Chrome äter min uppkoppling och gör datorn ledsen.

Permalänk
Medlem

Chrome äter min uppkoppling och gör datorn ledsen.

Jag vet inte exakt när det uppstod, men då och då är det som att hela datorn blir seg som sirap. Spelar jag spel så dyker FPSen, surfar jag bara runt så är muspekaren fördröjd, både klick och rörelser. Fattade inte vad det var tills jag av en händelse noterade att Chrome använder 40% nätverk i task manager.

Om jag avslutar processen så blir allt bra igen och det varierar i tid innan det dyker upp igen. Det är faktiskt främst när jag är inne på sweclockers som det brukar uppstå. Idag körde jag Shift + Esc i Chrome när det hände och stängde ner processen för en flik i taget och när jag kom till sweclockers-fliken och avslutade den så blev det bra igen, även om det fanns andra flikar kvar. Tillfällighet? Förmodligen.

Har inte gjort några förändringar utom att jag bytte från 100mbit till 1gbit uppkoppling för några veckor sen.

Det enda jag testat hittils är att avinstallera Chrome och sen installera igen, men jag kollade inte om det låg kvar gamla filer. Har inte testat någon annan webläsare heller då det är sporadiskt och jag är såpass inkörd med Chrome.

Idéer?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Har inte testat någon annan webläsare heller då det är sporadiskt och jag är såpass inkörd med Chrome.

Idéer?

Steg 1 är precis vad du gjort, men möjligen ett steg längre: Notera var problemen uppstår och säg till ansvariga för siten att de (potentiellt) har ett prestandaproblem de behöver kolla på.

Steg 2 är vad du inte gjort än: Testa andra webbläsare och se om de är bättre inom vad som räknas som viktigast för dig. Om de är det, byt; gärna med en kommentar till Google om vad som fick dig att byta så de har en chans att titta på problemställningen.

Permalänk
Medlem

Kan även vara värt att se över om du har en massa tillägg i chrome. Har du loggat in och synkar inställningar i Chrome så återkommer tilläggen även om du installerar om Chrome

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tryck shift+esc nästa gång det händer så får du upp en "task manager" i chrome som visar exakt vilket plugin / flik det är som drar all dynga. Glöm inte att du kan högerklicka och aktivera fler mätpunkter om nu mot all förmodan inte "network" direkt skulle visa dig boven.

Låter helt absurt med 250/250

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kan även vara värt att se över om du har en massa tillägg i chrome. Har du loggat in och synkar inställningar i Chrome så återkommer tilläggen även om du installerar om Chrome

Inga skumma tillägg, bara Bitwarden och Adblock.

Skrivet av KroesusSork:

Tryck shift+esc nästa gång det händer så får du upp en "task manager" i chrome som visar exakt vilket plugin / flik det är som drar all dynga. Glöm inte att du kan högerklicka och aktivera fler mätpunkter om nu mot all förmodan inte "network" direkt skulle visa dig boven.

Låter helt absurt med 250/250

Nej just Network står på 0 där så får se om något annat kan visa sig nästa gång. Känns som att det är bildtunga trådar som triggar problemet.

Men jag noterade nu att jag även fått problem med nedladdningar av bilder. Dvs om jag högerklickar på en bild och väljer spara, från det att jag klickat save efter att ha valt plats på datorn, tills dess att nedladdningen börjar tar det 5+ sekunder. Det är ju absurt. Under dessa sekunder är browsern helt låst. Samma problem uppstår i Firefox. Det är bara bilder, går jag in och laddar ner VLC så går det fort. Känns som något att felsöka vidare.

edit* Rensade lite temp-filer och startade om Chrome, nu är inte det sista ett problem längre. Får hålla koll om det hängde ihop.

edit2* Det gjorde det inte. Fick nyss problemet igen.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem

Testa "Återställ inställningarna till standardinställningarna" i Chrome och se om problemet kvarstår helt utan några tillägg.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad visar resursövervakaren i Windows? Ominstallera Chrome?

Permalänk
Avstängd

Om "Adblock" menas Adblock plus, så kan ett byte till uBlock Origin bli en prestandaförhöjning, plus att man slipper adblocks genomsläpp av betald reklam (reklam adblock plus får betalt för att visa)

Permalänk
Medlem

Försök se om det finns ett mönster för var/när det inträffar. Ifall du lyckas temporärt åtgärda det genom att stänga en flik, öppna samma flik igen och se om du kan reproducera det. Inaktivera alla tillägg, eller ett i taget till dess att du inte kan reproducera felet längre.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

plus att man slipper adblocks genomsläpp av betald reklam (reklam adblock plus får betalt för att visa)

Den går att stänga av. Jag har stängt av den funktionen. Dock så kör jag inte med Chrome

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan väl meddela att jag aldrig blev klok på detta. Det började ske med andra processer också till synes helt random. Spotify, Discord, spel. Alla brände upp i 200-500mbit och datorn kroknade. Kände att det var för urballat för att felsöka och började fundera på om jag fått in nåt oönskat så blåste om datorn, sen dess har jag inte haft några problem iallafall. Än.

Tack för alla svaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har också råkat ut för vad jag tror är samma fenomen.

Jag har inte riktigt lyckats knyta det till en specifik webbsida, men sett att det oftast är en av alla 20+ chromeprocesser som helt plötsligt går igång ordentligt och ligger på ca 450 Mbps nätverksanvändning. De gångerna hela systemet inte frusit helt o hållet har jag lyckats döda just den chrome processen, och då återgår allt till det normala. Frysningarna kan pågå i allt från tillfälliga 5 sekunder eller uppåt minuter, i de senare fallen brukar jag oftast bara starta om datorn genom att hålla inne startknappen. För mig verkar det hända oavsett om jag använder Chrome, Firefox, eller Edge.

Jag har även observerat att System Interrupts ibland går igång uppåt 100% CPU samtidigt.

Har absolut ingen aning om vad som kan orsaka det, och vet inte riktigt var jag ens ska börja felsöka. Det är extremt intermittent, ibland händer det inte alls och jag ser inget samband mellan vilka tabbar jag har uppe, men det har hittils aldrig hänt när webbläsaren inte varit öppen så allting pekar på att det är nåt med webbläsaren. Haft problemen sedan ett halvår lite drygt, men kan inte koppla det till någon specifik Windows/Chrome-uppdatering heller. Jag har relativt nyligen bytt router, och i samband med det börjat köra Pi-Hole här hemma, men vet inte om det kan vara nåt sånt. Att någon Chrome-process vill slå upp nån URL som Pi-Hole blockerar, så går Chrome-processen bananas när den inte får svar från DNS-servern?

Flyttat runt lite info för bättre flyt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Jag har också råkat ut för vad jag tror är samma fenomen.

För mig verkar det hända oavsett om jag använder Chrome, Firefox, eller Edge. Jag har inte riktigt lyckats knyta det till en specifik webbsida, men sett att det oftast är en av alla 20+ chromeprocesser som helt plötsligt går igång ordentligt och ligger på 450 Mbps nätverksanvändning. De gångerna hela systemet inte frusit helt o hållet har jag lyckats döda just den chrome processen, och då återgår allt till det normala. Frysningarna kan pågå i allt från tillfälliga 5 sekunder eller uppåt minuter, i de senare fallen brukar jag oftast bara starta om datorn genom att hålla inne startknappen.

Jag har även observerat att System Interrupts ibland går igång uppåt 100% CPU samtidigt.

Har absolut ingen aning om vad som kan orsaka det, och vet inte riktigt var jag ens ska börja felsöka. Det är extremt intermittent, ibland händer det inte alls och jag ser inget samband mellan vilka tabbar jag har uppe, men det har hittils aldrig hänt när webbläsaren inte varit öppen så allting pekar på att det är nåt med webbläsaren. Haft problemen sedan ett halvår lite drygt, men kan inte koppla det till någon specifik Windows/Chrome-uppdatering heller. Jag har relativt nyligen bytt router, och i samband med det börjat köra Pi-Hole här hemma, men vet inte om det kan vara nåt sånt. Att någon Chrome-process vill slå upp nån URL som Pi-Hole blockerar, så går Chrome-processen bananas när den inte får svar från DNS-servern?

provat göra samma sak som TS och bara rensa datorn helt och installera om windows? Har själv senaste åren börjat göra det 2-4 gånger per år och är helt sjukt hur mycket småproblem och konstiga saker man slipper.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

provat göra samma sak som TS och bara rensa datorn helt och installera om windows? Har själv senaste åren börjat göra det 2-4 gånger per år och är helt sjukt hur mycket småproblem och konstiga saker man slipper.

Nej, jag har dragit mig för att göra det. Har inte vansinnigt mycket sug efter att installera om datorn just nu, så hoppas kunna hitta en lösning utan att gå hela vägen dit.

Har experimenterat med att stänga av GPU acceleration och plugins osv, men det har inte haft någon märkbar effekt.

Det verkar som om problemet oftast uppstår om datorn nyligen väckts ur sömnläge.

Permalänk
Medlem

Nästa steg är att kanske göra så att stänga ner alla processer/tab:ar i Chrome som inte drar denna nätverkslast
Sedan starta något program som visar vart trafiken går för att försöka förstå det.

Kan kanske vara nyttig info i felsökningen. (netstat på datorn, men finns säkert bättre program)

Kör du en mer kompetent brandvägg, sätt source till din dators IP och titta på vilka sessioner som är öppna från den samt hur mycket trafik som går på dem.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Nästa steg är att kanske göra så att stänga ner alla processer/tab:ar i Chrome som inte drar denna nätverkslast
Sedan starta något program som visar vart trafiken går för att försöka förstå det.

Kan kanske vara nyttig info i felsökningen. (netstat på datorn, men finns säkert bättre program)

Kör du en mer kompetent brandvägg, sätt source till din dators IP och titta på vilka sessioner som är öppna från den samt hur mycket trafik som går på dem.

Jag har som sagt inte lyckats koppla det till någon specifik tabb, men har i några enstaka fall lyckats döda den chrome-processen som visar hög nätverksbelastning och då återgår allt till det normala direkt. Oftast fryser hela datorn och blir oanvändbar när det händer så det gör det lite svårt att felsöka med mjukvara som körs på datorn. Det är ingen tabb som dör/stängs när den bråkiga chrome-processen blir dödad, så jag vet fortfarande inte exakt vad som orsakar det.

Att dra igång netstat när det händer kan vara en bra idé, ska försöka se om jag kan få till det nästa gång det händer.

Jag ska försöka slå en kik i Ubiqity routern nästa gång det händer också, även om jag misstänker det faktiskt inte sker någon 450 Mbps+ nätverkstrafik på riktigt (min bredbandsanslutning är bara 100 Mbit/s och jag har aldrig sett den gå över 110-120 Mbit/s).