremot har jag fortfarande inte fått bort min ovana att äta vid datorn...vill inte kolla hur mitt tangentbord ser ut.

Håller inte med dig direkt man ska äta vid tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Håller inte med dig direkt man ska äta vid tangentbordet

Mjaaa. Jag kan sträcka mig så långt som att jag kan äta mat ur takeaway boxar, kinamat och liknande. Men mitt problem är att också slinter med ostbågar och annat

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Jag använder webbläsare som en gammal gubbe. Endast en flik öppen i läsaren och skriver in de adresser jag vill besöka.

Permalänk
Medlem

Måste nog säga att min fulaste datornvana är att jag nu för tiden skyr utmaningar och att jag helt och hållet saknar ambition att lära mig nya program/funktioner. Jag köpte t.ex. en NAS häromåret och trotts vilja att använda den fullt ut är det just nu bara "en hårddisk" som knappt används.

Jag pallar helt enkelt inte längre.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av RVX:

Mjaaa. Jag kan sträcka mig så långt som att jag kan äta mat ur takeaway boxar, kinamat och liknande. Men mitt problem är att också slinter med ostbågar och annat

Creds till dig som säger ostbågar istället för ostkrokar........... vissa kan inte se skillnad på en båge och en krok

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Jag använder webbläsare som en gammal gubbe. Endast en flik öppen i läsaren och skriver in de adresser jag vill besöka.

Typ samma här men jag har bättrat mig senaste åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Mjaaa. Jag kan sträcka mig så långt som att jag kan äta mat ur takeaway boxar, kinamat och liknande. Men mitt problem är att också slinter med ostbågar och annat

Du menar att du inte ens torkar av händerna innan du tar i något? Äter inte med pinnar/pincett eller håller en hand ren?

Jag äter kring 90-95% av min mat framför tangentbordet och det är fortfarande rent.

Skrivet av lasseedsvik:

Creds till dig som säger ostbågar istället för ostkrokar........... vissa kan inte se skillnad på en båge och en krok

Finns väl ingen som säger ostkrokar?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Du menar att du inte ens torkar av händerna innan du tar i något? Äter inte med pinnar/pincett eller håller en hand ren?

Jag äter kring 90-95% av min mat framför tangentbordet och det är fortfarande rent.

Finns väl ingen som säger ostkrokar?

Jo, trust me..... hade den argumentationen på någon fest för 25år sen....... aldrig sett så mycket passiv aggressivitet någonsin efter det...... phew...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det gör jag alltid, kommer alltid göra det. Och jag hatar är Google får för sig att om jag t.ex. skriver 192.168.0.47 i sökfältet där uppe så inte f-n vill jag söka på denna adress i google. Snarare vill jag att webbläsaren ska göra ett port 80 eller 443 anrop till denna adress.

Ännu värre är när det föreslås 192.168.o.l eller dylikt.
Förstår inte ens hur man kan komma på att ha det med, inte så att det hjälper någon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Creds till dig som säger ostbågar istället för ostkrokar........... vissa kan inte se skillnad på en båge och en krok

Well of course...bågar e det ju

Skrivet av BergEr:

Du menar att du inte ens torkar av händerna innan du tar i något? Äter inte med pinnar/pincett eller håller en hand ren?

Jo självklart, har en nästintill manisk vana att tvätta händerna före allt matintag. Vart lite konstigt beskrivet, sitter inte och gamear eller arbetar om jag äter vid datorn. Är mer när man råkar fastna vid tuben eller nåt liknande och inte tar sig till tv'n och glor istället. Nej, en hand är ju alltid fri i reserv
Hoppas det vart lite klarare. Vad jag menade var att jag äter saker som lätt "kan" smula mycket och som kanske inte är det smartaste att äta när man sitter vid ett tangentbord
Sett vissa äta snacks och liknande med sked, känns så där. Annars får jag väl göra en la George Costanza:

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns väl ingen som säger ostkrokar?

Är ju det det gör, känner ett fåtal själv

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Well of course...bågar e det ju

Jo självklart, har en nästintill manisk vana att tvätta händerna före allt matintag. Vart lite konstigt beskrivet, sitter inte och gamear eller arbetar om jag äter vid datorn. Är mer när man råkar fastna vid tuben eller nåt liknande och inte tar sig till tv'n och glor istället. Nej, en hand är ju alltid fri i reserv
Hoppas det vart lite klarare. Vad jag menade var att jag äter saker som lätt "kan" smula mycket och som kanske inte är det smartaste att äta när man sitter vid ett tangentbord
Sett vissa äta snacks och liknande med sked, känns så där. Annars får jag väl göra en la George Costanza:
https://i.imgur.com/KvatTc1.jpg

Gaffel är rätt bra till ostbågar, eller ätpinnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gaffel är rätt bra till ostbågar, eller ätpinnar.

Får testa...inget fan av pinnar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det gör jag alltid, kommer alltid göra det. Och jag hatar är Google får för sig att om jag t.ex. skriver 192.168.0.47 i sökfältet där uppe så inte f-n vill jag söka på denna adress i google. Snarare vill jag att webbläsaren ska göra ett port 80 eller 443 anrop till denna adress.

Vilken webbläsare? Har inte det problemet med Firefox, men har det på chrome

Permalänk
Skrivet av T0MT0M:

Vilken webbläsare? Har inte det problemet med Firefox, men har det på chrome

Jag kör mest chrome. Superstörande då det inträffar så otroligt ofta för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kör mest chrome. Superstörande då det inträffar så otroligt ofta för mig.

Även i Chrome är väl original att besöka sidan och du får välja sök själv?

Bild från mitt Chrome som ska vara helt standard (eftersom jag inte använder Chrome dagligen)

I Firefox så blir det så här för mig.

Och Edge

Så om din webbläsare söker som standard har du nog ändrat någon inställning?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.