Jag behöver hjälp att koppla middbasar

Permalänk

Jag behöver hjälp att koppla middbasar

Hej, Jag har 6st 4ohm middbasar som jag vill koppla på ett en kanals steg och jag vill koppla dom till 4ohm till steget. Jag vet inte ricktigt hur jag ska göra så hade uppskattat det om nån kunde hjälpa, hur ska jag koppla?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Viktor123456789:

Hej, Jag har 6st 4ohm middbasar som jag vill koppla på ett en kanals steg och jag vill koppla dom till 2ohm till steget. Jag vet inte ricktigt hur jag ska göra så hade uppskattat det om nån kunde hjälpa, hur ska jag koppla?

Det går inte.
Det säkraste är antagligen att seriekoppla dem 2 och 2 för att få 3 st 8 Ohm slingor som du sedan parallellkopplar så att totalimpedansen blir 2,7 Ohm. (Eller så skaffar du 2 basar till)
Och varför har du valt ett monoslutsteg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går inte.
Det säkraste är antagligen att seriekoppla dem 2 och 2 för att få 3 st 8 Ohm slingor som du sedan parallellkopplar så att totalimpedansen blir 2,7 Ohm. (Eller så skaffar du 2 basar till)
Och varför har du valt ett monoslutsteg ?

Jag har inte valt det utan det var det steget som kom med bilen från förra ägaren och jag försöker lösa den dåliga kopplingen utan att köpa ny grejer. Jag skrev fel i mitt första inlägg jag menade hur jag skulle kunna koppla i 4ohm från steget om det går

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte valt det utan det var det steget som kom med bilen från förra ägaren och jag försöker lösa den dåliga kopplingen utan att köpa ny grejer. Jag skrev fel i mitt första inlägg jag menade hur jag skulle kunna koppla i 4ohm från steget om det går

4 Ohm är inte heller möjligt med 6 element på 4 Ohm.
Du kan räkna enligt nedan, för seriekoppling adderar man bara impedanserna så det är väldigt enkelt.

Och parallellkoppling räknar man så här.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ers%C3%A4ttningsresistans

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

4 Ohm är inte heller möjligt med 6 element på 4 Ohm.
Du kan räkna enligt nedan, för seriekoppling adderar man bara impedanserna så det är väldigt enkelt.
https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/7cea0f360ed2aaef4afa224f858130627d3dd1aa
Och parallellkoppling räknar man så här.
https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/b063c8147c70a9c48b9e20669687c096a36fc207
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ers%C3%A4ttningsresistans

Så om jag lägger till två 4ohm högtalare kan jag väll koppla det till 4ohm totalt till slutsteget

Permalänk
Rekordmedlem

Så om jag lägger till två 4ohm högtalare kan jag väll koppla det till 4ohm totalt till slutsteget

Näe med 8 högtalare kan du däremot koppla för 2 Ohm
Men du kan ta bort 2 och använda 4 element, 2 i serie och 2 sådana slingor parallellt. 2x4=8, 8/2=4
Eller lägga till 3 så du har 9 element, 3 i serie och 3 såna slingor parallellt. 4x3=12 och 12/3=4
Men kopplar man 3 element i serie så börjar de också fungera som filter (de har ju en tal-SPOLE) så man brukar inte vilja ha 3 element i serie utan att räkna på kretsens filterfunktion, 2 element i serie ger oftast försumbar filtereffekt men har man 3 bör man räkna på hur mycket det kommer att påverka filtermässigt.
Men hur tänker du dela det här när du kallar det midbasar och ändå har tänkt att köra mono ? Du kanske borde köra med 4 lågt delade basar i mono och ha 2 högre delad drivna av ett annat steg kopplat i stereo.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Näe med 8 högtalare kan du däremot koppla för 2 Ohm
Men du kan ta bort 2 och använda 4 element, 2 i serie och 2 sådana slingor parallellt. 2x4=8, 8/2=4
Eller lägga till 3 så du har 9 element, 3 i serie och 3 såna slingor parallellt. 4x3=12 och 12/3=4
Men kopplar man 3 element i serie så börjar de också fungera som filter (de har ju en tal-SPOLE) så man brukar inte vilja ha 3 element i serie utan att räkna på kretsens filterfunktion, 2 element i serie ger oftast försumbar filtereffekt men har man 3 bör man räkna på hur mycket det kommer att påverka filtermässigt.
Men hur tänker du dela det här när du kallar det midbasar och ändå har tänkt att köra mono ? Du kanske borde köra med 4 lågt delade basar i mono och ha 2 högre delad drivna av ett annat steg kopplat i stereo.

Jag får nog bara köpa ett nytt steg som klarar av att driva all högtalare i rätt ohm så det får en lämplig strömstyrka, tack för hjälpen

Vad för steg tycker du hade passar till att driva sex stycken, hur många kanaler krävs alltså

Permalänk
Medlem

Jag får nog bara köpa ett nytt steg som klarar av att driva all högtalare i rätt ohm så det får en lämplig strömstyrka, tack för hjälpen

Vad för steg tycker du hade passar till att driva sex stycken, hur många kanaler krävs alltså

Vad är det för slutsteg? Jag har ju haft ganska många och dom flesta brukar klara ned mot 1 ohm. Det står i manualen även om specsen säger 4 ohm.

Permalänk
Skrivet av cheesen:

Vad är det för slutsteg? Jag har ju haft ganska många och dom flesta brukar klara ned mot 1 ohm. Det står i manualen även om specsen säger 4 ohm.

Det är ett stetsom eq1600ex o jag tror att det är 2ohm varianten, det finns en 1ohms variant, am det är 1ohm varianten så är det möjligt att koppla det i 2ohm för då ger det bara ut 900w annars med det andra så är det 1600w o då blir det förmycket för 8 högtalare

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ett stetsom eq1600ex o jag tror att det är 2ohm varianten, det finns en 1ohms variant, am det är 1ohm varianten så är det möjligt att koppla det i 2ohm för då ger det bara ut 900w annars med det andra så är det 1600w o då blir det förmycket för 8 högtalare

Men klarar steget 2 Ohm så är det ju enkelt att koppla, 6 högtalare kan som sagt kopplas som 2,7 Ohm och problemet är löst.

Och inget slutsteg kan bli "för mycket" de kan bara vara för små eller felinställda, ett slutsteg skulle kunna ge 100 MW i maxeffekt utan problem för hur mycket det avger när du använder det i verkligheten beror på hur du justerar volymkontrollen och level på slutsteget, ställer du in allt riktigt är det bara att koppla ihop och spela.
Det som är lite underligt är att köra midbasar i mono men har man inga större krav på ljudkvalitet utan bara vill ha kvantitet så går det ju att göra så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men klarar steget 2 Ohm så är det ju enkelt att koppla, 6 högtalare kan som sagt kopplas som 2,7 Ohm och problemet är löst.

Och inget slutsteg kan bli "för mycket" de kan bara vara för små eller felinställda,

Blev tvåa på bollen här.

Det är för klena slutsteg som distar och i värsta fall likströmmar till elementen. Då brukar både högtalarna och slutsteget paja.

Att sänka impedansen är ju annars ett vanligt sätt att få ut lite mer effekt ur slutsteget då anläggning blir lite mer lättdriven.

Permalänk
Medlem

Ah, blev lite knepigt det där, du behöver precis som Mrqaffe säger helst ha ett jämnt antal element för att jämna ut Ώ!
När det kommer till bilslutsteg kanske 4 kanals eller 6 kanals vore det du söker!
Visst går det att bonnkoppla ihop hela rubbet på ditt nuvarande steg, men varken ljudkvalitét eller driftsäkerhet är något jag skulle vilja ta i med den konfigurationen!🤔

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!