Digital Foundry jämför DLSS med FSR 2.0 i God of War

Permalänk
Melding Plague

Digital Foundry jämför DLSS med FSR 2.0 i God of War

God of War har försetts med den senaste uppskalningstekniken från både Nvidia och AMD och Digital Foundry synar skillnaderna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Använder DLSS i Minecraft RTX; får typ 60 fps utan, och det känns inte bra nog. Med DLSS brukar jag ofta ligga över 100.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Snusfri

DLSS och FSR är trevliga saker som kommer till bra nytta på medel och "budget" kort.
Svarade dock nej på frågan då jag idagsläget inte behöver det med mitt 3090.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

FSR (tyvärr version 1 än så länge) kom till iracing nyss men inte testat det än. Lite buggigt än så länge med tekniker som sps som hjälper mycket mer än fsr någonsin kan göra. Så avaktar än så länge.
Inga andra spel har haft någon sådan förutom bf2042 som jag testade gratis någon helg...men inte gav mig på att prova DLSS

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Frågan är svårbesvarad. Använder när det är vettigt att använda för mina behov. Vilket just nu är väldigt sällan med tanke på att jag inte har tillgång till DLSS. Så svarade "nej" då jag ännu inte satt tänderna i God of War eller Deathloop. FSR 1.0 går bara inte, ser inte bra ut.

Edit: Jag ser gärna FSR 2.0 i CP2077.

Permalänk
Medlem

"Brukar du använda" nä, men jag använder det ibland.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Svarade dock nej på frågan då jag idagsläget inte behöver det med mitt 3090.

Uh, använder det hela tiden med mitt 3090, hur kommer du annars äns i närheten av 120FPS i 4K på din LG C1?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan vi be en stilla bön för psykopaten som spelar i lägre upplösning än "native"? /sarkasm (om inte det var självklart)

Jag kollade på videon och jag kunde inte alltid skönja disocclusion fizzle som Alex pratade om, någon annan som hade samma problem?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kör gärna DLSS i nyare tappning när det finns tillgängligt i spel.. FSR däremot skyr jag som pesten än så länge.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Använder FSR framför allt på min Steam Deck. På stationära lär jag använda FSR 2.0 i framtiden men hittills orkar mitt RX 6800 driva 1440p native.

Permalänk
Medlem

När man tar bort all extra skärpa på uppskalningsteknikerna, är inte resultatet lika bra som native när det gäller skärpa och detaljer. Bilden är suddigare. Däremot kan framförallt DLSS vara bättre för stabil bild beroende på AA som används vid native. Problemet är att många uppskalare marknadsförs med extra skärpa vilket ger en orättvis jämförelse. Jag menar, det går att lägga på extra skärpa på native också om man vill.

Permalänk
Medlem

Körde dlss i eft nu när det kom, och funkade skit fint i några dagar men sen hoppa jag in på en natt raid med nightvission och sedan dess har jag inte orkat bry mig om dlss..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Använder alltid DLSS när det är tillgängligt. Väldigt få spel som flyter i över 120fps i 4K på ett 3070 utan DLSS men med det funkar de flesta spelen fantastiskt bra.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Har alltid använt DLSS när det funnits tillgängligt hittills. 4K Quality - RTX3090.
Nu spelar jag God of War tex.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Snusfri
Skrivet av headphoneninja:

Uh, använder det hela tiden med mitt 3090, hur kommer du annars äns i närheten av 120FPS i 4K på din LG C1?

Beror mycket på vilket spelar man spelar, i de flesta spel som jag spelar så är det inga som helst problem.
Som tex Hitman, FIFA, Sniper Elite 5, Rimworld, Forza Horizon 5 mfl, några kanske hamnar runt 90-100 vid allt maxat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Använder alltid DLSS om det finns tillgängligt, finns inga nackdelar. Du får zooma in 400% om du ska se skillnad mellan DLSS quality och native 4k. I vissa spel som Digital Foundry visat ex. Death Stranding så ser till och med DLSS bättre ut än native.

Permalänk
Medlem

Har bara testat DLSS i F1 2021 (jag får ghosting med DLSS).

Kör med ett 3060 Ti i 1080p så kan köra allt i native utan DLSS

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Ni nära 50% native or bustare, är det för att ni redan får mer än nog prestanda än ni behöver? Skiljer sig såklart något per titel men tycker de moderna versionerna av dessa tekniker ofta ger upplevd "gratis fps" i praktiken såvida man inte skruvar upp dem för hårt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heymelon:

Ni nära 50% native or bustare, är det för att ni redan får mer än nog prestanda än ni behöver? Skiljer sig såklart något per titel men tycker de moderna versionerna av dessa tekniker ofta ger upplevd "gratis fps" i praktiken såvida man inte skruvar upp dem för hårt.

I mitt fall, ja. Jag har rätt höga krav på framerate, men i många fall blir det bra nog med ett 3080 i 1440p utan uppskalning. I 4K skulle jag sannolikt ha det påslaget i de flesta spelen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kör native +MSAA . Nedskalning är bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kör native +MSAA . Nedskalning är bättre!

Önskade att man kunde använda dlss till detta i samtliga spel för framtidsförsäkran. Dlaa finns, men det är endast i 2 titlar typ.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Inaktiv

Jag använder DLSS quality fastän jag spelar med alla grafikinställningar på low eftersom jag tycker DLSS är bättre eller iaf likvärdig med befintliga kantutjämningsmetoder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danskung:

Önskade att man kunde använda dlss till detta i samtliga spel för framtidsförsäkran. Dlaa finns, men det är endast i 2 titlar typ.

DLDSR finns också, vad jag förstått i samtliga spel. Där kan rendera i 1.5x (t ex 1440p -> 4K) och så skalar den ner, så man får typ supersampling fast det är DLSS som skalar upp istället för att den faktiskt renderar i högre upplösning.
NVIDIA Control panel -> 3D Settings -> DSR - Factors, slå på "2.25x DL".
(2.25x pixelantalet, så 1.5x per ledd.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Här jämför såklart Alex DLSS 2.3.4 och 2.4.3 med FSR 2.0, men det hade också varit intressant om det hade gått att jämföra den första versionen av DLSS 2.0 med FSR 2.0, eftersom det är "första försöket". Här påpekar t ex Alex att partiklarna i FSR 2.0 lämnar en sträng efter sig, vilket enligt honom inte sker i DLSS:

Och det är sant i God of War, fast inte sant för DLSS i stort. Tidigare versioner av DLSS orsakade exakt samma sak, t ex för tardigrades I Death Stranding med DLSS 2.0 (försvann i Director's cut med 2.3.7):

En användare skriver i kommentarsfältet att han spelade Death Stranding med DLSS och trodde att det skulle se ut så här. Och det är tardigrades överallt i Death Stranding... Förmodligen är det många som spelat med denna felaktiga rendering utan att veta om det. Alex själv rekommenderade ganska okritiskt att spela Death Stranding med DLSS på pc eftersom han tidigt blev hänförd av tekniken och bidrog därmed till vad jag skulle kalla "uppskalningshajpen".

Tydligen är fler spel på väg med FSR 2.0, så det blir nog en del för Alex att pyssla med framöver. Hitman 3 fick nyligen DLSS, men har ju sen tidigare bekräftats få Intels XeSS, och alltså nu även FSR 2.0. Kan det bli det första med alla tre?
AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 Now Available and Coming Soon in More Games

Permalänk
Medlem

Personligen, med ett 3080, föredrog jag att inte använda DLSS i 1440p, men gjorde det i några spel då jag ville fläska på med RT (främst i CP2077). Nu när jag har en 4k C1 OLED som spelskärm så använder jag nästan alltid DLSS Quality om det finns då jag i det läget har svårt att se skillnad mot native i de flesta fall. Att däremot gå ned till performance läget i 4k tycker jag är alltför dyrköpt i hur mycket man får offra i kvalitét, då offrar jag hellre andra inställningar så som RT för att få spelbar fps.
Har inte testat FSR2.0 ännu, äger inte Deathloop och God of War ger mig starkt illamående efter bara 30 minuter trots försök med ökad fov och minimerat "kameraskak" så lär inte testa i det spelet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

hade också varit intressant om det hade gått att jämföra den första versionen av DLSS 2.0 med FSR 2.0, eftersom det är "första försöket".

För det första så har AMD hållit på med uppskalning i flera år, från CAS till FSR 1.0 till FSR 2.0 så det är väl knappast första försöket. Dessutom är det så att vara tvåa på bollen i såna här sammanhang är väldigt mycket enklare än att uppfinna från början. Man behöver mest kopiera. Grunderna i FSR 2.0 och DLSS är så pass lika. Men sen är det ju rätt irrelevant, lite som om jag skulle göra ett operativsystem och så skall det jämföras med DOS 1.0, men om 30 år så kanske det blir ett Windows 10.

Personligen tycker jag man hamnat lite fel när man pratar om uppskalning ofta, det viktigaste är frikopplingen mellan renderad upplösning och skärmupplösning. Förut fanns bara monitorns skalning och den suger ju rätt hårt, och det finns bättre vägar. Därför håller man på med uppskalning. Inte nödvändigtvis att det skall se ut som native även om det är riktigt nära nu, och i vissa fall bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

DLDSR finns också, vad jag förstått i samtliga spel. Där kan rendera i 1.5x (t ex 1440p -> 4K) och så skalar den ner, så man får typ supersampling fast det är DLSS som skalar upp istället för att den faktiskt renderar i högre upplösning.
NVIDIA Control panel -> 3D Settings -> DSR - Factors, slå på "2.25x DL".
(2.25x pixelantalet, så 1.5x per ledd.)

Jag vet att DLDSR existerar, men Deep learning delen där är till för att skala om bilden så att 2.25 "passar" in istället för 3x. För att det ska vara mer kompetent måste det ha tillgång till temporal data motion vektors etc som DLSS har och DLAA. Pga. detta måste det implementeras spel per spel basis.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Här jämför såklart Alex DLSS 2.3.4 och 2.4.3 med FSR 2.0, men det hade också varit intressant om det hade gått att jämföra den första versionen av DLSS 2.0 med FSR 2.0, eftersom det är "första försöket". Här påpekar t ex Alex att partiklarna i FSR 2.0 lämnar en sträng efter sig, vilket enligt honom inte sker i DLSS:
https://www.youtube.com/watch?v=ZNJT6i8zpHQ&t=783s

Och det är sant i God of War, fast inte sant för DLSS i stort. Tidigare versioner av DLSS orsakade exakt samma sak, t ex för tardigrades I Death Stranding med DLSS 2.0 (försvann i Director's cut med 2.3.7):
https://www.youtube.com/watch?v=HMcjTChY2Tw&t=48s

En användare skriver i kommentarsfältet att han spelade Death Stranding med DLSS och trodde att det skulle se ut så här. Och det är tardigrades överallt i Death Stranding... Förmodligen är det många som spelat med denna felaktiga rendering utan att veta om det. Alex själv rekommenderade ganska okritiskt att spela Death Stranding med DLSS på pc eftersom han tidigt blev hänförd av tekniken och bidrog därmed till vad jag skulle kalla "uppskalningshajpen".
https://www.youtube.com/watch?v=ggnvhFSrPGE&t=1410s

Tydligen är fler spel på väg med FSR 2.0, så det blir nog en del för Alex att pyssla med framöver. Hitman 3 fick nyligen DLSS, men har ju sen tidigare bekräftats få Intels XeSS, och alltså nu även FSR 2.0. Kan det bli det första med alla tre?
AMD FidelityFX Super Resolution 2.0 Now Available and Coming Soon in More Games

AMD-krigaren. Kämpa.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Usch, FSR ser inget vidare bra ut. Den där fizzle-effekten, urgh.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kan vi be en stilla bön för psykopaten som spelar i lägre upplösning än "native"? /sarkasm (om inte det var självklart)

Jag kollade på videon och jag kunde inte alltid skönja disocclusion fizzle som Alex pratade om, någon annan som hade samma problem?

Såg du videon i 4k på en 4k-skärm fullscreen?

Tyckte det var oerhört tydligt. FSR 2.0 skulle jag kalla rent skräp.