Veckans fråga: Vilken panelteknik nyttjar din bildskärm?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken panelteknik nyttjar din bildskärm?

Datormonitorer må se snarlika ut, men det finns en rad olika paneltyper som används för att ge användaren olika upplevelser. Vad använder din skärm för teknik?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske borde lägga till "Vet inte"
Jag har ingen aning men är rätt säker att det är IPS.

Det är lite djungel, men en Oled som inte är högblank vore otroligt mysigt.

Permalänk
Skribent

Primära bildskärmen för datoranvändande är en OLED-panel.

Laptopen i sig använder sig dock av en IPS-panel, medan vardagsrums TV:n som även är VR-utrymmet nyttjar en VA. Alla har sina för- och nackdelar kan jag tycka i slutändan.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

2560x1600 IPS.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

VA på primär, IPS på sekundär, IPS på bärbar, VA på TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Jag har ingen aning men är rätt säker

Forumdiskussioner i ett nötskal!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

AMVA+, tydligen. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

2560x1600 IPS.

Jag kör också IPS men bara 2560x1440 på min primär skärm.
Hade hellre haft 2560x1600 men hittade inga bra alternativ när jag letade.
Är din skärm en skärm som bara klarar 60Hz och/eller är ohemult dyr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Det är lite djungel, men en Oled som inte är högblank vore otroligt mysigt.

De kunde haft "VA ?" som vet inte alternativ.

Permalänk
Medlem

55" OLED för stationära o IPS på laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

AMVA+, tydligen. 🤔

Som är en typ av VA-panel

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Din bildskärm, bestämd form. Kom igen nu, vad fan...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

"Nano IPS" | 2560x1440 | Dell.
IPS med andra ord.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19661241" userid="44694" name="Pyxira"]

Samma här vart tvungen och söka på Google det var tydligen PS

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Din bildskärm, bestämd form. Kom igen nu, vad fan...

Din frus bildskärm som hon låter dig använda när hon är på gott humör ?
Eller vems bildskärm använder du ?

Permalänk

IPS. Jag har aldrig haft de skärmar jag vill ha men kör budget och väntar. Visst en gång för länge sedan fick jag en begagnad svindyr Ezio, men då var mina 2st andra skärmar dåliga.

Tänk att kunna gå till en bra datorbutik och komma hem med den som man upplever är den ultimata skärmlösningen utan överdrift utan bli inte luspank. Jag har drömt om detta i 30år och lär få drömma 30år till.

Permalänk
Medlem

Hur många här har svarat "OLED, QD-OLED eller motsvarande" men har egentligen IPS bakgrundsbelyst med QLED eller Mini-LED?

Benämningarna är gjorda för att förvirra, ju ...

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk

Kör två Asus skärmar med IPS LCD, primära 27" med 1440p upplösning, gsync och 144hz sekundära 27" med 1080p 144hz och g sync där med.

Flata 16:9 skärmar bägge två, inget curved här inte 😎👍

Permalänk
Medlem

IPS 1440p på båda skärmarna

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tror han menar att han har fler än 1 skärm. Jag har 2 skärmar till min stationära dator och således inte kan rösta i omröstningen. 1 VA och 1 TN panel har jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

IPS 1440p (LG GL850). Men kommer byta till OLED/QD-OLED om/när dessa kommer i 27-30” 1440p då jag bara känner ”USCH” varje gång jag startar skärmen. Glow och grå skärm när det ska vara svart är så hemskt.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

77B1 främsta skärm eftersom datorn mest är media-pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tror han menar att han har fler än 1 skärm. Jag har 2 skärmar till min stationära dator och således inte kan rösta i omröstningen. 1 VA och 1 TN panel har jag

Det är ju bara ta det alternativet som man har som primär skärm (enligt OS) ... Varför göra livet krångligare än det behöver vara? Jag har också dubbla skärmar men då paneltyp är otroligt viktigt (för mig) så kör jag samma på båda och kan därmed såklart enkelt svara på frågan, även om den är formulerad för "singelskärm-människor".

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet "inte en blekaste aning".
Noll koll, inte för att jag tror att det är helt oviktigt, men jag har aldrig skämt bort mig med någon bra skärm och har därför inte reflekterat över frågan.

Permalänk
Medlem

Har både IPS och VA. Vad har Macbook Pro 14” för panel nu igen? Har iaf en sån med.
Men primärt kör jag IPS på skrivbordsdatorn och därför blev det en röst på IPS.
Primärskärmen: 3840x2160@144Hz IPS

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja jo jag har också 2 skärmar till min primära dator. Men både är IPS.
Men sen har jag fler datorer, både stationära och bärbara och smartphone och smartklocka och displayer i bilen och ...

Jag tror inte riktigt det går att göra en sån här omröstning där alla användare kan täcka in alla skärmar/displayer till alla enheter/saker de har.

Man får väl försöka bestämma sig för "det här är min huvudskärm" och utgå från den i omröstningen.
Dessutom är det väl många av de som från början planerat för multiskärm setup som har 2-3st likadana skärmar och då behöver man inte bestämma sig för vilken av dem som är huvudskärm om de ändå är samma modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har både IPS och VA. Vad har Macbook Pro 14” för panel nu igen? Har iaf en sån med.
Men primärt kör jag IPS på skrivbordsdatorn och därför blev det en röst på IPS.

Mini-LED, om det är XDR-skärm på din Macbook Pro.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag kör också IPS men bara 2560x1440 på min primär skärm.
Hade hellre haft 2560x1600 men hittade inga bra alternativ när jag letade.
Är din skärm en skärm som bara klarar 60Hz och/eller är ohemult dyr?

Ursäktar förvirringen. Det är en Macbook Air M1 med intern monitor. Men jag hoppas att 16:10 blir standard på samtliga skärmar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kul att se 10% (när jag röstade) kör oled eller liknande. För någon som själv kör oled och tycker de är grymt så hoppas jag att fler kan köra oled och njuta av bildupplevelsen tekniken erbjuder

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har inget att göra med vems skärm det är

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2