Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men kommer det en funktion som jag har nytta av så försöker jag att använda den tills det kommer automatiskt liksom. Typ Win+X-menyn är ju ett ganska bra exempel, där finns ju allt viktigt och det kändes inte naturligt från början men det gick ganska fort för det att sätta sig.

Där ser man, Win+X hade jag missat helt! Nu går det väl i många lägen lika fort att högerklicka på startmenyn för att nå samma meny, men beror väl på hur mycket man använder musen...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

De ska vara klint på skrivbordet om inte så blir jag stressad.
2 st 1920x1080 och 1x 2560x1440

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Datorn "måste" vara igång hela tiden, även när jag går och lägger mig eller inte sitter vid den.
Vilket ju är korkat av hel hög med anledningar.

Men det bara är så, det "fattas" något, jag känner mig halvt naken (obehaglig känsla för mig) när den inte är igång. Helt ologiskt och korkat, men så är det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Köper" alla gratis spelen på Epic även om jag vet att jag aldrig kommer hinna spela dem.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Spelar inte spel, använder datorn mest till typ websurfa och kolla serier/film.
Kronisk uppgraderingssjuka... det finns alltid nått att uppgradera på datorn som jag aldrig kommer fullt ut utnyttja kapaciteten av..
jag menar..visst behöver man 128Gb Ram och 16 kärnor på CPU för att surfa?....

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Är ju ingen dålig data vana då det inte är data. Men sitter alltid vid datorn trots att jag har ett höj och sänkbart skrivbord. Har bara inte orkat fixa förlägningssladd.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Där ser man, Win+X hade jag missat helt! Nu går det väl i många lägen lika fort att högerklicka på startmenyn för att nå samma meny, men beror väl på hur mycket man använder musen...

Jo, det är ju samma meny, och egentligen är det ju menyn som jag syftade på, inte just genvägen. Men ibland sitter man med händerna på tangentbordet och då är det trevligt med genvägar där, ibland sitter man med musen i handen och då är det ofta snabbare att använda den.

Permalänk
Medlem

Jag säger fortfarande googla ibland när jag egentligen vill söka eller be någon annan söka.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande 3.5mm -> RCA för att få ljud ut från dator till förstärkaren, dock är det nu så här:
Laptop -> LG OLED -> 3.5mm -> Receiver -> högtalare

Permalänk
Medlem

Nuvarande dåliga vanan är att inte ha någon struktur what so ever, alltid ett jäkla letande på alla filer.
Som ung på XP tiden var att spara filer som aseesa.txt t.ex. och tillslut hade man en mapp med enbart:
asesae.txt
aseaes.txt
eassea.txt
Till den graden att masha tangentbordet lyckades ändå ge frågan "Filename already exist, want overwrite?"

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vet inte om andra störs, men jag har aldrig lärt mig korrekt fingersättning än att jag snart arbetat 10 år som programmerare.

Jag tänker att det kan bero på att jag oftare använder specialtecken än skriver brödtext... Dessutom använder jag en-gb som layout när jag kodar. hjälper säkerligen inte heller svensk

Permalänk
DingDongerMcDongface

Min värsta dåliga vana är nog min tendens att döpa skit helt värdelöst. Bara tramsnamn eller typ "sfdfdafaf" istället för att sortera saker i vettiga mappar. Det andra är nog att jag alltid skjuter även på kritiska uppdateringar till datorn inte vill leva mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

När jag ska anteckna något jag behöver komma åt på flera ställen (jobbdatorn, mobilen, hemdatorn) skapar jag ett textdokument i Dropbox och skriver där. Måste finnas något smidigare sätt att dela anteckningar mellan enheter men är för lat för att kolla upp det.

https://joplinapp.org/

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kör fortfarande 3.5mm -> RCA för att få ljud ut från dator till förstärkaren

Hur ska man annars göra :/
Behöver iofs en annan lösning..
Jag har en 5 meterskabel som tvunget ligger bredvid strömkabeln i kabellisten. Om recievern är på och jag belastar grafikkortet så surrar de i högtalarna hehe

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Min värsta dåliga vana är nog min tendens att döpa skit helt värdelöst. Bara tramsnamn eller typ "sfdfdafaf" istället för att sortera saker i vettiga mappar. Det andra är nog att jag alltid skjuter även på kritiska uppdateringar till datorn inte vill leva mer.

Känner igen mig allt för mycket... städar skrivbordet genom att skapa en mapp ’desktop-220520’ och dumpar de saker som jag inte vill ha för stunden

Permalänk

Sparar mängder med tabbar öppna för att "den här youtubefilmen måste jag kolla sen, men inte nu", "den är kodlösningen var snygg, den ska jag spara och använda själv" etc etc. Blir förstås aldrig något av det.

Hade hyfsat bra koll ett tag på dokument/nedladdade grejer. Nu är allt en enda stor röra med temporära mappar huller om buller. Det är för mycket för att gås igenom så nån dag kommer jag nog bara slänga det och hoppas att det inte var något viktigt jag slängde.

Visa signatur

1

Permalänk

Blivit för beroende av sortering av datum och för att snabbt komma åt den fil jag senast hämtade hem, då dessa får namn som aasdasedasda.jpeg och qoinwobnweqo.mp3 vilket blir ett problem två år senare man finner filerna igen och undrar vad fan detta är.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Viking
Skrivet av VonCraft:

De ska vara klint på skrivbordet om inte så blir jag stressad.
2 st 1920x1080 och 1x 2560x1440

https://cdn.discordapp.com/attachments/893137649085321226/979726249960276048/unknown.png

Göm papperskorgen! 😡

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Haha, igenkänningsfaktorn på "dumpa gamla skrivbordet i en mapp och arkivera den" är stor.

Tragiskt nog applicerar jag samma system på mitt fysiska skrivbord på kontoret (som oftast ser ut som ett bombnedslag). Ner med allt stuff i en påse, lägg den på en hylla, och sen börja om på ny kula. Vill minnas att @Edin hade vissa åsikter om detta system.

Du behöver "step up your game" köp nytt bord och flytta bordet med de gamla sakerna åt sidan.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Dålig ovana som jag inte blir av med är att aldrig döpa bild/film som jag tagit.
Att sedan lägga dom i mappen "fotografier" och alla heter typ Sony0001.jpg osv.

Ironin är att jag blir irriterad på mig själv varje gång jag letar efter en specifik bild och måste sitta och scrolla igenom/leta igenom varenda bild.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Stänger patologiskt utforskarfönster och webläsare så fort jag är "klar" för att 5 sekunder efter startar Chrome igen eller bläddra till den där mappen som jag fortfarande behöver använda.
Synkar fortfarande inte bokmärken i Chrome, trots att jag blev av med alla för ett tag sedan pga tankevurpa
Har dock investerat i en lösenordshanterare efter att jag ledsnat på att i princip alltid behöva nollställa lösenord till alla tjänster och siter.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Två saker:

1. Jag avinstallerar "aldrig" spel och löser istället problemet med att köpa mer lagring.
2. Dumpar alldeles för mycket junk på skrivbordet, så det ser verkligen ut som fan.

Å nej, skrivbordet ska ju vara Cleant

Var också ganska kass på att organisera filer men började få ordning på det för cirka 3 år sen, nu är kanske mitt största problem att jag sitter och spenderar FÖR mycket tid på att organiserar filer.. Eftersom jag vägrar backa upp mot molnet så brukar det alltid finnas någon mapp på NASen som kan rensas lite.
Har också velat lära mig fler kortkommandon och andra funktioner i Windows länge men har aldrig orkat söka upp något om det, så inlägget @snajk skrev om Win+X var något nytt, även om jag inte tror jag kommer använda det över att bara trycka Win.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

När jag ska anteckna något jag behöver komma åt på flera ställen (jobbdatorn, mobilen, hemdatorn) skapar jag ett textdokument i Dropbox och skriver där. Måste finnas något smidigare sätt att dela anteckningar mellan enheter men är för lat för att kolla upp det.

Jag använder Google Keep. Det är digitala post-it-lappar som synkas mellan enheterna. Finns en hemsida: keep.google.com och app för android+ios

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Startar fortfarande datorn direkt jag vaknar eller kommer hem för jag är van från före-SSD tiden att det tog en evighet för HDD'n att ladda Windows, fast det nuförtiden tar typ 10 sekunder från att man trycker knappen tills man är på Windows login skärmen.

Har precis samma dilemma. Min gamla dator var från 2009 och har jobbat hemma på den burken i lite mer än två år. Upp på morgonen och tryckte på startknappen, käkade frukost och drack några koppar java, och ca: trettio minuter senare hade burken tuggat färdigt" och det var lagom att börja jobba. När jag nu äntligen fått tummen ur och byggt en ny "kärra" så blir jag lika chockad varje gång jag trycker på startknappen och tror att man kan äta frukost i lugn och ro.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Jag har för många flikar öppna i webbläsaren!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonCraft:

De ska vara klint på skrivbordet om inte så blir jag stressad.
2 st 1920x1080 och 1x 2560x1440

https://cdn.discordapp.com/attachments/893137649085321226/979726249960276048/unknown.png

Inte rent nog, du har ju fortfarande papperskorgen kvar...
Har hittat hur man flyttar den till taskbaren, så där får den vara, skrivbordet skall vara rent.

Permalänk
Medlem

Vet ej om det dålig vana men hemma PC bygget är till för spel och endast spel, nästan, Swecklocks marknad där med
Med jobb laptoppen sköter jag allt annat

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Det här är typ en jätte-jättedålig idé. Det är det här som möjliggör att få virus av att bara "råka klicka" på nått.

Om jag nu hade fått in ett virus på det sättet på de femton år som UAC funnits så hade det varit väl värt besväret. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har för många flikar öppna i webbläsaren!

Löste det förr med OneTab tills det krasha webbläsarn.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

2. Dumpar alldeles för mycket junk på skrivbordet, så det ser verkligen ut som fan.

Samma här och så fort jag installerar om datorn tar jag mig aldrig tiden att rensa upp och slänga filer, så jag kopierar hela skrivbordet till en annan intern hårddisk och slänger in det i mappen Desktop_OLD som jag skapar.

Sedan går tiden och mappen glöms snabbt bort och nästa gång jag skall ominstallera allt så skapar jag en en ny mapp igen, Desktop_OLD_02, osv, osv. Det sjuka är att jag saknar inget och allt hade bara kunnat slängas bort direkt, men dom ligger fortfarande kvar... "Jag rensar upp det senare..."

Efter varje ominstallation intalar jag mig att den här gången skall skrivbordet förbli rent. Det misslyckas varje gång.