Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Veckans fråga: Hur många fläktar har du i datorn?

Permalänk

Nu kör vi..

Visa signatur

Apple MacBook Pro 16-inch | M2 Max with 12C CPU, 38C GPU | 64GB unified memory | 4TB SSD storage | 3x Thunderbolt 4 | HDMI | SDXC | MagSafe 3 | Touch ID | Liquid Retina XDR display | Force Touch Trackpad

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Själv har jag 9 totalt. Jag förvånas över att det är så många som 130st (vid 19:30 20/7) som har svarat 1-3. Jag kan inte ens komma ner till 3 då nätagget har 1, grafikkortet 2 samt processorkylningen 2.

I min huvuddator, som är en ITX, har jag två fläktar totalt. CPUn är vattenkyld och fläkten för vattenkylningen fyller dubbelt syfte som radiatorfläkt och chassiutsug. Har även en semipassiv fläkt i nätaggregatet. Kör på iGPU.

Håller för närvarande på att bli ägare till en MacBook Air M1, blir den en värdig ersättare till min huvuddator så är rätt svar 0 fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Vad är din alternativa hypotes för att förklara resultatet?

Folk röstar utan att läsa hela texten alternativt dålig läsförståelse.

Permalänk

chassi 9 (6 ut 3 in)
Kylare radiator aio 3
Gpu 3
PsU 1

=16

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken låda jag använder.
I mina Fractal Design Define (R3, R4, R5, R6, 7, S, S2)är det nästan alltid:
2x140mm insug fram
2x140mm ut uppe (Om jag inte har en 240mm kylare där, då är det oftast 2x120mm...)
1x 140mm in i botten.
1x140 ut bak (Om jag inte använder vatten)
Kylning: luft 2x120mm p/p
Kylning: Vatten 2x120mm p/p monterad i bakre uttaget.
Grafikkortet har ju 2-3 fläktar beroende på modell.
Har många Ryzen xxxG nu när det inte finns så många bra grafikkort till bra pris...
Dom andra lådorna från Fractal Design som jag har, har liknande konfiguration...
Lite färre fläktplatser i Nano, Mini & Compact

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

7 eller 8.

Permalänk
Medlem

2x Noctua 140mm fläkt i fronten som inblås
1x Noctua 140mm fläkt i toppen som utblås
1x Noctua 140mm fläkt i bak som utblås
1x Noctua 120mm CPU fläkt
2x på GPU:n
1 på nätagget

Totalt: 8st

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Själv har jag 9 totalt. Jag förvånas över att det är så många som 130st (vid 19:30 20/7) som har svarat 1-3. Jag kan inte ens komma ner till 3 då nätagget har 1, grafikkortet 2 samt processorkylningen 2.

Nu har jag en rätt (ok extremt?) ovanlig lösning för kylning men ser ut som så.

CPU och GPU vattenkylda (4790k samt 3060ti) och kyls av två passiva Zalman torn som står bakom datorn, sen är där 1 fläkt i nätagget vilket är semi passivt och utvalt för att ha en fläkt som ALDRIG kommer starta med aktuellt system om agget inte blir för varmt vilket inte hänt än.
Sen kommer fläkt nr2 som är en chassi fläkt, har klippt kabeln och löddat på en resistor för att få ner den till kanske 300rpm eller nått, låter inget och flyttar väldigt dåligt med luft men räcker för att hålla ner tempen i lådan något i alla fall.

Så där har du ett riktigt system med 2 fläktar varav en som snurrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Folk röstar utan att läsa hela texten alternativt dålig läsförståelse.

Så då höll du med min slutsats låter det som. Utmärkt, då var det avklarat.

Permalänk
Keeper of Traditions

Hade man kunnat ändra sin röst hade resultatet antagligen sett väldigt annorlunda ut

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Corsair Obsidian 1000D!!!!

Det förklarar saken

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Får det till 10 totalt:
2 i fronten, 1 i botten, 1 baktill, 1 i toppen, 2 på CPU-kylaren (alla 140 mm)
Plus 2 på grafikkortet och 1 i PSU

Alla fläktar är dock temperaturstyrda (utom de i fronten som går på 7V) så datorn går väldigt tyst större delen av tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Så då höll du med min slutsats låter det som. Utmärkt, då var det avklarat.

Precis som när folk röstar i Riksdagsval mm...

Permalänk
Medlem

Bara två stycken; en för processorn och en på grafikkortet. Aldrig haft några bekymmer med för höga temperaturer. Men då är CPU-kylaren en blower-style så den hjälper till att effektivt suga in kallare luft och skjuta ut varmluft utanför chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Bara två stycken; en för processorn och en på grafikkortet. Aldrig haft några bekymmer med för höga temperaturer. Men då är CPU-kylaren en blower-style så den hjälper till att effektivt suga in kallare luft och skjuta ut varmluft utanför chassit.

Ingen i nätdelen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ingen i nätdelen?

Har extern sådan.

Permalänk
Medlem

Jag har sammanlagt 11 fläktar.
2 st toppen
2 st under
2 st på CPUn
3 st på GPUn
1 st Psu
1 st på sidan

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

21 har jag i min låda & kanske borde lägga till nån men alla är ej igång samtidigt bara vid behov såklart. total kontroll med temp på vatten luft & så klart varvtal & antal MVH Arne (3 datorer i samma burk & en 15 x120 millimeter radiator + extra fläktar som in i burk & ut Kör med övertryck i låden typ 491mm.550mm.650mm i dimension+ dubbelt i höjd som rack 19" (egen-byggd i aluminium)Byggd med rexroth alu 35x35mm profiler & alu plåt 2mm, eloserad. Invändigt i låda ej eloserad aluplåt 2mm.
P.S några småfel som jag borde ändrat lite halvsvårt & byta pci-e kort lite tight Å komma åt skruvar för expansionplatser men i övrigt luftigt & gott om utrymme för expansioner MVH Arne
(2 eatx + en mini itx Nas /server)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

13 totalt

6 AIO
3 Chassi
3 GPU
1 PSU

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Tre. En större för hela lådan, en mindre för processorn och en skitliten för nordbryggan. Den senare är det enda som går varmt
NB 85C
CPU 38C

Har passivt kylda grafikkort och nätdel.

/ B

Permalänk
Medlem

2 på radiatorn (ca 800rpm)
3 på GPU (semi passiva)
1 på PSU (semi passiv)
Totalt alltså 6 på open air chassi. Under normal drift endast nerställd pump och radiatorns fläktar som roterar knappt märkbart, tempen under 40 på processor och moderkort, rätt nöjd med bygget.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro