Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Robot Framework

Någon här som använder Robot Framework i arbetet? Använder ni det till test eller RPA?

Jobbar som testledare och har jagat seniors automatiserar med lykta men gett upp. Nu anställer jag juniora som har högsta betyg i google-fu. Samtidigt tänkte jag lära mig RF, själv är bäste dräng.

Har lekt runt lite med Browser- och Requestsbiblioteken samt Remote Swing. Verkar vara ett kraftfullt verktyg och saknas plugin så har man alltid Python som man kan använda.

Vad tycker ni andra som använder det om RF? Hur är "maintainability" när projekten växer i storlek? Vill använda det främst till E2E tester.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag har använt det ganska länge i jobbet för test. Överlag funkar det bra men det kräver (som med all kod) att man har en bra struktur i koden annars blir det lätt oregerligt. Problemet kan vara att IDE-stödet är lite sådär, svårt att upptäcka död kod och man får inte så mycket hjälp av IDE:n.
Som du säger så har man python (och i förlängningen c++) i bakgrunden så jag har aldrig känt mig begränsad av det, men om man kodar i robot så blir koden lätt pratig och omständig, även om det blivit bättre på senare år med loops, if-satser och dyl.
Du gör rätt som använder browser-library, undvik selenium då det är på väg ut nu.

Permalänk
Medlem

Snubblade in på ramverket när det visade sig att en tysk kollega är med och utvecklar RF samt hållit massa föredrag på MS dev conf. o liknande ställen. Och han håller internutbildningar så grymt tillfälle att lära sig

Det jag gillar mest med RF är att ett ramverk kan hantera alla scenarion. Så testrapporten ser likadan ut oavsett om det är API-tester eller UI-tester. Och lätt att få till datadrivet via Excel vilket uppskattas av mina slutanvändare

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3