PCI till Pci-express adapter eller annan lösning för äldre scsi scanner?

Permalänk
Medlem

PCI till Pci-express adapter eller annan lösning för äldre scsi scanner?

Hej!

Jag har en modell äldre scanner en Imcaon Photo som endast kan kopplas med "standard scsi". Länk till datasheet

Först använde vi en gammal mac som körde OS9, som vi sedan flyttade över till en windows Xp dator när den dog.

Scsi-kortet är ett adaptec 2906 Nu har även den äldre windowsdatorn slutat fungera, började med att inga USB-portar fungerade och nu startar den inte alls.

Vi har en unraid server men den saknar en PCI port (visst är det det rätta titeln på porten för kortet jag länkar ovan)
Optimalt, istället för att hitta ännu äldre datorer som delvis låter och sen snart går sönder ändå att köra en virtuell maskin på Unraid och skicka vidare kortet till den, och där installera drivers osv.

Vad har vi för möjliga lösningar?

  1. Jag tänker pci express => PCI adapter, någon som testat det?

  2. USB till PCI, någon som testat?

  3. Köp nytt (men troligen begagnat scsi kort men för PCI-express, i så fall tips produkt?=

Några andra idéer för att få igång det igen?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle försöka få tag i en lagom halvgammal dator med PCI för en mindre summa pengar. Lite mer platskrävande men förmodligen en enklare lösning.

Det finns ju även nya modertkort med PCI idag även om det inte är supervanligt. Skulle inte förvåna mig jättemycket om även nyare windowsversioner har stöd för scsi-kortet rakt av.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det är helt klart den enklaste lösningen, men skulle vara intressant att se om det gick utan.

Just det scsi-kortet har jag testat ordentligt att få att funka i Win10 och win7 utan att lyckas, medans winxp gick om jag tog Vista drivers om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag skulle försöka få tag i en lagom halvgammal dator med PCI för en mindre summa pengar. Lite mer platskrävande men förmodligen en enklare lösning.

Det finns ju även nya modertkort med PCI idag även om det inte är supervanligt. Skulle inte förvåna mig jättemycket om även nyare windowsversioner har stöd för scsi-kortet rakt av.

Tex en dell optiplex 755 har två pci-platser och funkar med upp till win10 om man sätter i tillräckligt med minne. 8GB verkar vara max. Tyvärr är väl de flesta skrotade vid det här laget, såg dock att det finns på Ebay för en billig penning.

https://www.ebay.de/itm/255576309057?hash=item3b8188fd41:g:4l...

Vill man ha nytt så kolla tex supermicro, dock lär man nog inte få in nåt äldre än win10 om man inte vill köra linux. Så då kanske det inte går få tag i drivrutiner.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kan installera ett scsi kort kan du i så fall få tag i drivers för scannern och funkar dess mjukvara ?
Canon har tex i praktiken dödat en del scanners genom att inte stödja 64 bit system och sånt är ju ett eget problem oberoende av om du kan få igång ett scsi interface i datorn eller inte.
Jag tror det säkraste är att ha en separat "gammal 32 bit dator och os" om du inte med säkerhet vet att även mjukvaran fungerar eller att det går att komma runt de problemen med nån annan mjukvara och driver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du kan installera ett scsi kort kan du i så fall få tag i drivers för scannern och funkar dess mjukvara ?
Canon har tex i praktiken dödat en del scanners genom att inte stödja 64 bit system och sånt är ju ett eget problem oberoende av om du kan få igång ett scsi interface i datorn eller inte.
Jag tror det säkraste är att ha en separat "gammal 32 bit dator och os" om du inte med säkerhet vet att även mjukvaran fungerar eller att det går att komma runt de problemen med nån annan mjukvara och driver.

Det är det här som är anledningen till att eventuellt testa att köra en passthrough av Scsikortet till en virtuellmaskin som kör XP där jag vet att drivrutiner och mjukvara fungerar.

Väldigt sugen på att höra om någon testar en pci express till pci konverter eller om det finns någon annan lösning mer än en äldre dator, det vet jag kommer fungera men skulle gärna skippa en ny extra dator igen.

Permalänk
Medlem

Adaptec 2932 skall tydligen ha PCIe 1 och PCIe i din burk skall kunna stega ned sig versioner.

jag skulle också prova i Linux då jag är ganska säker att olika SCSI-kort ända från hedenhös-tiden fortfarande stöds i kärna/modul

sedan har det gått att scanna in även via Linux då SCSI-kommandona för själva inscanning är ganska generiska medan extra feature kan vara i olika obskyra vendor-format.

men visst gränssnitt och annat kommer inte att se ut som du är van vid eller kunna påverka alla featurer som scannern erbjuder, har du tur så är det någon innan som tacklat den scannern du har och det finns app/stöd för denna.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en krets asmedia 1083 som verkar vara just det jag söker.

Och finns ett gäng pci-express till pci kort, ser rätt rudimentära ut, men funderar på att beställa ett.

Länk till eBay med sökning på korten

Någon som testat något av de korten?

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt med just den här scannern ?
Annars går det väl att köpa en ny scanner med USB som fungerar på moderna datorer.
Verkar som en enklare, mer praktisk och utrymmeseffektiv lösning om man bara vill scanna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Är det något speciellt med just den här scannern ?
Annars går det väl att köpa en ny scanner med USB som fungerar på moderna datorer.
Verkar som en enklare, mer praktisk och utrymmeseffektiv lösning om man bara vill scanna.

Det är en film/dia-scanner så inget vanligt för att scanna A4 papper. Förmodligen ingen billig pjäs när den var ny och att hitta en modernare ersättare lär vara svårt och dyrt med tanke på att de flesta kör digitalt nu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Är det något speciellt med just den här scannern ?
Annars går det väl att köpa en ny scanner med USB som fungerar på moderna datorer.
Verkar som en enklare, mer praktisk och utrymmeseffektiv lösning om man bara vill scanna.

Skrivet av OSkar000:

Det är en film/dia-scanner så inget vanligt för att scanna A4 papper. Förmodligen ingen billig pjäs när den var ny och att hitta en modernare ersättare lär vara svårt och dyrt med tanke på att de flesta kör digitalt nu.

Precis, det är en äldre scanner för neg/dia från småbild till storformat. Finns ett par nyare modeller med bland annat firewire kommunikationsport och de senaste som såldes hade USB.

Känner till en handfull som har samma eller något snäpp nyare modeller men de vill inte sälja.

Och de som säljs online finns typ aldrig några i Sverige, mestadels USA. Kostar från 40 000 och uppåt. Och frakta något så ömtåligt så långt är antingen svindyrt eller helt orimligt.

Plus att de behöver lite service som ibland, kugghjul och växellådor som behöver ses över för att de ska fortsatt gå jämnt för ett perfekt resultat.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om denna adapter? Skeppas till Sverige och recensionerna säger att den funkar med alla PCI kort de provar:
https://www.amazon.com/Sintech-PCI-Express-Riser-Extender/dp/...

Stefan P:
"It uses the Pericom PI7C9X111SL reversible PCIe-to-PCI bridge, which seems to be compatible with all sorts of motherboard chipsets, and supported natively by Linux and Windows OSes (did not test in a Mac - sorry).
Seems to be fully compliant PCI bus specs up to v3.0 and PCIe up to v1.1
Both PCI devices get independent IRQ lines, so - no conflicts or other interferences between them."

Permalänk
Medlem

Den resiern som ToxicX pratar fungerar, Men det är ett problem, det är rätt svårt att få i sata elen korrekt i den. Väldigt stabil kontroller som gör sitt jobb..

Visa signatur

<3